Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,402,790 views

Bio

Posts: 4,429

#14761 • • Bio The Bullies / Pinky

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

adix, 12.1.2010 04:18:
---
wiwi, 11.1.2010 21:19:
---
Yallu, 11.1.2010 16:15:
---
Jammailija, 10.1.2010 11:55:
---
Nää läppärit molemmat kuitenkin hengaa täs sohvan nojal lähes vierekkäin.

---

Älä sitten anna olla hirveän kauan siinä sohvan nojalla, ellei se alusta satu olemaan kova ja tasainen. Nuo läppärit kun ei kestä noita pehmeitä alustoja, sillä ilman sisäänotto sijaitsee yleensä pohjassa ja jos sen menet tukkimaan, voit olla varma että ennemmin tai myöhemmin jokin komponentti kärähtää..

---

NO VOI HELVETTI.

Nimim. Reilut kaksi vuotta läppärin kanssa sohvalla hengannut.

Samalla voisin kysyä että onko normaalia että läppäri muuttuu käytössä tulikuumaksi vai liittyykö se jotenkin tohon edellä mainittuun?

Jos en enää kirjoittele tänne niin oon varmaan räjähtänyt ja palanut yhdessä läheisimmän ystäväni kanssa. :´(

---


Kyllä se aika kuumaksi menee vaikka ei peitäkkään tuuletusaukkoja.



Mulla ainakin kuumenee niin pirusti, jos paljon käyttää raskaita ohjelmia tai raskaita sivustoja.

Ostin tälläisen Biltemasta.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=23798&sivu=23798.htm&ryhmaid=125

Laadusta en tiä, mut on se ny jonkun verran auttanut.. koneen tuuletin ei ainakaan huuda samalla tavalla kuin ennen.
siveys

Posts: 2,492

#14762 • • siveys lovely
Onko suomessa mahdollista tehdä yhden kandidaatin tutkinnon päälle useampia maisterin tutkintoja eri teteenaloilta? Oon vähän tipahtanut yliopistomaailmasta enkä tiedä miten tää tutkinnonuudistus muuttaa tilannetta, eikä googlekaan oiken osannut hirveän nopeasti vastata mun kysymykseeni..

Eli siis jos olen tehnyt yhden maisterin tutkinnon niin voinko sen pohjalta hakea suoraan johonkin eri tieteenalan maisteriohjelmaan, kunhan vain perustelen maisteriohjelman vetäjille, että mulla on riittävät pohjatiedot? Vai pitääkö meillä suomessa olla saman alan kandi pohjalla ennen maisteriohjelmaan hakeutumista?
Yallu

Posts: 1,910

#14763 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

flatstick, 12.1.2010 04:44:
---
wiwi, 11.1.2010 21:19:

Samalla voisin kysyä että onko normaalia että läppäri muuttuu käytössä tulikuumaksi vai liittyykö se jotenkin tohon edellä mainittuun?


---


Varsinkin läppäreissä prosessori(e)n ja jäähyn välillä olevan pii- tai hopeatahnan määrä on naurettavan pieni. Mikäli kone muuttuu käytössä tulikuumaksi, tuulettimet huutavat hoosiannaa ja kone tuntuu pätkivän tai jopa sammuvan, kone pitäisi avata (Läppärit olis hyvä avata muutenkin parin kuukauden välein) ja imuroida kaikki pöly- ja nukkapaska jäähdytinrivoista, tuulettimista ja ilmanottoaukoista jne pois ja siinä samalla tosiaan vaihtaa tahnat..

Ja jos ei usko handlaavansa operaatiota, ni voin tehdä kyl puolesta. Maksukäytäntönä omatunto ja tietyissä tapauksissa luontovisa.




EIEIEIEIEI! Älkää missään nimessä menkää imuroimaan tietokoneitanne! Imurin suuttimessa on yleensä hirveä varaus staattista sähköä, joka purkautuessaan tietokoneen sisälle voi aiheuttaa äärettömän vittumaista haittaa. Oikea tapa puhdistaa tietokone on puhaltaa paineilmalla. Kaupasta saa pullotettua paineilmaa n. 5-10 eurolla/plo ja sillä sitte sohitaan sinne sisälle. Mutta tuulettimista kannattaa pitää kiinni, ettei niiden laakerit kosahda.

