Kannabiksen laillistaminen

2,281 posts, 115 pages, 1,055,903 views

Epailija

Posts: 5,636

#1781 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Damien, 29.10.2007 20:39:
Mitä se on muuta kuin vainoamista, kun poliisi valtakunnallisissa uutislehdissä tiedoittaa ja kehoittaa ilmiantamaan mahdollisia kaappikasvattajia naapurustossa. Minusta se on ylivitunlaiskaa työn tekemistä, vainoamista ja vittuilua.



No jos kotikasvatus on kovinkin yleistä, niin silloinhan poliisin on järkevää pyytää ilmiantoja. Säästyy katsos niitä resursseja sitten niiden isompien rikollisten jahtaamiseen, eiks jeh?

Muutaman vuoden bileissä käyneenä, olen joutunut tyhjentämään taskuni "turvallisuustarkastuksissa", sekä tupakka-askistani on etsitty pieniä veitsiä. Vainoamista kaikki tyynni. Sikaniskanatsikusipäävittuilutouhua, laiskuutta, rahanahneutta ja pelleilyä. Suomi on poliisivaltio.



Ooo, että ihan tyhjentämään taskusi(!) ja näyttää tupakka-askisi sisältö. No on kyllä natsimeinki. Onhan se nyt ihan päivänselvää, että jos stereotyyppisesti konemusabileissä vedetään päihteitä enemmän kuin muualla ja ratsiat tuottavat tulosta, niin totta kai niihin panostetaan enemmän kuin joihinkin perusiltoihin Onnelassa (joita olisi niitäkin toki hyvä välilllä ratsata). Ok, "pienet veitset" on ihan helvetin huono hätävalhe, mutta vainoamisen sijaan puhuisin silti jälleen ihan vain järkevästä politiikasta. Lisäksi huomautettakoon, että bileissä liikkuu varmasti myös niitä poliisin kannalta mielenkiintoisempia aineita kuten itäpiriä ja essoa, joten pelkkien kaappikasvattajien vainoamisesta tuskin olisi muutenkaan kyse.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

josbe

Posts: 1,982

#1783 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Epailija, 29.10.2007 21:29:
No jos kotikasvatus on kovinkin yleistä, niin silloinhan poliisin on järkevää pyytää ilmiantoja. Säästyy katsos niitä resursseja sitten niiden isompien rikollisten jahtaamiseen, eiks jeh?


Ai säästyy vai? *ding*
Android

Posts: 3,908

#1785 • • Edited Android

josbe, 29.10.2007 21:43:
---
Epailija, 29.10.2007 21:29:
No jos kotikasvatus on kovinkin yleistä, niin silloinhan poliisin on järkevää pyytää ilmiantoja. Säästyy katsos niitä resursseja sitten niiden isompien rikollisten jahtaamiseen, eiks jeh?

---

Ai säästyy vai? *ding*



Niin, ne resurssit eivät mene siihen, että tutkitaan ja yritetään jäljittää/löytää kotikasvattajia. Ei ne poliisit tuosta vain soittele ovikelloja sattumanvaraisesti ja katsovat josko löytyisi laittomia kasveja. Kyllä siihenkin menee resursseja, että selvitetään missä ne kasvit sijaitsevat.
josbe

Posts: 1,982

#1786 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Android, 29.10.2007 21:48:
--
Niin, ne resurssit eivät mene siihen, että tutkitaan ja yritetään jäljittää/löytää kotikasvattajia. Ei ne poliisit tuosta vain soittele ovikelloja sattumanvaraisesti ja katsovat josko löytyisi laittomia kasveja. Kyllä siihenkin menee resursseja, että selvitetään missä ne kasvit sijaitsevat.


Mun logiikan mukaan se, että joku ilmoittaa kotikasvatuksesta, pelkästään lisää työmäärää. Lisäksi pitää etsiä niitä muita, joista kukaan ei ole ilmoittanut. Ja nehän ei varmastikaan kesken lopu.

