95 posts, 5 pages, 26,687 views
pHaze:
I have but one thing to say: Itsekkyys on maailman syöpä.
POSER:
Ja pöh sanon minä. Näin kärjistetysti sanottuna ihminen toimii ainoastaan itsekkäistä syistä. Minun kannaltani tietysti olisi parempi jos kaikki muut maailman ihmiset olisivat epäitsekkäitä ja toimisivat pyyteettömästi, mutta minä nyt olenk itsekäs.
pHaze:
Silti on olemassa erilaisia tasoja itsekkyydessä vaikka kaikki maailman motiivit olisivatkin perustasoltaan itsekkäitä.
pHaze:
Silti väitän että suurinpiirtein kaikki paha maailmassa johtuu itsekkyydestä.
Cloud:
Itsekkyys on minustakin osa itsesuojelu vaistoa samatenkuin Epäitsekkyys on osa anteliaisuutta. varmasti ne ovat osa muitakin mutta tästä pääsemme hyvin kärjistettyyn esimerkkiini.
Cloud:
Jos emme olisi missään nimessä itsekkäistä vaan vain epäitsekkäitä syntyisi kaaos. Silloin mikään ei olisi omaa ja kaikki siirtyisi ja vaihtuisi.. ja ne jotka nyt sattuisivat olemaan itsekkäitä haalisivat kaiken ja heillä olisi täydellinen ylivalta.. Sitä paitsi kuka nyt siitä pitäisi jos aina pitäisi vaihtaa vaatteita toisten ihmisten kanssa saati autoa.. Tietysti Isot Corporaatiot ovat itsekkäitä ja haalivat kaikin keinoin voittoja etc.. mutta se on toisaalta normaalia ja maailma toimii niin eikä se ainakaan vielä mene liiallisuuksiin useissa tapauksissa.
Cloud:
Tietysti anteliasuutta ja Epäitsekkyytäkin tarvitaan sillä on tajuttava myös antaa jotta saa..
Cloud:
Ja kuka nyt ei hyppäisi oman lapsensa eteen jos joku sitä ampuisi?? Yritin selitellä sitä niin että lapsi tulee kalliiksi yhteiskunnalle kasvattaa jos ei ole vanhempaa sekä muutenkin ja myös niin että Minä olen työtä tekevässä iässä joten tuon veromarkkoja ja laitan rahan kiertoon.. Silti näin järkiperäistettynäkään en ole niin itsekäs että säästäisin itseni lapseni tieltä Jos minulla olisi lapsi ja jos tälläistä tapahtuisi...
Cloud:
No joo tää meni vähän ohi toisaalta ton itsekkyyden mutta musta se on tervettä kunhan sitä ei ole liikaa.. Tosin eikö kaikki mene sairauden puolelle jos sitä tekee/on liikaa.. liika on liikaa.
nomic:
onko itsekästä jos teen musaa itelleni enkä kellekkään suoranaisesti?
vai onko se ahneutta?
vai olenko kansan pelastaja?
Tres:
Ahneus ja itsekkyys on inhimillisen
itsesuojeluvaiston kääntöpuoli siinä missä
vihakin, ei sitä tarvitse häpeillä tai yrittää
padota pois, mutta ei sille kannata
antaa valtaakaan ohjata kaikkea yksilön
toimintaa: himojensa, vihansa tai ahneutensa
ohjaamana ihminen on muiden
armoilla ja helposti ohjailtavissa.
POSER:
Anteliaisuus on myöskin pohjimmiltaan itsekästä.
POSER:
Eikös tuo ole juuri itsekästä ajattelua, annat jotta SINÄKIN saat.