Kannabiksen laillistaminen

2,281 posts, 115 pages, 1,069,452 views

Roger Roger

Posts: 3,372

#401 • • Roger Roger Kentti

Kasari Epärytmi:
PUOLUEETON tutkimustieto kannabiksen vaikutuksista.
Sen tiedon kanssa voitaisiin sitten mennä eteenpäin päätöksenteossa....faktat faktoina!


Eihän tuollaiseen voi lähteä mukaan. Kannahan olis laillinen alta aikayksikön.
100-11icon_angry.gif

--
vain kesyt kaipaavat, villit lentävät

Lana83

Posts: 95

#402 • • Lana83
Tollasesta asiasta on tapeltu kauan, ja uskon että suomessa näin ei tuu tapahtumaan. Kyllähän kaikki aina keksii mistä sitä saa.

Itse en haluais, että se laillistetaan, kun olen katsellut sellaisia ihmisiä niin kauan jolle polttaminen kuuluu päivittäiseen käyttöön. Se on mielestäni liikaa. Jos ihmiset osaavat käyttää oikein, eikä päivittäin niin mikäs siinä. Sitä vaan huomaa, et jopa 14 vuotiaat pojat menevät pilalle tästä. Se on niin väärin et pilataan tollasten kersojen elämä. Ja kun niille se ei jää vaan hamppuun vaan niille annetaan kaikkea muutakin, varsinkin piriä.

Itselläni jäänyt kokeiluksi ja riitti siihen.

Kaikilla on omat mielipiteet. Eihän se vaarallista ole, eikä siihen kuole. Yksi tuttu tässä pääsi juuri hengestään, mutta se nyt käytti vahvempia aineita. Ikääkin vain 22.
Jammailija

Posts: 3,224

#403 • • Jammailija d a n c e m a c h i n e s
Joo-o, ny ku on lukenu noit juttuja kymmeniä sivuja ja viel keskustellu eri ihmisten (käyttäjät, ei-käyttäjät, asiantuntijat) kanssa, ni näyttäis kyl siltä, että mun ääni menis tonne kannattajien puolelle.

Ja jokaiselle, joka nyt kommentoi ensimmäistä kertaa tänne, ni kehottaisin lukemaan tämän topicin alusta lähtien. Suosittelen*joo*!

--
Näkemys yksilöstä oli se, että tällä ei ole pysyvää minää ja se kaipaa jonkinlaista pysyvää onnea, turvaa ja vakautta ja on alituisesti tarkoituksettoman toimelias...

Avatar
#404 • • lar@ Guest
Kasvit kunniaan!!*iloinen* Koti kasvatus pitäis laillistaa... Se ei kuulu kenellekkään mitä omassa kotona tekee *eiei* Kannabis on tullut jäädäkseen!*piis**hymy*
Lana83

Posts: 95

#405 • • Lana83
Se miten Kannabis vaikuttaa, riippuu ihan ihmisestä. Toiset ihmiset jää koukkuun ja siirtyy ehkä vahvempiin aineisiin. Kun taas toiset ihmiset eivät jää koukkuun, vaikka käyttääkin sitä usein. Toisille taas aine ei sovi yhtään. Jotkut saa siitä hyvän olon ja jotkut huonon tai sitten toisia ihmisiä alkaa vaan väsyttää.

En itse oikeastaan välitä laillistetaanko vai ei. Jos se laillistetaan niin ehkä oikeuteen ei jouduttais tollasista pienistä jutuista. Ja Suomi säästäis rahaa. *joo*
Roger Roger

Posts: 3,372

#406 • • Roger Roger Kentti

Lana83:
siirtyy ehkä vahvempiin aineisiin


Tuskin sentään kannabiksen takia*ding*

--
vain kesyt kaipaavat, villit lentävät

hallucinogen

Posts: 8,190

#407 • • hallucinogen Edain

Lana83:
Ja kun niille se ei jää vaan hamppuun vaan niille annetaan kaikkea muutakin, varsinkin piriä.