Wellcome to this world.
Android

Posts: 3,908

#1787 • • Android

Tontsis, 29.10.2007 21:54:
Miksei sitten pyydetä ihmisiä ilmiantamaan muitakin rikollisia, kerran se näin hoituu jouhevasti! Miksi nyt tuhlataan tällaisen käräytystoimintamallin resursseja hampuuseihin, kun se voitaisiin kohdentaa muihin paljon tärkeämpiin kohteisiin :O



En ole sanonut, että se sujuu "jouhevasti". Älä pistä sanoja suuhuni. Ja kyllähän poliisi kysyy ja kaipaa yleisövihjeitä suhteellisen useinkin.
Android

Posts: 3,908

#1788 • • Android

josbe, 29.10.2007 21:55:
Mun logiikan mukaan se, että joku ilmoittaa kotikasvatuksesta, pelkästään lisää työmäärää. Lisäksi pitää etsiä niitä muita, joista kukaan ei ole ilmoittanut. Ja nehän ei varmastikaan kesken lopu.

Wellcome to this world.



Yksi ilmianto pitäisi kaiketi olla yksi potentiaalisesti tutkittava/löydettävä/jäljitettävä kohde vähemmän? Tämä ei ole millään tavallan sidoksissa siihen ettei kotikasvattajat lopu kesken. Se on yksi kotikasvattaja vähemmän määrästä riippumatta; samalla yksi vähemmän niistä mahdollisista "kaikista muista".
Epailija

Posts: 5,636

#1789 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Tontsis, 29.10.2007 21:16:
Ja nyt: Fixaa ne vertaukses, kukaan ei ymmärrä, mitä ajat takaa, koska puhut täysin sekavia.



Damien ainakin tuntui ymmärtävän, vaikka ei ehkä samaa mieltä olekaan. (Jos Damien ei ymmärtänyt, niin hän toivottavasti mainitsee asiasta.) Tässä oli se pointti, mihin nuo kärjistykset viittasivat:

"Minkälaista yhteiskunnallista hyvää ajaa se, että poliisi sulkee silmänsä pienemmiltä rikkeiltä, koska maailmassa on isompiakin ongelmia (pystyi näille sitten tekemään mitään tai ei)?"

Edellinen taas viittasi näihin Damienin tekstinpätkiin:

"Minusta se on kauheaa ja käsittämätöntä priorisointia, jos priorisoidaan hampuusit resurssien puutteessa listalla mafiosojen ja kunnon myrkkykauppiaiden edelle."

&

"Mun näkökantani edustaa yhteiskunnallisen hyvän kantaa, eikä mitään pilkuntarkkaa lakitekstin kanssa onanointia. "

Kertauksen vuoksi: Eli yhteiskunnallisen hyvän kantako on sellainen, missä käydään toivotonta taistoa mafiosoja vastaan ja unohdetaan kotihamppuilijat kotonaan? Ne kärjistetyt retoriset kysymykset ovat tarkoituksella ihan järjettömiä ja kaikki varmasti tajuavat sen. Ne ovat _kärjistyksiä_. Niiden ei kuulukaan olla mitenkään realistisia. Niiden on tarkoitus tuoda esiin se, että vain niihin isoihin rikoksiin keskittyminen ei oikein toimi. Joskus pitää prioriosoida se, mitä pystyy tekemään, sen edelle, mitä haluaisi tehdä.

Ei, ei se auttanut :( Puhut edelleen käsittämättömiä!



"Kyllä minuakin ottaisi päähän saada sakot päin punaisia kävelemisestä, sillä osaan mielestäni itse arvioida riittävän hyvin moisen toiminnan riskit, enkä harrasta mitään uhkarohkeita syöksyjä liikenteen sekaan. Tästä huolimatta olisi minusta ja minulta aika helvetin noloa tulla nettiin itkemään kokemiani vääryyksiä ja syyttää poliisia vainoamisesta ja resurssien tuhlaamisesta, jos poliisi päättäisi moisesta joskus sakon kirjoittaa.

Tiivistetään nyt vielä: Ottaisi päähän, jos saisin sakot käveltyäni päin punaisia. Olisi kuitenkin aika noloa itkeä sakoista suurena vääryytenä.

Siltä varalta, että et ymmärtänyt miksi puhun pienestä liikennerikkomuksesta: Polttelijat ja kotikasvattajat eivät koe tekevänsä väärin. Heitä ottaa päähän jos poliisi takavarikoi kasvatukset tai taskussa olevat purut. mku:n linkissä tällaista toimintaa pidettiin tuhlauksena ja vainoamisena. Minusta sellainen itkeminen on noloa.

