pHaze:
Uutislehti 100 9.11.2004:
"Hyvän avioliiton salaisuus
Kestävän avioliiton salaisuus saattaa piillää siinä, ettei aseta liian suuria odotuksia yhteiselle elämälle. Väitä kuulostaa epäromanttiselta, mutta sille on tutkittuja perusteita.
Tutkijat seurasivat 82 pariskuntaa yhteensä neljän vuoden ajan. Tänä aikana pareilta kysyttiin säännöllisesti heidän avioliittonsa tilasta ja siitä, mitä he odottivat toisiltaan ja suhteeltaan.
Tutkimus paljasti, että avioliittoon ruusunpunaisin odotuksin astuneilla pariskunnilla oli selvästi muita suurempi vaara törmätä ongelmiin jo liiton alussa (Kunto Plus 15/2004)"
Kun nyt aiemmin avauduin siitä, ettei pidä odottaa lisää, niin tuossa vähän tukea sille. Tosin tuossa puhutaan avioliitosta, mutta eiköhän tuo korreloi varsin hyvin myös muihin suhteisiin.
Kuka/miten sitten määritellään ne "liian suuret odotukset"
Siis,että,eikö tuo nyt kuitenkin ole suhteellisen tapauskohtaista? En minä ainakaan haluaisi ajatella parisuhteeseen ryhtyessäni,että i must cool it down,etten pilaa koko punaisena orastavaa rakkautta etc.
Kyllä minä ainakin haluaisin uskoa niin,että niin kauan kun on itselleen/muille rehellinen tunteistaan,niin kyllä se parisuhde kestää jos se on luotu kestämään*joo* Ei siitä pitäisi nykypäivänä olla huolissaan,jos näyttää tunteensa täydessä kirjossaan henkilölle joka niiden tunteiden kohteena on? Minun käsitykseni siitä,että jos jokin suhde/liitto kariutuu "liian suuriin odotuksiin",on se,että sen suhteen osapuolet eivät ole katsoneet suhdetta sen arvoiseksi,että näkisivät tarpeeksi vaivaa saadakseen sen suhteen toimimaan ja sitä kautta saavuttaan AJAN kanssa niitä yhteisiä odotuksia(tavotteita/päämääriä) etc. Parisuhteeseen kun kuitenkin tarvitaan kaksi ihmistä..
Toinen tapa edesauttaa parisuhteen kestoa ja laatua on puhua sille toiselle osapuolellekkin näistä odotuksista..
koska tuolloin niiden täyttyminen on huomattavasti todennäköisempää kuin silloin jos näitä odotuksia myhäilee vain itsekseen ja sitten pettyy kun ei se toinen osapuoli olekkaan osannut tulkita sanatonta viestintää aivan halutulla tavalla*nauru*
Yhteenvetona:ihmisten EI pitäisi joutua jarruttelemaan tunteitaan,halujaan,toiveitaan ja tekojaan vain siksi,että rehellisyys itselleen ja toisille saattaisi vaarantaa ns.parisuhteen ennenaikojaan.