asiantuntevat bodarit, apua kaivataan :)

17 posts, 1 page, 9,634 views

kinkiananas

Posts: 5

#1 • • kinkiananas
Hei!

En ole tutustunut pahemmin näihin ruokavalio/treenausjuttuihin, olen vain yrittänyt tehdä jotain sinnepäin kuulopuheiden perusteella. Olisi siis hienoa, jos joku auttaisi minut saavuttamaan suhteellisen yksinkertaisen ja helpon tavoitteen, johon en ole päässyt treenauksesta huolimatta :)
Olen 24-vuotias, 167cm, 53,5kg nainen. Haluaisin päästä 50 kilon painoon (ei vähempää, ei enempää) sillä näytin mielestäni parhaalta senpainoisena muutama vuosi sitten. Kiloja on sittemmin tullut 1 vuodessa. Olen noudattanut samanlaista ruokavaliota teini-iästä asti, tosin varsinkin viime vuotena olen alkanut tarkkailemaan vähän syömistäni ja kuntoilemaan enemmän (tuloksetta). Ilmeisesti ikä on tuonut kilot luonnollisesti. Syön suhteellisen vähän luonnostaan, kalorimäärästä en tiedä mutta perus päivä olisi seuraavanlainen

-aamu:2 tummaa leipää/ei mitään (kahvia)
-lounas:kouluruoka (mitä tahansa tarjolla)
-n.klo 16: 2 tummaa leipää
-n. klo 20: 2 tummaa leipää

Tämä on peruspäivä, välipaloja saattaa tulla pari, jotka voi olla banaania, munkkia, tai jotain suolaista. Tällä hetkellä urheiluni koostuu pitkälti salitreenistä ja bodypumpista, välillä lenkkelilystä. Urheilua tapahtuu 2-3krt/vko, tunti kerrallaan (paitsi lenkkeily 30 min). Lihasmassa on mielestäni ihan ok, mutta laihduttaessa en halua sen pienenevän tippaakaan. Minulle ei tule helposti lihaksia. Lihasurheilun (jota siis suurin osa liikkumisestani on) jälkeen yritän syödä enemmän protskuja, eli teen esim munakkaan.

Kuntoilun teen AINA iltaisin, enkä mistään hinnasta pysty tekemään mitään aamuisin ja harvoin päivällä, illalla herään eloon.
Olisi hienoa, jos saisin tähän vastaukseksi mahd tarkan ruokavalion (siis mitä syön, kuinka paljon ja mihin aikaan), mahd lisäravinteet ja vitamiinit, kuinka usein niitä otetaan (en ota mitään nyt) sekä treeniplanin että pääsen 50 kilon painoon (kadottamatta lihasmassaa, enemmänkin voisin saada sitä lisää, ei ole ylärajaa kun mulle tulee niin huonosti ne lihakset). Lisäksi haluaisin vetää perseet kerran kahdessa viikossa, ja viettää darramäkkipäivän siinä samalla. Onko tämä ok? Mikä alkoholijuoma on parasta laihduttamisen kannalta? Urheilua olen realistisesti valmis harrastamaan 3-4 krt viikossa.

Lähes kaikki ylimääräinen on tällä hetkellä vatsan seudulla, haluan siitä eroon. Siinä on myös selluliittia. Mutta olen huomannut että vatsa se ekana lähteekin yleensä. Että tuo 50 kilon tavoitepaino on ihan ok mun ruumiinrakenteelle, ympäri kehoa ihan reilu rasvakudos.
ramsau

Posts: 403

#2 • • Edited ramsau chuck my norris
Niin, tassa tulee varmaan sadat eri koulukunnat nyt neuvomaan mita pitaa tehda ja miten. Itse en suinkaan ole poikkeus tassa asiassa. Perusajatuksena voisi pitaa 2-3 tunnin valein tapahtuvaa kevytta ruokailua ja sen ohessa tapahtuvaa summittaista kalorilaskentaa. Aamupalaksi yleisesti suositellaan rahkaa, puuroa, ruisleipaa ja marjoja. Oikeastaan sellaista missa on paljon kuitua ja hyvia hiilihydraatteja, vahan rasvaa ja suolaa. Aterioiden valissa kannattanee syoda hedelma ja lounas/illallinen kannattaa pitaa proteiinipainoitteisena ja vaihtaa tarkkelys/hiilihydraatti vaikka parsakaaliin, porkkanoihin tai muihin hoyrystettyihin vihanneksiin.