Summa summarum: Ymmärrän kyllä, että rangaistus voi ottaa päähän jos ei itse koe tehneensä väärin. Tietoisen valinnan seuraukset on kuitenkin nieltävä suuremmitta mutinoitta.

Vieläkö on jotain epäselvää?

Mitä sitten teit väärin esimerkissäsi? Kävelit punaisia päin, koska ketään ei tullut mistään suunnasta. Et vaarantanut liikennettä, et tuhlannut aikaasi turhaan seisomalla paikallasi kuin jokin tyhmä aasi, joten mitä ihmettä nyt teit sitten väärin?



1. On kiellettyä kävellä päin punaisia.
2. Ilmeisesti ainakin poliisipartio tuli jostain suunnasta.
3. Kävely päin punaisia on periaatteessa rangaistavaa riippumatta siitä vaarantuiko liikenne vaiko ei (itse asiassa tuota toimintaa voidaan myös itsessään pitää liikenteen vaarantamisena).

Poliisi ON tuhlannut resursseja, koska a) pienien asioiden valvominen on turhempaa kuin isojen asioiden valvominen ja b) sinun sakottamiseen käytetty koulutus, koulutusmateriaali ja vaikka se muste poliisin kynässä olisi voitu käyttää tärkeämpäänkin.



a)Tuo pienien asioiden vatvominen ei ollut isojen asioiden vatvomisesta käytännössä yhtään pois.
b)Koulutus ja koulutusmateriaalin käyttäminen ovat riippumattomia siitä sakotetaanko minua vaiko ei. Se muste poliisin kynässä on nimenomaan mm. tuollaisten sakkojen kirjoittamista varten.

Mitä siis tuhlattiin ja mihin?

Samalla sakon kirjoittamiseen kulutettu aika oli pois muulta ympäristön tarkkailulta. Tiedä vaikka siinä samalla paikalla vaihtoi pari grammaa kannabista omistajaa, kun sinä kuittasit sakkoasi ja mietit, että nyt ei ole oikea hetki valittaa vääryydestä. Aika supersankari olet, jos pystyt osoittamaan, että poliisin toisaalla olemisella ei ole merkitystä sille, mitä duunataan sillä aikaa eri koordinaateissa.



"Tähän mennyt aika ei ole suoraan pois yhtään mistään, koska partio ei varsinaisesti ollut tekemässä mitään muuta kuin valvomassa, että lakeja noudatetaan (jota minä en esimerkissä tehnyt)."

En sanonut, ettei sillä ole merkitystä. Sanoin, ettei voida vetää mitään yhtäsuuruusmerkkejä tyyliin "ei sakkoa = kaksi kiinniotettua nistiä". Siihen ei supersankarikaan kykene. Lisäksi olisi varsin typerää poliisilta järkeillä seuraavanlaisesti "meillä ei ole kiire mihinkään ja tuossa on sakon paikka, mutta eipä annetakaan, koska ei voi tietää mitä seuraavan kulman takana tapahtuu". Eihän se olisi oikeasti järkeilyä lainkaan.

Mutta kuka niitä muuttaa, jos ihmiset ei niistä kitise?



Niistä voi myös kitistä _ennen_ kuin niiden lakien rikkomisesta jää kiinni ja niin päinhän sen pitäisi ideaalitilanteessa toimiakin.

Vittuiletko? Väitätkö mua tyhmäksi? Et nyt tainnut ymmärtää, että jos sä kirjoitat käsittämättömiä, tyhmyys asuu silloin sinussa eikä ymmärtämättömässä lukijassa. Siispä älä syytä tyhmästä päästäsi kanssaihmisiä. Ja huomautettakoon tähän kohtaan, että sinä aloitit tämän vittuilun, jos edempänä nousee napinaa keskustelutavoista.



Ok, myönnettäköön, että siinä ylitettiin kohteliaisuuden rajat. Lupaan, etten napise keskustelutavoistasi jatkossa. Sanon kuitenkin, että vika aina ole kirjoittajassa, jos tekstiä ei ymmärrä. Kirjoittajaa on toki helpompi syyttää kuin itseään. Tämä siis ihan ilman vittuilukerrointa.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Epailija

Posts: 5,636

#1790 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Tontsis, 29.10.2007 21:54:
Miksei sitten pyydetä ihmisiä ilmiantamaan muitakin rikollisia, kerran se näin hoituu jouhevasti!



