Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,486,685 views

sapeli

Posts: 11,768

#4282 • • sapeli jokukukamikä?

tomppi, 23.8.2005 17:12:
Miksi kysytään niin paljon tyhmiä kysymyksiä? Miksi ei voi käyttää hakukoneita enemmän? Viinirypäle kysymykseen löysin varmaan vastauksen lyhyemmässä ajassa kun kysymyksen kirjoittaminen.



Kaikki ei ole yhtä hyviä googlettamaan ja/tai silmäilemällä löytämään nopeasti haluttua tietoa, puhumattakaan mahdollisesta kielitaidon puutteesta. Plus, mun mielestä on hauska ihmetellä yleisesti asioita mitä harvoin tulee mietittyä - tällä tavoin minäkin saatan saada helposti selville miksi joissain siemenettömissä viinirypäleissä ON siemeniä *nauru*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

extramppa

Posts: 217

#4283 • • extramppa hengailija

idi, 23.8.2005 17:28:
---
extramppa, 23.8.2005 17:18:
---
tomppi, 23.8.2005 17:12:

Viinirypäle kysymykseen löysin varmaan vastauksen lyhyemmässä ajassa kun kysymyksen kirjoittaminen.

---


Ja?

---


käytä hakukonetta :)



En millään viittis, kun joku on jo sen mun puolesta tehnyt*muhaha*

Eikä mun maailma kaadu, jos en saa tietää. Luultavasti oon jo unohtanut koko asian tunnin päästä, muistan ehkä ihmetellä taas kun seuraavan kerran löydän siemenettömistä viinirypäleistäni siemeniä.*iloinen*
domi

Posts: 7,069

#4284 • • domi Työn sankari.
Jos mä näen tuolin, niin onko se tuoli siinä oikeesti olemassa, vai onko se vain joku mielikuva mikä tulee jostain ajatuksista että "tuollainen voisi olla tuossa oleva tuoli" jolloin joku muu näkee sen erilaisena?
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#4285 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

dominikh, 23.8.2005 18:17:
Jos mä näen tuolin, niin onko se tuoli siinä oikeesti olemassa, vai onko se vain joku mielikuva mikä tulee jostain ajatuksista että "tuollainen voisi olla tuossa oleva tuoli" jolloin joku muu näkee sen erilaisena?



Mulla on kans yks tyhmä kysymys. Mitä sä oot syöny *hih*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Pätkis

Posts: 1,038

#4286 • • Pätkis Pikkis

dominikh, 23.8.2005 18:17:
Jos mä näen tuolin, niin onko se tuoli siinä oikeesti olemassa, vai onko se vain joku mielikuva mikä tulee jostain ajatuksista että "tuollainen voisi olla tuossa oleva tuoli" jolloin joku muu näkee sen erilaisena?


Kannattaa käydä tunnustelemassa. Jos se myös tuntuu tuolilta, se varmaankin on se. Siis esine, jollaista sua on opetettu kutsumaan "tuoliksi".

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

kml

Posts: 1,142

#4287 • • kml Keyhole Markup Language
Tässä tullut jo kuukausi odoteltua....

Noin kuukausi sitten sain toisen ylinopeussakkoni, ja edellinen oli saatu noin kuukausi ennen toista.

Poliisitäti ei sitten osannutkaan kertoa, että mitä tapahtuu, koska en ole vielä ajanut ajokokeen toista vaihetta. Sanoi vain, että poliisi ottaa yhteyttä.

Tästä oon kuullut niin paljon ristiriitasta tietoa, että mitä tapahtuu.. Inssi uusiksi, ajokoulu uusiksi...

Toisaalla sanotaan että kaksi sakkoa on rajana, toisaalla että kolme.

Joten, valaiskaa mua ?

--
19:36 @terab6 oot koukussa wowiin nuoren ihmisen vimmalla
19:36 @terab6 ihailtavaa

domi

Posts: 7,069

#4288 • • domi Työn sankari.

Steven Hoaks, 23.8.2005 18:19:
---
dominikh, 23.8.2005 18:17:
Jos mä näen tuolin, niin onko se tuoli siinä oikeesti olemassa, vai onko se vain joku mielikuva mikä tulee jostain ajatuksista että "tuollainen voisi olla tuossa oleva tuoli" jolloin joku muu näkee sen erilaisena?

---


Mulla on kans yks tyhmä kysymys. Mitä sä oot syöny *hih*


Aamupala koostui bentsoista *nauru*
domi

Posts: 7,069

#4289 • • domi Työn sankari.

Pygmi, 23.8.2005 18:21:
---
dominikh, 23.8.2005 18:17:
Jos mä näen tuolin, niin onko se tuoli siinä oikeesti olemassa, vai onko se vain joku mielikuva mikä tulee jostain ajatuksista että "tuollainen voisi olla tuossa oleva tuoli" jolloin joku muu näkee sen erilaisena?

---

Kannattaa käydä tunnustelemassa. Jos se myös tuntuu tuolilta, se varmaankin on se. Siis esine, jollaista sua on opetettu kutsumaan "tuoliksi".