Tietoisku:

Vaikka kannettava tietokone onkin lontoonkieliseltä nimeltään laptop, ei sitä missään tapauksessa tulisi operoida suoraan sylissä. Kaikki ne jotka ovat vaivautuneet lukemaan käytöohjeet, eli sen pienen espanjalaispojan nimeltä Manuel, tietävät että laitetta tulee käyttää vain kovalla, tasaisella alustalla. Ikeasta löytyy sellainen mukava läppärin alusta jolla voi operoida aparaattia sylissään.
flatstick

Posts: 343

#14764 • • flatstick UG-/// Liquid Skies // Playaz Club

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Yallu, 12.1.2010 09:13:
---


EIEIEIEIEI! Älkää missään nimessä menkää imuroimaan tietokoneitanne! Imurin suuttimessa on yleensä hirveä varaus staattista sähköä, joka purkautuessaan tietokoneen sisälle voi aiheuttaa äärettömän vittumaista haittaa. Oikea tapa puhdistaa tietokone on puhaltaa paineilmalla. Kaupasta saa pullotettua paineilmaa n. 5-10 eurolla/plo ja sillä sitte sohitaan sinne sisälle. Mutta tuulettimista kannattaa pitää kiinni, ettei niiden laakerit kosahda.



Eikä sil ole hevonvitun väliä kunhan oot maadottanu ittes ja operoit konetta vaikkapas maadoitetulla, tuollaisille operatsuuneille tarkoitetulla alustalla. Ihan huvikseni vain pistin tuon "jos et handlaa hommaa"-viestin... :)

--
Rahat vai kolmipyörä?!
Don't fight the feeling..

Yallu

Posts: 1,910

#14765 • • Edited Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

flatstick, 12.1.2010 09:20:
---
Yallu, 12.1.2010 09:13:
---


EIEIEIEIEI! Älkää missään nimessä menkää imuroimaan tietokoneitanne! Imurin suuttimessa on yleensä hirveä varaus staattista sähköä, joka purkautuessaan tietokoneen sisälle voi aiheuttaa äärettömän vittumaista haittaa. Oikea tapa puhdistaa tietokone on puhaltaa paineilmalla. Kaupasta saa pullotettua paineilmaa n. 5-10 eurolla/plo ja sillä sitte sohitaan sinne sisälle. Mutta tuulettimista kannattaa pitää kiinni, ettei niiden laakerit kosahda.


---


Eikä sil ole hevonvitun väliä kunhan oot maadottanu ittes ja operoit konetta vaikkapas maadoitetulla, tuollaisille operatsuuneille tarkoitetulla alustalla. Ihan huvikseni vain pistin tuon "jos et handlaa hommaa"-viestin... :)



Kuinka moni maadoittaa ittensä? Enihau, blou, duu nat sak. *slurps*
flatstick

Posts: 343

#14766 • • flatstick UG-/// Liquid Skies // Playaz Club

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Yallu, 12.1.2010 09:28:

Kuinka moni maadoittaa ittensä? Enihau, blou, duu nat sak. *slurps*



Esim: kaikki jotka on tehny tota hommaa iso 9000:1994 -standardil aikoinaan kuten itse?
sak änd plou pör fävör. Mut nii. *slurps*. Mut jos toikaan ei oo tiedos ni ei kandee siis ite mennä roplaa vaan tuoda vekotin mulle :)

--
Rahat vai kolmipyörä?!
Don't fight the feeling..

Yallu

Posts: 1,910

#14767 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

flatstick, 12.1.2010 09:36:
---
Yallu, 12.1.2010 09:28:

Kuinka moni maadoittaa ittensä? Enihau, blou, duu nat sak. *slurps*

---


Esim: kaikki jotka on tehny tota hommaa iso 9000:1994 -standardil aikoinaan kuten itse?
sak änd plou pör fävör. Mut nii. *slurps*. Mut jos toikaan ei oo tiedos ni ei kandee siis ite mennä roplaa vaan tuoda vekotin mulle :)



Mutta kuinka moni tätä threadia lukevista tekee tuota hommaa standardien mukaan? Kuka tahansa perus jantteri osaa avata pari ruuvia ja puhaltaa vähän pölyä pois. Enempää en suosittele tekemään jos ei ole aivan varma mitä tekee. Mut joo, eiköhän me periaatteen tasolla olla aika samoilla linjoilla.. *släp**hali**pepsodent*
tir

Posts: 951

#14768 • • tir

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Yallu, 12.1.2010 09:13:
EIEIEIEIEI! Älkää missään nimessä menkää imuroimaan tietokoneitanne! Imurin suuttimessa on yleensä hirveä varaus staattista sähköä, joka purkautuessaan tietokoneen sisälle voi aiheuttaa äärettömän vittumaista haittaa. Oikea tapa puhdistaa tietokone on puhaltaa paineilmalla. Kaupasta saa pullotettua paineilmaa n. 5-10 eurolla/plo ja sillä sitte sohitaan sinne sisälle. Mutta tuulettimista kannattaa pitää kiinni, ettei niiden laakerit kosahda.