Eikös esim. poliisiteeveessä tehty näin joka kerta?

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

K

Posts: 511

#1791 • • K

Epailija, 29.10.2007 21:29:

Onhan se nyt ihan päivänselvää, että jos stereotyyppisesti konemusabileissä vedetään päihteitä enemmän kuin muualla ja ratsiat tuottavat tulosta, niin totta kai niihin panostetaan enemmän kuin joihinkin perusiltoihin Onnelassa (joita olisi niitäkin toki hyvä välilllä ratsata). Ok, "pienet veitset" on ihan helvetin huono hätävalhe, mutta vainoamisen sijaan puhuisin silti jälleen ihan vain järkevästä politiikasta.



Hmmmm.... Susta olis hyvä, että poliisi kävis aina silloin tällöin ratsaamassa esim. Onnelan tai jonkun muun random yökerhon? Mites joku ruokaravintola sitten, voihan sielläkin jollain olla jotain? Niitäkin pitäis varmaan alkaa ratsaamaan, joskin vähän vielä harvemmin kuin onneloita? Tai ihan mikä tahansa muu paikka missä ihmiset viettää vapaa-aikaansa, niinku vaikka joku biljardisali? Olis muuten ihavvitun järkevää politiikkaa.

Kyllä mun mielestä jokaiselle ratsialle pitäis olla joku huomattavasti parempi syy, kuin se, että tää on nyt tällasten kuosihippien klubi (ei ne tietenkään kaikki ole sellasia, mutta TÄÄLTÄ NIITÄ LÖYTYY!)

Mitä mieltä olisit sellasesta, että poliisi pysäyttäis vaikka jossain jalkakäytävällä mielivaltaisesti valittuja ihmisiä ja tekis ruumiintarkastuksen?
Epailija

Posts: 5,636

#1792 • • Epailija Physicist, 2nd class.

K, 29.10.2007 22:41:
Hmmmm.... Susta olis hyvä, että poliisi kävis aina silloin tällöin ratsaamassa esim. Onnelan tai jonkun muun random yökerhon? Mites joku ruokaravintola sitten, voihan sielläkin jollain olla jotain? Niitäkin pitäis varmaan alkaa ratsaamaan, joskin vähän vielä harvemmin kuin onneloita? Tai ihan mikä tahansa muu paikka missä ihmiset viettää vapaa-aikaansa, niinku vaikka joku biljardisali? Olis muuten ihavvitun järkevää politiikkaa.



Veikkaisin, että ruokaravintoloissa laittomien päihteiden vetäminen on sen verran pientä, ettei maksa vaivaa. Jos taas halutaan näitä stereotypioita rikkoa bileskenen suhteen, niin olisi hyvä poliisinkin kokeilla miten päihteitä liikkuu muilla kuin konemusiikkiklubeilla. Jos ihmisten puheita on uskominen, niin samanlaisia saaliita sieltä on luvassa ja ehkä lööpeissä olisi vaihteeksi jotain tyyliin "yökerhon henkilökunnalta takavarikoitiin amfetamiinia" tai "kymmenen huume-epäilyä rap-bileissä". Niitä huumeita kun nyt kuitenkin liikkuu pitkälti kaikkialla. Olisi ihan kiva, jos media saisi välillä riepoteltavakseen vaikkapa Luxin konemetsän sijaan, niin saisivat ihmiset vähän uutta ajateltavaa.

Kyllä mun mielestä jokaiselle ratsialle pitäis olla joku huomattavasti parempi syy, kuin se, että tää on nyt tällasten kuosihippien klubi (ei ne tietenkään kaikki ole sellasia, mutta TÄÄLTÄ NIITÄ LÖYTYY!)



Minkälaisia syitä sitten pitäisi olla? Jos överitkin tuntuvat olevan enemmän kuin poikkeus konemusabileissä, niin mitä muita syitä sinun mielestäsi olisi välttämätöntä olla ratsaamiseen, joka siis on ihan jo idealtaan suhteellisen random täsmäisku? Riittääkö nimetön vihje? Pitääkö tietää kenelle tulee olemaan pillerit taskussa?

Mitä mieltä olisit sellasesta, että poliisi pysäyttäis vaikka jossain jalkakäytävällä mielivaltaisesti valittuja ihmisiä ja tekis ruumiintarkastuksen?