Se mita liikuntaan tulee, kannattaa painottaa harjoittelu punttisalin puolelle. Aerobista liikuntaa ei kannata liikaa tunkea viikko-ohjelmaan, silla lihakset alkaa liiallisella aerobisella katoamaan kehosta myos. Pitkanmatkan juoksijat hyvana esimerkkina. Aerobista liikuntaa ei kuitenkaan saa unohtaa missaan nimessa. Puntilla kolme kertaa viikossa tunnin verran ja valiin tunnin aerobinen liikunta on varsin riittavasti hyvaan ruokavalioon rinnastettuna.

Vahan ymparipyoreata, mutta kannattaa pitaa asiat yksinkertaisina. Loppujen lopuksi kyse on vain ja ainoastaan siita etta kuluttaa enemman kaloreita kuin niita syo. Suosittelen purkkivitamiineihin turvautumista (jotkut ovat tata vastaan) aloittaen omega-3 rasvoista seka paivittaisista vitamiinitarpeista. Koulukunnat kiistelevat edelleen myos siita milloin kannattaa syoda ja milloin liikkua, esimerkiksi onko parempi liikkua aamulla vai illalla, kuinka paljon aterioiden valissa ja niin eteenpain. Jotkut tutkimukset vaittavat ettei ole mitaan valia milloin syo ja milloin liikkuu, vaan paivan kokonaisarvot ratkaisee. Itse suosittelisin syomaan vahemman ennen nukkumaanmenoa. Enemman aamulla, vahemman illalla-periaatteella. Myos aamulla, heti heraamisen jalkeen 20 minuutin kevyt lenkki ennen aamupalaa auttaa ilmeisesti aineenvaihdunnassa ja laittaa rasvan palamaan nopeammin.

3,5 kiloa ei kuulosta paljolta, mutta mikali kyse todellakin on sutjakammasta ulkomuodosta saattaa homma olla huomattavasti vaikeampi. Vatsanseutua jos haluat pois, suosittelen erityisesti plyometrista liikuntaa missa kaytat omaa painoasi vastuksena (staattista pitoa, hyppelya jne) ja muutama ohjelma joka naita kayttaa hyvin hyodyksi on p90x seka Insanity Workout. Youtubesta loytynee harjoitteluvideot ja netista voinee ladata ohjelmat/kalenterit mikali ei halua taytta hintaa maksaa. Google auttaa. Insanitysta on itse kokemusta viime vuodelta, 18 kiloa lahti pois itselta. (toki kaikki tullut takaisin loysan itsekurin takia, mutta olisi tarkoitus aloittaa raakki uudelleen) Hemmetin hyva ohjelma joka aluksi tuntuu pahalta, mutta kunto nousee kohisten.

Mikali urheilua lisaat viikottaiseen kalenteriin, kannattaa aloittaa kaloriseuranta. Sita valilla laihduttaessa unohtaa syoda tarpeeksi ja itsensa naannyttaminen ei suinkaan ole jarkevaa, vaikka tilapaisratkaisuna saattaisi toimiakin. Ihminen kuitenkin on suunniteltu selviytymaan, joten naannytyksella keho alkaa sulkea elintoimintoja pikkuhiljaa pois. Kalorilaskuri avuksi ja kyna kateen.

Just my 2 cents.
mariska

Posts: 5

#3 • • mariska
Taidat syyä aika paljon leipää... Ite en taida edes viikossa ahtaa noin montaa viipaletta. Oma neuvo on, että lisäät vaan proteiinin määrää: maitotuotteita, kananmunaa, lihaa. Heitä kaikki kevyt tuotteet huitsin nevadaan ja nauti vain "aitoja" tuotteita. Kevyttuotteissa saattaa olla paljon esim makeutusaineita yms, jotka vain saavat olon turvonneeksi, eivätkä pidä nälkää loitolla pitkään. Lisäksi ihan kokemuksella voin sanoa, että on paljon tuskattomampaa syödä vähän hyvää, ku vähän enemmän paskan makusta. Sitte pitäs vielä muistaa juoda tarpeeksi. Mut kaikkein tärkeintä painon pudotuksessa on se, ettei kannata ruveta kontrolloimaan liikaa syömisiään, sillä ihminen väkisinki alkaa kapinoimaan kieltoja ja määräyksiä vastaan. Jos kieltää itseltään hirveästi ja koittaa elää mahdollisimman kurinalaisesti, repsahtamisen vaara on paljon suurempi. Älä siis ala laihdutuskuurille, vaan ajattele ruokavalion ja liikunnan muuttamista enemmänkin elämäntapojen muutoksena. Muutos pitää olla sellainen, että pystyt jatkamaan samaa vaikka lopun elämää. Mitä järkeä olisikaan laihdutuskuurista, jonka jälkeen, elämäntavat palaisivat taas vanhoihin ja paino nousisi taas takaisin?
kinkiananas

