Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,491,093 views

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#3281 • • Aziz Combat Fighter

Lyylikki, 29.3.2005 15:29:
---
Mut hei. Miksi viiltohaavoihin sattuu enemmän, kun "tavallisiin" haavoihin?



Millanen on tavallinen haava? Kyl mulla ainakin rosoreunasiin haavoihin sattuu enempi ku siisteihin viiltohaavoihin, jotka yleensä paraneekin nopeemmin (pienempi kudosnekroosi haavan reunoilla..?)
ezzy

Posts: 8,060

#3282 • • ezzy Droid-pappa

andi--, 31.3.2005 09:57:
---
Philly, 29.3.2005 11:32:
Onko Windows XP SP2:sen mukana tulevasta palomuurista mihinkään? Käyttöaste luokkaa, netissä surffailu sekä satunnaisesti dc++:n käyttö...

---


Suojaa konetta vain ulkopuolelta tulevilta yhteyksiltä, päästää kaiken liikenteen sisältä ulos. Kuten Ezzy tossa mainitsi niin kannattaa asentaa vaikka tuo Kerio, joka vahtii yhteyksiä molempiin suuntiin.



Itseasiassa suojaa muuten ulospäin suuntautuvaa liikennettäkin...
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#3283 • • Aziz Combat Fighter

Avernian, 31.3.2005 10:03:
---
Ana-5000, 31.3.2005 10:00:
---

Kuitenkin, aika harva asiakaspalvelia haukkuu asiakkaan ulkonäköä, puhetapaa, vaatetusta tai vittuile.

---


Ai *ding*

---


Siis ainakaan päin naamaa. Kyllä ne varmaan edes yrittää olla kohteliaita.



No, osa.. Kyl mä oon toivottanu ihmisiä suksimaan vittuun ainaki omassa asiakaspalveluduunissani.. Mut mun duuni onki sellasta, et ne joiden kanssa oon kontaktissa ei varsinaisesti oo niitä asiakkaita, joita palvelen. Ne asiakkaat on niitä, joiden kanssa en yleensä puhu mitään.

Nojoo, en mäkään nyt hirveesti vittuile, mut en mä kyl sen enempää ala sit vittuilua kuuntelemaankaan.
sapeli

Posts: 11,768

#3284 • • sapeli jokukukamikä?
Miksei selaimet osaa ennakoida nettisivujen urleja paremmin? Useimmat tajuaa jo lisätä tuon www:n osoitteen eteen jos ilman sitä ei onnaa, mutta eikös se nyt olisi melkeinpä yhtä helppoa olettaa että osoite päättyy .com, ja jos sitä ei löydy niin sitten käy läpi vaikkapa käyttäjän määrittelemän listan (itselläni varmaan järjestys .org, .fi, .net), ja vasta jos niistä yksikään ei tärppää niin se jumittaisi ja kysyisi lisäinfoa. *hmph*

Ja tietenkin jos haluaa mennä vaikkapa ebay.org:iin ebay.com:in sijasta, sen voisi kirjoittaa suoraan, niinkuin nytkin. Ne muut 95% nettiosoitteista vain nopeutuisi. *joo*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

ezzy

Posts: 8,060

#3285 • • ezzy Droid-pappa

sapeli, 31.3.2005 13:33:
Miksei selaimet osaa ennakoida nettisivujen urleja paremmin? Useimmat tajuaa jo lisätä tuon www:n osoitteen eteen jos ilman sitä ei onnaa, mutta eikös se nyt olisi melkeinpä yhtä helppoa olettaa että osoite päättyy .com, ja jos sitä ei löydy niin sitten käy läpi vaikkapa käyttäjän määrittelemän listan (itselläni varmaan järjestys .org, .fi, .net), ja vasta jos niistä yksikään ei tärppää niin se jumittaisi ja kysyisi lisäinfoa. *hmph*

Ja tietenkin jos haluaa mennä vaikkapa ebay.org:iin ebay.com:in sijasta, sen voisi kirjoittaa suoraan, niinkuin nytkin. Ne muut 95% nettiosoitteista vain nopeutuisi. *joo*



Mikset vaan voi kirjoittaa oikeata osoitetta...ei se oikein toimisi noin.
sapeli

Posts: 11,768

#3286 • • sapeli jokukukamikä?

ezzy,
Mikset vaan voi kirjoittaa oikeata osoitetta...ei se oikein toimisi noin.



