gallup: dyykkaatko?

169 posts, 9 pages, 69,034 views

Turan Palloseura

#81 • • Edited Turan Palloseura LU

Mark Hamilton:
Ravintola Rokisdyykarit

MITEN HYVÄ :DDDDDDDDDDDDDDD

Ja mitä tulee itse keskusteluun niiin itse en ole käynyt roskiksista ruokia hakemassa, mutta silloin tällöin tulee kyllä syötyä kaverin dyykkaamia ruokia. Ihan syötävää matskuahan sieltä löytyy. Ei ainakaan mitään vatsatauteja ole tähän mennessä tullu. Kerran mulle tuotiin vähän kylmettyneitä tomaatteja himmee kasa. Ne oli ulkoiselta olemukseltaan snadisti epäilyttävän näköisiä pienien paleltumien takia. Tosin ainakin ne oli ollu sopivan kylmässä säilytyksessä. :) Lopulta tein niistä ison kattilallisen tomaattikeittoa ja hyvää oli.
Juhgu

#82 • • Juhgu Virnistelijä

jonttu-:
---
Pienten lähikauppojen voisi siksi olla kannattavaa kehittää jonkinlainen "kanta-asiakasdyykki" josta kauppaa muutenkin käyttävät saisivat poistoon menneitä tuotteita.

Jalomielinen idea, mutta tuossa olisi se vika että kaupan asiakkaat eivät enää ostaisi esim. tuoretta leipää, jos saisivat aina vanhentunutta ilmaiseksi.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Hansu

#83 • • Hansu

Juhgu:
---
jonttu-:
---
Pienten lähikauppojen voisi siksi olla kannattavaa kehittää jonkinlainen "kanta-asiakasdyykki" josta kauppaa muutenkin käyttävät saisivat poistoon menneitä tuotteita.
---
Jalomielinen idea, mutta tuossa olisi se vika että kaupan asiakkaat eivät enää ostaisi esim. tuoretta leipää, jos saisivat aina vanhentunutta ilmaiseksi.

Enpä tiedä. Eiköhän suurin osa ihmisistä kuitenkin pidä paljon enemmän tuoreesta ja mureasta kuin kovaksi kuivuneesta vanhasta leivästä, joten tuskinpa kaupan leivänmyynti mitenkään radikaalisti vähentyisi.

Helsingissä ainakin K-market Kontumarketissa on sellainen kylmätiski, jossa on myynnissä edullisesti samana päivänä tai seuraavana vanhaksi meneviä tuotteita, esim. juustoja, tuorepastaa, valmiita salaatteja, kolmioleipiä, kiisseleitä ynnä muuta mitä nyt sattuu olemaan. Toisinaan on tarjolla myös ihan tuoretta tavaraa kuten paketillinen erilaisa leikkeleitä, jotka ovat tuoretiskistä tähteeksi jääneitä kinkkujen, meetvurstien yms. päitä tai liian pieniä siivuja jne. Itse olen ostanut tuosta "halpalaarista" toisinaan todella edullisesti ruokaa, jonka olen joko pakastanut tai syönyt vielä saman päivän aikana.
jont-fu

#84 • • jont-fu Kyny Prinssi

Hansu:
Helsingissä ainakin K-market Kontumarketissa on sellainen kylmätiski, jossa on myynnissä edullisesti samana päivänä tai seuraavana vanhaksi meneviä tuotteita, esim.

Tuntuu että "ennen vanhaan" myös osattiin paremmin hyödyntää viimeistä päivää myynnissä olevia tuotteita. Pikkupuodeista eläkeläismummo sai edellisen päivän kahvileivät muutamalla pennillä. Toisaalta ihmiset tuolloin tunsivat ruuan syntyketjun paremmin ja luottivat aisteihinsa.

Nykyisin arvostetaan näennäistä tuoreutta, joka tietysti on sinänsä ihan hyvä juttu mutta lieveilmiönä tästä saattaa aiheutua esim. tarpeetonta hintojen nousua. Esimerkiksi käyköön uusi Valintatalo, joka perustettiin entiselle asuinseudulleni. Myymälä oli alueen asukasmäärään nähden vähän turhan iso, ja lisäksi muutaman ensimmäisen toimintakuukauden aikana liikkeessä oli jonkinlainen tuoreuskampanja joka tarkoitti sitä että kaikki tuotteet heitettiin pois jo pari päivää ennen pakkaukseen merkittyä päivämäärää. No täähän oli tietenkin ihan juhlaa meille dyykkareille, söin juhannusaattona (pe) sisäfilettä joka meni vanhaksi vasta sunnuntaina. Toisaalta harmitti kun näki aivan käsittämättömät määrät ruokaa menevän roskiin.

