14,184 posts, 710 pages, 4,804,725 views
Freja, 5.2.2006 19:01:
Semmoset saatanan ihmiset joilla on hirvee pätemisen tarve, jotka ihan väkisin haluu että minä ja muut tunnemme itsemme täysin nolliksi että he voisivat pönkittää itsetuntoaan paremmuudellaan. Miksi ei voisi vain kannustaa toista ja vaihtaa osaamisiaan ja taitojaan, keskustella järkevästi ilman että mollaisi muita kaikilla mahdollisilla tavoilla. Joillain nyt on rahaa vain hieman vähemmän, ja vaikka mun työ on paskaa ehkä sillon tällön niin ei mun tarvitte kuunnella ja ottaa sitä paskaa niskaan, mä tuun toimeen näillä rahoilla mitä mä ansaitsen, ja ostan sillon tällöin jotain suurempia ostoksia, mut onko viddu pakko vapaa-ajallakin kuunnella sitä pätemistä? Mihin on kadonnut toisen arvostus ja kunnioitus sitä kohtaan, mitä hän tekee? Ja se mikä on parasta sinulle, ei ehkä ole parasta minulle. Etkö nyt saatana jo tajua että ihmiset ovat erilaisia?!
arrrgrgrhrgrhgrääh. Sormet vaan takoivat näppäimiä, tuloksena sekava tilitys. Helpotti.
peikkotyttö, 3.2.2006 23:18:
Ärsyttää se,että kadotin lapaseni viikonloppuna kolmannen kerran tänä talvena.
sMilE, 6.2.2006 23:20:
Kaikkihan ei olla samanlaisia ja kaikkia tulisi ymmärtää....
Semmoset saatanan ihmiset joilla on hirvee pätemisen tarve, jotka ihan väkisin haluu että minä ja muut tunnemme itsemme täysin nolliksi että he voisivat pönkittää itsetuntoaan paremmuudellaan.
sapeli, 7.2.2006 01:34:
---
Semmoset saatanan ihmiset joilla on hirvee pätemisen tarve, jotka ihan väkisin haluu että minä ja muut tunnemme itsemme täysin nolliksi että he voisivat pönkittää itsetuntoaan paremmuudellaan.
---
No tossa jo sanoitkin se mitä meinasin itse sanoa - itsetunnon puutettahan se päteminen vaan on; ihminen kokee olevansa riittämätön hänelle itselleen tärkeissä asioissa - ehkä jopa kaikissa elämänsä asioissa - paitsi siinä jonka suhteen käy pätemään. Jos sun ei tarvi päteä niin silloin sulla on paremmin pullat uunissa kuin hänellä, eli oot todennäköisemmin onnellisempi elämääs kuin hän. Älä siis suutu, pikemmin sääliä tuollaisia tapauksia pitäis.
serotonot, 7.2.2006 01:43:
Jos tossa nyt mennään metatasolle niin mitä ihmisen itsetunnosta kertoo se, että hän kokee tarvetta vuodattaa muiden pätemisestä, sillä "heillä on huono itsetunto".
Eikös tuo ole pätemistä sen suhteen että osaa analysoidan toisen pätemistä? :D
Sitä paitsi jos itsetunto on kohdallaan niin eihän siitä pitäis ärsyyntyä jos joku todistaa että olet väärässä tai ainakin että hän on enemmän oikeassa.
Meniks tää nyt pätemiseks? :D
sapeli, 7.2.2006 01:47:
---
Jos tossa nyt mennään metatasolle niin mitä ihmisen itsetunnosta kertoo se, että hän kokee tarvetta vuodattaa muiden pätemisestä, sillä "heillä on huono itsetunto".
---
Oikeassa olet Tosin usein ihmisillä voi olla huono itsetunto koska he samastuvat muiden odotuksiin itsensä suhteen, huomaamatta kuinka heillä saattavat olla asiat hyvinkin omien arvojensa mukaan.
On toki, mutta enemmän se olisi sitä jos tekisin sitä pätemisen ilosta - olettaisin että suurempi motivaatio tällä kertaa oli saada toinen ihminen paremmalle mielelle.
Right again Mutta kelläpä meistä ei olisi itsetunnossa aukkoja siellä täällä, ja varsinkin jos on muutenkin huonolla tuulella niin toisen päteminen voi hulauttaa oikein kunnolla sitä tuulta viel huonommaksi... Mutta jos tiedostaa sen että toisen päteminen usein johtuu tämän huonosta itsetunnosta niin sille on ikäänkuin paremmin suojautunut.
Entäs mulla? Entäs mulla?!
serotonot, 7.2.2006 01:55:
---
---
---
Oikeassa olet Tosin usein ihmisillä voi olla huono itsetunto koska he samastuvat muiden odotuksiin itsensä suhteen, huomaamatta kuinka heillä saattavat olla asiat hyvinkin omien arvojensa mukaan.
---
Totta, mut miten toi liittyy siihen pätemiseen? :D
On toki, mutta enemmän se olisi sitä jos tekisin sitä pätemisen ilosta - olettaisin että suurempi motivaatio tällä kertaa oli saada toinen ihminen paremmalle mielelle.
