Hammaslääkäri

482 posts, 25 pages, 327,268 views

e-nergique

Posts: 568

#81 • • e-nergique STT

MaSari, 13.1.2006 14:01:
-clip-



Mulla on kaikki poistettu ja ei se loppujen lopuks niin kamalaa oo... Jos niitä ei jouduta palasteleen, niin ei pitäis ees seuraavana päivänä välttämättä särkee. Mulla lähti 3 helposti ja niihin ei tullut mitään kipuja jälkeenpäin. Yks vaan oli sellanen missä oli juuret pihtiotteella mun leuassa kiinni ja se sit jouduttiin vetään puoliks, mut eipä sitäkään sit enää seuraavana päivänä oikeestaan särkenyt. Poski oli pari päivää vähän turvoksissa, mutta ei se mitään haitannu kun ei kerran sattunut...

Mut tsemppiä anyway! *hymy*

--
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan!

Karski

Posts: 6,049

#82 • • Karski Pomon kätyri
Anteeks ny, oli pakko editoida tää otsikko
vähemmän hämääväks :D

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

vaavu

Posts: 1,324

#83 • • vaavu vara-vana

Jää~*, 12.1.2006 15:00:
---
vaavu, 10.12.2005 17:12:
Osaako joku sanoa suunnilleen minkälainen on jono Espoon hammashoitoon? Pitäisi varata aika tarkastukseen, mutta pelottaa, että sitä saa odotella ensi syksyyn asti. *poks*

---
Tää ois muuten kiva tietää.



Herran jestas!

Soitin äsken Espoon hammashoidon varausnumeroon. Yllätys oli melkoinen, sillä sain hammaslääkärin tarkastusajan reilun kahden viikon päähän, ja ajan hammaskiven poistoon kolmen viikon päähän! *pökr* Olin henkisesti varautunut siihen, että aika irtoaa vasta jostakin syksymmältä.

Työkaveri tosin kyllä väitti, että Espoolla olisi jokin ''kultainen linja'' -- eli siis jos soittaja on sopivan ikäinen, sopivassa ammatissa ja omaa sopivan veronmaksupotentiaalin, niin terveydenhuollon aikoja saa paljon nopeammin. Itse en oikein kyllä jaksa uskoa tähän teoriaan.
Nauskiss

Posts: 532

#84 • • Nauskiss

Karski, 13.1.2006 14:18:
Anteeks ny, oli pakko editoida tää otsikko
vähemmän hämääväks :D



Höh, mä niin naureskelin sille aina kun se pompahteli esiin tuolla Uudet-listalla.

Mutta itse asiaan:

Mulla oli aika surrealistinen viisaudenhampaiden poisto-sessio taannoin...

Aikaa meni suht kauan, kun alaleuan hammas piti leikata irti, juuret niin syvällä/vinossa tms. No, puudutus hoidettiin kyllä kunnolla - ja sitä pistettiin operaation aikana lisääkin, kun alko pikkusen haihtumaan siinä kun aikaa meni. Tässä ei mitään surrealistista vielä lienee, mutta...

Kun mut oli aseteltu sellasen leikkausliinan alle sillee, että vaan naama näky joten kuten sieltä välistä, mulla oli jotku ´aurinkolasit´ tms. silmillä kirkkaan valon takia ja en varmaan enää todellakaan vaikuttanut kauheen läsnäolevalta henkilöltä, alkoi lekuri operoimaan kahden hammashoitajan avustuksella. Ihan näppärästi touhu kaiketi etenikin, mutta sitä säesti jatkuva pälpätys ja juoruilu, tyyliin: "Joo, Pekka oli sillon viime bileissäkin aika hurjassa kunnossa... Niin, se on sellanen... Ja, arvatkaa mitä... päläpäläpälä...", että välillä mua kyllä vähän hirvitti, että muistaako ne tyypit enää ollenkaan, mitä ovat tekemässä. Siinä kun on aika avuttomassa tilassa, suu täynnä härveleitä, eikä oikeen pysty sanomaan, että: "Hei, mä oon täällä vielä, älkää vaan leikatko hutiin!"

Operaatiosta kuitenkin selvittiin. Ikävin osio oikeastaan koitti vasta jälkeenpäin, kun suussa oli aika paljon tikkejä, jotka ei ihan onnistunu pitämään kaikkea verenvuotoa kurissa. Sai sit nieleskellä useamman päivän verta, yökkispyökkis. *sars*

--
Yksi toimivimmista kontrollikeinoista on ympärivuorokautinen tarkkailu.

MaSari

Posts: 1,986

#85 • • MaSari space jammer
Tänä aamuna poistettiin kolme hammasta, viimeisen pystyy vetämään irti ihan terkkarin hammaslääkärillä. Kaks noista tehtiin leikkauksella ja yks vaan revittiin, kun kolotti niin pirusti. Viimeisin hammas odottelee tuolla suussaan koska se revittäis mut ei todellakaan ole enää niin paha homma.