Luin taannoin nettiartikkelin, jossa oli laskettu että Yhdysvaltojen ruuan tuotannosta lähes 50% menee hukkaan. Loppujen lopuksi kuitenkin tästä saa maksaa ruuan ostaja. Hävikkiin vaikuttaa esimerkiksi tavoite siitä, että kaikkia tuotteita tulisi olla saatavilla kaikkina vuodenaikoina samaan hintaan.

Monilla tuntuisi olevan dyykkauksesta sellainen ajatus, että jos kaikki dyykkaisivat niin kaupat menisivät konkurssiin kun kukaan ei ostaisi mitään. Eihän se nyt noin mene! Kyllä ihmiset ruokaa tarvitsevat ja hävikki pysyy samana, ellei järjestelmää kehitetä. Itse kyllä ostan leipää jos sitä ei satu roskiksesta löytämään. Dyykkauksella säästyneen rahan käytän joka tapauksessa lähinnä kotimaisiin tuotteisiin ja mieluiten mahdollisimman eetisesti. Muutenkin olen dyykkauksen myötä alkanut miettimään kulutustottumuksiani. Tuntuu älyttömältä että jossain Etelä-Amerikassa kaadetaan sademetsää jotta saadaan viljeltyä rehua karjalle, jonka lihaa roudataan sitten maapallon toiselle puolen, ja josta osa päätyy roskikseen. No, tää menee jo vähän off-topiciksi *vink*
extramppa

#85 • • extramppa hengailija
Nuorena dyykkasin erään kerrostalon roskiksen kupeesta rottinkisen hyllyn. Vähän hiomista ja maalia pintaan - voilà! Sama hylly on mulla edelleen yöpöytänä näin 7vuoden jälkeen.
Steven Hoaks

#87 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

sts:
-PIC-

**super*REPS*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Marjo

#88 • • Marjo pupuTupuna

Mark Hamilton:
hyi saatana jotain homeisia leipiä

Ainakin siwoissa roskiin menevät leivät ovat vielä tavallaan tuoreita niiden ollessa viimeisen myyntipäivän tavaraa. Mielestäni älytöntä haaskausta. Myisivät edes puoleen hintaan, kun tavara on vielä aivan myynti- ja syöntikelpoista.

p.s. pakko lisätä, etten itse dyykkaa, mutta joissain tapauksissa ymmärään sitä.
Hansu

#89 • • Hansu

pupuTupuna:
Ainakin siwoissa roskiin menevät leivät ovat vielä tavallaan tuoreita niiden ollessa viimeisen myyntipäivän tavaraa.

Noista "vanhoistakin" leivistä saa leivänpaahtimessa todella hyviä, itse asiassa hieman vanhentuneet leivät käyvät mielestäni paahtamiseen paremmin kuin tuoreet. Erityisesti kuivuneesta ruisleivästä saa paahtimessa todellista herkkua.
kirsch

#90 • • kirsch kyny hippi
Eipä juur enää tuu dyykattua, ku pahimmat hippivuodet on takana*nauru*( tänään just kuulin että "eihän sussa oo muuta hippiä ku reilun kaupan banaanit".)
mut kyllä sitä aikoinaan teki vallan mainioita löytöjä, esim. Lidlin rosiksessa pehmeetä vaaleeta leipää ---> pakastin täyteen.
Vanhusten palvelukotien roskiksista on löytyny hienoja vanhoja astioita/tavaroita, jotka on vaan heitetty sinne ku sukulaiset ei oo kuoleman jälkeen niit halunnu.

Kesällä viimeks söin dyykattua safkaa, ku frendi tuli sellasen överikalliin näkösen mässykakun kanssa ovelle*slurps*
Plaque

#91 • • Plaque
Dyykkaan lähinnä tuttujen varastoja, mahdollisista ATK-moskasta.
Koulun varastosta tuli haettua 4kpl monitoreja, for free. *jiihaa*

"Give it to me, I'll make it work."
ee102

#92 • • ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi
Dyykkaan, jos on rahat vähissä ja välillä muutenkin - enimmäkseen ruokaa. Kerran elettiin yhen kaverin kaa viikko ilman rahaa. Käytiin sit kiertelemässä ite asiassa 3-4 kaupan roskikset. *hihu* Hyvin pärjättiin, ja melko usein löyty sit jotain tosi hyvää jälkiruokaaki, ja kaikki ottamamme ruuat oli senpäiväisiä tai korkeintaan päivän "liian vanhoja".

