puntti & sali

1,909 posts, 96 pages, 1,037,966 views

Jago

Posts: 4,039

#1821 • • Jago un-trained monkee
Asia mikä on mietityttäny mua jonkin aikaa on, että onko parempi jättää sali käymättä jos on menossa illalla bilettämään? Kerkeekö elimistö korjaa itsensä vai aiheuttaako tuo vaan lisä vauriota?

Vaihdoin just nelijakoseen. Ajatelin kokeilla ja pari päivää on ainakin tuntunut hyvältä. aikasemmin oon vaan vaihdellu oman mielenmukaan, mutta kun oon käyny suht usein oon ehkä tehnyt liian usein tiettyja juttuja ilman levähdyksen mahollisuutta.

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Avatar
#1822 • • niomic Guest

Replying to puntti & sali:

Jago, 26.3.2010 20:50:
Asia mikä on mietityttäny mua jonkin aikaa on, että onko parempi jättää sali käymättä jos on menossa illalla bilettämään? Kerkeekö elimistö korjaa itsensä vai aiheuttaako tuo vaan lisä vauriota?

Vaihdoin just nelijakoseen. Ajatelin kokeilla ja pari päivää on ainakin tuntunut hyvältä. aikasemmin oon vaan vaihdellu oman mielenmukaan, mutta kun oon käyny suht usein oon ehkä tehnyt liian usein tiettyja juttuja ilman levähdyksen mahollisuutta.



Jos et dokaile ni eipä siinä kai isompaa ongelmaa ole? Riippuen tietenkin jonkin verran siitä et kuinka raskasta salia väännät ja käytätkö samoja lihaksia kunnolla bilettäessä (eli oikeastaan vaan tisseistä alaspäin ellet jotain käsilläseisontaa / breikkausta vedä bileis ;) Tanssiminen voi jopa tehdä ihan hyvää johonkin jalkatreeneistä palautumiseen, tosin en tiedä toimiiko tuo palauteliikunnan käsite niin hyvin noin jatkuvassa ja lopulta vähän rasittavassa salitoiminnassa.
Jago

Posts: 4,039

#1823 • • Jago un-trained monkee

Replying to puntti & sali:

niomic, 26.3.2010 21:22:
---
Jago, 26.3.2010 20:50:
Asia mikä on mietityttäny mua jonkin aikaa on, että onko parempi jättää sali käymättä jos on menossa illalla bilettämään? Kerkeekö elimistö korjaa itsensä vai aiheuttaako tuo vaan lisä vauriota?

Vaihdoin just nelijakoseen. Ajatelin kokeilla ja pari päivää on ainakin tuntunut hyvältä. aikasemmin oon vaan vaihdellu oman mielenmukaan, mutta kun oon käyny suht usein oon ehkä tehnyt liian usein tiettyja juttuja ilman levähdyksen mahollisuutta.

---


Jos et dokaile ni eipä siinä kai isompaa ongelmaa ole? Riippuen tietenkin jonkin verran siitä et kuinka raskasta salia väännät ja käytätkö samoja lihaksia kunnolla bilettäessä (eli oikeastaan vaan tisseistä alaspäin ellet jotain käsilläseisontaa / breikkausta vedä bileis ;) Tanssiminen voi jopa tehdä ihan hyvää johonkin jalkatreeneistä palautumiseen, tosin en tiedä toimiiko tuo palauteliikunnan käsite niin hyvin noin jatkuvassa ja lopulta vähän rasittavassa salitoiminnassa.


No nimenomaan dokausmielessä ajattelin. Selvinpäinhän tamppaaminen katottais varmaan vaan aerobiseks treeniks

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Avatar
#1824 • • niomic Guest

Replying to puntti & sali:

Jago, 26.3.2010 21:47:
---
niomic, 26.3.2010 21:22:
---
Jago, 26.3.2010 20:50:
Asia mikä on mietityttäny mua jonkin aikaa on, että onko parempi jättää sali käymättä jos on menossa illalla bilettämään? Kerkeekö elimistö korjaa itsensä vai aiheuttaako tuo vaan lisä vauriota?