Hirmustihan jännitin. Ihan suu ja vartalo täris siinä kun ne laitto ne puudutteet. No sitten ne laittokin niitä leikkaustamineita meikäläiseen, ja se ei kyllä eka tuntunu mukavalta. Se leikkausliinakin kammostutti siinä alussa. Meinasin jo pyytää nukutusta kun iski niin paniikki. Mutta ei siinä sit loppujen lopuks ollu mitään "niin" kamalaa. Olihan se leikkaus, niinkuin tiesinkin, ja se siinä ehkä eniten pelotti. Se leikkausliina osoittautuikin ihan käteväksi keksinnöksi, koska ei pystyny näkemään mitä ne siellä tekee. Nooh, ekan hampaan poisto olikin ehkä se kauhen osa. Se oli kuulemma pahasti tulehtunut, kuten arvata saattoi kun se oli kaikista eniten piilossa. ja sitte ne käytti poria. Kauhee surina ja sirinä korvassa asti tuntu. ne vissii sahas sitä neljää osaa niillä. No ei siinä mitään, mut ku se rutina alko niin mä meinasin pyörtyy. Tunsin kun hampaan palat lenteli pitkin suuta. hyi helevetti *eiei* Niitten kahen muun hampaan kans ei onneks ollu mitää kummallista, ainakin se vika, joka oli kokonaan esillä, oli täysin huomaamaton poisto. En ois tienny et ne poisti senkin ellen ois erikseen kysyny :D Se tikkien laittokaan ei ollu yhtään niin kauheeta kun sitä luuli. Ne vaa laitto ja that's it. 3 hammasta siis otettiin ja aikaa meni puudutuksineen kaikkineen joku 40 min. Olis nyt vetäny sen neljännenkin kaupan päälle *igor*

Turhaan pelkäsin. Vaikka kamalaahan se oli :D Sen jälkeen nolotti kun olin ollut niin sekava ennen.

Nyt on vaan ihan vitunmoinen kipu enkä oo syöny leikkauksen jälkeen mitään muuta kun ehkä desin mustikkakeittoa, joka kirveli hulluna kun sitä meni leikkaushaavoille. peeveli. Onks kellää vinkkejä mitä vois syödä näin ekana ja tokana (huomenna) leikkauspäivästä?

--
minä kellotan sinuaaa.. *nuotti*

Temazepam

Posts: 246

#86 • • Temazepam Forever N00B
Mie oon saanu ihan tarpeekseni hamppilääkäreistä, kun oikomishoidossa ollu 6-vuotiaasta lähtien *igor* Ei vieläkään ohi, kun ne 'unohti' miut, ainakin siinä vaiheessa kun paikkakunta vaihtu.
Huomenna ois ajanvarauksen paikka, reikä hampaassa *toktok* Vaikka ois miten vapaapäivä, klo 8.00 tämä tyttönen taistelee itsensä kanssa soittaako vai ei... Ja kyllä on vaivannu hammas pidempään, onneks sentäs syömään pystyn eikä säre kun harvoin. Miten Hkissä toimii, kannattaako tuommosen asian takia jonottaa vai mennä päivystävään?

--
-Your Lordy Mistress-

Epailija

Posts: 5,636

#87 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Eilen poistettiin oikealta puolelta molemmat viisaudenhampaat lievää väkivaltaa käyttäen. Puudutuspiikkejä taisi tulla yhteensä kuusi - neljä alas ja kaksi ylös - ja alahammasta taisteltiin irti parikymmentä minuuttia. Ylähammas taasen lähti pienen hangoittelun jälkeen ihan voimakeinoin kunnon rusahduksen saattelemana. Äänimaailma oli muutenkin mielenkiintoinen; alahammasta pilkottaessa poran ääni resonoi koko kallossa. Musiikki olisi tehnyt terää. :D

Jälkioireet ovat olleet varsin lievät. Turvotusta ei käytännössä yhtään, ei älytöntä verenvuotoa, ei Buranan voittavaa särkyä. Vain väsymystä, palelua ja syömisen hankaluudesta johtuvaa nälkää (ja yksi verinen tyynyliina). Alahampaan kolon kohdalle laitetut tikit pitäisi käydä poistattamassa reilun viikon päästä ja sitten voikin jo katsella aikaa vasemman puolen viisaudenhampaiden poistoa varten...

Niin ja sattuiko? Ei oikeastaan. Puudutuspiikki kitalakeen oli koko operaation kivuliain hetki. Suosittelen kaikille! *sydän**hih*

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Jutu

Posts: 3,054

#88 • • Jutu Blondi
Tuli muuten mieleen, että tuleeko viisaudenhampaita kaikille ihmisille?

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Epailija

Posts: 5,636

#89 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Jutu, 25.1.2006 23:03:
Tuli muuten mieleen, että tuleeko viisaudenhampaita kaikille ihmisille?



