Nukkumisesta ja valvomisesta

394 posts, 20 pages, 135,550 views

ottonivus

#161 • • ottonivus Random juippi
Kahden pienen muksun isukkina olen oppinut arvostamaan nukkumista ihan uudella tavalla*haukottel**nukkuu**haukottel*

--
\"anna mennä\"

devisss

#162 • • devisss superhero.
Ite en tykkää nukkumisesta.

Parhaita on unettomat yöt, mut tietysti vaan silloin kun tietää, et ei esim. tarvi olla töissä seuraavana aamuna klo 7.
Se tietysti riepoo, kun pitäis oikeesti nukkua, ja sit ei voi kun kelaa vaan kaikkia asioita.

*piru*

--
if i was dressed in my best defenses
would you agree to meet me for coffee?

#163 • • Nancy Guest
itse valvoin koko viime yön odotellen unta, mitä ei koskaan tullu...*igor*
styrOx

#164 • • styrOx Hardcore Hooligan!!!
joo tykkään nukkuu aamulla kun taas illalla ei ikinä malttais mennä koisimaan...

--
Distort a 909 bassdrum, go extreme with the volume, reach your limit, feel the power, destroy the dancefloor, refuse to loose, party 'till you die... I stick to my style!

Dacey

#165 • • Dacey Hän joka saa sinut ..
vissiinkin ahdistaa tämä..
töitä edeltävän yönä en saa nukuttua.. pääsen sänkyyn vasta kahdentoista kieppeillä. Useimmiten sammun kyllä samantien, mutta sitte herään siihen että kierin ja pyörin ku hyrrä siellä sängyssä.. ajattelen etten nouse vielä vaan odotan sen hetken että kello soi. kello ei kuitenkaan soi ja kun katson sitä ni se näyttää kolmea. sitte useimmiten käyn vessassa ja meen takaisin peiton alle,mutta nukun pelkkää koiran-unta..
viikot menee valvoessa ja päänsäryssä, viikonloput sitte taas nukkuessa *uuh*
silencio

#166 • • Edited silencio el
Siirränpä tämän tänne tuolta lukitusta Unihäiriöstä. *hymy*
Pitkä tarina, mutta olkoot. Jos joku osaa vastailla tohon kysymykseen lopussa, niin mielenkiinnolla luen.

Mulla tulee yleensä keväisin unihäiriö. Ilmaantui joskus n. 5-7 vuotta sitten. Syytä ei ole tarkkaan tutkittu. Stressi se tuskin on, koska se ilmaantuu joka kevät. Itse epäilen syyksi valon lisääntymistä. Ja samaa arveli lääkäri, vaikka sitä ei selkeästi asia juurikaan kiinnostanut. Eli lääkärissä oon käyny, ja sen mielenkiinto riitti sen verran, että kirjoitti nukahtamislääkkeitä. Ne auttavat, ja ei mua itseä se haittaa, popsii niitä sen pari viikkoa joskus maaliskuun paikkeilla, sitten unihäiriö on ohi.

Kun se alkaa olla tuloillaan niin sen tietää jo vähän ennen. Tuntuu kuin koko elimistö alkaisi jotenkin kiihdyttämään. Ensin se tuntuu melkein hyvältä, mutta n. viikko sen jälkeen häviää kyky nukkua lähes kokonaan. Kahtena keväänä kärsin sen läpi, ja huomasin että elämästä ei tule mitään jos nukkuu (torkkuu), parin kolmen viikon ajan n. 1 tunnin yössä (väillä hieman enemmän, välillä ei ehkä sitäkään, välillä ei tiedä onko nukkunut vai ei, vaikea sanoa kun välillä ei tosiaan tiennyt että oliko nukkunut vai ei). Aivan todella skitso olo tulee loppujen lopuksi.
Nukahtamislääkkeet siis auttaa, mutta pahimmassa vaiheessa nekään eivät saa nukkumaan kuin n. 4 tuntia. Tosin parempi sekin kuin ei mitään.

