Pc vai Mac?

20 posts, 1 page, 15,931 views

Manaaddi

Posts: 84

#1 • • Manaaddi
Siis pc vai mac läppäri dj keikka soitteluun? ja perustelut tietenkin pakollisia!


En tiedä onko näitä jo kasoittain klubituksessa, mutta itse en löytänyt. Voi olla että en vain osaa :D
Stone Cold

Posts: 114

#2 • • Stone Cold

Replying to Pc vai Mac?:

Siis pc vai mac läppäri dj keikka soitteluun? ja perustelut tietenkin pakollisia!


En tiedä onko näitä jo kasoittain klubituksessa, mutta itse en löytänyt. Voi olla että en vain osaa :D



Ehdottomasti Mac, se on luotettavampi eikä niin kaatuiluherkkä.
m1kk3

Posts: 5,560

#4 • • Edited m1kk3 no-life
Nii, kai se riippuu aika paljon sun budjetista. Jos sulla on laittaa koneeseen ~1300-2000e (jos nyt oli siis puhe uudesta koneesta) ni mikä jottei, osta mac (olisin itekin ostanu mut mielestäni toi on aivan järjetön hinta läppäristä, ainakin meikäläisen käyttöön). Suurinpiirtein samantehoisen pc:n saat huomattavasti edullisemmin, mut jotta pc:n saa luotettavaksi ni se vaatii hieman twiikkaamista ja säätöä (tähänkin toki löytyy runsaasti ohjeistusta ja ohjelmia). Plus että se pc olis hyvä sitten pyhittää mielellään pelkästään dj-käyttöön, ja olla asentamatta mitään turhaa skeidaa siihen. Macci toimii ehkä paremmin ilman mitään ylimääräistä säätöä out of the box ja etenkin jos teet sillä muutakin kun soittelua, pc taas vaatii hieman perehtymistä asioihin.

Ja kyllä ne macitkin kaatuilee joskus, tokihan sulla on sitte backup-systeemit varalla.

Niin, tokihan macceja saa käytettynä tietty myös, sittehän hintaero uuteen puuceehen ei oo kovin isokaan välttämättä. Toki käytetty on aina käytetty.

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Manaaddi

Posts: 84

#5 • • Manaaddi
Itsehän käytän PC:tä just tosta syystä, että ei rahat riitä macciin ja muutenki tuntuu, että peeceellä on parempi hinta/laatu suhde. Ja kyllä itsellä PC ainakin on ihan luotettava ollut keikoilla (ei kaatuillut tms.)
a

Posts: 1,480

#6 • • a
Laitteistokannan köyhyys, rajoitettu ohjelmavalikoima ja olemattomat mahdollisuudet muokata käyttöympäristöä mieleisekseen ovat joko hyvä tai huono juttu käyttäjästä riippuen. Näin yleisesti jos tietotekniikka ei kiinnosta tipan vertaa, rahaa löytyy ja haluaa keskittyä soittamiseen, Mac on ihan fiksu valinta.

Stone Coldia joutuu korjaamaan sen verran, että PC-laitteen luotettavuus riippuu ihan valmistajasta eikä mikään käyttöjärjestelmä kaatuile, jos sen laittaa olemaan kaatuilematta esim. osaamalla päivittää ajureita ja järjestelmäasetuksia. Ihan samalla tavalla MotUn "laadukkaat" mac-ajurit herätti aikoinaan hilpeyttä muusikkokäyttäjissä, ettei se laitteiston laatu tai käyttiksen vakaus kysymyksenä ole mikään Windows-puolen yksinoikeus :)

PC-laitteissa on pienemmät katteet eli halvempi hinta, enemmän tehoja ja lähinnä taivas rajana käyttöliittymän ja ominaisuuksien suhteen. Haittapuolena voi pitää sitä, että käyttäjä ei saa läheskään kaikkea irti laitteistostaan, ellei osaa ns. kurkata konepellin alle. PC-koneilla ilmenee useinkin tätä tyytymättömyyttä kun kuluttaja tietää, että jokin asia voisi olla paremminkin. Näkökulmasta riippuen Mac-käyttäjä joko tyytyy tai rakastuu siihen mitä saa, suljetun ekosysteemin puutteita kun ei voi itse paikata. Sinnikäs yhden hiirennapin logiikka kuvaa hyvin tätä puolta.
m1kk3

Posts: 5,560

#7 • • m1kk3 no-life
^ jos täällä ois "tykkää"-nappi ni painaisin sitä :)

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

walkout__

Posts: 401

#8 • • Edited walkout__ DJ
PC:n kanssa on mun kokemuksella kyllä kiinni valmistajasta.