Joku kerta yhen Sparin myyjä oli sattunu mun kaverin kaa yhtäaikaa roskikselle, ja sen jälkeen jonku aikaa ruokien päälle oli joka kerralla kaadettuna esim. kalaa tai jauhelihaa, jotta alla oleviin käyttökelpoisiin ruokiin ei koskettaisi. *eiei* Dyykatyista ruuista saa ihan käyttökelpoisia kuumentamalla, ja toisinaan kaupat laittavat muutenkin ruokia pois jo aivan turhan aikaisin.
kaloriina

#93 • • kaloriina
itse en dyykkaa, mutta jotkut kaverini sitä tekevät kun rahat loppu tai tilaisuus sattuu kohdalle.. Homeista leipää ei kukaan tietääkseni dyykkaa ja itse olen syönyt ruokaa mikä on kokonaan tai osittain dyykattua...eroa kun ei huomaa....
Procyo

#94 • • Procyo
Dyykkaaminen on loistotapa löytää esim. kirpparikamaa. Myös käyttötavaraa löytyy paljon. Oma (mukavaksi osoittautunut) tietokonetuolikin on roskiskamaa. Hyviä tavarakeitaita ovat talojen vintti/kellarisiivoukset: Roskalava pursuaa tuoleja, pöytiä ja EHJIÄ polkupyöriä, jotka vanhojen talojen kohdalla ovat usein klassikkoja. Ruokaa en kyllä kehtaa itse mennä kauppojen pihoilta tonkimaan, mutta kerran olen grilli-illan viettänyt alepan takapihalta löydetyllä jätesäkillisellä Wilhelmejä [lue: parhaita grillimakkaroita, joita maa päällään kantaa]. Eikä ollut edes "parasta ennen" päiväys mennyt umpeen...Nuf said.
hip

#95 • • hip kimalaiskissa
Juu.. Kyllä aina kun intoa riittää.*joo*
Usein olen vaan liian laiska*hmph*

kirsch:
mut kyllä sitä aikoinaan teki vallan mainioita löytöjä, esim. Lidlin rosiksessa pehmeetä vaaleeta leipää ---> pakastin täyteen.

nii.. lidl oli kyllä loistopaikka.
nyt ne on vaan pistäny hirveet verkkoaidat ja lukot ja meiningit. *igor*
aluks niistäkin pääs sivusta sisään, mutta ei enää sitäkään. *eiei*

--
saniaispuita ja sammakoita,
peikkoja, keijuja, päivänkakkaroita.
sinun sydämestäsi pulppuilevat monet lähteet.

Fyrisch

#96 • • Fyrisch
Nuorempana dyykkailtiin kavereitten kans isois paperiroskiksis.
Ja aina joskus jos satun näkee toimiston pihalla lavan nii kurkkaan mitä sielt löytyy, aika usein niis on käyttökelvollisii atk-pöytii, tuolei jotka voi päällystää, kansioit ja muuta 'roskaa'.

Joskus 4 vuotta sitten löysin näppikksen yhelt lavalt joka on vielki mun käytös *nauru* vai oliks tää koulun atk-luokast ::D

Safkaa en dyykkais enkä muutenkaa paskaroskiksii *sars*
kovas

#97 • • kovas Kristo
Edellisen kämpän roskahuoneesta löysin sisäänmuuttopäivänä hyvän tv-tason ja kirjoitus/atk-pöydän. molemmat edelleen käytössä :)
Kontulasta tarttui vuosi sitten matkaan pihalla olleesta roskalavasta pikkuvikainen jopo<3 sais jo ajokelit tulla..
Karvinen

#98 • • Karvinen SekaiSin MariSta
yök . . . mä en koskaan pystyis syömää ruokaa roskiksesta. . . mua kuvottaa koko ajatus *oksentaa*

--
Seison omilla jaloillani,
Pysyn aloillani,
Omilla tavoillani

shaderna

#99 • • shaderna
Meitsi dissaa vitusti roskiksest ruokaa dyykkaajii! ruoka pitää ansaita samal taval ku raha ja kaikki muu. Sen etee pitää tehä jotai!

--
just tryin` not to give a fuck

Kianoni

#100 • • Kianoni pomputtaako?

shAderNa:
Meitsi dissaa vitusti roskiksest ruokaa dyykkaajii! ruoka pitää ansaita samal taval ku raha ja kaikki muu. Sen etee pitää tehä jotai!

niin mutta ymmärrätkö ettei se oo siitä kiinni ettei olis tehny duunia ja yrittäny.
ainakaan aina.
monilla dyykkaajilla myös on sitä massia.
kylhän siitä säästää myös mutta voisivat oikeesti myydä niitä juttuja vaikka kaupassa halvemmalla kun hukkaan menee niin paljon syömäkelpoista tavaraa