Dorka:
En oikein ymmärrä sitä, että sanotaan et ulkopuolisten firmat ovat syyllisiä tähän ongelmaan:
Kun vuokraat VR Makasiineilta tilat, mukana tulee automaattisesti päällepäsmäröivä Makasiinien oma venue manager ja poikkeuksetta kaikki järjestyksenvalvojatehtävät jokaisessa Makasiineilla järjestettävässä tapahtumassa hoitava Jutom Security Oy (
www.jutom.fi).
Dorka:
Minusta jo maalaisjärki sanoo, että kaksi narikkaa jossa on vain muutama henkilö töissä ei voi riittää 2000 hengelle.
Kaksi narikkaa varmasti riittää, mutta henkilökunnan määrä oli silminnähden naurettavan pieni. Jutom Securityn turvapäällikön tietoon tuotiin ennen tapahtumaa tuloillaan oleva kävijämäärä parinkymmenen henkilön tarkkuudella. Jutomin selkeä näkemys asiaan oli, että kyseinen kävijämäärä on järkevintä ohjata sisään yhden sisäänkäynnin kautta. Tähän näkemykseen yhtyi myös Makasiinien venue manager.
Dorka:
Samoin kaksi henkilöä tarkastamassa papareita ja metrin leveä pöytä muutamalla hengellä voisi tarkastaa niin paljon ihmisiä nopeasti. Enemmän tämä vaikuttaa siltä et entropyllä ei ollu tarpeeksi kokemusta ja päättäväisyyttä alihankintana ostettuihin palveluihin.
Entropy ei ostanut alihankintana kyseisiä palveluja vaan on ja oli asian suhteen samassa positiossa verrattuna keneen tapahsa henkilöön tai tahoon joka järjestää yleisötilaisuuden VR:n makasiineilla. Jok'ikisen Makasiineilla järjestettävän bileen järjestyksenvalvonnan hoitaa automaattisesti tuo kyseinen firma, eikä tapahtumajärjestäjän ole oletusarvoisesti mahdollista ostaa kyseisiä palveluja muualta.
Dorka:
Olisi pitänyt sopimus heidän kanssa irtisanoa ja samantien etsiä uusi(a) vaihtoehtoja.
Edelläoleva vastaus uskoakseni valoitti tätä kohtaa.
Dorka:
En tiedä mitä muut ajattelevat, mutta minusta ei ole mitään järkeä et kaikki ihmiset erikseen lähettävät reklamaation kyseiseen firmaan
Selvennöksenä vielä:
Naulakon valvojalla (tässä tapauksessa järjestymiesfirma Jutom Security Oy) on vastuu säilytykseen jätetyistä vaatteista ja tavaroista. Narikkalapun ja -maksun idea on, että narikkalappu on narikkaan jätetyn tavaran arvoinen niin kauan kuin lappu on asiakkaan hallussa. Asiansa oikein hoitavalla narikka-/järkkärifirmalla on myös asiaankuuluvat vakuutukset (mokien varalle) sekä vastuu hoitaa asiallisesti löytötavarat ja naulakkoon jätetyt tavarat.
(Itsekin nykyasetusten mukaisen järjestyksenvalvojakurssin käyneenä...)
Dorka:
joku roskalehti varmasti voisi ostaa tai tehdä tästä hyvän jutun kuinka virkavalta voi pilata ja tehdä mitä heitä lystää. Ideana vain siis nostaa tämä asia jotenkin julkisuuteen, kun valittaa vain virallisia teitä reklamaationa / huomatuksena.
Olemassaoleviin lehdistökontakteihin ollaan jo alustavasti oltu yhteyksissä, mutta luonnollisesti tällaiset asiat tulee tehdä harkiten ja oikeat kanavat valiten.
Dorka:
...minua vain ihmetyttää miten tämä kaikki voi olla mahdollista Trancexperincen jälkeen missä narikka oli aivan uskomattoman tehokas suhteuttena väkimäärään, mutta juuri siellä tulppana oli papereiden tarkistaminen joka hoitui vain yhden oven läpi.
Foorumeilta lukemani tiedon mukaan Tranzexperiencen narikassa oli hommissa Spinnin kavereita (terveisiä!). Ilmeisesti Metro-Auto Areenalla ei ole vuokradiilin mukana kulkevaa järjestyksenvalvojafirmaa, joka automaattisesti hoitaa kaiken narikkaan liittyvän. Itse en ollut paikalla enkä osallinen järjestelyihin, joten en pysty tarkemmin asiaa kommentoimaan.
Dorka:
Olisi luullut et viimeistään tässä vaiheessa olisi entropyssä joku edes ottanu opiks - tosin edelleen on varmasti 10v sisällä ollut niin monia isoja bileitä josta olisi voinu miettiä tai olla tekemättä samoja virheitä.
Ongelmaahan ei mitä ilmeisemmin olisi ollut, mikäli Entropy olisi ylipäätään esim.
a) saanut itse hoitaa ja suunnitella narikka- sekä sisäänkäyntijärjestelyt ja
b) voinut vapaasti valita järjestyksenvalvojat tai firmat, joista palvelut hankintaan.
Kokemuksen puutteesta tuskin voi Entropya syyttää, nyt vain elämme tilanteessa ja pesemme jälkipyykkiä olennaisimmilta osiltaan sen myötä kun ammattilaiseksi itseään kutsuvat Entropyn ulkopuoliset tahot eivät suunnitelleet ja toteuttaneet asioita asiaankuuluvalla tavalla, saatikka sitten toistuvista muistutuksista huolimatta varanneet riittävästi henkilökuntaan tilaisuuteen.
Dorka:
Mitä taas ihmiset kitisee lämmityksen puutteesta hallien välillä on minusta vähän turhaa, olisi siellä lämmittimet voinu olla mutta minä ainakin tyttöni kanssa vain juostiin siellä eikä pahemmin vilu tullu
Lämmittimetkin Makasiinien venue managerin toimesta käytävään luvattiin, mutta lupaukseksi jäi.
Dorka:
Harmittaa vain et järjestö joka näkee vaivaa näin paljon juhlistaa omia synttäreittä näyttäen koko maailmalle MITEN ME OSATAAN JÄRJESTÄÄ BILEITÄ ja vielä 10v KOKEMUKSELLA - minulle tulisi tässä vaiheessa jo tippa linssiin, olin järjestössä tai en.
Minuakin harmittaa se, että ilmassa on niin paljon vääriä olettamuksia. Puhumattakaan tietysti siitä, että miten paljon hallaa ulkopuolisten tahojen puutteellinen toiminta on nyt Entropylle tehnyt.
Mielelläni selvitän esim. sinulle (nimim. Dorka) tapahtuman järjestelyjen taustat juurtajaksain. Voit sitten kirjoittaa käydyn keskustelun pohjalta kattavan, puolueettoman raportin ja julkaista täällä foorumeilla. Eli jos tavataan vaikka Lasipalatsissa tällä viikolla kaakaokupin merkeissä niin puhutaan asiat läpi? Meilaa
[email protected] niin voimme sopia ajan.