Mensan älykkyystesti

352 posts, 18 pages, 261,237 views

NaperO

Posts: 92

#181 • • NaperO normien katkaisin
135. Muistaakseni aika samanlaisen tuloksen olen saanut joskus aiemminkin, mutta sitä älykkyyttä en ole vieläkään löytänyt... missäköhän luuraa? *ding*

--
\\\"Freeze you mother-sticker! This is a fuck-up!\\\"

FAIRI

Posts: 558

#182 • • FAIRI
126 *ding*

--
banaani on ihmiskunnan vihollinen.

superwoman

Posts: 333

#183 • • Edited superwoman toinen jalka jo...
152 ja 20min. Sehän meni loistavasti siis, mutta muta...

Joka tarkoittaa, että olen keskivertoa parempi kun tarvitaan loogista päättelykykyä, avaruudellista hahmottamista ja kokonaisuuksien hallintaa. Hyvää tulosta osasin sikäli odottaa, että olen aiemmin tehnyt vähän vastaavanlaiset testit, joissa mitattiin näitä samoja asioita, ja matemaattis-teknistä lahjakkuutta. ( Pyrin TTKK:lle lahjakkuustestien perusteella ns. kukkaisteekkariksi eli lyhyellä matikalla.)

Muu kuin insinööri-älykkyys voi ollakkin sitten sitä sun tätä.

--
...just visiting...

Kalle

Posts: 479

#184 • • Kalle Kiusankappale
133
Kianoni

Posts: 357

#185 • • Kianoni pomputtaako?
146
mut toi ei testaa mitään muuta kuin kuvioiden hahmottamiskykyä
Vprobe

Posts: 444

#186 • • Vprobe goa-head
Ei kyl tosiaan oikeesti yli 9% ihmisistä omaa yli 154 äö:ta =)
Jengi kusettaa täs *eiei*
kirsch

Posts: 267

#187 • • kirsch kyny hippi

Vprobe:
Ei kyl tosiaan oikeesti yli 9% ihmisistä omaa yli 154 äö:ta =)
Jengi kusettaa täs *eiei*


ennemminki se testi kusettaa, on aika kaukana mensan virallisesta testistä.
snoxn

Posts: 350

#188 • • snoxn

Vprobe:
Ei kyl tosiaan oikeesti yli 9% ihmisistä omaa yli 154 äö:ta =)
Jengi kusettaa täs *eiei*


Ei ne välttämättä kuseta mutta " tyhmemmät" jättää tuloksensa ilmottamatta. *nauru*
Avatar
#189 • • Mila Guest

kirsch:
---
Vprobe:
Ei kyl tosiaan oikeesti yli 9% ihmisistä omaa yli 154 äö:ta =)
Jengi kusettaa täs *eiei*

---

ennemminki se testi kusettaa, on aika kaukana mensan virallisesta testistä.



Todellakin. Virallisesta napsahti reilusti yli 148, mutta tuosta joku 125. Ihan kohtalaisen hyvä tuo testi on nettitestiksi, mutta muutama tehtävä ei siihen kuulu, ja toisekseen kalibrointi taitaa olla hieman pielessä.

Ja mitä tulee siihen väitteeseen että se mittaa vain visuaalista hahmotuskykyä, niin aika metsään mennään. Ensinnäkin tuo testi mittaa lähinnä loogista päättelykykyä ja toisekseen se, että se tekee vain sitä ei ole mikään synti sillä itse virallinen mensan testikin mittaa "vain" loogista päättelykykyä.

Kysymys siitä onko olemassa mitään yleisälykkyyden ns. G-faktoria jota pyritään mittaamaan loogista päättelykykyä mittaavilla testeillä onkin sitten ihan eri asia. Sivumainintana voin sanoa oman kantani joka on empiirisen kokemukseni perusteella se, että niillä joilla tosiaan on enemmän sitä loogista päättelykykyä tuntuu leikkaavan normaailman ongelmissa muita paremmin, ja he myös ymmärtävät paremmin ihmisten toimintaa yleisellä tasolla. Tästä on tietysti lukuisia poikkeuksia, mutta niiden perusteella hatarien johtopäätöksien vetäminen on vähintäänkin arveluttavaa.
noemi

Posts: 535

#190 • • noemi
121. Kaunis symmetrinen luku *iihhih*

--
Oikeutta koneille!

siveys

Posts: 2,492

#191 • • siveys lovely

kirsch:
Vprobe:
Ei kyl tosiaan oikeesti yli 9% ihmisistä omaa yli 154 äö:ta =)
Jengi kusettaa täs *eiei*
---
ennemminki se testi kusettaa, on aika kaukana mensan virallisesta testistä.