Siis syyksi epäilen/epäillään valon lisääntymistä. Tai sitten se on vain mun oma pää, kun talvi alkaa olla ohi, ja pää alkaa pursuilla uusia ideoita. (Tietty voihan sekin aiheuttaa stressiä.) Toisaalta sitten taas talven pimeimpänä aikana, pystyn nukkumaan aika uskomattomia määriä. Eli jotain sellaista se voi hyvinkin olla. Ja enpä ole siihen nyt enää kiinnittänyt niin paljon huomiota kun tosiaan lääkkeet saa kun se ilmaantuu.

Ois kyllä ihan kiva tietää voiko tuo olla syy siihen. Eli jos joku asioista perillä oleva lukee, niin kerroppas voiko unihäiriön aiheuttaa ihan vaan lisääntyvä valo?

(Oli tosin tänä syksynä vähän aikaa sitten unihäiriö, mutta se oli selkeästi itseaiheutettu. Reissussa unirytmi meni aivan sekaisin pitkäksi aikaa, kun siellä tuli mentyä nukkumaan useimmiten joskus aamulla 6-8 aikoihin, tai sitten vasta joskus aamupäivällä. Siitä sitten sai pari viikkoa kärsiä, että elimistö taas sopeutui normaaliin rytmiin.)

--
- I was all alone, no one around, and all I could hear was this fucked up sound. -

TiiTu

#167 • • TiiTu
koko viime viikko on mennyt vähän ilman unta..johtuneeko sitten stressistä tai jotain*ding*
kirisame^

#168 • • kirisame^
viimeset about 6 vuotta ollu suht huonot unenlahjat, mikä ei sinällään kyllä oo erityisen ongelmallinen asia meinaan mun univelat iskee oudosti n. puolen vuoden välein ja sit ollaan joku viikko ihan pilipali, mut sen jälkeen taas pygee rokkaa ja ku en kuitenkaan oo koskaan ollu erityisesti stressiä kasaava henkilö ni mistä lie johtuu. tosin seki riippuu, että millanen elämäntilanne on meneillään, et onko mahollisuutta handlaa 3-4h yöunia viikkoja putkeen *hymy*

--
no way josé.

gobbe

#169 • • gobbe skenekuva
Itse teen kolmivuorossa työtä ja alkuun pelkäsin että mitenköhän elimistö mahtaa sopeutua tähän mutta hyvin on kaikki mennyt. Aamuvuorot ovat ehkä pahimpia kun joutuu heräämään kohtuullisen aikaisin eikä oikein raaski mennä nukkumaankaan niin aikaisin että saisi hyvin unta riittävästi. Nukun joskus päikkäreitä, mutta niitä harrastaessa nukun helposti liikaa ja en saa sitten unta enää illalla kunnolla.

Erikoisin asia jonka olen huomannut johtuu juuri vuorovaihdoista. Aamuvuoroina nukun keskimäärin 6-8h/yö, useimmiten n. 7h. Yövuorosta tullessa olen kotosalla n. 8.30 ja nukkumaan menen about heti ja heräilen sitten siinä 15-16 aivan täysin pirteänä ilman kelloa. Jotenkin tuntuu että yövuorossa ei sitä unta tarvitsisi muka sitten enempää kuin tuon 6 tuntia eikä ole mitään väsymyksen oireita. Tosin monesti tulee viimeisen yövuoron päätyttyä nukuttua vaan muutama tunti ja lähdettyä sitten illalla vielä bailaamaan :)

-Jussi-

--
Jussi Jii | skenekuva - musiikkitapahtumat kuvina

UnityF

#170 • • UnityF joo just se
Näin tapahtuu aina kun ei oo menoo.... Mä valvon automaattisesti kaikki yöt ja nukun aamut /päivät... normaali ryhmi pyörii sillee.. klo 06-08 aikaa nukkumaan ja herään klo 14-15 ja tää rythmi sopii mulle paremmin kuin hyvin ehkä pitäisi hankkii työ joka olis iltapainotteinen... *ding*
aamuherätykset ei vaan oo koskaan ollu oikeen mun juttu paitsi jos on työ kyseessä.
innae

