Anywho, here's what i think:
Dj niinkuin kuka tahansa esiintyvä taitelija on vastuussa tietyistä asioista.
Tuskin alussa tarkoitettiinkaan, että Dj pääsee vähällä teknisen osaamisen puolesta
vaan sitä, että Dj pääsee vähällä viihdyttäjänä (which he/she is).
Loppujen lopuksi trackien yhteen mixaus ei ole mikään erityisen iso juttu, mutta
on muuta jolla Dj pystyy sättäämään (ei tässä kenenkään työtä olla aliarvioimassa).
Pointti on, että minunkin mielestäni Dj hyvin usein vain seisoo tiskin takana (Kyllä,
vääntää namiskaa, kuuntelee seuraavaa levyä ja tekee kaikkia niitä vaikeita juttuja
joiden väheksymisestä vedettiin kilon luomuherne nenään aijemmin) eikä ota kosketusta
yleisöön. Jotkut Djt ottavat kosketuksen yleisöönsä kuulemma biiseillä, mutta sekin vaatii
sen, että yleisö tuntee kappaleet ja niihin sisältyy jokin tunne. Trance on skenenä minulle
tosi uusi juttu, joten kun itse kuuntelen ja katselen bileissä niin Dj on se kaveri joka vaihtaa
biisit, eikä se joka luo tunnelmaa, ottaa kontaktia yleisöön ja käyttää välinettään luovasti.
Itse olen myös pyöritellyt levyjä nyt jonkin aikaa (yes, dont know shit compared to ya veterans), mutta tiedän mihin Djn väline pystyy. Se, että livenä laitat toisesta trackista
toisen build-uppiin uutta biittiä on jo paljon... puhumattakaan sampleista, feateista tai kunnon
old school scratchista. Ylipäätään se jos Dj alkaisi jorailemaan tiskin takana piristäisi (yes, seen that, mutta jos katsot maahan ja teet hyvin pieniä liikkeitä niin silloin tanssitaan itsensä eikä yleisön kanssa).
Puuh, Ihteä vituttaa se kun ei jakseta olla luovia musiikin ulkopuolelle. Dj on viihdyttäjä. Viihdyttäjä siinä missä matti ja teppo tai lavatanssien polkkayhteye. Kun alkaa vertailmenaa
paljonko nämä 3 ottavat kontaktia yleisöön jää DJ kyllä viimeiselle sijalle (suomessa).
Ei tarvitse kauas mennä (tai kaukaa tulla) niin meno on aivan erillaista.
This is not a problem unless you make it one, but it excists either way.
Turha tässä on ruveta riitelemään vaan tunnustaa todellisuus, koska jos DJt ylipäätään
käyttäytyvät tietyllä tavalla ei sitä voi mielipiteellä muuttaa
P.S: poikkeuksia löytyy, mutta harvemmin kiksusta... nojoo... proteus does it