Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,490,246 views

Amma

Posts: 2,383

#13161 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.
Lisää nimiasiaa... Sukunimen vaihtaminen pyörinyt mielessä, mutta mikä siinä maksaa (vähintään) 91 euroa!? *whaat*

--
*etsiskel*

sapeli

Posts: 11,768

#13162 • • sapeli jokukukamikä?

UnityF, 16.3.2009 17:39:
---
sapeli, 16.3.2009 16:31:
Voiko Suomessa lapsi saada virallisesti nimeään ilman papin läsnäoloa? Eli voisiko lapsen nimen vain ilmoittaa johonkin rekisteriin ja pitää omat pippalot esim. kotonaan?
---
kyllä mamma tietää ;)

http://www.vaestorekisterikeskus.fi/vrk/home.nsf/pages/E156FFDD389B35F8C22571FE0029A818

Lapsen vanhemmat ilmoittavat lapselle annettavat nimet joko kastavalle papille tai maistraatille väestötietojärjestelmään rekisteröimistä varten.



Sieltähän se löytyikin. *hymy* Kumma että maistraatin sivuilla ei moista mainittu... (Tai sitten olen vain sokea, mikä on ehkä todennäköisempää. *hih*)

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Avatar
#13163 • • niomic Guest

sapeli, 16.3.2009 17:51:
---
UnityF, 16.3.2009 17:39:
---
sapeli, 16.3.2009 16:31:
Voiko Suomessa lapsi saada virallisesti nimeään ilman papin läsnäoloa? Eli voisiko lapsen nimen vain ilmoittaa johonkin rekisteriin ja pitää omat pippalot esim. kotonaan?
---
kyllä mamma tietää ;)

http://www.vaestorekisterikeskus.fi/vrk/home.nsf/pages/E156FFDD389B35F8C22571FE0029A818

Lapsen vanhemmat ilmoittavat lapselle annettavat nimet joko kastavalle papille tai maistraatille väestötietojärjestelmään rekisteröimistä varten.

---


Sieltähän se löytyikin. *hymy* Kumma että maistraatin sivuilla ei moista mainittu... (Tai sitten olen vain sokea, mikä on ehkä todennäköisempää. *hih*)



Joutuu kyllä vähän sokeaksi haukkumaan :P Itse löysin väestörekisterikeskuksen sivujen kautta maistraatin lapsen nimeämislomakkeelle parissa kymmenessä sekunnissa :F Aika selkeästi sieltä ainakin pisti nimiasiat tai vastaava otsikko silmään :)
tir

Posts: 951

#13164 • • tir

JussiS, 16.3.2009 17:40:
---
sapeli, 16.3.2009 16:31:
Voiko Suomessa lapsi saada virallisesti nimeään ilman papin läsnäoloa? Eli voisiko lapsen nimen vain ilmoittaa johonkin rekisteriin ja pitää omat pippalot esim. kotonaan?

---

Ilmoitus maistraattiin 2kk kuluessa lapsen syntymästä riittää. Kirkollisessa kasteessa pappi hoitaa tuon maistraattiosuuden.



tätä juuri hain, että jos lapsi kastetaan niin silloin pappi/kirkko hoitaa tuon ilmoituksen. voisi taas yrittää ilmaista itseään paremmin.. *justjoo*
sapeli

Posts: 11,768

#13165 • • sapeli jokukukamikä?

niomic, 16.3.2009 18:09:
Joutuu kyllä vähän sokeaksi haukkumaan :P Itse löysin väestörekisterikeskuksen sivujen kautta maistraatin lapsen nimeämislomakkeelle parissa kymmenessä sekunnissa :F Aika selkeästi sieltä ainakin pisti nimiasiat tai vastaava otsikko silmään :)



Selailen tässä nyt näitä maistraatit.fi-osoitteen sivuja ja olen nimiasioiden lomake-sivulla - en tästä kyllä vieläkään löydä lomaketta lapsen nimen antamiseen. Löytyy kyllä lapsen nimimuutoksen lomake tai ilmoitus lapsen kutsumanimestä. Myöskään nimiasioiden vasemman laidan optioista ei löydy ristimistä/lapsen nimeämistä.

Mitä kautta löysit lomakkeen maistraatit.fi-sivustolta?

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Freja

Posts: 8,775

#13166 • • Freja Sihteeri
hei mä tarvin nyt apua joltain järkevältä nörtiltä.