#171 • • innae PaskaJätkä

UnityF:
Näin tapahtuu aina kun ei oo menoo.... Mä valvon automaattisesti kaikki yöt ja nukun aamut /päivät... normaali ryhmi pyörii sillee.. klo 06-08 aikaa nukkumaan ja herään klo 14-15 ja tää rythmi sopii mulle paremmin kuin hyvin ehkä pitäisi hankkii työ joka olis iltapainotteinen... *ding*
aamuherätykset ei vaan oo koskaan ollu oikeen mun juttu paitsi jos on työ kyseessä.

En näemmä ole ainoa. Aamulla on kiva mennä nukkumaan kun tietää talon rauhoittuvan kun jengi lähtee duuniin. Ja jos pääsen n.4.30 töistä, olen kotona n.5 niin menee vähintään 2h kun voin edes ajatella nukkumista (harrastan stressaamista ja asiakkaiden kommenttien henk.koht. ottamista) ja yleensä menen duuniin 18 (paitsi ensi listalla menen jo 11*poks*).
Koulussa vihasin kaikkia aamuja kun jotkut ihmiset olivat tekopirteitä ja aamukeittiötunnit tai työharjoittelujen aamuvuorot. Onneksi on ilta/yöpainotteinen työ*hihu*

--
PaskaJätkä

Texx

#172 • • Texx ^_^
Mä saan aika hyvin aina unta, oon oppinu menemään nukkumaan kun väsyttää, ja nyt on unirytmikin aika hyvin kunnossa.
Mun viikonloppu vaikuttaa usein myös maanantaihin, koska viikonloppusin tulee nukuttua tosi vähän. Koulussa meneeki paripäivää sitten ihan väsyneenä yms.
Antaisin mitä vaan jos joka ikinen yö vois nukkua sellaset 10h. *sydän*

--
*piis*

Viltsu

#174 • • Viltsu noname
Kohta 2kk:n työharjoittelu takana paikassa jossa työt alkaa aamuseiskalta. Sängystä pitäisi päästä ylös kuuden pintaan. Riittävät yöunet saa ehkä menemällä sänkyyn puoli yksitoista. Kun lapset on saanu nukkumaan about yhdeksältä olisi mielellään pidempäänkin hereillä. Onneksi loppuu harjoittelu tämän viikon jälkeen...huh 8( ei oo aamuvuoro itseäkään varten tehty ei.

--
teknoheput vaan hölisee bumbumbum ja sit tulee pläppläppläpböm, ihan jakomielitautista - Remu Aaltonen

DESPE

#175 • • DESPE
mun uudessa kämpässä patteri pitää sellasta nakuttavaa ääntä .. en kestä sitä ja pakko nukkuu aina korvatulpat korvissa.. ei patterien ilmauskaan auttanu .. ehkä joku kiinteistöhuollon mies pitäis hakata niin sais uudet patterit sinne :) noh ei .. mutta se ärsyttää kun yöllä herään aina pari kertaa eikä oo enää yllättäen ne korvatulpat korvissa ja siksi herään siihen nakutukseen *hih*
ee102