Ja tätähän tapahtuu nimenomaan kun kannabis on laitonta, en oikein usko, että jos esim apteekki tai alkoa vastaava laitos myisi kannabista laillistamisen jälkeen, että siellä annettaisiin piriä asiakkaille *vink*
Myöskin laillisellä myyjällä on vähän enemmän moraalia kuin jollain katukauppiaalla...

--
pikku-*possu*

Lana83

Posts: 95

#408 • • Lana83
esim apteekki tai alkoa vastaava laitos myisi kannabista laillistamisen jälkeen, että siellä annettaisiin piriä asiakkaille


En ehkä ihan tota meinannu.. He he...*hahjust*
Se on sitä tämän hetkistä...

Ja kyllä niitä ihmisiä, jotka on jääny riippuvaiseksi kannabikseen ja kun kannabis loppuu eikä saa sitä mistään niin päätetään ottaa tilalle jotain muuta.

Tällastahan ei kuitenkaan tapahtuis, sitten jos kannabista saatais aina jostain...

Se, että se laillistetaan voi olla hyvä asia. Sitä on vaikea tietää...
Jos Suomi harkitsee tollasta asiaa, niin se kannattais ottaa ensin kokeiluksi. Eihän Hollannissakaan mitään pahaa ole tapahtunu ja siellä se on laillista. Yksi tuttu siellä polttelee rennosti...
Riku

Posts: 3,187

#409 • • Riku The Little Prince

Lana83:
Ja kyllä niitä ihmisiä, jotka on jääny riippuvaiseksi kannabikseen ja kun kannabis loppuu eikä saa sitä mistään niin päätetään ottaa tilalle jotain muuta.

Tuo nyt taas ei liity mitenkään kannabikseen, vaan käyttötarkoitukseen ja -tapaan. Tuossa ajatusmallissa kannabis voidaan korvata ihan millä tahansa laillisella tai laittomalla lääkkeellä/päihteellä/insertdefinitionhere, joka jollakin tapaa muuttaa olotilaa, ja sitä kutsutaan ongelmakäytöksi. Tällöin kannabista ei juurikaan voida pitää ongelman aiheuttajana, vaan sen käyttöä enintään oireena jostakin muusta.

Ylipäätään muu kuin fyysinen riippuvaisuus on hyvin vaikea, ellei peräti mahdoton, määritellä kovinkaan tarkasti. Henkistä riippuvaisuutta, sellaisena kun se on pakko käsittää, kun on ihmisillä melkein jokaiseen mielihyvää tuottavaan asiaan jollain tasolla.

[muokattu 13.2.2004 16:29]

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Lana83

Posts: 95

#410 • • Lana83
Oikeassahan oot...
Mutta se on kauheaa katsottavaa, kun joku jää riippuvaiseksi. Ei se kannabis sen pahempi oo kun alkoholikaan. Paremminkin terveelisempää...

Mutta, jos se laillistetaan niin siihen varmasti laitetaan jokin raja kuinka paljon sitä saa. Se olisi kyllä aika hyvä. Se voisi olla senkin takia hyvä, että ihmiset sitten saa sitä helpommin eikä siirry muihin aineisiin. Ei mulla ole laillistamista vastaan mitään, kunhan ihmisillä on järki mukana.
hoopstar

Posts: 472

#411 • • hoopstar hoopstar
no ei tommosia. mitä me sit diilattais jos tota sais apteekista????*lmao*