uskaltaako kuitenkin imuroida ulkopuolelta, siis avaamatta konetta? useamman kerran oon imuroinut läppärin pohjaa kun sinne tuppaa tuota pölyä kertymään..
Freja

Posts: 8,774

#14769 • • Freja Sihteeri

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

tir, 12.1.2010 13:17:
---
Yallu, 12.1.2010 09:13:
EIEIEIEIEI! Älkää missään nimessä menkää imuroimaan tietokoneitanne! Imurin suuttimessa on yleensä hirveä varaus staattista sähköä, joka purkautuessaan tietokoneen sisälle voi aiheuttaa äärettömän vittumaista haittaa. Oikea tapa puhdistaa tietokone on puhaltaa paineilmalla. Kaupasta saa pullotettua paineilmaa n. 5-10 eurolla/plo ja sillä sitte sohitaan sinne sisälle. Mutta tuulettimista kannattaa pitää kiinni, ettei niiden laakerit kosahda.

---

uskaltaako kuitenkin imuroida ulkopuolelta, siis avaamatta konetta? useamman kerran oon imuroinut läppärin pohjaa kun sinne tuppaa tuota pölyä kertymään..



Mulle eksä opetti, että puhaltaa paineilmal ja samaan aikaa pitää imuria päällä mut pienen matkan päässä. :)

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Takyon

Posts: 2,945

#14770 • • Takyon Möwkö
Se tietokoneen kotelon tarkotus on suojata sisuskaluja just esim staattiselta sähköltä joten ulkopuolista imurointia ei tarvii arastella. Toki varovaisuutta on aina hyvä noudattaa ja esim liittimet voikin sitten olla jo herkempiä.

Läppäriä en kehottais kenelle tahansa itse putsattavaksi mut kyllä pöytäkoneen kotelon voi aika huoletta imuroida sisältä kunhan muistaa purkaa imurin putken ja oman kehon staattisuudet esimerkiksi lämpöpatteriin (sellaseen jossa kiertää vesi) eikä käytä harjallisia suuttimia.

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

GERTY

Posts: 411

#14771 • • GERTY
Mietiskelee Wannabe-juttuja. Hirveän usein naispuoliset konemusan kuuntelijat leimataan Wannabe:ksi jos ei ole DJ. Miespuolisia en ole kuullut moiseksi vielä kutsuttavan...

Itse 15v konemusaa kuunneelleena sai kuulla olevansa wannabe =D Siis, miksi naiset eivät saa olla kiinnostuneita jostakin muusta kun valtavirtakulttuurista ja pitää siitä mistä on oikeasti kiinnostunut? On ymmällänsä.
Apo

Posts: 1,574

#14772 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

raveIt, 13.1.2010 12:09:
Mietiskelee Wannabe-juttuja. Hirveän usein naispuoliset konemusan kuuntelijat leimataan Wannabe:ksi jos ei ole DJ. Miespuolisia en ole kuullut moiseksi vielä kutsuttavan...

Itse 15v konemusaa kuunneelleena sai kuulla olevansa wannabe =D



Eiköhän tommosen heittäminen kerro siitä disauttajasta enemmän kuin skenen tavoista. Omaa heikkoa asemaa/huonoa itsetuntoa pitää pönkittää tavalla tai toisella tms. Kai pistit tyypin oikealle paikalleen? *hih*

Uskoisin että vähänkään kokeneempien tyyppien ei oo enää tarvetta lähtee nokittelee tuolla tavalla (edit: paitsi keskenään internetissä). Miehenä tietty vaikea kommentoida tuohon asiaan, mutta oman kokemuksen mukaan "skenessä" teot vaikuttaa enemmän kuin sukupuoli.
ezzy

Posts: 8,060

#14773 • • ezzy Droid-pappa

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Takyon, 12.1.2010 14:07:
Se tietokoneen kotelon tarkotus on suojata sisuskaluja just esim staattiselta sähköltä joten ulkopuolista imurointia ei tarvii arastella. Toki varovaisuutta on aina hyvä noudattaa ja esim liittimet voikin sitten olla jo herkempiä.

Läppäriä en kehottais kenelle tahansa itse putsattavaksi mut kyllä pöytäkoneen kotelon voi aika huoletta imuroida sisältä kunhan muistaa purkaa imurin putken ja oman kehon staattisuudet esimerkiksi lämpöpatteriin (sellaseen jossa kiertää vesi) eikä käytä harjallisia suuttimia.