#176 • • ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi
Höh, eilen illalla puolikas unilääkekään ei auttanu... *hmph* Nyt väsyttää, työpäivä takana ja pitäs vielä mennä pitämään pianotunteja. Mietin, että pitäskö ottaa päiväunet, mutta oon niin huono nukahtamaan, että tarvisin päiväunille aikaa vähintään puoltoista tuntia - n.40 min. kai yleensä menee mulla nukahtamiseen, ellei sit oo pahempiaki univaikeuksia. Joskus tulee valvottua lähes kokonaisia öitä, ku uni ei vaan tuu. Ei oo mukavaa. Nukkumisesta pidän kovasti, ja sen takia oon antanu itteni nukkua aivan käsittämättömän pitkiä yöunia ku ei oo ollu töitä. Hyvä olo on kyllä sit ku on nukkunu pitkään, mutta työ- ja kouluaikana on vaikeaa, ku pitää nukkua tietyn rytmin mukaan. Ei siitä tuu oikeen mitään, varsinkaan kouluaikana. Valvottaa ja valvottaa, ja aikasin pitäs herätä. *igor*
Bio

#177 • • Bio The Bullies / Pinky
uuden sängyn oston jälkeen olen saanu paremmin unta, sitte kun viel pääsis painajaisist eroon.. näen niitä noin joka toinen yö, ei oo mitään peruspainakaista vaan näen ihan laidasta laitaan. joskus ihan naurattaa kun mielikuvitus alkaa rullamaan
MrMaunus

#178 • • MrMaunus Räntämäen lataamo
Ite oon painiskellu kyseisten ongelmien kanssa n. puoli vuotta ja nyt alkaa pikkuhiljaa hellittää... *hikoil*
Niihin on mun kohalla auttanu terveelliset elämäntavat... Päihteettömyys, kuntoliikunta ja kunnon ruoka esim. *jiihaa*
Jos on liikaa huolia alitajunta saattaa käydä ylikierroksilla, josta sitten seuraa ettei nukkumatti tuukkaan heittämään sitä unihiekkaa simmuun. Silloin kannattaa vaan ottaa rennosti ja ajatella, että nyt niille ongelmilleen ei kuitenkaan mahda mitään ja että seuraavana aamuna pystyy huomattavasti paremmin vaikuttamaan niihin ko mielikin on virkeä... *hihu* Väkisin sängyssä makaaminen ei kannata joten jos puolen tunnin löhöilyn jälkeen ei nukuta yhtään, on paree keksiä jotain vähemmän koukuttavaa tekemistä hetkeks ja koittaa uudestaan... *nukkuu*
sapeli

#179 • • sapeli jokukukamikä?
Kun meikäläisen unirytmit alkoi siirtymään huolestuttavasti aamuseitsemästä iltaseitsemään niin päätin olla yhden yön nukkumatta. Kivasti siinä ehti tekemään kaikenlaista mihin ei muuten ollut ollut aikaa, ja iltakymmenen aikaan (hereillä siis about 30h) menin nukkumaan, ajatellen että jos nukun tyypilliset 10-12h niin heräilisin mukavasti ennen puoltapäivää, tai jos venyisi 14h tuntiinkin niin se olisi silti "vasta" puolipäivä. Verrattuna aamuseitsemään siis tuo olisi huomattava parannus. *joo*

No, meikä sitten herää ja kello sanoo neljä iltapäivällä... Eli nukuin sitten 18 tuntia!!! *poks* Siirtyi se rytmi muutaman tunnin normaalimmaksi, mutta huh huh...

(Niin ja taustaa jollen ole vielä tänne vastannut - meikäläinen tarvii vähintään 10h unta yössä ja 12h tunnin jälkeen herään luonnollisesti ilman silmäsärkyä... *uuh* ikävästi vie aikaa kaikelta muulta *hmph*)

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

or_neon

#180 • • Edited or_neon mr2090
Joo... No itse ainakin oon ite armeijassa nyt et tääl ei ainaka tuu nukuttuu kunnolla... Esim nytkin kun on noi uudet alokkaat koulutettavina, ni ite menee nukkuun joskus siin yhentoist kahentoist aikaan ja herätys on siin kuuden aikaan ja puhumattakaan mistään leireistä... Hyvä jos tunnuin yössä ehtii nukkuu...*haukottel**nukkuu*

--
[pieni]-Nico*iloinen*[/pieni]