Vaihdoin just nelijakoseen. Ajatelin kokeilla ja pari päivää on ainakin tuntunut hyvältä. aikasemmin oon vaan vaihdellu oman mielenmukaan, mutta kun oon käyny suht usein oon ehkä tehnyt liian usein tiettyja juttuja ilman levähdyksen mahollisuutta.

---


Jos et dokaile ni eipä siinä kai isompaa ongelmaa ole? Riippuen tietenkin jonkin verran siitä et kuinka raskasta salia väännät ja käytätkö samoja lihaksia kunnolla bilettäessä (eli oikeastaan vaan tisseistä alaspäin ellet jotain käsilläseisontaa / breikkausta vedä bileis ;) Tanssiminen voi jopa tehdä ihan hyvää johonkin jalkatreeneistä palautumiseen, tosin en tiedä toimiiko tuo palauteliikunnan käsite niin hyvin noin jatkuvassa ja lopulta vähän rasittavassa salitoiminnassa.

---

No nimenomaan dokausmielessä ajattelin. Selvinpäinhän tamppaaminen katottais varmaan vaan aerobiseks treeniks



Silly me ;) No dokailu on kyllä palautumiselle erittäin huono pari, mutta kaipa jos pysyy lapasessa ni saat vähintään pumppihyödyt bileisiin :D Salireenit ei mee hukkaan, mutta rasitus elimistölle on huomattavasti suurempi, eikä välttämättä tulos ihan yhtä hyvä, tosin yhdet treenit, ni eipä se tulos oo muutenkaan erikoinen ja tuo rasitus se selkeästi tärkeämpi huomioitava asia.
m_a

Posts: 1,017

#1825 • • m_a

Replying to puntti & sali:

Jago, 26.3.2010 20:50:
Asia mikä on mietityttäny mua jonkin aikaa on, että onko parempi jättää sali käymättä jos on menossa illalla bilettämään? Kerkeekö elimistö korjaa itsensä vai aiheuttaako tuo vaan lisä vauriota?


Vahinkoa ei tuu muutaku valvomisesta, ja varmasti keho haluu aikasemmin koijaa, jos on reenannu. Aineenvaihdunta on eliöstön uusiutumiskyvyn a ja o. Mut toisaalta pumpatut patit toimii bileis kai paremmi!
Jusuplussa

Posts: 1,292

#1826 • • Jusuplussa UG-///
Sillon ku ite lähen ulos, niin ei paljon kiinnosta, että kuinka paha katabolia iskee ja miten paikat palautuu jne. Tietenkin voi ennen bileitä käydä ottaa pumppia show-lihaksille (kädet, rinta, olkapäät)
Jusuplussa

Posts: 1,292

#1830 • • Jusuplussa UG-///

Replying to puntti & sali:

Dobs, 8.4.2010 17:34:
---
Eiköhän toi liike oikein tehtynä pese peck deckit yms. 100-0 ja niilläkin saa joo kivat tissilihakset rakenneltua.



No meillä taitaa olla vähän eri käsitys "kivoista tissilihaksista"
Dobs

Posts: 23

#1831 • • Dobs

Replying to puntti & sali:

yusuplus, 8.4.2010 17:44:
---
Dobs, 8.4.2010 17:34:
---
Eiköhän toi liike oikein tehtynä pese peck deckit yms. 100-0 ja niilläkin saa joo kivat tissilihakset rakenneltua.

---


No meillä taitaa olla vähän eri käsitys "kivoista tissilihaksista"


Paljon mahdollista. Tässä on mun mielestä "kivat"
KLIK
m1kk3

Posts: 5,560

#1832 • • Edited m1kk3 no-life
Mä olen vähän miettiny että jos alottais salilla käymisen, lähinnä tosin vaan kiinteytymis, kunnonkohotus- ja painonpudotustarkoituksessa, massaa en oikeastaan haluais lisää. Minkälaisilla laitteilla tollasta harjottelua vois tehä ja onko se yleensäkään mahdollista ? Pitäiskö sitte ihan jutella asiansa osaavan personal trainerin tms. kanssa vaiko ?

edit: siis painonpudotus on meneillään jo muutenkin, ja ruokavaliokin on kondiksessa, ja liikuntaa harrastan jonkun verran muutenkin. Lähinnä ajattelin että jos salilla sais tehostettua noiden vaikutusta kroppaan :)

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

ValaX

Posts: 3,891

#1833 • • ValaX

Replying to puntti & sali:

mikke, 8.4.2010 22:44:
Mä olen vähän miettiny että jos alottais salilla käymisen, lähinnä tosin vaan kiinteytymis, kunnonkohotus- ja painonpudotustarkoituksessa, massaa en oikeastaan haluais lisää. Minkälaisilla laitteilla tollasta harjottelua vois tehä ja onko se yleensäkään mahdollista ? Pitäiskö sitte ihan jutella asiansa osaavan personal trainerin tms. kanssa vaiko ?



Mä oon ainakin oppinut personal trainerilta kaikenlaisia jippoja. Oon tehnyt joitain liikkeitä alunperin jopa vaarallisesti väärin. Että kyllä jonkun alansa osaavan neuvot saattais olla ihan paikallaan.
epicuros

Posts: 7,734

#1834 • • epicuros

Replying to puntti & sali:

mikke, 8.4.2010 22:44:
Mä olen vähän miettiny että jos alottais salilla käymisen, lähinnä tosin vaan kiinteytymis, kunnonkohotus- ja painonpudotustarkoituksessa, massaa en oikeastaan haluais lisää. Minkälaisilla laitteilla tollasta harjottelua vois tehä ja onko se yleensäkään mahdollista ? Pitäiskö sitte ihan jutella asiansa osaavan personal trainerin tms. kanssa vaiko ?



Noille saleille liittyessä saa yleensä jonkin sortin trainerin, joka näyttää miten koneita käytetään ja mikä ohjelma toimis parhaiten tulokkaan toiveita ajatellen. Kuitenkin aika tärkeetä, et vetää alusta asti oikein. Mut sit, kun on liikkeet hallussa niin sit voin viimeistään suositella ohjatuille tunneille menemistä kuntokickboxausta, spinningiä, bodypumppia ja siinä samalla vaikka joogaa. Jokaista lajia vaikka kerran viikossa tekee sen 4 treeniä per vko niin varmasti huomaat eron kuukauden sisällä ;)

--
Valid criticism does you a favor.

epicuros

Posts: 7,734

#1835 • • epicuros
Itelle maistunut eniten viimeiset vuodet erilaiset kuntopiirit ja mistään ei saa yhtä paljon hyviä ideoita, kuin tubesta ja vieläpä kovimman luokan urheilijoilta ;)

- GSP
- Couture
- Griffin

ja ties ketä ja mitä unohtamatta, et aina voi improvisoida. Kunhan vain muistaa vaihtaa ohjelmaa välillä. Isot painot jätin historiaan vuonna kivi, eikä ole kaduttanut hetkeäkään :)

--
Valid criticism does you a favor.

Mai

Posts: 374

#1836 • • Mai Villikisu

Replying to puntti & sali:

Jago, 26.3.2010 20:50:
Asia mikä on mietityttäny mua jonkin aikaa on, että onko parempi jättää sali käymättä jos on menossa illalla bilettämään? Kerkeekö elimistö korjaa itsensä vai aiheuttaako tuo vaan lisä vauriota?




No ei tiettykää. Must just paras reenata ennen uloslähtemistä kun tietää kuitenkin et seuraava päivä tulee lööbattua. Sillonhan tulisi 2 päivää taukoa reeneistä olettaen, ettet mene bileitä seuraavana päivänäkään salille. Toi mitään vaurioita aiheuta, riippuen toki siitä mikä tavoite. Mutta eniten "vaurioita" aiheuttaa se valvominen ja kovat kännit.
epicuros

Posts: 7,734

#1838 • • Edited epicuros

Replying to puntti & sali:

Mai, 9.4.2010 09:29:
---
Jago, 26.3.2010 20:50:
Asia mikä on mietityttäny mua jonkin aikaa on, että onko parempi jättää sali käymättä jos on menossa illalla bilettämään? Kerkeekö elimistö korjaa itsensä vai aiheuttaako tuo vaan lisä vauriota?

---

No ei tiettykää. Must just paras reenata ennen uloslähtemistä kun tietää kuitenkin et seuraava päivä tulee lööbattua. Sillonhan tulisi 2 päivää taukoa reeneistä olettaen, ettet mene bileitä seuraavana päivänäkään salille. Toi mitään vaurioita aiheuta, riippuen toki siitä mikä tavoite. Mutta eniten "vaurioita" aiheuttaa se valvominen ja kovat kännit.



Mä yleensä pyrin ottaa juhlimisesta "kaiken irti", joten ihan suosiolla jätän juhlapäivänä treenit aika minimiin. Parin päivän tauko treeneistä ei aiheuta mitään ongelmia ja voihan sitä (ja kannattaakin) vetää pieni kävelylenkki sit seuraavana päivänä. Ei tulis mieleenkään vetää mitään himo treeniä tai varsinkaan punttia ennen dokaus-iltaa (siis kunnon iltaa), mut ehkä mun itsetunto kestääkin moisen :D

--
Valid criticism does you a favor.

Mai

Posts: 374

#1839 • • Mai Villikisu

Replying to puntti & sali:

epicuros, 9.4.2010 10:04:
---
Mai, 9.4.2010 09:29:
---
Jago, 26.3.2010 20:50:
Asia mikä on mietityttäny mua jonkin aikaa on, että onko parempi jättää sali käymättä jos on menossa illalla bilettämään? Kerkeekö elimistö korjaa itsensä vai aiheuttaako tuo vaan lisä vauriota?

---

No ei tiettykää. Must just paras reenata ennen uloslähtemistä kun tietää kuitenkin et seuraava päivä tulee lööbattua. Sillonhan tulisi 2 päivää taukoa reeneistä olettaen, ettet mene bileitä seuraavana päivänäkään salille. Toi mitään vaurioita aiheuta, riippuen toki siitä mikä tavoite. Mutta eniten "vaurioita" aiheuttaa se valvominen ja kovat kännit.

---


Mä yleensä pyrin ottaa juhlimisesta "kaiken irti", joten ihan suosiolla jätän juhlapäivänä treenit aika minimiin. Parin päivän tauko treeneistä ei aiheuta mitään ongelmia ja voihan sitä (ja kannattaakin) vetää pieni kävelylenkki sit seuraavana päivänä. Ei tulis mieleenkään vetää mitänä himo punttia ennen dokaus-iltaa (siis kunnon iltaa), mut ehkä mun itsetunto kestääkin moisen :D



No, kaikkihan riippuu tavoitteista (haluaako tehä ylläpitävää, kiristyä vaiko kasvaa) ja myöskin siitä kuinka usein käy ulkona. Esimerkiksi jos käy vaikka joka viikonloppu ulkona ja tavoitteena olisi puntata 5 krt viikossa niin silloin ei mahtuisi muita vapaa päiviä noiden lisäksi.
Mäkin pyrin ottaa juhlimisesta kaiken irti, mutta ei se vaikuta mun samanpäivän treeneihin mitenkään. Miksi en voisi juhlia kunnolla jos olen aikaisemmin samana päivänä tehnyt 50minuutin punttitreenin? En tajua. *nauru*
Tosin kyllä munkin itsetunto kestää moisen ja vaikkapa usean viikon tauon, tossahan vaan joku juuri kyseli sitä kehityksen kannalta.
epicuros

Posts: 7,734

#1840 • • Edited epicuros

Replying to puntti & sali:

Totta. Riippuu tietty tavoitteista,

Mai, 9.4.2010 10:29:
Miksi en voisi juhlia kunnolla jos olen aikaisemmin samana päivänä tehnyt 50minuutin punttitreenin? En tajua. *nauru*
Tosin kyllä munkin itsetunto kestää moisen ja vaikkapa usean viikon tauon, tossahan vaan joku juuri kyseli sitä kehityksen kannalta.



mut jos tavoite on juhlia esim. Ruotsinlaivan verran (eli 2 päivää) enemmän tai vähemmän valvoen niin kyllä mä sen ekan päivän treenit jätän ihan suosiolla väliin ihan vain sen takia, et "kisakunto" kestää sit botskil, eli kaikki irti :D Veikkaan silti, et täälläkin monet (miehet) vetää punttia just sen näyttämisen halun takia, et pääsee laittaa kireetä paitaa lihat pumpissa yms., mut jokainen tavallaan, ei siinä midist jos on miesten cosmopolitanit hyllyssä :)

--
Valid criticism does you a favor.