No haluaisiko joku selittää miksei? Mitä eroa tuon www:n arvaamisella/lisäämisellä ja .com:in arvaamisella/lisäämisellä on?

ja PS: huomasin justiinsa että mun selainhan tekee jo just ton mitä äsken kinusin - se tekee sen vaan pikkasen hitaammin kuin mitä oisin suonut *iloinen*

Että näin *hih*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

mekaanikko

Posts: 1,176

#3287 • • mekaanikko don selecta


No haluaisiko joku selittää miksei? Mitä eroa tuon www:n arvaamisella/lisäämisellä ja .com:in arvaamisella/lisäämisellä on?



Mun ymmärtääkseni toi www lisätään kyllä vasta palvelinpäässä, mikä onkin fiksua koska www.jokudomain.com ja jokudomain.com voivat olla ihan eri saitteja.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

remotion

Posts: 5,283

#3288 • • remotion nostatus guru

Ana-5000, 31.3.2005 10:02:
---
Lyylikki, 29.3.2005 15:29:
---
Mut hei. Miksi viiltohaavoihin sattuu enemmän, kun "tavallisiin" haavoihin?

---


Millanen on tavallinen haava? Kyl mulla ainakin rosoreunasiin haavoihin sattuu enempi ku siisteihin viiltohaavoihin, jotka yleensä paraneekin nopeemmin (pienempi kudosnekroosi haavan reunoilla..?)


riippuu kuin syvä viilto. mua ainakinsattuu enemmän se et jos ihoa on mennyt rullalle, verrattuna siihen et oisin saanu viillon.

eiköhän se vedettäis lääkärissäkin höylällä kerroksia pois jos se ois vähemmän haitallinen tapa kuin veitsellä viiltäen...
sapeli

Posts: 11,768

#3289 • • sapeli jokukukamikä?

mekaanikko, 31.3.2005 14:02:
---
No haluaisiko joku selittää miksei? Mitä eroa tuon www:n arvaamisella/lisäämisellä ja .com:in arvaamisella/lisäämisellä on?
---
Mun ymmärtääkseni toi www lisätään kyllä vasta palvelinpäässä, mikä onkin fiksua koska www.jokudomain.com ja jokudomain.com voivat olla ihan eri saitteja.



Ja samoin www.jokudomain.com ja www.jokudomain.org on ihan eri saitteja. Mikä tässä oli pointtina? Saa vääntää rautalangasta *hih*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

ezzy

Posts: 8,060

#3290 • • Edited ezzy Droid-pappa

mekaanikko, 31.3.2005 14:02:
---

No haluaisiko joku selittää miksei? Mitä eroa tuon www:n arvaamisella/lisäämisellä ja .com:in arvaamisella/lisäämisellä on?
---


Mun ymmärtääkseni toi www lisätään kyllä vasta palvelinpäässä, mikä onkin fiksua koska www.jokudomain.com ja jokudomain.com voivat olla ihan eri saitteja.



toi www on noissa alidomain ihan samalla periaatteella kuin esim. shop.kauppa.fi ja toisilla palveluntarjoajilla se ei vaan ole automaagisesti tuettuna. esim www.fhra.fi ja fhra.fi menee ihan eri mestaan syystä tuntemattomasta (palveluntarjoajan/asiakkaan laiskuus)

Sapeli vois selittää millä logiikalla selain päättelisi haluatko mennä www.domain.org vai www.domain.com vai www.domain.net osoitteeseen...

tarkoitat nyt varmaan vain sitä, että se muistaa millä sivulla olet käynyt ja antaa sen valmiiksi kun kirjoitat www.doma...ja se täydentää in.com loppuun?
sapeli

Posts: 11,768

#3291 • • sapeli jokukukamikä?

ezzy, 31.3.2005 16:12:
Sapeli vois selittää millä logiikalla selain päättelisi haluatko mennä www.domain.org vai www.domain.com vai www.domain.net osoitteeseen...