En näe sitä kovin mielekkäänä puuhana. Aiheuttaisi paljon närää, vaatisi paljon resursseja ja tuottaisi todennäköisesti aika laihaa tulosta.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

K

Posts: 511

#1793 • • K

Epailija, 29.10.2007 23:07:
---
K, 29.10.2007 22:41:

Mitä mieltä olisit sellasesta, että poliisi pysäyttäis vaikka jossain jalkakäytävällä mielivaltaisesti valittuja ihmisiä ja tekis ruumiintarkastuksen?
---


En näe sitä kovin mielekkäänä puuhana. Aiheuttaisi paljon närää, vaatisi paljon resursseja ja tuottaisi todennäköisesti aika laihaa tulosta.



Mä oon tähän asti aina välillä jaksanut keskustella sun kanssa näistä lähinnä sen takia, että kun tekstis perusteella vaikutat jollain tasolla älykkäältä (tuotat monisanaisia lauseita jotka sisältää ajatuksen ja ymmärrät jotain argumentoinnista), niin oon ajatellut että kannattais kokeilla jos sais jotain tolkkua sun päähän. Sen takia oon myös ollut mielestäni aika asiallinen. Mut jos noi on ne syyt, miks poliisin ei "ole mielekästä" pysäyttää mielivaltaisesti valittuja ihmisiä kadulla ja ratsata niitä, oot kyllä niin vitun yössä, että antaa olla. EIKS SUA VITTU YHTÄÄN HÄIRITSIS NOIN NIINKU PERIAATETASOLLA SELLANEN TOIMINTA??!!?

Oot vaan niin pihalla :(
Damien

Posts: 2,882

#1794 • • Damien [tr3ox]

Epailija,
Ooo, että ihan - -- CLIIIIIIIIPÅF- --



Oon tässä jo pari viimeistä palautetta ihan vaan antanut sarkasmin laulaa, mutta eipä taida mennä vieläkään perille.

Mun argumentit on ollu koko ajan luettavissa tekstistä, mutta selkeesti oot tulkinnu niitä kuten tulkkaat Finn Lexiäs, armottomasti ja itseäsi tyydyttäen.

Rivien välistä on kuitenkin luettavissa se mun viesti mikä kuuluu, et ne kytät on vaan ihmisiä duunissa ja valitettavasti aika moni niistä tekee duuninsa niinkuin monet muutkin tänä päivänä (eritoten eduskunta), erittäin laiskasti. Se vaan kuuluu nykymenoon että hommat hoidetaan puolittaisesti, tiedä sitten häntä mistä moinen työmoraali on peruja? Lamasta? Vapaasta kasvatuksesta? Itse olen saanut hekumoida kasari etiikassa ja sen suomassa rakkauden lämmössä ja olen aina halunnut tehdä hommani kunnolla ja niin että niillä olisi jotain merkitystä, joten mun kaaliin ei siis vain mahdu, että mitä yhteiskunnallista hyötyä on siitä että tavallisista veronmaksajista tehdään kovemman luokan rikollisia, riisutaan niiltä kansalaisstatus ja pahimmillaan syöstää sellaiseen kierteeseen mistä ei voi päätyä kuin jommalle kummalle puolelle sitä aseen piippua ja molemmat on niitä kauheita vaihtoehtoja.

Onhan tässä ajansaatossa tullut julki se miten mielivaltaisesti poliisi ratsailee jengiä, jopa kaduilta koirien kanssa, jos vaan sattuu liikuskelemaan juhlavermeet päällä kaapelitehtaan lähistöllä. Missä on se järjestys, silloin kun näkyy vain se valta ja sen väärikäyttö. Tarttis tehrä jottain. . .
Damien

Posts: 2,882

#1795 • • Damien [tr3ox]

Android, Mikä on määritelmäsi poliisivaltiosta? Yleensä siihen käsitteeseen liitetään vakavia demokraattisia puutteita.



