Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,405,258 views

embie

Posts: 531

#7301 • • embie Shwoopsie poo

kml, 21.10.2006 18:51:
Voiko salmaria blandata johonkin niin että tuotos on juomakelposta ?



salmari + fisu = pantteri *iloinen*
Elmiira

Posts: 1,446

#7302 • • Elmiira
Sammutetaanko isojen tavaratalojen/muiden kauppojen ja kauppakeskusten
liukuportaat yleensä yöksi vai pyöriikö ne siellä yksikseen koko ajan?

--
~Kokemusta ei voi luoda, se pitää kokea~

soturi

Posts: 194

#7303 • • soturi hypnotoad

kml, 21.10.2006 18:51:
Voiko salmaria blandata johonkin niin että tuotos on juomakelposta ?



Batteryn kaa tulee tosi hyvää. Tai ainaki ite tykkään ja moni kaveriki ku ne siihen tutustutin. Löytyy tosin paljon niitäkin, ketkä inhoo... Mut kannattaa kokeilla.

--
ALL GLORY TO THE HYPNOTOAD!

ella_

Posts: 1,329

#7304 • • ella_
Hei kertokaas..

Katsoin tossa just luontodokkaria aamulla afrikan savannilta, ja siinä näkyi taas "tyypillinen" auringonnousu (ja kuun, for that matter). Miksi se aurinko/kuu, joka horisontista nousee on aina nimenomaan näissä afrikan savannikuvissa niin jumalattoman iso? Johtuuko se siitä, että sinne päiväntasaajalle/kääntöpiireille auringon säteet osuvat ihan/lähes kohtisuoraan, eikä vinosti kuten meille tänne pohjolaan, vinossa kun se akseli tuppaa olemaan. Sinänsä toi mun "järkeily" tuntuu ihan järkevältä, mutta en tajua, miksi se on tosiaan niin suhteettoman iso? Onko se etäisyys niin valtava sitten (aurinko on kuitenkin niin kaukana, että luulisi tollasen etäisyyseron olevan ihan yks kärpäsen lento).

Kertokaa, let me out of my misery.

--
Elementary, my dear.

Marjo

Posts: 1,796

#7305 • • Marjo pupuTupuna

ella_, 22.10.2006 21:15:
Hei kertokaas..

Katsoin tossa just luontodokkaria aamulla afrikan savannilta, ja siinä näkyi taas "tyypillinen" auringonnousu (ja kuun, for that matter). Miksi se aurinko/kuu, joka horisontista nousee on aina nimenomaan näissä afrikan savannikuvissa niin jumalattoman iso? Johtuuko se siitä, että sinne päiväntasaajalle/kääntöpiireille auringon säteet osuvat ihan/lähes kohtisuoraan, eikä vinosti kuten meille tänne pohjolaan, vinossa kun se akseli tuppaa olemaan. Sinänsä toi mun "järkeily" tuntuu ihan järkevältä, mutta en tajua, miksi se on tosiaan niin suhteettoman iso? Onko se etäisyys niin valtava sitten (aurinko on kuitenkin niin kaukana, että luulisi tollasen etäisyyseron olevan ihan yks kärpäsen lento).

Kertokaa, let me out of my misery.



Joku osaa varmasti selventää tätä vielä, mutta se kuun kokoero on optinen harha. En tiedä, miten filmiä kuvatessa näkyy tämä harha isosta kuusta, mutta tavalliselle kameralla, jos otat kuvan , näkyy se kuvassa säälittävän pienenä. Ja testattu muten on.
%

Posts: 568

#7306 • • %

Freja, 22.10.2006 12:23:
Kuinka paljon säästäisi vuodessa, jos sulkisi tietokoneen kokonaan yön ajaksi kun sitä ei käytä, ja laittaisi telkunkin kokonaan kiinni eikä vain standbylle?
Eikö se nyt kuitenkin halvemmaksi tule, kuin niiden ainainen päällä oleminen?