Ei siinä mitään päättelyä tarvita - jos selaimelle antaa puutteellisen osoitteen, se täydentää sen sen mukaan mikä on todennäköisin pääte, mahdollisesti omaa sivuhistoriaa hyväksi käyttäen. *joo*

Esimerkki: käytän Mozillaa (1.7.1), ja kun kirjoitan vaikkapa "huuhaa" osoitteeksi, selain täydentää sen olemaan hetken mietinnän jälkeen www.huuhaa.com (jota ei tosin ole olemassa). Onkin sitten vain kysymys siitä haluaako antaa selaimen käydä myös esim. .org, .net ja .fi-päätteiset sivustotkin läpi tärppiä etsien, vai haluaako saada virheilmoituksen mahdollisimman pian että sitä pääsee itse täydentämään.

Kyse on siis vain hyvistä arvauksista (educated guess). Tätähän tuo www:nkin lisääminen on; onhan myös www2-, ja omassa serverissä snorkkeli.-etuliite.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

mekaanikko

Posts: 1,176

#3292 • • Edited mekaanikko don selecta

mayah, 31.3.2005 17:52:
Mitä eroa on Macilla ja PC:llä?


Edit: tää on sit tietokonekysymys, eli vastaus rautalangasta, tai tulee isosti lisäkysymyksiä.



PC tarkoittaa periaatteessa henkilökohtaista tietokonetta eli Mac on myöskin PC. Kuitenkin nykyisin "PC" tarkoittaa yleensä muinaisen IBM PC:n kanssa yhteensopivaa laitetta. Ero on siis siinä, että Apple valmistaa kaikki Macit itse ja niiden mukana tulee Applen oma käyttöjärjestelmä MacOS. PC-koneita taas valmistaa iso liuta eri firmoja kuten Dell, IBM, HP, Fujitsu-Siemens ym. ja niihin voi valita myös eri käyttöjärjestelmiä kuten Linux tai FreeBSD (tosin joku Windows-versiohan yli 90% maailman PC:istä varmaan löytyy joten yleensä PC = Windows-kone).

(Macciinkin voi kyllä asentaa muita käyttöjärjestelmiä kuin MacOS:n, mutta niin harvemmin tehdään.)

Eli kun ostat Macin, Apple toimittaa koko paketin valmiina. PC:n tapauksessa taas voit valita eri toimittajista koneen (tai jopa kaikki koneen osat eri valmistajilta) ja käyttöjärjestelmän valmistajan erikseen.

Niin ja vielä tietysti sellainen ero on, että Mac on parempi. =D

Edit: Käyttöjärjestelmä siis ratkaisee, millaisia ohjelmia koneella voi käyttää. Kaksi laitteistoltaan identtistä PC-konetta joissa on eri käyttöjärjestelmä, vaikkapa Windows ja Linux, eivät voi käyttää samoja ohjelmia. Samaten siis myöskään Macilla (koska siinä on käyttöjärjestelmänä MacOS jota ei PC:llä toimi) ei voi käyttää samoja ohjelmia kuin PC:llä. Toki yleensä suositummista ohjelmista valmistetaan versiot eri käyttöjärjestelmille, esimerkiksi minä kirjoittelen tätä viestiä Macin Firefoxilla ja sama ohjelma löytyy myös kotona odottavasta Windows-pohjaisesta PC:stä, mutta ankarasti ottaen kyse on eri ohjelmista joilla on vain sama nimi ja samat toiminnot.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Displacer

Posts: 1,828

#3293 • • Displacer
"vuoronperään" vai "vuoron perään"

Kirjoitin äsken tekstin jossa tuli tuo kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla se meni erilailla näin perstuntumalta.
Displacer

Posts: 1,828

#3294 • • Displacer

mekaanikko, 31.3.2005 18:13:
---
mayah, 31.3.2005 17:52:
Mitä eroa on Macilla ja PC:llä?


Edit: tää on sit tietokonekysymys, eli vastaus rautalangasta, tai tulee isosti lisäkysymyksiä.