Mul on kotisivut, mitkä haluaisin pyhittää keikkavalokuvauksilleni. Satun nyt kuitenkin olemaan niin urpo, etten osaa tehdä mitään nättiä kuvaindeksiä sinne, joten tarvisin apua.
Inhoan sitä perus kuvaindeksiä, mis näkyy vaa kuvan nimi - haluisin jotain sellaista, missä näkyy pieni osa kuvasta (tai pienempi versio koko kuvasta), ja sitä klikkaamalla aukeaisi nätisti (joko uuteen ikkunaan tai sitten ..no, jotain) koko kuva.
Käytössä kotona Dreamweaver.

Kysykää lisää jos ette ymmärtäneet pointtiani ja auttakaa mua, pliis. :D

Terveisin nimimerkki "olen henkisesti blondi".

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Umbala

Posts: 769

#13167 • • Edited Umbala d a n c e m a c h i n e s

sapeli, 16.3.2009 23:15:


Selailen tässä nyt näitä maistraatit.fi-osoitteen sivuja ja olen nimiasioiden lomake-sivulla - en tästä kyllä vieläkään löydä lomaketta lapsen nimen antamiseen. Löytyy kyllä lapsen nimimuutoksen lomake tai ilmoitus lapsen kutsumanimestä. Myöskään nimiasioiden vasemman laidan optioista ei löydy ristimistä/lapsen nimeämistä.

Mitä kautta löysit lomakkeen maistraatit.fi-sivustolta?


Etsit vaan väärällä nimellä.
http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asiointi_ja_lomakkeet/lomakkeet/maist_vrk_1_38a/index.html
Se on lapsen kutsumanimen ilmoittaminen järjestelmään.

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

Freja

Posts: 8,775

#13169 • • Freja Sihteeri

JussiS, 19.3.2009 10:57:
---
Freja, 19.3.2009 10:51:
haluisin jotain sellaista, missä näkyy pieni osa kuvasta (tai pienempi versio koko kuvasta), ja sitä klikkaamalla aukeaisi nätisti (joko uuteen ikkunaan tai sitten ..no, jotain) koko kuva.
---

Jos saitti tukee flashia, niin simpleviewer on hyvä ratkaisu:

http://www.airtightinteractive.com/simpleviewer/



uuh, voispas ollakin! ja sitä taitaa pystyy itse kustomoimaan jotenkin, että saisin sivusta itseni näköisen?
Pitääkin heti tsekata kotona toi. :) Kiitos!

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Umbala

Posts: 769

#13171 • • Edited Umbala d a n c e m a c h i n e s

sapeli, 19.3.2009 11:13:
---

http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asiointi_ja_lomakkeet/lomakkeet/maist_vrk_1_38a/index.html


---


Eli siis maistraatin sivuilta ei löydy näitä tietoja?


Älä nyt sami oo tollanen, löytyy löytyy.
Nimiasiat, lomakkeet, llmoitus alaikäisen lapsen kutsumanimestä väestötietojärjestelmään
Itse lomake vaan sijaitsee toisella sivulla.

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

sapeli

Posts: 11,768

#13172 • • sapeli jokukukamikä?

Umbala, 19.3.2009 11:23:
---
sapeli, 19.3.2009 11:13:
---
http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asiointi_ja_lomakkeet/lomakkeet/maist_vrk_1_38a/index.html
---
Eli siis maistraatin sivuilta ei löydy näitä tietoja?
---
Älä nyt sami oo tollanen, löytyy löytyy.
Nimiasiat, lomakkeet, llmoitus alaikäisen lapsen kutsumanimestä väestötietojärjestelmään
Itse lomake vaan sijaitsee toisella sivulla.



http://fi.wiktionary.org/wiki/kutsumanimi *vink*

Kai se tuo lomake kuitenkin on, ihmettelinkin että miksi väestötietojärjestelmään täytyisi ilmoittaa lapsen kutsumanimi...

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

ezzy

Posts: 8,060

#13173 • • ezzy Droid-pappa

Freja, 19.3.2009 10:51:
hei mä tarvin nyt apua joltain järkevältä nörtiltä.

