Damissa kun olin pyörimässä nyt viikonloppuna niin ajattelin että on harmi että Suomessa monet bilekonseptit eivät oikein pääse liikkeelle, joko heikon mainostuksen, pieleen arvioidun kävijämäärän, puutteellisen alkupääoman tai jonkin muun seikan vuoksi. Ja usein tuo ohiaskel aiheuttaa sen verran ison rahallisen loven järjestäjän lompakkoon, että ei tee uudestaan mieli edes yrittää.
Entäpä jos asiakkailta saisi rahat etukäteen?
Nyt täytyy myöntää että tämä on vain tämmöinen idea, enkä vielä ehtinyt tutkimaan tarkemmin soveltuisiko Kickstarter tämmöiseen, mutta periaatteessa se voisi toimia. Kaikki jotka haluavat esim. jonkun legendaarisen männävuosien DJ:n soittamaan Helsinkiin voisivat sitoutua maksamaan siitä X euroa, ja jos kriittinen raja "etukäteen ilmoittautuneita" saataisiin kasaan, he voisivat sitten saada vaikka drinkkilipun tai jotain muuta VIP-kohtelua sisäänpääsyn lisäksi. (Ja useimmille se, että joku tietty DJ tai jonkun tietyn genren bileet saataisiin omalle paikkakunnalle, riittäisi palkkioksi!)
Näin järjestäjä voisi etukäteen arvioida yleisön kiinnostuksen, saada heiltä sitä alkupääomaa, ja varmistua että mitään isoa tappiota ei yksinkertaisesti voi tapahtua - jos sitä tiettyä euromäärää etukäteisvarauksia ei tule täyteen, ei tapahtumaa järjestetä (tai ainakin sen voi sitten järjestää pienemmällä riskillä).
Ne, jotka ovat omaa rahaa laittaneet jo likoon bileiden vuoksi, todennäköisesti myöskin markkinoisivat Kickstarter-bileitä omassa ystäväpiirissään, eli viidakkorumpu-tyyppinen mainoskampanja tulisi siinä samalla kaupan päälle.
Ajatuksena oikeastaan aika samanlainen kuin ennakkolippujen myynti bileisiin, mutta tavallaan tämä voisi olla varmempi.
Mitä olette mieltä? Onko vastaavaa jo kokeiltu?
Entäpä jos asiakkailta saisi rahat etukäteen?
Nyt täytyy myöntää että tämä on vain tämmöinen idea, enkä vielä ehtinyt tutkimaan tarkemmin soveltuisiko Kickstarter tämmöiseen, mutta periaatteessa se voisi toimia. Kaikki jotka haluavat esim. jonkun legendaarisen männävuosien DJ:n soittamaan Helsinkiin voisivat sitoutua maksamaan siitä X euroa, ja jos kriittinen raja "etukäteen ilmoittautuneita" saataisiin kasaan, he voisivat sitten saada vaikka drinkkilipun tai jotain muuta VIP-kohtelua sisäänpääsyn lisäksi. (Ja useimmille se, että joku tietty DJ tai jonkun tietyn genren bileet saataisiin omalle paikkakunnalle, riittäisi palkkioksi!)
Näin järjestäjä voisi etukäteen arvioida yleisön kiinnostuksen, saada heiltä sitä alkupääomaa, ja varmistua että mitään isoa tappiota ei yksinkertaisesti voi tapahtua - jos sitä tiettyä euromäärää etukäteisvarauksia ei tule täyteen, ei tapahtumaa järjestetä (tai ainakin sen voi sitten järjestää pienemmällä riskillä).
Ne, jotka ovat omaa rahaa laittaneet jo likoon bileiden vuoksi, todennäköisesti myöskin markkinoisivat Kickstarter-bileitä omassa ystäväpiirissään, eli viidakkorumpu-tyyppinen mainoskampanja tulisi siinä samalla kaupan päälle.
Ajatuksena oikeastaan aika samanlainen kuin ennakkolippujen myynti bileisiin, mutta tavallaan tämä voisi olla varmempi.
Mitä olette mieltä? Onko vastaavaa jo kokeiltu?