604 posts, 31 pages, 222,868 views
Avernian:
---
J.J.:
Esim. riistaeläinten syönti on mielestäni paljon eettisempää kuin ulkomaisten vihannesten/hedelmien syönti.
---
Miksi? Mitä vikaa ulkomaisissa hedelmissä/vihanneksissa susta on?
kuu:
Olin tuossa puoli vuotta, jopa, ilman lihaa tai kalaa tai kanaa.Mutta sitten se vaan jotenkin repsahti.
Oli kai aivan pakko saada kinkkupitsaa
pHaze:
Fine, ymmärrän kyllä että ärsyttää jos joku 13v tyttönen selittää kovaan ääneen olevansa kasvissyöjä ilman että tämä osaa perustella sitä mitenkään, mutta jos tuollaisten tapausten perusteella ruvetan pitämään kaikkia kasvissyöjiä tekopyhinä, niin moiselle on olemassa ihan oikea termikin: Rasismi.
Salla:
joo ennen kelailin että pitäisköhän ruveta kasvissyöjäksi kunnes selvisi sellainenkin asia (itse asiassa montakin asiaa mutten muista kaikkia enään) että syömällä pelkkää pupunruokaa, hankit itsellesi luultavasti jotain hermovikoja yms vakavaa. Ihminen käsittääkseni tarvitsee lihaa, jotta kaikki saa kaikki tarvittavat ainekset elääksen terveellisenä.
Tästä siis voi päätellä että täysin vegaanit kuolevat jo sitten kolmekymppisenä
Epailija:
Lukiossa tuli tosiaan kaverien kanssa perustettua KVR - kasvien vapautusrintama - joka vastusti kasvisten julmaa tehoviljelyä vain ihmisen itsekkäitä päämääriä varten. Suunnittelimme iskuja kukkakauppoihin ja ruokakauppojen vihannestiskeille, jotta veljemme voisivat vihdoinkin kirmata vapaana luonnossa ja rakentaa pesiä minne ikinä halusivatkin.
Kaikkiruokaisuus - se luonnollinen vaihtoehto.
Nojoh. Tuo ns. luonnollisuus on kyllä ehkä yksi typerimmistä perusteluista millekään. Itse syön kaikkea sen takia, että minulla ei ole mitään aatteellista syytä rajoittaa ruokavaliotani suuntaan enkä toiseen - alllergiat ja muut nirsoilut toki vaikuttavat noin muuten. En koe eläinten kasvattamista ravinnoksi minään eettisenä ongelmana, vaan ennemminkin se tuntuisi olevan yksi näistä maailman luonnollisimmista (hassua miten helposti tuota sanaa tulee käytettyä) asioista. Mitään absoluuttisesti pahaa siinä ei missään tapauksessa kuitenkaan ole, vaan kukin arvottaa asiat ihan omista lähtökohdistaan.
Eläinrääkkäystä en kannata, mutta toisaalta minusta ei ole myöskään tarkoituksenmukaista tarjota teuraseläimille ns. luomuelämää. Oloja pitäisi varmasti moneessa tapauksessa parantaa, mutta ei sitä nyt joka porsaalle tarvitse omaa laidunta hankkia.
Salla:
joo ennen kelailin että pitäisköhän ruveta kasvissyöjäksi kunnes selvisi sellainenkin asia (itse asiassa montakin asiaa mutten muista kaikkia enään) että syömällä pelkkää pupunruokaa, hankit itsellesi luultavasti jotain hermovikoja yms vakavaa. Ihminen käsittääkseni tarvitsee lihaa, jotta kaikki saa kaikki tarvittavat ainekset elääksen terveellisenä.
Epailija:
---
Salla:
---
Itse asiassa nuoret lapset tarvitsevat joitakin (lähinnä?) lihoista saatavia ainesosia, jotta aivot ja hermoradat kehittyisivät kunnolla. Vanhempana, kun aivot ja hermoradat ovat jo kehittyneet, ei sen suhteen ole niin väliä, mutta tiedä sitten haittaako samojen aineiden puutos muuta toimintaa. Pienten lasten (eli n. 10 vuotta ja sen alle) laittaminen vegaaniruokavaliolle on kuitenkin nähdäkseni suoranaista vahingoittamista ja rääkkäämistä.
Summerblink:
Tuo luonnollisuus perustuu myötätuntoon eläviä olentoja kohtaan ja jos sitä ei itse tunne, ei voi kaiken maailman viherpiipertäjiä ymmärtää. Mihin vedät rajan eläinrääkkäyksessä ja tehomaataloudessa? Onko se todellakin niin luonnollista syödä sellaisen eläimen lihaa joka on koko elämänsa vain seisonut pienessä rautahäkissä kun kone pumppaa siitä maitoa ja siihen pumpataan antibiootteja ja hormoneja.
Ihminen on tehnyt eläimistä tehomaatalouden avulla vain koneita joista saa ruokaa.
Kun katsoo eläintä luonnossa ja ympäristöä missä se elää - se on ns. luonnollista