604 posts, 31 pages, 222,710 views
pHaze:
Muuten piti tulla mainostamaan reformikeskuksen soijasuikaleita. Taisi olla jotain 70% proteiinia ja imevät imho paremmin makua itseensä kuin liha.
kuiske:
Tell me about it Leppis, miksi meidän kasvissyöjien pitää alituiseen perustella elämäntapaamme?
Hyzenthlay:
Evoluution myötä ihminen on sekasyöjä, joten mitä ihmettelemistä siinä on, että kasvissyöntiä joutuu perustelemaan?
Kasvissyönti on ihan ok, mutta pari juttua häiritsisi ainakin mua:
-mistä saa hyvin sitoutuvaa hemirautaa? (mm. punainen liha)
-miten saa tarpeeksi protskua? (maitotuotteitakaan ei jaksa koko aikaa syödä ja soijalla oli jotain yhteyttä testotasojen laskuun? en ole varma asiasta, pitää ottaa selvää)
DiamonDie:
Kasvissyönti o on terveellisempi kuin sekaruokavalion noudattaminen, joten aika kummallista sen vegeä on kyseenalaistaa - säästääpä mahdollisesti omia verovarojasi pitämällä huolta terveydestään.
IMO evoluutio on aika heikko syy ihmetellä kasvissyöntiä. Moni sanoo, ettei ihmistä ole tarkoitettu kasvissyöjäksi, mutta mihin ihminen on sitten tarkoitettu? Käyttämään tietokonetta, käymään bileissä?
Proteiinin saaminen ei todellakaan ole mikään ongelma.
Miksi ruokavaliotaan pitäisi joutua perustelemaan kenellekään, ellei kyse ole esimerkiksi asuinkumppanista, jonka elämään asia saattaa ihan käytännön tasolla vaikuttaa?
Hyzenthlay:
Evoluutio on johtanut siihen, että ihminen on siinä ravintoketjun osassa, missä nyt sattuu olemaan. Väkisinkö sitä muuttamaan? Mun mielestä ihmiset saa ihan vapaasti olla kasvissyöjiä ja kunnioitan heidän valintaansa, niin kauan kuin en itse joudu kuuntelemaan moralisointia.
DiamonDie:
Monipuolisesta kasvisruoasta saa ihan tarpeeksi rautaa, vaikka kasvisperäinen rauta ei imeydykään yhtä hyvin kuin eläinperäinen. Vielä kun jättää maitotuotteet pois (ja saa kaupan päälle paljon muita terveyshyötyjä) niin ei pitäisi olla ongelmia, ellei sitten ole esim. jotain ongelmia raudan imeytymisessä. Itsellä nykyään hemoglobiini 138, olen ollut kasvissyöjä pian viisi vuotta ja sitä ennen hb kieppui siinä reilussa 120:ssä. Tiedän vegaaneja, joilla hb on noussut jopa 160-170 asti.
Miksi ruokavaliotaan pitäisi joutua perustelemaan kenellekään, ellei kyse ole esimerkiksi asuinkumppanista, jonka elämään asia saattaa ihan käytännön tasolla vaikuttaa?
Hyzenthlay:
Sekasyönnissä ei ole mitään sen epäterveellisempää kuin kasvissyönnissäkään. Ainakin itse koen syöväni erittäin terveellisesti kaikin puolin, kun ruokavalion perustana ovat lähinnä vähärasvaiset liha- ja maitotuotteet.
Hyzenthlay:
ravinteiden tarpeet riippuvat kyllä hyvin paljon ihmisestä.
DiamonDie:
Enpä lihaa terveelliseksi kutsuisi ja vähärasvaisetkin maitotuotteet ovat erittäin epäterveellisiä.
Aiemmat uskomukset proteiinin tarpeen lisääntymisestä liikunnan myötä on osoitettu vääriksi.