Muttatuota, jos ei ole mahdollisuutta koskettaa, tai ottaa ylipäätään mitään kontaktia siihen.
Pätkis

Posts: 1,038

#4290 • • Edited Pätkis Pikkis

dominikh, 23.8.2005 18:24:
---
dominikh, 23.8.2005 18:17:
Jos mä näen tuolin, niin onko se tuoli siinä oikeesti olemassa, vai onko se vain joku mielikuva mikä tulee jostain ajatuksista että "tuollainen voisi olla tuossa oleva tuoli" jolloin joku muu näkee sen erilaisena?

---
Muttatuota, jos ei ole mahdollisuutta koskettaa, tai ottaa ylipäätään mitään kontaktia siihen.



Niin, että oletko sä oikeasti läsnä tässä maailmassa, vaiko sittenkin kuollut (tai jossain liemessä makaava zombi) jonka pään sisällä elämäsi vain pistetään pyörimään, jotta voit sitten katsella sitä aikasi kuluksi? Jos sä olet, se tuolikin varmaan on (yhtälailla vähän tai paljon tosi). Mutta jos sä syystä tai toisesta näetkin harhoja, sille on varmaan hyvä syy... ja siinä vaiheessa sun ongelma tuskin enää on vain se yksi tuoli.

Epäilen, että jos se tuoli siinä on, muut näkevät sen joka tapauksessa hieman eri tavoin riippuen heittääkö silmät miinusta, plussaa vai molempia..

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

domi

Posts: 7,069

#4291 • • domi Työn sankari.

Pygmi,
Niin, että oletko sä oikeasti läsnä tässä maailmassa, vaiko sittenkin kuollut (tai jossain liemessä makaava zombi) jonka pään sisällä elämäsi vain pistetään pyörimään, jotta voit sitten katsella sitä aikasi kuluksi? Jos sä olet, se tuolikin varmaan on. Mutta jos sä syystä tai toisesta näet harhoja, sille on varmaankin hyvä syy...

Epäilen, että jos se tuoli siinä on, muut näkevät sen joka tapauksessa hieman eri tavoin riippuen heittääkö silmät miinusta, plussaa vai molempia..



Juu, samaa settiä voi miettiä asialla, et oot pimeessä luolassa, sidottuna siihen tuoliin, ihan fyysiseen tuoliin jonka ite tiedostat. Tosin vain naama seinään päin käännettynä, eli et näe muutakuin seinät. Takaa tulee valo johon muodostuu varjoja. Tulee vaikka pallon varjo, mut onko se oikeesti pallo, vai ei....*nauru*
Pätkis

Posts: 1,038

#4292 • • Pätkis Pikkis

dominikh, 23.8.2005 18:43:

Juu, samaa settiä voi miettiä asialla, et oot pimeessä luolassa, sidottuna siihen tuoliin, ihan fyysiseen tuoliin jonka ite tiedostat. Tosin vain naama seinään päin käännettynä, eli et näe muutakuin seinät. Takaa tulee valo johon muodostuu varjoja. Tulee vaikka pallon varjo, mut onko se oikeesti pallo, vai ei....*nauru*



Öööö... *ding* ei. Ei voi. Mut kiitti tältä erää. Lähden pelottelemaan itseäni semi-olevilla levytangoilla ja -painoilla. Leikitään et se viis kiloo minkä lisäsin, oikeesti vastaakin kymmentä. Ne kiekothan on molemmat pyöreitä....?

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

domi

Posts: 7,069

#4293 • • domi Työn sankari.

Pygmi, 23.8.2005 18:55:
---
dominikh, 23.8.2005 18:43:

Juu, samaa settiä voi miettiä asialla, et oot pimeessä luolassa, sidottuna siihen tuoliin, ihan fyysiseen tuoliin jonka ite tiedostat. Tosin vain naama seinään päin käännettynä, eli et näe muutakuin seinät. Takaa tulee valo johon muodostuu varjoja. Tulee vaikka pallon varjo, mut onko se oikeesti pallo, vai ei....*nauru*

---


Öööö... *ding* ei. Ei voi. Mut kiitti tältä erää. Lähden pelottelemaan itseäni semi-olevilla levytangoilla ja -painoilla. Leikitään et se viis kiloo minkä lisäsin, oikeesti vastaakin kymmentä. Ne kiekothan on molemmat pyöreitä....?


Sori *nauru**hali*
mekaanikko

Posts: 1,176

#4294 • • mekaanikko don selecta

dominikh, 23.8.2005 18:17:
Jos mä näen tuolin, niin onko se tuoli siinä oikeesti olemassa, vai onko se vain joku mielikuva mikä tulee jostain ajatuksista että "tuollainen voisi olla tuossa oleva tuoli" jolloin joku muu näkee sen erilaisena?



