CDJ- jukat, mitä poltto-ohjelmaa käytätte?

51 posts, 3 pages, 30,481 views

bumbas123

Posts: 76

#1 • • bumbas123
Back to basics. Siirryin kontrolleritouhuista cdj:n maailmaan.. and it feels great :)

Nyt on koneella paljon mp3:sia jotka pitäisi saada poltettua levyille.
Olen nyt kokeillut näitä:

- Win MEdia Player, suurin miinus se, että name tagit eivät siirry levylle. Muuttaa myös näköjään noi mp3:set .waviksi. En tiedä onko se hyvä vai huono juttu.

- Nero..joku lite. Oliskohan ollut KVIK media. miinuksena, että tosi raskas ohjelma, tai ainakin tuntui siltä. Yhtään levyä en polttanut vaan poistin tuon.

- ImgBurn, ihan ok kevyt ohjelma. miinuksena se, että jos haluaa nametag:ien siirtyvän mukana, niin biisit pitää polttaa ilman taukoa. Itse haluaisin, että olisi parin sekunnin tauko.

Voisiko joku suositella jotain ilmaista ja hyväksitodettua ohjelmaa? Nametagit pitäisi ehdottomasti olla.
Entä onko mitään järkeä edes konvertata mp3:sia waviksi?
villelope

Posts: 2,846

#2 • • villelope Lope of Lope & Kantola
Silloin kun vielä tuli polteltua CDR:iä, niin kaikki tapahtui iTunesilla.

Kaikki ostetut raidat, promot ja demot menevät kuitenkin mulla mäkkitaloudessa iTunesin kirjastoon, jossa tagaaminen onnistuu näppärästi. Ei ollut järkeä lähteä sotkemaan muita softia tuohon kombinaatioon.

Uuden soittolistan luominen ja sen polttaminen levylle on kohtuullisen vaivatonta, ainakin omaan workflow'hun tää sopi mainiosti.
villelope

Posts: 2,846

#3 • • villelope Lope of Lope & Kantola
Waviksi konvertointi kuulostaa vaan hölmöltä. Äänenlaatuhan ei tuossa kasva mihinkään, ainostaan tiedostokoko kasvaa tuntuvasti.

Polta levyt vaan audioksi, niin toimii kaikilla CD-soittimilla.
blender

Posts: 2,552

#4 • • blender Arcade | KAIKU
mac / itunes kirjasto käytössä josta poltto onnistuu samalla soittolistoilta. en tiedä onko windowsille olevassa itunesissa poltto-ominaisuus samassa mutta tää on toistaseks kätevin tapa ollu, muutaki kokeillu. jos keikkasetit tarvii sit saada "soittolista" muodossa esim tikulle niin siinäkin toimii kätevästi, fyysisesti jos liikuttelen sit biisiä levyllä niin tuo itunes ymmärtää sen, mikä helpottaa arkistointia... eli periaatteessa fyysisesti kaikki biisit voi olla yhessä paikassa ei tarvitse erikseen kansioida.
bumbas123

Posts: 76

#7 • • bumbas123
Varmaan joskus tulee hankittua Traktor Scratch Pro kun kerran 99e saisi. Olen siis vanha asiakas.
Siihen asti kyllä jaksan levyjä poltella.
bumbas123

Posts: 76

#9 • • bumbas123

Replying to CDJ- jukat, mitä poltto-ohjelmaa käytätte?:

---
Waviksi konvertointi kuulostaa vaan hölmöltä. Äänenlaatuhan ei tuossa kasva mihinkään, ainostaan tiedostokoko kasvaa tuntuvasti.

Polta levyt vaan audioksi, niin toimii kaikilla CD-soittimilla.
---


Vähän pilkunviilausta mutta waviksi konversio tapahtuu joka tapauksessa jos ääni CD:tä ollaan polttamassa.[/quote]


Toi on hyvä pointti, että kun polttaa waviksi niin toimii muissakin kuin omissa. Sekin tilanne saattaa joskus tulla, että täytyykin soittaa laitteilla jotka eivät mp3:sia toista. Itelläni on cdj-1000mk3 joten nyt toimii. Toisaalta, mulla ei ole oo tarvetta edes levylle saada enempää biisejä kuin mitä wavina mahtuu. Haluan kuitenkin kansiin kirjoittaa artistin ja biisin.
kajis

Posts: 345

#10 • • Edited kajis
Käytän ite nykyään USB-tikkuja, mut yleensä kannan aina mukana muutamat CD:t varmuuden vuoks. Poltteluun käytän Neroa ja nopeutena max. 8x :)
polly

Posts: 1,259

#11 • • polly Herra

Replying to CDJ- jukat, mitä poltto-ohjelmaa käytätte?:


---
Waviksi konvertointi kuulostaa vaan hölmöltä. Äänenlaatuhan ei tuossa kasva mihinkään, ainostaan tiedostokoko kasvaa tuntuvasti.