[muokattu 13.2.2004 22:00]
Chare

Posts: 412

#412 • • Chare kiltti tyttö
ei ei ei ei ei ei ei ei ei ei ei... kannabista ei sais laillistaa.. se tois taas niin paljon lisää ongelmii tähän muutenki jo huonosti voivaan yhteiskuntaan... jos se ois laillista, monet sellaset, jotka ei aiemmin oo uskaltanu, ehkä haluis kokeilla sitä, koska ajattelis et jos eduskunta on tän aineen hyväksyny ni se ei voi olla vaarallista. ja sehän kuitenkin on pidemmän päälle vaarallista. tosin niin on alkoholi ja tupakkakin. mut ei oo mikään peruste kannabiksen laillistamiselle se, et alkoholi on ihan yhtä vaarallista. Koska tupakka ja alkoholi on jo laillisii, ei mun mielest pitäis vapauttaa enää yhtään huumaavaa ainetta. nekin ois ihan hyvä kieltää, säästyis moni henki ja valtiolta paljon rahaa. ja sit loppuis munki tupakointi. heh..
mut siis okei, mä ymmärrän sen puolustuksen, et kannabiksen laatuu pystyttäis valvoon ja huumerikollisuus ehkä vähentyis. ihan hyvä pointti. periaatteessa. mut..
periaatteessa ihmiset tehkööt mitä huvittaa, kunhan ei tuu häiritseen mun elämää. mut jos kannabis laillistettais, sen käyttö mitä luultavimmin lisääntyis, ja samalla sen käytöstä aiheutuvat yhteiskunnalliset ongelmat. ja sillon se vaikuttas muhunki, esim. jos valtion terveydenhuoltokulut lisääntyis ni sillo verot nousis ja mua alkais suututtaan ku makselen toisten huumeiden käyttöö..
no ni, tuli sit vähän pidemmän sortin avautuminen... mut piti päästä avautuun tästäkin aiheesta.. *justjoo*

--
Ihmisen JOKAISEN teon takana on sama ensisijainen päämäärä: oman mielenrauhan ja henkisen mukavuuden varmistaminen. -mark twain

hakuna matata! -leijonakuningas

Riku

Posts: 3,187

#413 • • Riku The Little Prince

Chare84:
kannabista ei sais laillistaa.. se tois taas niin paljon lisää ongelmii tähän muutenki jo huonosti voivaan yhteiskuntaan...

Perustele?

jos se ois laillista, monet sellaset, jotka ei aiemmin oo uskaltanu, ehkä haluis kokeilla sitä,

Jos jotain voi ehkä tapahtua, niin asia pitää unohtaa jo sen takia? Kuulostaa yhtä järkevältä kuin geenimanipuloitujen tuotteiden vastustaminen.

koska ajattelis et jos eduskunta on tän aineen hyväksyny ni se ei voi olla vaarallista. ja sehän kuitenkin on pidemmän päälle vaarallista.

Tuohon auttaisi se asiallinen valistus.

tosin niin on alkoholi ja tupakkakin. mut ei oo mikään peruste kannabiksen laillistamiselle se, et alkoholi on ihan yhtä vaarallista.

Ei tietenkään. Mutta kannabiksen laillistamisen voisi hyvin olettaa laskevan viinan kulutusta ja täten tasoittavan kokonaishaittoja. Mutta tässä liikun itsekin heikoilla jäillä.

Koska tupakka ja alkoholi on jo laillisii, ei mun mielest pitäis vapauttaa enää yhtään huumaavaa ainetta. nekin ois ihan hyvä kieltää, säästyis moni henki ja valtiolta paljon rahaa. ja sit loppuis munki tupakointi. heh..

Tupakan ja alkoholin kieltäminen ei varmasti lopettaisi niiden käyttöä. Todennäköisesti markkinoilla olisi reilusti nykyistä enemmän vaarallista ja tappavaakin viinaa.

mut jos kannabis laillistettais, sen käyttö mitä luultavimmin lisääntyis, ja samalla sen käytöstä aiheutuvat yhteiskunnalliset ongelmat. ja sillon se vaikuttas muhunki, esim. jos valtion terveydenhuoltokulut lisääntyis ni sillo verot nousis ja mua alkais suututtaan ku makselen toisten huumeiden käyttöö..

