604 posts, 31 pages, 223,513 views
hallucinogen:
Kalan perkaaminen on ihan luonnollinen juttu kun on ollut ongella tai virvelöimässä.
vaavu:
Mä olen täysin sekasyöjä, aina ollut, mutta ymmärrän hyvin kasvissyöjien pointteja. Välillä tuleekin tehtyä kasvisruokaa joko ihan itsekseen tai kasvissyöjien kavereiden kanssa, ja olen täysin vakuuttunut siitä että kasvisruokavaliollakin saadaan oikein maittavia aterioita aikaiseksi.
Yksi yllättävä piirre monessa sekasyöjässä kuitenkin on, joka itseäni vähän häiritsee. Monet lihansyöjät kammoavat nähdä syömänsä lihan alkuperää - esimerkiksi jos he näkisivät miten esimerkiksi broileri tehtäisiin alusta asti, jäisi broileri kokonaan syömättä. Sen sijaan jos se sama broileri saadaan kaupan kylmäaltaasta valmiiksi suikaloituna ja marinoituna, menee ruoka alas ilman mitään kakisteluja. Toinen tyypillinen esimerkki on kala: kalapuikot kyllä menevät, mutta annas olla kun kala pitäisi perata alusta lähtien, tai edes käsitellä valmiiksi perattuna. Samaten joku kokonainen kauriinkoipi, tai vaikkapa sorsa tai kaniini, voisi olla monelle liian extreme-kokemus.
Mielestäni on tiettyä tekopyhyyttä siinä, että ei ole valmis hyväksymään lihan alkutuotantoa, mutta syö kuitenkin mielellään valmiiksi jalostettua lopputuotetta. Jokaisen lihansyöjän pitäisi mielestäni olla valmis ainakin periaatteessa käsittelemään lihansa alusta loppuun asti.
Kooaliini:
On totta että kaikki eivät pystyisi katsomaan kuinka eläin muokataan liha-allas muotoon, mutta toisaalta, miksi heidän edes pitäisi?
- klips -
Mutta miksi ihmisten pitäisi nähdä tuo kaikki sitten? Ainakaan omalla kohdalla tuo ei ole vaikuttanut mitenkään, liha on edelleen ihanaa.
Summerblink:
Se mitä suuhunsa pistää on ihmisille yleensä suurten tunteiden asia.
Jotkut lihansyöjät halveksivat 'rehunpurijoita' kuten jotkut kasvissyöjät halveksivat sekaruoan käyttäjiä. Ja kun suuret tunteet kuohuvat, unohtuvat tosiasiat, faktat.
Kasvissyöjänä tiedän mistä ruokani tulee, mutta harva sekaruoan käyttäjä tietää miten ruokansa tuotetaan.
Summerblink:
Alla olevan sivun 'cattle, chickens, pigs, sheep, fish'-linkeistä
voi katsoa ihan mielenkiinnosta miten liharuoka tuotetaan.
Ainakin minä haluaisin tietää mitä suuhuni pistän.
Tarkoitus ei ole herättää taas ikuista taistelua liha vs. kasvis vaan antaa ihan tervettä tietoa ja faktoja niille joilla sitä ei vielä ole :)
http://members.bellatlantic.net/~vze47xyr/
vaavu:
Olisi kuitenkin erittäin terveellistä jos jokainen edes joskus joutuisi omin käsin toteamaan mistä se lihapulla pöytään oikein pyörii.
Ainakaan oman katsomukseni mukaan se tappaminen tai kuolema ei ole se paha asia tässä, sehän kuuluu luonnonlakeihin. Enemmän kyse on siitä että suurimmassa osassa lihantuotantoa myös se koko elämä on pelkkää kärsimystä. Eihän kuolema yksilölle itselleen ole mitenkään merkittävä asia sitten kun se on ohi.Lene:
Tullut vaan mieleen, että eikö kasvin tappaminen ole eettisesti arveluttava asia? Onhan sekin elävä orgaani tms.
Lene:
Tullut vaan mieleen, että eikö kasvin tappaminen ole eettisesti arveluttava asia? Onhan sekin elävä orgaani tms.