Ahneus

95 posts, 5 pages, 26,685 views

Avernian

#1 • • Avernian Kerettiläinen
Mikä sinusta on ahneutta? Mikä sitä ei ainakaan ole? Kuka on ahne ja kuka ei?
Onko ahneus perisynti vai kenties hyve?

(eipähän tarvi off-topikoida tonne Huumeista-topikkiin)

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

POSER

#2 • • POSER Wimp and Poser
Tietynlainen ahneus ja itsekkyys on aina hyvästä. Ahneuden avullahan ihmiset saadaan ”ruoskittua” tekemään uskomattomia suorituksiakin. Siinä vaiheessa ahneus menee mun mieletä liian pitkälle, kun kaveri ei osaa enää nauttia jo haalitusta, vaan aina pitää saada lisää. Silti ahneuden laitan ennemmin hyveeksi kuin ”synniksi”.

--
Keppiä Jehoville!

hrdkvr

#3 • • hrdkvr KURGO
tietty itsekkys on elämässä selviytymisen ja jopa onnellisuuden perusta mutta ahneus*dissaa**dissaa*

varsinkin porukat joiden elintaso on jo turvattu ja vielä pitäis saada lisää....äääää!!!
tosin rahan ahneus on tyypillisin, mutta ahnehtia voi myös ihmissuhteissa....sekin on perseestä..

satunnaisen ahneuden voi selvittää piiskalla, mutta periahneudesta jo kuulaa

onpas huono päivä

--
-keep it hard-

Riku

#4 • • Riku The Little Prince
I have but one thing to say: ”Itsekkyys on maailman syöpä”.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

POSER

#5 • • POSER Wimp and Poser

pHaze:
I have but one thing to say: ”Itsekkyys on maailman syöpä”.

Ja pöh sanon minä. Näin kärjistetysti sanottuna ihminen toimii ainoastaan itsekkäistä syistä. Minun kannaltani tietysti olisi parempi jos kaikki muut maailman ihmiset olisivat epäitsekkäitä ja toimisivat pyyteettömästi, mutta minä nyt olenk itsekäs.

--
Keppiä Jehoville!

Riku

#6 • • Riku The Little Prince

POSER:
Ja pöh sanon minä. Näin kärjistetysti sanottuna ihminen toimii ainoastaan itsekkäistä syistä. Minun kannaltani tietysti olisi parempi jos kaikki muut maailman ihmiset olisivat epäitsekkäitä ja toimisivat pyyteettömästi, mutta minä nyt olenk itsekäs.

No newsflash, stop the press. Silti on olemassa erilaisia tasoja itsekkyydessä vaikka kaikki maailman motiivit olisivatkin perustasoltaan itsekkäitä. Silti väitän että suurinpiirtein kaikki paha maailmassa johtuu itsekkyydestä.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Mikcore

#7 • • Mikcore Eternity has passed
Ahneus on tervettä.*hymy*
Jone

#8 • • Jone Archibald Haddock

Mikco:
Ahneus on tervettä.*hymy*

Pystytkö perusteluihinkin, vai tyydytkö mieluummin pelkkien typeryyksien postailuun?
rZi

#9 • • rZi 42
Ahneus on hyvä jos se pistää sut ylittää itsesi ja menestymään. Sit vaan pitää oppii käyttää sitä.
Karski

#10 • • Karski Pomon kätyri
Ennen pää hornan kuin orja taivaan, vai?

Ahneus ja itsekkyys on inhimillisen
itsesuojeluvaiston kääntöpuoli siinä missä
vihakin, ei sitä tarvitse häpeillä tai yrittää
padota pois, mutta ei sille kannata
antaa valtaakaan ohjata kaikkea yksilön
toimintaa: himojensa, vihansa tai ahneutensa
ohjaamana ihminen on muiden
armoilla ja helposti ohjailtavissa.

Juuri nähin yksinkertaisiin tunteisiin vetoamalla ihmisiä
on helpoiten hallittu ja pyritään hallitsemaan jatkossakin -
Leipää ja Sirkushuveja tarjolla. Älkää alistuko siihen.

Ja kenelle te yritätte puolstella ahneutta -
muille vai itsellenne?

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Cloud

#11 • • Cloud Game Freak
Itsekkyys tietyssä määrin on todellakin tervettä ja tarvittavaa.. sen väistäminen tai sivuun työntämisessä oikeassa tilanteessa taas kertoo sen oletko oikeasti ”Itsekäs” vai vain itsekäs.

Itsekkyys on minustakin osa itsesuojelu vaistoa samatenkuin Epäitsekkyys on osa anteliaisuutta. varmasti ne ovat osa muitakin mutta tästä pääsemme hyvin kärjistettyyn esimerkkiini. Eli.