Suomea on mahdoton verrata suoraan muihin maihin, mutta noin homma ei ainakaan ole ihan jokapuolella mennyt. Mä muuten maksan verorahoillani liikalihavien ylimääräiset terveyskulut ja sata muutakin asiaa jotka ei mua itteäni kosketa (ainakaan vielä ;P), mutta omasta mielestäni ne eurot ovat helposti sen arvoisia, koska se antaa myös minulle itselleni vapauden elää elämääni miten itse haluan. Ja sivuhuomautuksena toki sekin, että tällä hetkellä sinä maksat ne verosi kannabiksen valvontaan, oikeuskuluihin, vankiloiden ylläpitoon samalla kun monet ihmiset syrjäytyvät turhaan yhteiskunnasta ja jättävät tämän takia omat veronsa maksamatta vaikkapa yhden hallussapitomerkinnän takia. Ei tule halvaksi tämäkään.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Väne

Posts: 139

#414 • • Väne asennewamma

Chare84:
...mut jos kannabis laillistettais, sen käyttö mitä luultavimmin lisääntyis, ja samalla sen käytöstä aiheutuvat yhteiskunnalliset ongelmat. ja sillon se vaikuttas muhunki, esim. jos valtion terveydenhuoltokulut lisääntyis ni sillo verot nousis ja mua alkais suututtaan ku makselen toisten huumeiden käyttöö..
no ni, tuli sit vähän pidemmän sortin avautuminen... mut piti päästä avautuun tästäkin aiheesta.. *justjoo*



Joo, ehkä kannabiksen käyttö lisääntyisi hetkellisesti, mutta luulen että se palaisi kuitenkin ?normaalille? tasolle parin vuoden sisällä. Mietitäänpä vaikka hetki sitä miten esim. alkoholin käyttö rajoittui, kun se oli taannoin kielletty. Ei tainut vähentyä, pikemminkin ehkä lisääntyi kun kaikilla oli omat keitokset tulossa. Kiellon loputtua käyttö palasi about entiselle asteelleen. Am I right? Eiköhän kannabiksenkin kanssa kävisi samallalailla.

Ihmismieli ei toimi niin että, kielletty = ei tehty. Itse ainakin olen huomannut, että kaikki mikä on vähääkään laitonta / yleisesti katsottuna väärin, on paljon mielenkiintoisempaa ja jännittävämpää. Tämän johdosta tulee helposti tehtyä asioita jotka ovat tavalla tai toisella väärin. Toki oma järki pitää säilyttää siinä mitä tekee. Järjetöntä huumeisiin tai ylipäätänsä mihinkään liittyvää rikollisuutta ei kannata alkaa tukemaan. Siitä ei saa pidemmän päälle kuin järjettömän lastin paskaa niskaan.

Ja mitä terveysriskeihin tulee, niin tietääkseni kannabiksen käyttö ei ole aiheuttanut juurikaan terveysriskejä... Tietenkään esim. keuhkot ei välttämättä tykkää hyvää siitä, että ne hengitetään savua täyteen. Mutta suhteutettuna käyttäjämäärään kannabis aiheuttaa varmasti vähemmän haittavaikutuksia kuin alkoholi tai tupakka...

Eli, mun puolesta ihan vapaasti. Laillistakaa vaan, niin saadaan vähennettyä järjestäytynyttä rikollisuutta. Laillistaisivat vaikka edes kotikasvatuksen. Sekin olisi huomattava edistysaskel parempaan suuntaan.... ....tai eihän sitä muuta oikeastaan tarvittaisikaan *hymy*

[muokattu 18.3.2004 16:21]

--
"In reality, we are all part of the flow of the same cosmic stream." Akira 4 p186

Chare

Posts: 412

#415 • • Chare kiltti tyttö
okei pHaze.. mä en ala täst asiast sen enempää väitteleen. sanoin vaa mun mielipiteen ja yritin vähän perustella.. mut sul oli kyl ihan hyvii pointtei.. *ding* ne oli hyvii, mut ei saa mua muuttamaan kantaani. mun mielestä kannabista ei pitäis laillistaa. *eiei*