Faktahan on että täällä poliisit tekee mitä lystää, kunnes ne saa keppiä ja palaa hetkeks ruotuun josta ne taas jantterin ketteryydellä pomppaa kohti omia reittejään. Kts. vertaus ihmisiin töissä

Android,
Entä silloin jos/kun enemmistö kansasta vastustaa kannabiksen laillistamista? Jos pidettäisiin kansanäänestys ja päätös olisi, että kannabis pysyy laittomana, miten kannabiksen laillistamista voitaisiin pitää demokraattisesti legitiiminä? Se olisi ainakin voimakas isku demokratialle jos kannabis siinä tilanteessa laillistettaisiin.



Voihan sitä enemmistö kansasta vastustaa hengittämistäkin , ei se kuitenkaan pidemmän päälle mitään järkevää touhua ole. Nyt mennää on topic but off my argument.

Eli missä määrin meidän järkevää pilata jengin elämämiä ja työntää niitä kohti uusia rötöksiä, kun ne haluis vaan elää omaa elämäänsä omalla tyylillään, joka ei tod. aiheuta muuta pahaa ku mielipahaa naapurin Reijolle ja sen keskarikulttuurille.

Nimim. perustan smartshopin suomeen het.ku.mahd.lex.muu.möö

Nyt kun elintasossa, kulttuurissa ja huimausainepolitiikassa ollaan niin pikkujenkkilää niin jenkkilää, nii kait sit jengi on mukana ku lähdetään valloittamaan roistovaltioita ja sytyttämään sotia? Ei se Ameriikan malli oo aina välttis se paras malli, vaikka saattaa näyttää hyvältä telkkarissa, whitch it doesn't.
Juhgu

Posts: 7,921

#1796 • • Edited Juhgu Virnistelijä

K, 29.10.2007 23:25:

- - oon ajatellut että kannattais kokeilla jos sais jotain tolkkua sun päähän. Sen takia oon myös ollut mielestäni aika asiallinen. Mut jos noi on ne syyt, miks poliisin ei "ole mielekästä" pysäyttää mielivaltaisesti valittuja ihmisiä kadulla ja ratsata niitä, oot kyllä niin vitun yössä, että antaa olla. EIKS SUA VITTU YHTÄÄN HÄIRITSIS NOIN NIINKU PERIAATETASOLLA SELLANEN TOIMINTA??!!?

Oot vaan niin pihalla :(



Eri mieltä != Pihalla
Caps lock != Awesome button

Toisten älykkyyden arvostelu capseilla ja huutomerkkijonoilla = fail

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

josbe

Posts: 1,982

#1797 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Android, 29.10.2007 22:10:
Yksi ilmianto pitäisi kaiketi olla yksi potentiaalisesti tutkittava/löydettävä/jäljitettävä kohde vähemmän? Tämä ei ole millään tavallan sidoksissa siihen ettei kotikasvattajat lopu kesken. Se on yksi kotikasvattaja vähemmän määrästä riippumatta; samalla yksi vähemmän niistä mahdollisista "kaikista muista".


Vaikka se olisikin, niin poliisin resursseihin sillä ei reaalimaailmassa ole mitään vaikutusta.
Android

Posts: 3,908

#1798 • • Edited Android

Damien, 30.10.2007 00:02:
Voihan sitä enemmistö kansasta vastustaa hengittämistäkin , ei se kuitenkaan pidemmän päälle mitään järkevää touhua ole. Nyt mennää on topic but off my argument.



Haluan kuitenkin jatkaa aiheesta, vaikka se onkin "off your argument", sillä tämä aspekti kiinnostaa minua paljon.

Ymmärrän näkökantaasi sikäli, että enemmistö kannustaa/vastustaa asioita joista itse en ole samaa mieltä. En myöskään pidä kaikkia lakeja järkevinä ja vastustan monia lakeja.

Mutta...Halutaanko tilannetta, jossa pieni joukko joka "tietää mikä on kaikkien hyväksi" päättää lainsäädännöstä ja jyrää enemmistön? Itse olen demokratian kannattaja ja valitettavasti sen takia tiettyjen päätösten ja lakien kanssa täytyy elää, vaikken niistä pidä. Se on kuitenkin pelin henki, enkä parempaakaan tapaa keksi. Demokratia on hallintomuodoista vähiten huonoin. Kansan täytyy saada päättää, ja jos enemmistö kannattaa jotain mikä ei ole kaikkien hyväksi se on ikävää. Näin kuitenkin tapahtuu koko ajan. Mutta vielä huonompi ratkaisu olisi, jos pieni joukko hallitsee ja jyrää kansan koska tämä pieni joukko omaa totuuden. En sano, että kannabiksen laillistaminen vasten enemmistön tahtoa välttämättä ole kovin kamala päätös. Vastustan kuitenkin koko ajatusta pienen "eliitin" vallasta johon enemmistöllä ei ole mitään sanottavaa.