*igor*



Perusmikro kuluttaa sähköä tommoset 60W työpöytäkäytössä ja tehomikro n. 3*60W. Ja telkku voi kuluttaa standby-tilassa ehkä n. 3W. Eli vuodessa perusmikro kuluttaa öisin 365/3*24*60W=175,2kWh. KWh maksaa jonkun 8snt, joten pc:n pitäminen öisin päällä kuluttaa 175,2*0,08e = n. 14e. Ja telkku kuluttaa siis stanbytilassa vuodessa 365*3*24*3/1000*0,08 = n. 6e.

Ja todellisuudessa pc:n virrankulutus voi olla pienempikin, jos virransäästöasetukset on kytketty käyttöön, joten ei tossa nyt niin isoista summista ole kyse. Mutta kannattaisi toki kaikki sähkölaitteet kytkeä virrattomiksi, kun niitä ei käytä, niin maailma pelastuu. (huh huh, sisäinen insinööri heräsi).

--
Elä niin kuin haluat, äläkä niin kuin yhteiskunta haluaa sinun elävän.

Freja

Posts: 8,774

#7307 • • Freja Sihteeri

zasga, 23.10.2006 01:17:
joten ei tossa nyt niin isoista summista ole kyse. Mutta kannattaisi toki kaikki sähkölaitteet kytkeä virrattomiksi, kun niitä ei käytä, niin maailma pelastuu. (huh huh, sisäinen insinööri heräsi).



Eikö se muka tota enempää oo!? *whaat* No voi sviddu. Mut mua ärsyttää silti, ku ne o päällä yötäpäivää.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Avatar
#7308 • • Edited Fuzzy Guest

Specimen, 15.10.2006 17:45:
Miksi naiset ennemmin hakkaavat kaukosäätimen paskaksi, kun ostavat uudet/vaihtavat paristot?


guilty as charged*blush* mä en tiennykkää et muutki harrastaa tätä. ku mä kerran keksin ton, nii rupesin valistaa koko perhettää että NÄIN vähä kato mäiskit sitä tohon sohvan reunaan nii kyl se sit toimii!! ja*joo* toimi! kauko on nyt vähä huonona...*nuha*

pakko lisää et:*repesin* luulin et se oon vaan mä
tir

Posts: 951

#7309 • • tir

Elmiira, 22.10.2006 21:06:
Sammutetaanko isojen tavaratalojen/muiden kauppojen ja kauppakeskusten
liukuportaat yleensä yöksi vai pyöriikö ne siellä yksikseen koko ajan?


sammutetaan yleensä.
aika paljon vievät sähköä nuokin.
samaten vain osa valoista on päällä jnejne.
akir0

Posts: 2,554

#7310 • • akir0 idleRPG champion 2009

piepie, 20.10.2006 15:58:
Mistä sanonta "Lahti pilaa tunnelman" juontaa juurensa alunperin?



Kokemuksesta.
Ozie

Posts: 1,389

#7311 • • Ozie

onni3mk, 20.10.2006 12:34:
Miks joidenkin tasakattosten talojen katoilla on hiekkaa? Siis semmonen kunnon kerros hiekkaa joka on oikeesti tuotu sinne? On aika painava eriste jos se sitä varten sinne raahataan.



Muistaakseni tuo on sen takia että se rikkoo sitä veden virtaamaa varsinkin isoilla katoilla joissa on pitkät matkat sadevesiviemäreihin.
embie

Posts: 531

#7312 • • embie Shwoopsie poo

Freja, 23.10.2006 01:19:
---
zasga, 23.10.2006 01:17:


---


Eikö se muka tota enempää oo!? *whaat* No voi sviddu. Mut mua ärsyttää silti, ku ne o päällä yötäpäivää.



Kyllä ainakin telkkarin pois päältä kytkeminen kannattaa jo siitäkin syystä, että valmiustilassa oleva tv on paloturvallisuusriski...
remotion

Posts: 5,283

#7313 • • remotion nostatus guru

ella_, 22.10.2006 21:15:
Hei kertokaas..