Ostin nyt Fujitsun Intel Core i5 -prosessorilla niin ei ole Traktor pätkinyt yhtään kuten aikaisemmilla koneilla joissa oli Intel Core i3 - tai AMD Athlon X2 -prosessori.

Samoin PC alkaa toimia hitaasti kun se on vähän vanhempi ja varsikin jos sillä on tehty koodaustyötä jolloin kovalevyn eheytys pirstoutuu pahasti, koska kooditiedotot ovat pieniä n. 1-200 Kt -kokoisia ja niitä on paljon ja niitä deletoidaan ja luodaan uusia jatkuvasti jolloin kone menee sekaisin pitkän käytön jälkeen.

Mutta vaikka mulla on nyt i5 -prosessori niin Cubasella saa kyllä prosessoritehot loppumaan kun pistää useita efektejä päällekkäin.
m1kk3

Posts: 5,560

#9 • • Edited m1kk3 no-life

Replying to Pc vai Mac?:

PC:n kanssa on mun kokemuksella kyllä kiinni valmistajasta.

Ostin nyt Fujitsun Intel Core i5 -prosessorilla niin ei ole Traktor pätkinyt yhtään kuten aikaisemmilla koneilla joissa oli Intel Core i3 - tai AMD Athlon X2 -prosessori.


Ja mulla ei oo pätkiny ollenkaan, ei Athlon X4:llä eikä i3:lla. Pätkiminen voi johtua niin monesta muustakin asiasta ku prosessorista. Esim wi-fi, virustorjunta, vääränlaiset ajurit, jotkut taustalla pyörivät ohjelmat... PC:n optimoiminen musakäyttöön kannattaa aina. Toki Traktor 2.xx on joihinki muihin dj-softiin verrattuna vähän tehosyöpömpi. Ja tietty jos soi kiljoona raitaa ja sämpleä päällekkäin ni vaatiihan se vääntöä toki.

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Manaaddi

Posts: 84

#10 • • Manaaddi
Kuinka te "optimoitte" peeceenne musiikin soittoa varten? Itse käytän PC kannettavaani kaikkeen mahdolliseen :D mutta ei mitään ongelmia ikinä. Traktor pyörii loistavasti, ei mitään pätkimistä. Tosin koneeni on vasta vuoden vanha...
walkout__

Posts: 401

#11 • • walkout__ DJ

Replying to Pc vai Mac?:


---
PC:n kanssa on mun kokemuksella kyllä kiinni valmistajasta.

Ostin nyt Fujitsun Intel Core i5 -prosessorilla niin ei ole Traktor pätkinyt yhtään kuten aikaisemmilla koneilla joissa oli Intel Core i3 - tai AMD Athlon X2 -prosessori.

---

Ja mulla ei oo pätkiny ollenkaan, ei Athlon X4:llä eikä i3:lla. Pätkiminen voi johtua niin monesta muustakin asiasta ku prosessorista. Esim wi-fi, virustorjunta, vääränlaiset ajurit, jotkut taustalla pyörivät ohjelmat... PC:n optimoiminen musakäyttöön kannattaa aina. Toki Traktor 2.xx on joihinki muihin dj-softiin verrattuna vähän tehosyöpömpi. Ja tietty jos soi kiljoona raitaa ja sämpleä päällekkäin ni vaatiihan se vääntöä toki.



Voi olla että pätkiminen johtuu monesta syystä:
1. Mulla on Adobe Master Colletion asennettuna.
2. Koneessa on Sonera Tietorva
3. Asennettuna useita J2EE-pohjasia serveri-softia
4. Koneella on tehty koodausta joten tuhansien pienien 1-200 Kt -tiedostojen takia levyn eheytys on pirstoutunut pahasti, koska niitä on poistettu ja tehty usia tiuhaan
Manaaddi

Posts: 84

#13 • • Manaaddi
Laiskuudestaan voisi seuraavaksi kannettavaksi pelkästään keikka käyttöön ostaa macin, jos raha ei ole onglema.
hrdkvr

Posts: 3,929

#14 • • hrdkvr KURGO

Replying to Pc vai Mac?:

Kuinka te "optimoitte" peeceenne musiikin soittoa varten? Itse käytän PC kannettavaani kaikkeen mahdolliseen :D mutta ei mitään ongelmia ikinä. Traktor pyörii loistavasti, ei mitään pätkimistä. Tosin koneeni on vasta vuoden vanha...



