Replying to Aloittelijan tuska!!:
Joo tota oon nyt tässä jonoin 3kk aloitellut musiikin tekoa (ohjelmalla ableton 8) no siinä meni vähän aikaa kun aloittaa suoraan tyhjältä pöydältä.. oon harjotellu ihan perus asiat et miten ees tota abletonii käytetää ja oon oppinu nyt jotenkuten sen homman.. mutta nyt tulee eteen se tuska kun ei meinaa keksiä että mistä alottaisi?
omalla kohdalla yleensä perkussiovoittoiseen teknoon kallistuvana olen huomannut helpoimmaksi lähtökohdaksi pohjakompin kasaamisen. hae inspiraatioita biiseistä joiden rytmiikka iskee ja sitten kokeile asettaa samanlaisia soittimia samohin iskukohtiin. osaavan rytminiekan hädintuskin edes tarvitsee hakea oikeita paikkoja instrumenteille, vaan hän näkee heti silmillään pianorollissa mihin se hattu tai perkku kuuluu. muu saundin hienotwiikkaaminen tulee sitten myöhemmin.
progressiivisessa housessa komppikuviot harvemmin ovat mitään erikoisia, joten niiden imitointi tuskin on korvakuulolla kovin hankalaa. kun olet saanut mielestäsi toimivan luupin, niin jätät sen vaan pyörimään taustalle, avaat synan ja käyt läpi presettejä nuotteja painellen joko näppäimistöstä tai midikiipparista (viimeksi mainittu luonnollisesti mukavampi vaihtoehto) ja kun kohdalle osuu saundi jonka voisit kuvitella rytmisi ympärille, niin alat twiikkaamaan saundia mielesi mukaiseksi. synasaunditkin heräävät ihan eri tavalla eroon kun niitä soitetaan jo olemassa olevan rytmin päälle. tämä antaa mielestäni selkeämmän kuvan siitä mitä saundia voisi kuvitella käyttävänsä
itselleni synat yleensä ovat se viimeinen askel varsinaisessa tuotannossa (koska musiikkini harvemmin monimutkaisia sävellyksiä vaatii). eli eka rummut, sitten bassolinjat ja lopuksi joku ytimekäs synasaundi & -kuvio tehostamaan rytmiikan rullausta. tämän jälkeen sitten katsotaan vielä spessummat fillit ja värittävät efektisaundit, jos tuntuu sellaisille olevan tarvetta
ns. presettituottajaa luonnollisesti ainakaan tuottajien kesken ei hirveästi ymmärrettävistä syistä arvosteta (laiskuus ja usein tunnistettavat saundit jotka eivät erotu edukseen / ovat ylikäytettyjä), mutta jos haluat nopeammin joitain aikaan niin suosittelen hankkimaan käsiisi laadukkaita vst-syntikoita, joissa on hyviä presettisaundeja valmiina. näistä synista on mahdollisuus saada sitä fäteintä ja laadukkainta ääntä pihalle. tuotantosoftien mukana tulevat omat synat ovat useimmiten lähinnä muovisia leluja joista voit saada jotain semifiksua ulos, jos jaksat kikkailla jonkun kymmenen ulkoisen efektin ja kuuden oskillattorin kanssa. itseäni ei kiinnosta alkaa noin nollasta lähtemään liikkeelle, koska koen että biisien viemä aika on jo muutenkin sangen pitkä. paljon ennemmin otan sen hyvän kuuloisen valmiin saundin eteen, josta parhaimmillaan pystyy tekemään lähes tunnistamattoman jo 2-3 synan omaa parametria muuttamalla
suosittelen että hankit muutaman hyvän samplepaketin, jossa on hyvä kasa erilaisia rumpuja, luuppeja ja synasampleja. näillä voit esimerkiksi tehdä hyviä harjoittelusessioita, jossa vaan heittelet erilaisia saundeja eri kohtiin ja kuuntelet millaiset synasaundit ovat ylipäätään sellaisia joita haluaisit lähteä etsimään syntikoistasi. synalla saundi on luonnollisesti paremmin sävellettävissä ja muokattavissa omiin tarkoituksiisi. omalla kohdalla tykkään pysyä enimmäkseen samplepohjaisena ja synien puolesta yksinkertaisena, koska keskittymiskykyni ei vaan kestä tuntikaupalla synasaundien läpikäymistä tai ruuvaamista (ellei heti alussa jo ole selvää, että pystyy saamaan jotain hyvää aikaan)
vai onko se parempi aloittaa nyt aluksi niillä valmiina oleville soundeilla ja drumkiteillä etc?
on. jos käytössä oleva syntikkasi on mistään kotoisin, niin siinä on kuitenkin hyvin laajat mahdollisuudet sen valmiin saundin muokkaamiseen (delay, reverb, chorus, erilaiset filtterit, eri aaltomuodot, säröt yms.). tietenkin voit myös käyttää ulkoisia efektejä muokatessasi ääntäsi, jos synan omat äärirajat eivät tunnu riittäviltä
suhteellisen harva tuottaja tekee oikeasti laadukkaan kuuloista musiikkia sillä, että hänellä on lähtökohtana edessään jonkun synan kolme oskillaattoria säädettynä puhtaalle siniaallolle, josta sitten vaan rakentamaan tuntikaupalla. näin tehdään omien kokemusten mukaan yleensä vain silloin, jos mielessä on erityinen visio äänestä joka vaan on tehtävä nollasta. tietenkin on myös niitä jotka rakentavat päiväkaupalla pelkkää rumpukickiä jostain 3-4 eri samplesta, kompressorista ym. vipstaakkeleista, mutta siitä musiikista voi tehdä muutenkin omaperäistä, kuin vain sillä että alussa oli suo, kuokka ja jussi
sitä mukaa kun käsittelet valmiita saundeja ja opit miten ääni käyttäytyy mistäkin parametristä, niin sitä enemmän olet valmis alkamaan tekemään ääniä täysin nollasta, koska samat säännöt pätevät yleensä kaikissa äänilähteissä. alussa yksinkertaisuus on valttia, koska huipulta on mahdoton aloittaa
mietin että jossai vaiheessa ostaisi apc40 mutta onko se turha nyt tässä alkuvaiheessa?
riippuu mitkä ovat tarkoituksesi. soitatko abletonilla dj-settejä? tuotannollisessa mielessä en niin erityisesti näkisi syytä ko. laitteen hankkimiselle vielä, ellet soita sillä omaa liveä (jota aloittelijana sinulla tuskin on) tai dj-settejä. kokisin että tärkein rauta tuotannon alussa on hyvä monitorointi ja äänikortti (omalla kohdallani myös luurit, koska kerrostaloasukkaana ei ole soveliasta huudattaa ämyreitä kovalla).
jos haluat nopeuttaa kappaleesi miksaamisprosessia esim. kiinnittämällä softan parametrejä kontrolleriin, niin halvempiakin ja ehkä jopa käytännöllisempiä sovelluksia on tarjolla, esim:
http://www.thomann.de/fi/korg_nanokontrol_2_black.htm
noihin knobeihin ja liukuihin pitäisi saada jo kivasti tavaraa kiinni.
btw. aisapari hankki omaa tuotanto- ja live-setupiamme varten ton apc40:n vähän aikaa sitten. hyvä vaikutelma ollut tuosta myllystä tähän asti