Polta levyt vaan audioksi, niin toimii kaikilla CD-soittimilla.
---


Vähän pilkunviilausta mutta waviksi konversio tapahtuu joka tapauksessa jos ääni CD:tä ollaan polttamassa.



pikkasen lisä viilausta.
WAV on windows audio filu cd levyssä ei ole wav filejä
Jussi Soro

Posts: 6,385

#14 • • Jussi Soro choon!
Itse olen tykännyt käyttää CDBurnerXP:tä, ilmainen ja toimii hyvin. Joskus aikoinaan Nero veti randomilla joka viidennen levyn persiilleen ilman mitään järkevää syytä, mutta CDBXP:llä on jokainen poltto onnistunut. Kannattaa muuten sitten polttaa ne levyt max 16x -nopeudella, mieluummin hitaamminkin.
polly

Posts: 1,259

#15 • • polly Herra

Replying to CDJ- jukat, mitä poltto-ohjelmaa käytätte?:

Itse olen tykännyt käyttää CDBurnerXP:tä, ilmainen ja toimii hyvin. Joskus aikoinaan Nero veti randomilla joka viidennen levyn persiilleen ilman mitään järkevää syytä, mutta CDBXP:llä on jokainen poltto onnistunut. Kannattaa muuten sitten polttaa ne levyt max 16x -nopeudella, mieluummin hitaamminkin.



olen kanssa juuri siirtynyt kyseiseen ohjelmaan, hyvin on muutaman levyn polttanut.
thomas

Posts: 5,618

#16 • • thomas
Yleisesti suosittelen 8x polttonopeutta cd-audiolle. Kestää levyt kauemmin ja ei hypi pois cuepointista. Maccimiehenä oon iTunesilla poltellut, osaa cd-textitkin.
a

Posts: 1,480

#17 • • a
Ihan vinkiksi vain: lähes kaikki nykyiset kirjoitusohjelmat käyttää alustan laitekäskyjä kirjoittamiseen. Toisin sanoen se ohjelma on pelkästään kiva käyttöliittymä ja on ihan sama, mikä käyttöliittymä on mielestäsi kivoin. Jos on mahdollista käyttää muistitikkua, käytä sitä.

Jos ei ole, niin haluat seuraavaa:

a) Laadukas kirjoitin jolla on laaja tuki joko firmware- tai ajuripäivitysten muodossa ja jonko tekemien virheiden määrä levyjä lukiessa ja kirjoitettaessa on mahdollisimman pieni. CD-kirjoitusmekanismit on jo aika huippuunsa kehitetty, joten mikä tahansa laadukasta tekniikkaa sisältävä ei-halpislaite on riittävä.

b) Laadukkaat CD-R(W)-levyt joissa käytetty heijastuspinta dioksisoituu mahdollisimman vähän, jonka pintamateriaali on mahdollisimman naarmusuojattu ja joissa käytetty kemikaali on mahdollisimman helppolukuista tyypillisille CD-DA-laitteille. Näistä löytyy halpispuolelta aikamoista kuraa, joissa levylaatu vaihtelee jopa valmistuserien välillä joten esim. Verbatim tai muut Azo-väriainetta sisältävät levymallit on lämpimästi suositeltuja.

c) Tietokone, jolla on käyttöjärjestelmä vakaa. Jos kone alkaa swappailemaan gigan dataa kirjoituksen ollessa kesken, niin sitten tuli datastriimiin gappi.

Audiopuolella on tasan kaksi menetelmää kirjoittaa levyjä: CD-DA eli 44,1khz/16-bit PCM-raakadataa sisältävä audiolevy jota kaikki CD-soittimet lukee, tai CD-R eli kirjoitettu levy jolla on CD:lle standardoitu tiedostosysteemi ja tiedostoja. Kun täällä on asiaa ihmetelty, niin Wavit ja esim. AIFFit on yksinkertaistettuna samaa raakaa PCM-dataa täsmälleen samassa muodossa. Datan eteen on laitettu parin kilotavun kokoinen tietoalue eli header, jossa kerrotaan koneelle mitä tiedostossa on sisällä että tietokone osaa avata tiedostoa varten tarkoitetun ohjelman. Jos tuo CD-DA -raakadata luettiin Waviksi, niin se PCM-dataosuus on tuon parin kilotavun headerin jälkeen täsmälleen sama. Tämä siis pähkinänkuoressa.

Waveja voi olla CD-levyllä, mutta ainoastaan CD-R-muotoisella levyllä, koska ovat tiedostoja. Useimmat kirjoitusohjelmat haluavat standardinmukaisia Waveja/AIFFeja CD-DA-levyä kirjoitettaessa, jolloin softa ainoastaan poistaa headerin jolloin jäljelle jää sitä PCM-raakadataa joka on sellaisenaan yksi ääniraita äänilevyllä. Muussa tapauksessa data pitää uudelleenkoodata, mikä muuttaa sen laatua.

CD-R-levyä kirjoitettaessa kannattaa lähinnä muistaa, että monet laitteet tykkäävät kyttyrää jos levy on poltettu multisessiona (käytä siis vain DAO eli Disc-At-Once -menetelmää), tai jos tiedostonimessä on ääkkösiä tai muita erikoismerkkejä. Joillekin laitteille syntyy myös lukuongelmia, kun datastreamissa on gapeja.

Gap syntyy siitä, että tietokone rasituksen alla kykenee lähettämään kirjoittimelle vähemmän dataa, kuin mitä kirjoitin tarvitsee. Tällöin laser suljetaan ja käynnistetään uudelleen, kun kirjoitusbufferi on uudelleen täynnä. Se ei kuitenkaan ala täsmälleen samasta kohdasta joten gap. Muut softat pois päältä kun kirjoitetaan, ja mielellään mahdollisimman alhaisella nopeudella.

Kuten huomaatte, millään näistä seikoista ei ole oikeastaan mitään tekemistä kirjoitusohjelman kanssa.
polly

Posts: 1,259

#19 • • polly Herra

Replying to CDJ- jukat, mitä poltto-ohjelmaa käytätte?:

höpön löpöä ja pölö pölöä



Eli waveja poltettaessa ohjelmalla ei ole mitään väliä?

jotenka kannattaa muuttaa ensin mp3 tiedostot waviksi jollain pätevällä converterilla, kuten esim CDex lamen codekilla ja sen jälkeen polttaa convertoitu wav levylle?

koska poltto-ohjelmien convertoinneissa on suuriakin eroja