Mul on kotisivut, mitkä haluaisin pyhittää keikkavalokuvauksilleni. Satun nyt kuitenkin olemaan niin urpo, etten osaa tehdä mitään nättiä kuvaindeksiä sinne, joten tarvisin apua.
Inhoan sitä perus kuvaindeksiä, mis näkyy vaa kuvan nimi - haluisin jotain sellaista, missä näkyy pieni osa kuvasta (tai pienempi versio koko kuvasta), ja sitä klikkaamalla aukeaisi nätisti (joko uuteen ikkunaan tai sitten ..no, jotain) koko kuva.
Käytössä kotona Dreamweaver.

Kysykää lisää jos ette ymmärtäneet pointtiani ja auttakaa mua, pliis. :D

Terveisin nimimerkki "olen henkisesti blondi".



www.kuvat.fi :)
Freja

Posts: 8,775

#13174 • • Freja Sihteeri

ezzy, 19.3.2009 12:20:
www.kuvat.fi :)



Toi ois kai muuten ihan ok - mut mul on jo omat kotisivut ja sinne haluisin rakentaa just tällaisen helpon gallerian, ja saada sivustosta oman näköiseni. Siks tuo ei sitten loppujen lopuks aja asiaa. Mut jos ei onnaa ton Jussin postaaman kanssa, enkä osaa muuta, niin tuon ehkä jooutuu ottamaan vaihtoehdoksi. Kiitos siis tästäkin :)

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

domi

Posts: 7,069

#13175 • • domi Työn sankari.

Freja, 19.3.2009 13:18:
---
ezzy, 19.3.2009 12:20:
www.kuvat.fi :)

---


Toi ois kai muuten ihan ok - mut mul on jo omat kotisivut ja sinne haluisin rakentaa just tällaisen helpon gallerian, ja saada sivustosta oman näköiseni. Siks tuo ei sitten loppujen lopuks aja asiaa. Mut jos ei onnaa ton Jussin postaaman kanssa, enkä osaa muuta, niin tuon ehkä jooutuu ottamaan vaihtoehdoksi. Kiitos siis tästäkin :)


Jos photari on käytössä, niin myös siinä on oma html-gallerialle suunniteltu generaattori.
Freja

Posts: 8,775

#13176 • • Freja Sihteeri

domi, 19.3.2009 13:42:
Jos photari on käytössä, niin myös siinä on oma html-gallerialle suunniteltu generaattori.



öö siis eli mikä? :D

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

domi

Posts: 7,069

#13177 • • Edited domi Työn sankari.

Freja, 19.3.2009 13:46:
---
domi, 19.3.2009 13:42:
Jos photari on käytössä, niin myös siinä on oma html-gallerialle suunniteltu generaattori.

---


öö siis eli mikä? :D


Eli tekee hakemiston kuvista gallerian + thumbnailit. Galleriaa pystyy aika paljon muokkaamaan, mut toi ois kaikista yksinkertaisin tapa. Siihen en ota kantaa, kuinka tuo sit kuvan laatua vetää huonoksi, mut käsittääkseni se vain resizee ne haluttuihin kokoihin.

Tässä tietoa, miten se menee CS4:sessa, mut kyllä se vanhemmistakin löytyy.
http://help.adobe.com/fi_FI/Photoshop/11.0/WS4E0B683E-B96D-419d-A781-97F28656C527.html
Miinapiina

Posts: 3,494

#13178 • • Edited Miinapiina ULEUS / lyllykkä
kysymys: miten mun kameran muistikortti voi olla kirjoitussuojattu (tms....) en saa poistettua kortilta kuvia... tai siis saan joo kopsattua, mut jos otan et "leikkaa" ja siirrän koneelle, ne on vielä sielä kortilla kans :/ ja jos koitan dellaa, ni tulee ilmotus ettei voi koska on kirjoitussuojattu (tms...)

apui??? mitä teen?

nii, ja siis kamerassa pystyn poistaan kuvia, mut ku laitan sen piuhaan ja kii koneeseen ni tulee se ilmotus et on kirjotussuojattu, et poista se tai plaa plaa...

miks en kässää :( ??

--
pinkki on pop!!!

turquoise

Posts: 732

#13179 • • turquoise e-ra2co
Onko "tyhmän" synonyymi "tylsä"? Just crossed my mind. *jeesus*

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

Avatar
#13180 • • opmdevil Guest
Kuinka perustan Mikkeliin uuden house-musiikkiin nojaavat klubin?