105 posts, 6 pages, 48,994 views
Jone:
Eniten näin itsekin flaboja tekevänä mua vituttavat esimerkiksi Hallmarkin ja Screenin flabat + muut sellaiset, jotka käytännössä koostettu äärimmäisen pienellä vaivalla hakemalla jostain webin kuvapankista taustalle jonkun ammattivalokuvaajan ottamia kuvia ja vetämällä päälle klubin logo ja tapahtuman nimi. Tollasissa flyereissä maistuu niin raskaasti muovi ja dollarit ettei pahemmasta väliä. Olen itse duunannut parit flabat tolla periaatteella ja sen jälkeen lähinnä sapetti, koska lopputuloksessa ei ollut juuri mitään omaa.
greenie:
Mutta voitko sanoa, että ne eivät olisi kauniita? ;)
Jone:
Eniten näin itsekin flaboja tekevänä mua vituttavat esimerkiksi Hallmarkin ja Screenin flabat + muut sellaiset, jotka käytännössä koostettu äärimmäisen pienellä vaivalla hakemalla jostain webin kuvapankista taustalle jonkun ammattivalokuvaajan ottamia kuvia ja vetämällä päälle klubin logo ja tapahtuman nimi.
milla lehto:
tiedoksi jonelle, että screenin micko sattuu olemaan suhteellisen ammattitaitoinen valokuvaaja, jonka itse ottamat kuvat komeilevat screenin flyerien kansissa. ei siis syyttä ole mennyt screenille myös paras flyer palkinto aikoinaan. ja tiedän myös, että näihin flyereihin on panostettu paljon niin rahaa kuin vaivaakin. ja tosiasia on se, että ei ole helppo tehdä teksteinen ja sommitteluineen flyerista kaunista ja tyylikästä vaikka minkä tahansa kuvan kuvapankista hakisikin. tosin kuvaa lainatessa olisi hienoa jos kuvan alkuperäinen tekijä/ottaja mainittaisi.
UnityF:
---
flaikku:
o/
tässähän minä.. tässähän minä :D
.m
---
hahahaha saax mä jakaa sut citykäytävällä???
milla lehto:
asia on helppo tarkistaa kun sais miehen kiinni. luulen olevani täysin oikeassa, mutta katsotaan
milla lehto:
ja näin myös itse 5 vuotta flyereita väsänneenä voin todeta, että eihän nyt mikään pakko ole varastaa kuvia. itse olen pärjännyt aika hyvin omilla piirroksilla ja ystävien ottamilla kuvilla. en nimittäin voi itsekkään sietää kuvien varastelua ja niiden omaksi 'väittämistä'. tosin usein joutuu piirroksissa mallia ottamaan, mutta se on kai normaalia? harmillisen harvoin kyllä pääsee kikkailemaan millään rahaa vaativalla jutulla kuten erikoisväreillä, kohokuvioilla ym. niillä saa kyllä näyttäviä juttuja aikaiseksi.
Jone:
Jos näin on, niin I stand corrected ja myönnän mielelläni olleeni väärässä. Mulla on kuitenkin tässä vierelläni nyt Screenin 2001-vuoden flaboja (niitä löysin tähän "hätään") ja mielestäni niitä katsoessa uskomukselleni kuvien ulkosuomalaisesta alkuperästä on suht hyvät perusteet.
Pakollisena disclaimerina nyt sanottakoon kuitenkin, että en mä ole sormea heristelemässä "Screenin flaboissa on muualta saatuja kuvia"-tyyliin, koska se nyt vaan on usein käytäntönä ja ihan ymmärrettävästi vieläpä. Viittaan vaan (hieman rehellistä katkeruutta äänessäni) siihen, että IMO "kotitekoisia" ja "tehdasvalmisteisia" flaboja pitäisi niiden täysin erilaisten resurssilähtökohtien takia arvostella toisista erillään.
Ei mun mielestä mallin ottamisessa ole mitään häpeää, teen niin itsekin. Toisen tekemän tuotoksen ymppääminen omansa pääelementiksi ja lopputuloksen väittäminen omaksi tuotoksekseen vaan on IMO aika häpeällistä.
Tietämättömyyttäni haluisin muuten ihan mielelläni kuulla mitkä flabat ovat sulta lähtöisin, koska on aina hauskaa osata yhdistää tuote tekijäänsä
greenie:
olen sitä mieltä, että kyseessä on vain kateus :)
Jone:
"Sanot asiaan jotain muuta kuin ihmiset keskimäärin sanovat, therefore sun täytyy olla kateellinen."
UnityF:
AINOA flaikku jonka olen kehystäny koska se on niin kaunis niin on: STAR anniversaire 20.03.2003 se on vain niin yksinkertaisen kaunis. En tiiä kuka sen on tehny ja olisi kyllä kiva saada tietää kuka on toiminu siinä taiteilijana.. JOS joku tietää olisi kivaa jos valaisisi mua.
greenie:
Se mitä sä sanot, ei tee susta kateellista, a priori. Sen sijaan, kommenttisi Screeniä kohtaan antavat vahvasti sen vaikutelman, että sä olet kateellinen Screen -porukalle siitä, että niillä on ammattitaitoinen ote asiaan.