En mitenkään. Macin hinnalla kun saa jo JÄREÄN pc kannettavan, jota ei tarvitse optimoida mitenkään kun i7 ja 16 gig (puhumattakaan 3gigan näyttiksestä) muistia sekä ssd levy suorittavat paremmin kun kutunen maggi

--
-keep it hard-

Mikael Sonar

Posts: 40

#15 • • Mikael Sonar
Heitänpä omat kokemukseni tähän kun olen soittanut pitempiä aikoja sekä PC:llä, että MAC:llä. Softana siis traktor pro 2 ja kontrollerina s4.

PC (uusi Asuksen kone, intel i5, 6gb ram, geforce gt 540m, win7 home)
Koko ajan pieni pelko perseessä, että kaatuuko tämä. Äänet saattoi pätkästä välillä (harvoin) jos loadas seuraavan biisin dekille. Nettiä ei voinu pitää päällä, aiheutti niin kauheeta paukkumista, että se oli mahdotonta. Rupes pitemmän päälle vituttamaan semmonen "pelko perseessä" oleminen keikalla, että kaatuko tämä vai ei. Kaikki mahdolliset twiikkaukset tein tuolle ja ei siltikään tullu luotettava olo.

MAC (Uusi Macbook Pro 13" päivitin muistit myöhemmin -> 8gb)
Out of the box ja homma pelittää, ei mitään twiikkaamista, netissä voi surfata samalla (käytän itunesia biisien ostoon) ei lagimista, nykimistä, paukkumista, ei mitään ongelmia, homma toimii niinkuin sen oletin PC:llä toimivan. Uusinta päivitystä en oo tähän maciin vielä ajanu kun tulee ongelmia sen USB 3.0 kans, joten odotelkoon se nyt vielä, vai onko se jo korjattu?

Eli tuskin tarvitsee mun edes vastata kumpi kone on omasta mielestä parempi DJ-hommiin. Tehkööt jokainen valintansa itse.
Jil

Posts: 682

#16 • • Jil

Replying to Pc vai Mac?:



MAC (Uusi Macbook Pro 13" päivitin muistit myöhemmin -> 8gb)
Out of the box ja homma pelittää, ei mitään twiikkaamista, netissä voi surfata samalla (käytän itunesia biisien ostoon) ei lagimista, nykimistä, paukkumista, ei mitään ongelmia, homma toimii niinkuin sen oletin PC:llä toimivan. Uusinta päivitystä en oo tähän maciin vielä ajanu kun tulee ongelmia sen USB 3.0 kans, joten odotelkoon se nyt vielä, vai onko se jo korjattu?

Eli tuskin tarvitsee mun edes vastata kumpi kone on omasta mielestä parempi DJ-hommiin. Tehkööt jokainen valintansa itse.



Tämä. Itsellä ei ole omena kertaakaan kaatunu soittohommissa, eikä varmasti tule kaatumaankaan.
En nyt muista että olisinko koskaan nähnyt kenenkään maailmanstaran käyttävän wintoosaa keikkakäytössä. Mistähän johtuu
ramsau

Posts: 403

#17 • • Edited ramsau chuck my norris

Replying to Pc vai Mac?:


Mistähän johtuu



Ei ainakaan kayttojarjestelmasta tai sen luotettavuudesta. Suurin syy tietokoneen kaatumiseen loytyy kayttajassa, ei jarjestelmassa + halvalla ei saa hyvaa.

Suurin syy lienee OSX:sta loytyva CoreAudio seka OSX:n parempi yhteensopivuus MIDI:n kanssa.

ps. Serato ja Traktor nayttaa ihan samalta kokoruutuversiona Macissa seka PCssa.
NwB

Posts: 327

#18 • • Edited NwB
Kyllä potkurin voi suunnitella Macillä. Sitä kutsutaan etätyöskentelyksi.

Lisäksi laitteita ihan oikeasti avanneena, voin kertoa HP:n olevan ihan hyvä valmistaja.

--
Jee! Kumpi voitti!!

Timce

Posts: 5,381

#19 • • Timce
Mulla ei ole koskaan ollut muuta, kuin PC-tavaraa. Mistäköhän se johtuu?

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

m1kk3

Posts: 5,560

#20 • • m1kk3 no-life

Replying to Pc vai Mac?:

Mulla ei ole koskaan ollut muuta, kuin PC-tavaraa. Mistäköhän se johtuu?



Koska olet epävarma seksuaalisesta suuntautumisestasi. Osta mäk niinku kaikki superstaratkin. Maksat vain tuplahinnan samoista komponenteista.

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti