cosmic:
Tiedätkö mitä tarkoittaa englannin sana compression? Compression tarkoittaa pakkaamista eli pienempään tilaan laittamista eli tavaraa katoaa eli äänidatasta häviää suuri osa.
Yleisesti ottaen pakkaaminen (compression) tarkoittaa sitä että tieto tallentetaan siten että se vie vähemmän tilaa mutta tietoa ei kuitenkaan katoa.
Kun puhutaan häviöllisestä/hukkaavasta (lossy) pakkauksesta niin siinä tietoa katoaa jolloin vain haluttu määrä yksityiskohtia jää jäljelle. Häviötön (lossless) pakkaus taas säilyttää kaiken tiedon.
Lisäinfoa minidiscien tukemista tallennusformaateista:
capacity. Ilmeisesti mp3-tuki on tullut/tulossa tämän kevään aikana, tuota ennen mp3set ovat ilmeisesti muutettu atrac-muotoon.
COBALT:
Ainoa vaan mikä mua täs hämmentää, on se, että tieto minkä Sony antaa, poikkeaa mahdollisesti noinkin paljon totuudesta jonka heput tossa aiemmin tarjoilee, hmm...
Tässä tapauksessako Sony antaa väärää/vääristeltyä tietoa tuotteestaan?
Taidat olla ainoa joka tuohon kysymykseen osaa vastata ja siihen että missä se tiedon vääristyminen tapahtuu. Omat tietoni perustan Sonyn julkaisemiin dokumentteihin ja niihin verrattuna esittämissäsi asioissa on selkeitä virheitä.
Jos esim. Sony'n 256-kokoiseen soittimeen ladataan atrac'ia, niin että se vastaa määrältään 512-ämpäriä, onko se sitten jollain perusteilla höpöväite, että se olis lisäksi puolet (or what eva) paremmalla äänenlaadulla?
Mielestäni väitteessä voi olla olla osa totta, mutta väite on sen verran epäselvästi muotoiltu ettei siitä saa selvää mitä oikeastaan väitetään. Laatu ja määrä ovat tässä asiassa toisistaan riippuvaisia ja niitä kuitenkin esitetään toisistaan riippumattomina.
Tuo on sama kuin kauppias lupaisi autokaupassa että heidän autonsa menee puolella tankilla saman matkan kuin kilpailijan auto täydellä tankilla ja sanoisi siihen perään että "niin ja
lisäksi pääset vielä kaksi kertaa pidemmälle". Jos lasketaan kauppiaan väitökset yhteen niin heidän autolla pitäisi päästä neljäsosatankilla saman verran kuin kilpailijan vastaavalla mallilla täydellä tankilla.
Uskoisitko itse kyseistä kauppiasta ilman sen parempia perusteita? Itse en, tällä hetkellä autoissa ei ole millään valmistajalla noin suuria teknisiä edistysaskelia enkä usko ilman kunnon perusteita että äänipakkausalgoritmeissäkään on noin suuria eroja.
Tässä esimerkkinä huonosti perusteltu väite:
Hi-MD Audio: High Quality Sound: "Hi-MD also offers ATRAC3plus at 256kbps in Hi-SP mode, comparable to CD quality sound. "
MP3: Internet Audio and More:
MP3 128 Kbps and higher = near-CD
Näistä päätellen Sonyn uusin teknologia Atrac3plus on kaksi kertaa huonompi kuin mp3.
Itse en kuitenkaan tuollaista väitettä yrittäisi edes esittää faktana tai mielipiteenä koska en pysty perustelemaan tarpeeksi hyvin ja tiedän että ylläoleva esimerkkini ei ole edes lähellä totuutta.
Sony väittää että on parempi...
Ei. Sinä väität että Sony väittää. Edelleenkin, voitko esittää faktoja/perusteita.