--
Ihmisen JOKAISEN teon takana on sama ensisijainen päämäärä: oman mielenrauhan ja henkisen mukavuuden varmistaminen. -mark twain

hakuna matata! -leijonakuningas

Chare

Posts: 412

#416 • • Chare kiltti tyttö
ja täl kuilu ihmisel oli vaa jotenki nii huonot heitot, ettei jaksa alkaa väitteleen vastaan.. huoh.. väne, good points, good points.. mut mä pysyn kannasssani, siihen mulla on oikeus.. haluan vaa herättää keskusteluu, vaikken siihen paljon itse osallistuiskaan.. eli ihmiset lisää mielipiteitä, perusteltuja... *hymy*

--
Ihmisen JOKAISEN teon takana on sama ensisijainen päämäärä: oman mielenrauhan ja henkisen mukavuuden varmistaminen. -mark twain

hakuna matata! -leijonakuningas

Väne

Posts: 139

#417 • • Väne asennewamma
Ihan hyvä että asiasta käydään keskustelua. Eihän tää homma muuten etenis yhtään mihinkään.
Ja jokaisella tietysti on oikeus omaan mielipiteeseensä.*joo*

--
"In reality, we are all part of the flow of the same cosmic stream." Akira 4 p186

Lucky-13th

Posts: 383

#418 • • Lucky-13th
ääh,jengi ryyppää ihan liikaa ja sit ku on humalas ni itseluottamus katossa vedetää sellasii hatsei et veteraanitki tippuis ja kantapäänkauttahan sitä parhaiten oppii,tarpeeks ku otat liikaa ni kyl sitä ajanmyötä pitäis oppii käyttäytyy,luulisin et tää tapahtuis, JOS thc leikattais pois uhkaavasti laajentuvalta ”mustalta listalta”

--
I´ve made up my mind, don´t confuse me with the facts!

Riku

Posts: 3,187

#419 • • Riku The Little Prince
Ja sitten niille, jotka kuvitteletvat tietävänsä mitä huumeiden laillistamisesta seuraisi, niin pikainen historian oppitunti artikkelin muodossa (Huumeet eivät ole ongelma, huumeiden laittomuus ja ihmisten asenteet ovat. Anteeksi jos olen poliittisesti epäkorrekti):

http://www.denverpost.com/Stories/0,1413,36%7E75%7E2011673,00.html

Ps. Hmph, automaattilinkityskoodi näköjään kusee atm, joten copypastetkaa käsin

[muokattu 19.3.2004 00:12]

--
Kyseenalaista aina kaikki.

tomo

Posts: 286

#420 • • tomo ¤ motaOy ¤
___________________________________________^----~m


lukematta edellisiä kommentteja ilmoitan täten oman mielipiteeni asiasta.
(jos se nyt on jollekin jotenkin jäänyt epäselväksi.................................)

dekriminalisointi siiinä määrin, että se sallisi kotikasvatuksen ja
lääkinnällisen ja nautintokäytön olisi enemmän kuin suotavaa
ottaen huomioon meidän kotimaamme vaikeat elinolosuhteet.
en näe mitään järkevää syytä estää täysin harmitonta sihauttelua,
eikä sitä oikein kukaan asiaa vastustava selittämään muuta kuin
vanhoilla paskaporttiteoriavittuperseillään.
oltaessa nykyajassa hyvää matkaa kolmatta vuosituhatta kuluttamassa,
olisikin aika kääntää pää historiaan, milloin kaikki vaivat hoidettiin sillä mikä
toimii ja tuntuu hyvältä.
ja ei se laillistamista tarvi. rehut kaappiin vaan kaikille, ni ei varmasti
resurssit riitä kyntämään.
piis, loov, ja häpines