Haa, tässä on äärimmäisen mielenkiintoinen filosofinen kysymys, josta on aikain saatossa kirjoiteltu tuhansia ja taas tuhansia sivuja. Lyhyt vastaus: ei voi tietää. =P

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

domi

Posts: 7,069

#4295 • • domi Työn sankari.

mekaanikko, 23.8.2005 19:08:
---
dominikh, 23.8.2005 18:17:
Jos mä näen tuolin, niin onko se tuoli siinä oikeesti olemassa, vai onko se vain joku mielikuva mikä tulee jostain ajatuksista että "tuollainen voisi olla tuossa oleva tuoli" jolloin joku muu näkee sen erilaisena?

---


Haa, tässä on äärimmäisen mielenkiintoinen filosofinen kysymys, josta on aikain saatossa kirjoiteltu tuhansia ja taas tuhansia sivuja. Lyhyt vastaus: ei voi tietää. =P


Yksi kysymys: Miksi ei voi tietää? :D
onni3mk

Posts: 3,973

#4296 • • Edited onni3mk Onni on.

kumimuumi, 23.8.2005 18:22:
mitä tapahtuu, koska en ole vielä ajanut ajokokeen toista vaihetta.



Mulla on käsitys, että jos saat ekan vaiheen jälkeen kaks ylinopeussakkoa, voi poliisi evätä sun kortinsaannin tokan vaiheen jälkeen. Tai siis niillä on syy olla myöntämättä sulle korttia. Voi tietysti olla, että ne antaa siltikin, eikä sulla ole hätää *hymy*

Edit: Ja kaks sakkoa ykkös- ja kakkosvaiheen välissä on se raja

--
Onni on.

mekaanikko

Posts: 1,176

#4297 • • mekaanikko don selecta

dominikh, 23.8.2005 19:10:
---
mekaanikko, 23.8.2005 19:08:
---
dominikh, 23.8.2005 18:17:
Jos mä näen tuolin, niin onko se tuoli siinä oikeesti olemassa, vai onko se vain joku mielikuva mikä tulee jostain ajatuksista että "tuollainen voisi olla tuossa oleva tuoli" jolloin joku muu näkee sen erilaisena?

---


Haa, tässä on äärimmäisen mielenkiintoinen filosofinen kysymys, josta on aikain saatossa kirjoiteltu tuhansia ja taas tuhansia sivuja. Lyhyt vastaus: ei voi tietää. =P

---

Yksi kysymys: Miksi ei voi tietää? :D



OK no tää on oikeesti aika monisyinen aihe josta on paljon kilpailevia näkemyksiä. Mut otetaan yks näkökanta:

Lähtötilanne: näet tuolin. Vai itse asiassa, näetkö? Sehän voi olla vain kuva tuolista. Tai voit nähdä unta. Tai se voi olla hallusinaatio.

Itse asiassa, tiedätkö varmasti, miltä tuoli näyttää? Oletko koskaan nähnyt tuolia niin että voisit olla täysin varma ettet esim. ole unessa? Oletko varma, että olet koskaan ollut hereillä? Tai ehkäpä The Matrix on olemassa ja itse asiassa makaat letkuissa jossain muualla ja tuoli on vain robottien/alienien/demonien/ilkeiden tiedemiesten/tms. luoma harhakuva? Ja itse asiassa, eihän ole mitään varmuutta siitä että myöskään muistikuvasi menneisyydestä ovat millään tavalla tosia. Ehkä oletkin vain ihmisenkaltainen robotti joka on tunti sitten tullut ulos liukuhihnalta ja kaikki muistot on siellä asennettu päähäsi valmiina (vrt. Blade Runner).

Oikeastaan on niin, että meillä ei ole yhtään sellaista varmasti todellista kuvaa maailmasta johon voisimme verrata nyt nähtävää kuvaa tuolista. Voihan tosiaan olla, että koko ikämme olemme olleet unessa, huijauksen kohteena tms. Itse asiassa, mitä takeita on edes siitä että mitään ulkopuolista maailmaa tuoleineen on edes olemassa? Voihan olla, että sinä olet ainut olento maailmassa ja koko tuntemasi maailma on vain omaa kuvitteluasi.

Jne.

Pointtina siis, että koska emme voi luottaa aisteihimme, muistoihimme emmekä niiden perusteella muodostettuihin käsityksiin maailman luonteesta, emme oikeastaan voi tietää varmasti yhtään mitään.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Freja

Posts: 8,775

#4298 • • Freja Sihteeri
Mitä ihmettä meinaa nuo "tää on ommattu sille ja sille" jutut, siis mä en vaa tajua et "tää on sulle ihkupoksuni" siis HÄH *ding*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Displacer

Posts: 1,828

#4300 • • Displacer

infiana, 23.8.2005 19:30:
Minulta kysyttiin töissä tätä enkä osannut vastata kovinkaan hyvi... eli:
Missä menee raja ystävyyden ja rakkauden välillä? Helppo kysymys, mutta vaikea pukea sanoiksi.



Täällä on jossain threadikin siitä että mitä rakkaus on ja ei ole. jokaisella lienee omat käsityksensä asiasta.