Jos emme olisi missään nimessä itsekkäistä vaan vain epäitsekkäitä syntyisi kaaos. Silloin mikään ei olisi omaa ja kaikki siirtyisi ja vaihtuisi.. ja ne jotka nyt sattuisivat olemaan ”itsekkäitä” haalisivat kaiken ja heillä olisi täydellinen ylivalta.. Sitä paitsi kuka nyt siitä pitäisi jos aina pitäisi vaihtaa vaatteita toisten ihmisten kanssa saati autoa.. Tietysti Isot Corporaatiot ovat itsekkäitä ja haalivat kaikin keinoin voittoja etc.. mutta se on toisaalta normaalia ja maailma toimii niin eikä se ainakaan vielä mene liiallisuuksiin useissa tapauksissa.

Tietysti anteliasuutta ja Epäitsekkyytäkin tarvitaan sillä on tajuttava myös antaa jotta saa.. Ja kuka nyt ei hyppäisi oman lapsensa eteen jos joku sitä ampuisi?? Yritin selitellä sitä niin että lapsi tulee kalliiksi yhteiskunnalle kasvattaa jos ei ole vanhempaa sekä muutenkin ja myös niin että Minä olen työtä tekevässä iässä joten tuon veromarkkoja ja laitan rahan kiertoon.. Silti näin järkiperäistettynäkään en ole niin itsekäs että säästäisin itseni lapseni tieltä Jos minulla olisi lapsi ja jos tälläistä tapahtuisi...

No joo tää meni vähän ohi toisaalta ton itsekkyyden mutta musta se on tervettä kunhan sitä ei ole liikaa.. Tosin eikö kaikki mene sairauden puolelle jos sitä tekee/on liikaa.. liika on liikaa.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

#12 • • ALIEN Guest
mieluummin 10 vuotta susi kuin 60 vuotta lammas.... *justjoo*
CodeBlind

#13 • • CodeBlind
Vois ajatella, että halu tehdä \”hyvää\” on jollakin tavalla itsearvo. Jos et ikinä tee mitään toisen hyväksi, niin eikö silloin rupea ajattelemaan, että ei voi vastaavaa odottaa muiltakaan? Tulis turvaton olo, kun ei voi oikein ajatella, että kukaan muukaan haluaisi tehdä sulle mitään pyyteetöntä hyvää?

Seuraisiko tästä se, että ahneella on perusturvallisuuden tunne huonompi kuin epäitsekkäällä?

(Ja kertooko jotain ajastamme se, että keskustelua vauhditetaan lainauksella, joka on tietokonepelistä? Lainaus ja peli ovat kyllä ihan loistavia, ei siinä mitään.)
POSER

#14 • • POSER Wimp and Poser

pHaze:
Silti on olemassa erilaisia tasoja itsekkyydessä vaikka kaikki maailman motiivit olisivatkin perustasoltaan itsekkäitä.

Tasoja toki löytyy, mutta sama itsekkyys sieltä takaa silti loppupeleissä löytyy.

pHaze:
Silti väitän että suurinpiirtein kaikki paha maailmassa johtuu itsekkyydestä.

Itsekkyys toki aiheuttaa ”pahaa” (itkua ja mieliharmia), mutta sen avulla myöskin saadaan mielestäni paljon hyvää aikaiseksi. Itsekkyyshän saa ihmiset esim.kehittämään uutta teknologiaa, tekemään hyvää musiikkia yms...

Ja hei, en todellakaan jaksais sitä rautalankaa kaivaa esille, joten please ei itkua tosta musan tekemisestä. Kyllä te sen tajuatte kunhan vähän funtsitte.

*sydän*

--
Keppiä Jehoville!

nomic

#15 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix
onko itsekästä jos teen musaa itelleni enkä kellekkään suoranaisesti?
vai onko se ahneutta?
vai olenko kansan pelastaja?
POSER

#16 • • POSER Wimp and Poser

Cloud:
Itsekkyys on minustakin osa itsesuojelu vaistoa samatenkuin Epäitsekkyys on osa anteliaisuutta. varmasti ne ovat osa muitakin mutta tästä pääsemme hyvin kärjistettyyn esimerkkiini.

Anteliaisuus on myöskin pohjimmiltaan itsekästä.

Cloud:
Jos emme olisi missään nimessä itsekkäistä vaan vain epäitsekkäitä syntyisi kaaos. Silloin mikään ei olisi omaa ja kaikki siirtyisi ja vaihtuisi.. ja ne jotka nyt sattuisivat olemaan ”itsekkäitä” haalisivat kaiken ja heillä olisi täydellinen ylivalta.. Sitä paitsi kuka nyt siitä pitäisi jos aina pitäisi vaihtaa vaatteita toisten ihmisten kanssa saati autoa.. Tietysti Isot Corporaatiot ovat itsekkäitä ja haalivat kaikin keinoin voittoja etc.. mutta se on toisaalta normaalia ja maailma toimii niin eikä se ainakaan vielä mene liiallisuuksiin useissa tapauksissa.

Ööööö... tässä kappaleessa tuntuu toi pointti olevan vähän hukassa.

Cloud:
Tietysti anteliasuutta ja Epäitsekkyytäkin tarvitaan sillä on tajuttava myös antaa jotta saa..

Eikös tuo ole juuri itsekästä ajattelua, annat jotta SINÄKIN saat.

Cloud:
Ja kuka nyt ei hyppäisi oman lapsensa eteen jos joku sitä ampuisi?? Yritin selitellä sitä niin että lapsi tulee kalliiksi yhteiskunnalle kasvattaa jos ei ole vanhempaa sekä muutenkin ja myös niin että Minä olen työtä tekevässä iässä joten tuon veromarkkoja ja laitan rahan kiertoon.. Silti näin järkiperäistettynäkään en ole niin itsekäs että säästäisin itseni lapseni tieltä Jos minulla olisi lapsi ja jos tälläistä tapahtuisi...

Pohjimmiltasi toimit myös tässä itsekkäästi. Haluat että SINUN geenisi siirtyvät eteenpäin. Ja selittelysi veromarkoista meni vähän sekavuutensa takia ohi, mutta... Haluat siis että veromarkoille tehdään jotain muuta, ehkäpä jotain kivaa josta SINÄKIN hyötyisit.

Cloud:
No joo tää meni vähän ohi toisaalta ton itsekkyyden mutta musta se on tervettä kunhan sitä ei ole liikaa.. Tosin eikö kaikki mene sairauden puolelle jos sitä tekee/on liikaa.. liika on liikaa.

Tämän loistavan päätelmän johdost voin vain todeta
ONNEKSI OLKOON: *linkki sensuroitu* *sydän*

Edit: Happy now?

[muokattu 16.7.2003 11:03]

--
Keppiä Jehoville!

POSER

#17 • • POSER Wimp and Poser

nomic:
onko itsekästä jos teen musaa itelleni enkä kellekkään suoranaisesti?
vai onko se ahneutta?
vai olenko kansan pelastaja?

Mainetta, kunniaa ja naisia sä sillä kuitenkin oot keräämässä, ellet sitten tee sitä ihan salaa, etkä kenenkään anna sitä kuunnella. Ikinä. Tästä tietysti voisin alkaa nillittämään ja itkemään jotain oman hyvän fiiliksesi keräämisestä, mutta antaa nyt olla. Huomenna aamulla töihin ja väsyttää.

--
Keppiä Jehoville!

Jukka I

#18 • • Jukka I

Tres:
Ahneus ja itsekkyys on inhimillisen
itsesuojeluvaiston kääntöpuoli siinä missä
vihakin, ei sitä tarvitse häpeillä tai yrittää
padota pois, mutta ei sille kannata
antaa valtaakaan ohjata kaikkea yksilön
toimintaa: himojensa, vihansa tai ahneutensa
ohjaamana ihminen on muiden
armoilla ja helposti ohjailtavissa.

Painavaa tekstiä ja naulan kantaan.
Jukka I

#19 • • Jukka I

POSER:
Anteliaisuus on myöskin pohjimmiltaan itsekästä.

POSER:
Eikös tuo ole juuri itsekästä ajattelua, annat jotta SINÄKIN saat.

Arvelinkin, että jossain vaiheessa keskustelua vajotaan tähän suohon...

Ahneus ja itsekkyys eivät ole ominaisuuksia, jotka itsessään olisivat jotenkin negatiivisia tai tuhoisia, kuten annat ymmärtää. On arvioitava itsekkään ihmisen toiminnan seurauksia: vasta siinä vaiheessa voidaan alkaa lyömään hyvä- ja paha-leimoja. Vaikka hyväntekeväisyyteen rahaansa lahjoittavan motiivit olisivatkin pohjimmiltaan itsekkäitä, ei tällä mielestäni ole mitään merkitystä, sillä lopputulos on joka tapauksessa myönteinen.

[muokattu 16.7.2003 09:56]
CodeBlind

#20 • • CodeBlind
Eiköhän kaikista teoista löydy jotain itsekästä ja jotain epäitsekästä, kun oikein kaivellaan. Ahneudessa onkin kai kyse siitä, miten paljon ”pahaa” olet valmis aiheuttamaan saadaksesi jotain ”hyvää”.

Meinasin ensin sanoa ”...miten paljon ”pahaa” olet valmis aiheuttamaan MUILLE saadaksesi ITSE jotain ”hyvä䔔, mutta ei se taida olla niin suoraviivaista. Ahneus voi kohdistua johonkin asiaan, jonka tavoitteleminen saattaa olla henkilölle itselleen pahasta.