---
Mut jos toi syy (siis saada toinen paremmalle mielelle) on sun mielestä pätevä, niin sähän pädet (toimit pätevästä syystä) tekemällä niin :D
Mua eniten tossa hämää se että usein kun valitetaan pätemisestä, on kyseessä ainoastaan se, että joku ihminen pureutuu asiaan pintaa syvemmältä ja tämä syvempi aiheen käsittely saattaa sitten ottaa joitain yksilöitä päähän, koska jotta he voisivat jatkaa keskustelua on heidän ajateltava aihetta tarkemmin ja mahdollisesti huomatta omat virheelliset olettamuksensa siinä ja sekös ottaa pannuun kun huomaa olevansa väärässä.
Väittäisin vain enemmänkin niin että monessa tilanteessa, jossa joitain henkilöitä syytetään pätemisestä, on se syyttäjä se huonoitsetuntoisempi kuin itse pätijä.
Yleensä pätijöiksi vain syytetään enemmänkin niitä jotka vain kertovat "yleisessä jaossa" olevaa tietoa niille jotka eivät sitä ole aiemmin tienneet ja sen pohjalta tehneet mahdollisesti vääriä olettamuksia.
sapeli, link=http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=16;pid=720304#720304]7.2.2006 01:47[/url]:
Ei taida ihan tuota sana pätevä tarkoittaa No aijaa
Siis nämähän aina riippuu tapauksesta - aina ei ole kyse pätemisestä kun jotain asiaa aletaan purkamaan hiukan pintaa syvemmältä (vaikka kyllähän siitä aina itse kukin saa jonkinlaista mielihyvää kun kokee osallistuvansa merkittävällä tavalla itselle mielenkiintoiseen keskusteluun). Kommenttini päti siis ainoastaan aitoon pätemiseen jossa pädetään ihan vaan pätemisen ilosta, eli brassaillaan omilla tiedoilla.
---
---
Ainoastaan ihmiset joilla on jotain heikkoutta itsetunnossa ottavat muiden pätemisen vakavasti, eli siinä mielessä ollaan ihan samaa mieltä. Toisaalta, usein pätijätyyppiset ihmiset ovat niitä jotka aloittavat itsetuntonsa pönkittämisen muiden kustannuksella - muilla taas on ehkä muita keinoja nostaa sitä omalla kohdallaan. En ole aivan varma voiko toista yleistää huonoitsetuntoisemmaksi kuin toista aivan näin yleisellä tasolla (vaikka mieli tekisi).
---
---
Jälleen, riippuu tilanteesta ja tapauksesta. Jos tieto ei viimekädessä kontributoi mitään keskusteluun, on kyse usein pätemisestä joka vain ärsyttää muita (koska näennäisesti tiedon esille tuomisen ainoa merkitys oli sen esittäjän tietojen kehuminen ja siis tavallaan muiden tietojen puutteen korostaminen). Jos tieto on jollain tapaa mielenkiintoinen ja/tai oleellinen keskustelulle, silloin sanoisin että niillä joita se 'päteminen' alkaa ärsyttää on enemmän ongelmia itsetuntonsa kanssa kuin itse tietoniekalla.
Mutta harvempi tuossa tilanteessa ketään alkaa pätijäksi haukkumaankaan.
serotonot, 7.2.2006 02:20:
Ihmisille tärkeät tiedot ovat vain niin subjektiivisia, että mun mielestä on tylyä tuomita niiden esiintuominen pätemiseksi, varsinkin kun se motiivi tuon pätemiskortin esiinvetämiseen on yleensä esiinvetäjässä, ei niinkään tiedon esiintuojassa.
sapeli, 7.2.2006 02:24:
---
serotonot, 7.2.2006 02:20:
Ihmisille tärkeät tiedot ovat vain niin subjektiivisia, että mun mielestä on tylyä tuomita niiden esiintuominen pätemiseksi, varsinkin kun se motiivi tuon pätemiskortin esiinvetämiseen on yleensä esiinvetäjässä, ei niinkään tiedon esiintuojassa.
---
Tässä on oikeastaan aika hyvin tiivistettynä tämä asia Taitaa pätemisen raja mennä siinä mikä itseä alkaa ärsyttämään, eli sinänsä aika moni pätemistapaus saattaa olla joksikin muuksi alunperin tarkoitettu. On sitten tietenkin myös sitä aitoa pätemistä josta jo puhuttiinkin, mutta kukapa sen tietäisi onko tästä kyse vai ei - ehkä pätijä itsekään ei sitä aina tiedosta...
sapeli, 7.2.2006 22:02:
1) se pienenpieni teksti mistä ei ainakaan mun silmillä ja/tai monitorilla saa oikeasti mitään selvää, ja
Oliwer, 7.2.2006 22:15:
---
sapeli, 7.2.2006 22:02:
1) se pienenpieni teksti mistä ei ainakaan mun silmillä ja/tai monitorilla saa oikeasti mitään selvää, ja
---
Mut eiks toi tule aika nopsasti näkyviin, kun copypastee sen johonki kirjotuskenttään ja lukee siitä?
Vai saaks tuon jotenkin muuten nopeesti näkyviin?
sapeli, 7.2.2006 22:18:
No oishan tuo mahdollista, mut esim. forumeita lukiessa samalla sivulla ei ole mitään riittävän suurta kirjoituskenttää... Ihan vaan periaatteesta vähän nyppii kun kommunikaatiosta tehdään vaikeaa.