Päätöksentekoon saa ja kuulukin vaikuttaa. Kieltolaista saa kitistä, ei siinä mitään. Voi vaikuttaa asenteisiin, mutta vaalituloksiin ei (jälkeenpäin) oikein voi vaikuttaa. En ainakaan haluaisi elää valtiossa jossa niin tehdään.

Sanon siis: vaikuta asenteisiin. Sitä kautta sitä lainsäädäntöä ehkä saadaan muutettuakin. Vasts kun asenteet ovat muuttuneet, aika on kypsä muuttamaan lakia.
Damien

Posts: 2,882

#1799 • • Edited Damien [tr3ox]

Android, 30.10.2007 12:17:
---
Damien, 30.10.2007 00:02:
Voihan sitä enemmistö kansasta vastustaa hengittämistäkin , ei se kuitenkaan pidemmän päälle mitään järkevää touhua ole. Nyt mennää on topic but off my argument.

---


Haluan kuitenkin jatkaa aiheesta, vaikka se onkin "off your argument", sillä tämä aspekti kiinnostaa minua paljon.

Ymmärrän näkökantaasi sikäli, että enemmistö kannustaa/vastustaa asioita joista itse en ole samaa mieltä. En myöskään pidä kaikkia lakeja järkevinä ja vastustan monia lakeja.

Mutta...Halutaanko tilannetta, jossa pieni joukko joka "tietää mikä on kaikkien hyväksi" päättää lainsäädännöstä ja jyrää enemmistön?



Kuinka pieni joukko ja mitä jos kyseessä oikeat aatteet, eikä pelkästää huimausaineet?

Esimerkkiäsi voitaisiin verrata Kiinalaiseen demokratiaan, jossa pieni joukko vastustaa enemmistön päätäntävaltaa omassa demokratia näkemyksessään. Suomeen tilanne on täysin rinnastettavissa, ottaen huomioon että kannabiksen legimiteetti on "heitetty arvalla" ja koko informaatio asiasta viime vuosiin asti on perustunut propagandistiseen systemaattiseen huijaukseen aineet vaikutuksista. Lääketieteelliset faktat ovat ohitettu täysin, vähän niinkuin Lex-Karpelassa konsanaan ja Hesari hoitaa loput kotio täysin subjektiivisella huimausainenäkemyksellään.

All Heil to the Chinese Democrasy!

edit: typot
Android

Posts: 3,908

#1800 • • Edited Android

Damien, 30.10.2007 14:43:
Kuinka pieni joukko ja mitä jos kyseessä oikeat aatteet, eikä pelkästää huimausaineet?



Ei minulla ole mitään tarkkaa määrää mielessä, mutta periaatteessa jos tämä pieni joukko on vähemmistössä.

Jos kyseessä olisi aatteet, olisi tilanne mielestäni paljon, paljon pahempi. Ääriesimerkkinä sotilasjuntta tai autoritäärinen valtio, jossa yhtä ainoaa ideologiaa yritetään pakottaa koko kansalle.


Esimerkkiäsi voitaisiin verrata Kiinalaiseen demokratiaan, jossa pieni joukko vastustaa enemmistön päätäntävaltaa omassa demokratia näkemyksessään.



Itse en pidä Kiinaa demokratiana. Täyttääköhän Kiina edes yhden demokratian kriteereistä. Vapaat vaalit? Nope. Mielipidevapaus? Nope. Lehdistövapaus? Nope. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Täällä Suomessa voit vapaasti puhua kannabiksen laillistamisen puolesta ilman pelkoa siitä että sinut vangitaan mielipiteesi takia. Voit kritisoida päättäjiä ja poliisia avoimesti. Voit pitää mielenosoituksia (esim. Hamppumarssi), jakaa infolehtiä, perustaa puolueen joka haluaa laillistaa kannabiksen, voit kirjoittaa yleisönosastoihin, vaikkapa julkaista oman lehden, perustaa nettisivut, vapaaehtoisjärjestön jnejne jotka ajaa kannabiksen laillistamista.