Lämpöpatteri on kyllä ihan eri potentiaalissa mitä kone, joten koneen kuoreen mielummin se purkaminen...
Avatar
#14775 • • gnomex Guest
Ravintoaineet... esim naudan paistijauhelissa on 100 grammassa 20g proteiinia, 0g hiilareita ja 10g rasvaa, mitäs ne loput 70g on? Vettä?
akir0

Posts: 2,554

#14777 • • akir0 idleRPG champion 2009

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Yallu, 12.1.2010 09:13:
EIEIEIEIEI! Älkää missään nimessä menkää imuroimaan tietokoneitanne! Imurin suuttimessa on yleensä hirveä varaus staattista sähköä, joka purkautuessaan tietokoneen sisälle voi aiheuttaa äärettömän vittumaista haittaa.



Tän tekeminen on tosiaan aivan väärin, mutta oon ite reilu 10 vuotta imuroinu koneeni sisuskalut parin viikon välein, ilman että kertaakaan on mitään ongelmia tapahtunut. Yleensä vielä siten, että kone on koko ajan päällä.

Enemmän mua huolettaa, että joku heikosti kiinnitetty ruuvi tai komponentti hulahtaa imuriin.

Mutta kuten kysyttiin, en suosittele kenellekkään, josko en pidä tätä kovin vaarallisenakaan. Ja paineilmalla kyllä lähtee paskat paremmin liikkelle kuin pelkällä imurilla.
Yallu

Posts: 1,910

#14778 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

akir0, 13.1.2010 15:15:
---
Yallu, 12.1.2010 09:13:
EIEIEIEIEI! Älkää missään nimessä menkää imuroimaan tietokoneitanne! Imurin suuttimessa on yleensä hirveä varaus staattista sähköä, joka purkautuessaan tietokoneen sisälle voi aiheuttaa äärettömän vittumaista haittaa.
---


Tän tekeminen on tosiaan aivan väärin, mutta oon ite reilu 10 vuotta imuroinu koneeni sisuskalut parin viikon välein, ilman että kertaakaan on mitään ongelmia tapahtunut. Yleensä vielä siten, että kone on koko ajan päällä.

Enemmän mua huolettaa, että joku heikosti kiinnitetty ruuvi tai komponentti hulahtaa imuriin.

Mutta kuten kysyttiin, en suosittele kenellekkään, josko en pidä tätä kovin vaarallisenakaan. Ja paineilmalla kyllä lähtee paskat paremmin liikkelle kuin pelkällä imurilla.



Tämähän riippuu myös muista ulkoisista tekijöistä, mutta ei ole mitenkään harvinaista, että imurin suulakkeesta pääsisi valokaari..
GERTY

Posts: 411

#14779 • • GERTY

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Apo, 13.1.2010 13:16:


Eiköhän tommosen heittäminen kerro siitä disauttajasta enemmän kuin skenen tavoista. Omaa heikkoa asemaa/huonoa itsetuntoa pitää pönkittää tavalla tai toisella tms. Kai pistit tyypin oikealle paikalleen? *hih*

Uskoisin että vähänkään kokeneempien tyyppien ei oo enää tarvetta lähtee nokittelee tuolla tavalla (edit: paitsi keskenään internetissä). Miehenä tietty vaikea kommentoida tuohon asiaan, mutta oman kokemuksen mukaan "skenessä" teot vaikuttaa enemmän kuin sukupuoli.



En itseasiassa sanonut mitään takaisin, koska mun puolesta hän saa olla omassa erinomaisuudessaan ihan omissa luuloissaan, ja kaverin tuntien halusi vaan iskeä puukkoa selkään.

Mutta jäin vain pohtimaan asiaa, tunnen kymmeniä nuoria kundeja jotka laahaa DJ:n/muun perässä kun joku on 'jotakin' täällä suomessa tai vaikka omassa pikkuympyrässään. Ja heitä ei koskaan luonnehdittaisiin 'wannabe':ksi. Ja olen aika varma jos tässä tilanteessa olisin ollut kundi, en olisi tuota kommenttia saanut.

Lisäksi naispuoliset usein luonnehditaan vaikka miksi jos vaikka seuraa jotakin artistia esim. eri paikkoihin esiintymään. Kutsun itseäni usein faniksi ja teen sitä täysillä.
wiwi

Posts: 1,575

#14780 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava
Kiitti vaan teille jotka tohon läppäripölyilma-aukkoimurointityynyasiaan vastasitte. Huomasin tosin ettei mun koneesta mikään oo vaarassa räjähtää vaan kärähtää (toivottavasti!).

Tietokoeurpona en ala mitään omin neuvoin availemaan mutta ehkä halin jatkossa vähän vähemmän tota masiinaa.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.