---

Niin ja vielä tietysti sellainen ero on, että Mac on parempi. =D




mut pc on helppokäyttöisempi ja sille löytyy enemmän ohjelmia :)

nimim. ei ikinä macciin tutustunu
mekaanikko

Posts: 1,176

#3295 • • mekaanikko don selecta

Displacer, 31.3.2005 20:40:
mut pc on helppokäyttöisempi ja sille löytyy enemmän ohjelmia :)

nimim. ei ikinä macciin tutustunu



Toi nimimerkki selittääkin jotain. =) Ohjelmatarjonta riippuu vähän siitä millaisista softista puhutaan. AV-, musa- ja graffapuolen ammattisoftissa väittäisin että tarjonta on Macilla jopa parempi, muuten toki Windows hallitsee. Helppokäyttöisyys, no ei se Windowskaan oo niin kovin hankala mut kyllä mä väittäisin et MacOS X pieksee helppokäyttöisyydessä kaikki Windowsit. (Vanhat MacOS:t on sitten toinen stoori mut onneks niitä ei tartte enää katella.) Erityisen miellyttävää on se, miten kaikki vaan toimii ilman sen ihmeempää säätämistä.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

ezzy

Posts: 8,060

#3296 • • ezzy Droid-pappa

sapeli,

Ei siinä mitään päättelyä tarvita - jos selaimelle antaa puutteellisen osoitteen, se täydentää sen sen mukaan mikä on todennäköisin pääte, mahdollisesti omaa sivuhistoriaa hyväksi käyttäen. *joo*

Esimerkki: käytän Mozillaa (1.7.1), ja kun kirjoitan vaikkapa "huuhaa" osoitteeksi, selain täydentää sen olemaan hetken mietinnän jälkeen www.huuhaa.com (jota ei tosin ole olemassa). Onkin sitten vain kysymys siitä haluaako antaa selaimen käydä myös esim. .org, .net ja .fi-päätteiset sivustotkin läpi tärppiä etsien, vai haluaako saada virheilmoituksen mahdollisimman pian että sitä pääsee itse täydentämään.

Kyse on siis vain hyvistä arvauksista (educated guess). Tätähän tuo www:nkin lisääminen on; onhan myös www2-, ja omassa serverissä snorkkeli.-etuliite.



Mutta siis noissa kahdessa tapauksessa ei ole mitään samankaltaista. www-tuliitteen lisääminen ei ole mikään arvaus, se on alidomain kuten sanoin (ja alidomainit on yleensä ohjattu samannimiseen alihakemistoon palvelimella, www. menee yleensä poikkeavasti suoraan juureen). Jos sitä ei ole palvelimella määritetty toimivaksi, niin se ei anna haluttua tulosta. Se ei riipu mitenkään webbisurffaajasta tai selaimesta.

Kaipaat siis lisäominaisuutta, joka on jo olemassa ja käytätkin sitä?
sapeli

Posts: 11,768

#3297 • • sapeli jokukukamikä?

ezzy,
Kaipaat siis lisäominaisuutta, joka on jo olemassa ja käytätkin sitä?



sapeli,
ja PS: huomasin justiinsa että mun selainhan tekee jo just ton mitä äsken kinusin - se tekee sen vaan pikkasen hitaammin kuin mitä oisin suonut *iloinen*



*vink*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Happolääkäri

Posts: 58

#3298 • • Happolääkäri
Miksi jotkut bändit on parempia kuin toiset bändit?

--
Nalle puh: Luulin että Tikrut ovat isompia?
Tikru: Pienet Tikrut eivät ole...

Daverian

Posts: 491

#3299 • • Daverian

Happolääkäri, 1.4.2005 06:38:
Miksi jotkut bändit on parempia kuin toiset bändit?



Ehkä siksi että toiset bändit on saanut harjotella enemmän kuin toiset.

--
*Team Espoon Roboottiarmeija*

Amma

Posts: 2,383

#3300 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.
Miksi varsinkin Tsunami-uhrien uutisoinnissa on useammassakin lähteessä käytetty termiä "menehtynyt vainaja"? Eikös menehtynyt = vainaja (= kuollut)? *ding*

--
*etsiskel*