Katsoin tossa just luontodokkaria aamulla afrikan savannilta, ja siinä näkyi taas "tyypillinen" auringonnousu (ja kuun, for that matter). Miksi se aurinko/kuu, joka horisontista nousee on aina nimenomaan näissä afrikan savannikuvissa niin jumalattoman iso? Johtuuko se siitä, että sinne päiväntasaajalle/kääntöpiireille auringon säteet osuvat ihan/lähes kohtisuoraan, eikä vinosti kuten meille tänne pohjolaan, vinossa kun se akseli tuppaa olemaan. Sinänsä toi mun "järkeily" tuntuu ihan järkevältä, mutta en tajua, miksi se on tosiaan niin suhteettoman iso? Onko se etäisyys niin valtava sitten (aurinko on kuitenkin niin kaukana, että luulisi tollasen etäisyyseron olevan ihan yks kärpäsen lento).

Kertokaa, let me out of my misery.



käytetty Zoomia?
Avatar
#7314 • • Annakins Guest

motion, 23.10.2006 10:05:
---
ella_, 22.10.2006 21:15:
Hei kertokaas..

Katsoin tossa just luontodokkaria aamulla afrikan savannilta, ja siinä näkyi taas "tyypillinen" auringonnousu (ja kuun, for that matter). Miksi se aurinko/kuu, joka horisontista nousee on aina nimenomaan näissä afrikan savannikuvissa niin jumalattoman iso? Johtuuko se siitä, että sinne päiväntasaajalle/kääntöpiireille auringon säteet osuvat ihan/lähes kohtisuoraan, eikä vinosti kuten meille tänne pohjolaan, vinossa kun se akseli tuppaa olemaan. Sinänsä toi mun "järkeily" tuntuu ihan järkevältä, mutta en tajua, miksi se on tosiaan niin suhteettoman iso? Onko se etäisyys niin valtava sitten (aurinko on kuitenkin niin kaukana, että luulisi tollasen etäisyyseron olevan ihan yks kärpäsen lento).

Kertokaa, let me out of my misery.

---


käytetty Zoomia?



Kyllä se ihan livenäkin näyttää aika isolta, joten tuskin zoomista kyse.
Umbala

Posts: 769

#7315 • • Umbala d a n c e m a c h i n e s
Hei nyt vaivaa pahasti.
Miten noi bussien ja metroasemien kortinlukijat toimii? ts. Onko se tieto kokonaan kortilla jota se laite lukee ja kirjottaa? vai tsekkaako se kaikki jostain muualta?

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

blastic

Posts: 930

#7316 • • blastic ballistic ballstick

Umbala, 23.10.2006 10:26:
Hei nyt vaivaa pahasti.
Miten noi bussien ja metroasemien kortinlukijat toimii? ts. Onko se tieto kokonaan kortilla jota se laite lukee ja kirjottaa? vai tsekkaako se kaikki jostain muualta?



Siinä kortilla on ainoastaan erittäin yksinkertainen mikropiiri, joka saa käyttövirtansa siitä lukijan muuttuvasta magneettikentästä, ja sen ainoa tehtävä on lähettää oma tunnisteensa lukijalle. Kaikki muu tieto on muualla.
Avatar
#7317 • • Annakins Guest

mayah, 23.10.2006 12:49:
Kun ei kukaan sanomalaatikossa vastaa mulle, ni kysytään täällä.

Onko Venäläisillä ns. sotun loppuosaa?



Tarkoitatko Suomessa asuvia venäläisiä vai Venäjän kansalaisia? Kussakin maassa on oma käytäntönsä noiden sotua vastaavien juttujen kanssa, esim. Englannissa se on National Insurance Number.
Avatar
#7318 • • Annakins Guest

mayah, 23.10.2006 13:00:
---
Annakins, 23.10.2006 12:56:
Tarkoitatko Suomessa asuvia venäläisiä vai Venäjän kansalaisia? Kussakin maassa on oma käytäntönsä noiden sotua vastaavien juttujen kanssa, esim. Englannissa se on National Insurance Number.

---


Venäjällä asuvia venäläisiä. Täytän oleskelulupahakemuksia ja kun olen sähköpostissa kysynyt date of birth ja personal identity number, ni kaikki tähän mennessä on vaan laittanu pelkän synttäripäivän.



Joo, sillee ne laitto aina meidän myyntipapereihinkin. Ehkä siellä on joku muu käytäntö? emt.