Menee mutuksi, mutta eiköhän. Kaikilta niitä ei kuitenkaan tarvitse poistaa.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Viper

Posts: 187

#91 • • Viper TEAM Kyntäjät
Don't worry, there's no sugar.

--
He who never makes mistakes never made a discovery.

Jutu

Posts: 3,054

#92 • • Jutu Blondi

Epailija, 25.1.2006 23:25:
Menee mutuksi, mutta eiköhän. Kaikilta niitä ei kuitenkaan tarvitse poistaa.


Ai jaa. Ei mulla vaan ole *ding*

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

ETJ

Posts: 1,229

#93 • • ETJ Failed specimen
Jes hampaan leikkaus edessä 6. helmikuuta :(
No onneks se hammas on alarivin keskellä kahden hampaan alla piilossa, ettei tarvi tökkiä, porailla ja leikata ihan pirusti.
Viimeks ku kävin hammaslääkärissä, niin leikattiin kaks viisauden hammasta ja särkyä ei kestäny, kun muutaman viikon.

Kyllä ne hamppilekurit on niin mukavia.

np. Überdruck - Fear the drill

Pzziiii pzziii "Pleas do not panic."
Epailija

Posts: 5,636

#94 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Jutu, 25.1.2006 23:29:
Ai jaa. Ei mulla vaan ole *ding*



Voi olla, että tulee vielä.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Greed

Posts: 178

#95 • • Greed Esp`03
Tyttöystävälläni oli kauheet hammaskivut, ei saanut unta, lääkkeet ei auttanut jne. Varasi ajan parin päivän päästä kunnalliseen hammaslääkäriin (päivystykseen). Hammaslääkäri ihmetteli että mikä vikana, eikä osannut auttaa, sanoi vain että osta fluori tabletteja ja tokaisi että voisit varata ensi kerralla ajan ( 6kk jonot ). *dissaa* Soitti yksityiselle ja sai ajan sieltä, ihmettelivät sielläkin että ei saanut edes antibiootti kuuria eikä kipulääkitystä. Yksityisellä selvisi että yhden hampaan hermo oli melkein kuollut, ilman hoitoa hammas olisi kuollut kokonaan ja tippunut suusta ajan kanssa. Kävi kolme kertaa juurihoidossa, ei kuulemma sattunut yhtään. Sillä selvittiin, mutta kertoo jtn kunnallisesta tasosta. Itsekin olen päätynyt että en mene enää muualle, kuin yksityiselle..

--
Jos aina olisi onnellinen, mistä tietäisi olevansa onnellinen!

asdf

Posts: 3,155

#96 • • asdf
Mulla ei oo oikeen mitää hammaslääkärikammoa päässy muodostumaan kun ei ole tuolla mitään ronkittu..kaikki käynnitki kestää vaan sen reilu 2min. *pepsodent* Mut eihän se kivalta tunnu ollenkaan kun ne niillä inhottavilla kumihanskoilla jotain tutkiskelee.. *poks*
luode

Posts: 287

#97 • • luode
pienenä jouduin käymään miltei viikottain hammaslääkärillä. hampaita vedettiin ja oiottiin ja se jos mikä oli kauhiaa. ensinnäkin se sattui, vaikka puudutettiin ja sitten sitä verta ja syljeskellä koko päivän ja suu oli niin puutunut, ettei juominen onnistunut kun kaikki valui rinnuksille. syödä ei edes voinnut. niin kun tiiän, ettei niitä hampaita enään sieltä vedellä (ainakaan toivottavasti) niin ei se enää edes ole niin vastenmielistä. enimmäkseen ehkä hävettää mennä hammaslääkäriin jos sieltä vaikka löytyisikin jokin reikä ja sitten lääkärisetä/-täti toruu. voivoi. *eiei*
oooo

Posts: 1,249

#99 • • oooo

Jutu, 25.1.2006 23:03:
Tuli muuten mieleen, että tuleeko viisaudenhampaita kaikille ihmisille?



Ei tule.
MaSari

Posts: 1,986

#100 • • Edited MaSari space jammer

Jutu, 25.1.2006 23:29:
---
Epailija, 25.1.2006 23:25:
Menee mutuksi, mutta eiköhän. Kaikilta niitä ei kuitenkaan tarvitse poistaa.

---

Ai jaa. Ei mulla vaan ole *ding*



Ei kaikki voi tulla viisaaksi *justjoo*

Mullakin tosiaan otettiin viikko sit maanantaina 3 pois, joista kaks leikaten. Tänään tikit poistettiin. Hiukkasen on yhdessä hampaankolossa arka olo, kun ilmeisesti oli toimenpide sen hampaan kohdalla niin kova että saattaa parantua vaan pidempään. (siis just tää "porataanhammasosiksijottasesaadaanulos"-tyyppi).

Epailija, ihanaa kuulla etten ole siis ollu ainoo kenen hammas todella pilkottiin poralla osiin! Jei ^__^

--
minä kellotan sinuaaa.. *nuotti*