Itseasiassa en yhtään ihmettelisi, vaikka 9% tän foorumin käyttäjistä, jotka viitsii tehdä tuon testin ja ilmoittaa tuloksensa saisi yli 154 pistettä kyseisessä testissä. Tänne on ihan oikeasti valikoitunut keskivertoa fiksumpaa väkeä meistä Suomalaisista ja tunnetusti Suomen keskitasoinen älykkyys tällaisilla testeillä mitattaessa on varsin korkea. Lisäksi testin tekijöiksi luonnollisesti valikoituu sellainen porukka, joka yleensä on vastaavissa testeissä pärjännyt.

Enkä tosiaan osaa mennä vertaamaan tuota mensan viralliseen testiin, sillä en ole itse nähnyt vaivaa sellaisessa piipahtamiseen, mutta olen ainakin saanut sellaisen käsityksen, että tuo testi on oikeasti aika lähellä mensan testiä.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#192 • • Aziz Combat Fighter

siveys:
Tänne on ihan oikeasti valikoitunut keskivertoa fiksumpaa väkeä meistä Suomalaisista ja tunnetusti Suomen keskitasoinen älykkyys tällaisilla testeillä mitattaessa on varsin korkea.



*justjoo*
siveys

Posts: 2,492

#193 • • siveys lovely

Mila:
Todellakin. Virallisesta napsahti reilusti yli 148, mutta tuosta joku 125. Ihan kohtalaisen hyvä tuo testi on nettitestiksi, mutta muutama tehtävä ei siihen kuulu, ja toisekseen kalibrointi taitaa olla hieman pielessä.


Siellä sai lopussa valita sen käytettävän jakauman, joka oli defaulttina 14. Suomessa (ja Suomen mensassa) käytetään muistaakseni jakaumaa 25, jolla sinun saamasi pistemäärä olisi noussut sinne 150 yläpuolelle (olettaen, että tuo 125 oli 14-jakauman tulos).
siveys

Posts: 2,492

#194 • • siveys lovely

Ana:
*justjoo*


En mä tota kyllä ihan hatusta vetänyt:

http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=28625

Ylläolevan topicin gallup kertoo, että yksi kolmesta foorumin käyttäjästä on korkeakoulutettuja - olisi kiva nähdä esimerkki yhtä suuresta tai suuremmasta foorumista, jossa jakauma on samaa luokkaa.

Eihän se tietysti kaikista keskustelijoista älykköjä tee, mutta sopii verrata menoa muihin netin keskustelupalstoihin ja niiden yleiseen tasoon ja miettiä sitten, että onko (ainakin minun näkemykseni mukaan) runsaasti korkeampi taso vain ja ainoastaan meidän loistavien moderaattoreidemme ansiota vai olisiko se kenties vain silkkaa sattumaa?
zanta

Posts: 131

#195 • • Edited zanta Rovaniemen isäntä
Mulle napsahti 157, mut en kyllä silti sanoisi olevani mitenkään älykäs.
Pikemminkin olen tyhmä.
Tiedä sitten... olin testitilanteessa todella väsynyt ja nälkäinen joten onhan mahdollista että olen vain vahingossa saanut noin "hyvän" tuloksen.
En siis tehnyt tuota linkissä mainittua vaan mensan "oikean" testin
Enkä ole myöskään korkeakoulutettu kuten täällä on mainittu että siinä voisi olla syy.
Pelkkä peruskoulu on mulla takana.

--
hyvät bileet ei tunnu miltään jos ei välillä käy paskoissa bileissä

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#196 • • Aziz Combat Fighter

siveys:
En mä tota kyllä ihan hatusta vetänyt:

http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=28625

Ylläolevan topicin gallup kertoo, että yksi kolmesta foorumin käyttäjästä on korkeakoulutettuja - olisi kiva nähdä esimerkki yhtä suuresta tai suuremmasta foorumista, jossa jakauma on samaa luokkaa.

Eihän se tietysti kaikista keskustelijoista älykköjä tee, mutta sopii verrata menoa muihin netin keskustelupalstoihin ja niiden yleiseen tasoon ja miettiä sitten, että onko (ainakin minun näkemykseni mukaan) runsaasti korkeampi taso vain ja ainoastaan meidän loistavien moderaattoreidemme ansiota vai olisiko se kenties vain silkkaa sattumaa?



No, tohon ei valikoitu porukkaa boardilta satunnaisotannalla, ja veikkaan että koulutettujen tendenssi hakeutua k.o. topikkiin ja vastata galluppiin on varmaankin korkeampi kuin niiden, joilta ei juurikaan koulutusta löydy. Mun havaintojeni mukaan tää boardi vaikuttais olevan aika keskivertotasoa, aika samalla viivalla muidenkin boardien kanssa. Täältä ei bännäillä ihmisiä, eikä suoriteta minkäänlaista esikarsintaa, joten olettaisin käyttäjäryhmän olevan älykkyydeltään aika tarkalleen normaalijakauman mukaista.

Se, mikä klubbarin tasoa varmaankin pitää pikkasen korkeammalla kuin monia muita boardeja, on tosiaan aktiivinen moderointi ja selkeä kohdeyleisö, eikä niinkään klubittajien normaalia korkeampi älykkyystaso.
siveys

Posts: 2,492

#197 • • siveys lovely

Ana-5000:
Mun havaintojeni mukaan tää boardi vaikuttais olevan aika keskivertotasoa, aika samalla viivalla muidenkin boardien kanssa.


Ehkä sä olet oikeassa.. Mulla voi olla aika vääristynyt kuva asiasta kun olen jossain määrin oppinut suodatamaan kaikkea kauhtaa mm. kiinnittämällä enemmän huomiota sellaisten ihmisten kirjoituksiin, jotka tiedän omasta mielestäni lukemisen arvoisiksi.

Se, mikä klubbarin tasoa varmaankin pitää pikkasen korkeammalla kuin monia muita boardeja, on tosiaan aktiivinen moderointi ja selkeä kohdeyleisö, eikä niinkään klubittajien normaalia korkeampi älykkyystaso.


Oh well.. Kaikki loppuu aikanaan *uuh* Ehkä on tosiaan aika karsia nämäkin ennakkoluulot, jotka ovat varmaan syntyneet aikana, jolloin kaksi merkittävintä elektronisen musiikin vaikuttajaa Suomessa olivat Entropy ja HYTKY - kummatkin korkeakoulujen harrastejärjestöjä.

Se nyt saattaa edelleen pitää paikkaansa, että jos pienen helmikasan päälle kaataa kaksi lavallista sontaa niin siinä sonnassa on silloin keskivertoa sontakasaa hieman enemmän helmiä.. *nauru* Mutta eivät nämä yksittäiset helmet kyllä varmaan kieltämättä hirveästi keskivertoa älykkyystasoa nosta, vaikka sitten olisivatkin enemmän äänessä.

Thanks for wrecking my dreams.. *kivatsulle* Meen itkemään tenttikirjan kansien väliin.. *nyyh*

*nauru*
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#198 • • Aziz Combat Fighter

siveys:
Thanks for wrecking my dreams.. *kivatsulle* Meen itkemään tenttikirjan kansien väliin.. *nyyh*

*nauru*



Ei se mitään, ja kiitos kun kannoit oman kortesi kekoon viidentuhannen hymiön muodossa ^__^

p.s. joulupukkia ei ole olemassa!
siveys

Posts: 2,492

#199 • • siveys lovely

Ana-5000:
p.s. joulupukkia ei ole olemassa!


Kyl mä sen nyt sentään tiiän.. En kai mä muuten olis uskaltatanut laittaa tommosta itkutihrustushymiöö! Kyllähän kaikki tietää, niin kuin laulussakin kerrotaan, että kun joulupukki käy matkaan niin ei saa meluta eikä itkeä!

EI SAA ITKEÄ!

Miettikääs sitä.
darkfr

Posts: 232

#200 • • darkfr d:play
139 tais tulla, mikä on sinällään outoa koska mun päättelykyky on totaalisen perseestä ja logiikkaa en kuulemma omaa ollenkaan.

--
4/4