Posts: 5

#4 • • kinkiananas
Jep, en ajattelekaan laihdutuskuurina vaan just sillain että alan normaalisti syömään oikein. Olen yrittänyt jo nyt, mutta ei selvästikkäään tule minkäänlaisia tuloksia, ainakaan painon suhteen!! Miten saan nuo 3,5 kiloa pois, apua. Juon jo nyt ihan helvetisti vettä, ja maitoa kanssa. Kevyttuotteita en syö ikinä. Eli karsin tota leipää siis, ja korvaan lihalla? Mitä helppoja lihatuotteita voisin syödä? En oikein osaa kokata. Chicken wingsit osaan laittaa uuniin, mutta onko niissä liikaa rasvaa?

Ja mikä se oikea kalorimäärä mulle on päivittäin? Sanotaan vaikka että 3krt viikossa salitreeni, johon kuuluu aerobista 20%.
RujoNic

Posts: 1,161

#5 • • RujoNic Kolina-Produktio | Kovaydin Vastarinta
jos oikein haluat syödä ja miettiä ruokavaliota.. suosittelen ottamaan keittokirjan kiltisti käteen ja opetteleen kokkaamaan. :DD eip ole noi wingsit parhaasta päästä överi rasvoineen ja marinaadeineen.
Jokke L

Posts: 1,203

#6 • • Jokke L [GoodMusic]

Replying to asiantuntevat bodarit, apua kaivataan :):

Miten saan nuo 3,5 kiloa pois, apua.



oma neuvo on se että vedät hiilihydraatit minimiin (ei kokonaan pois kuitenkaan) ja lihaa, rasvaa ja kasviksia tilalle, paino putoaa ihan itsestään. jos leipää on pakko saada ni on olemassa vähähiilihydraattista leipää joka paahdettuna on ihan hyvää, siihen vaan reilusti voita juustoa jne. eikä kuitenkaan kannata napostella pitkin päivää, se ei oo hyväksi jos haluu saada painoa pois. toi on mun vinkki mikä mulla toimi, pelkällä ruokavaliolla siis. :)

--
Are you an angel? Never heard of angels before. They are the most beautiful creatures in the universe. You must be one, maybe you just don`t know it.

mariska

Posts: 5

#7 • • mariska
Ite en nyt hirveesti osaa sanoa noihin kalorimääriin, kunnen niitä ole koskaan halunnut laskea. Itestä tuntuu, että syöminen menee sillon jo liian tieteelliseks ja pilkun viilaukseks. Mut tosta painosta vielä... Enemmänki kannattaa tuijottaa sitä, mitä sieltä peilistä tuijottaa, eikä sitä, mitä vaaka sanoo. Lihas painaa kuitenkin enemmän ku rasva ja jo rasvakudoksen lisääntyessä paino voi kasvaa, mut rasva% alentua. Lisäks lihasmassa itessään kuluttaa jo enemmän energiaa kun rasvakudos, joten jos saa kerättyä jonkilaisen lihasmäärän, niin syömästäsi energiasta kuluu automaattisesti enemmän energiaa lihasten ylläpitoon. Missään nimessä ei kannata lähteä näännytyskuurille eli alentaa kalorimääriä esim alle 1500 sillä sillon keho saattaa alkaa hajottaa lihaksia energiaksi, jollon lihakset kuivuu, mut läski jää.
Myöskin liharuuista mun on ite aika vaikee sanoa, kun olen ollu monta vuotta semivegetaristi, mut ite syön paljon esim. viiliä, kananmunaa, kanaa, kalkkunaa, papuja, pähkinöitä.
Millä tavalla haluaisit oikein pudottaa painoa? Tämän hetkinen painosi nimittäin kuulostaa turhankin pieneltä pudotettavaksi ja tietyllä tavalla tuntuu kyl hassulta antaa neuvoja suhteessa itseään huomattavasti kevyemmälle. Haluatko siis kiinteytyä vai haluatko että luut näkyy? Haluatko esim. että reisissäsi on muotoa vai että ne ovat ohuet?
Mikael Sonar

Posts: 40

#8 • • Mikael Sonar

Replying to asiantuntevat bodarit, apua kaivataan :):


---
Miten saan nuo 3,5 kiloa pois, apua.
---


oma neuvo on se että vedät hiilihydraatit minimiin (ei kokonaan pois kuitenkaan) ja lihaa, rasvaa ja kasviksia tilalle, paino putoaa ihan itsestään. jos leipää on pakko saada ni on olemassa vähähiilihydraattista leipää joka paahdettuna on ihan hyvää, siihen vaan reilusti voita juustoa jne. eikä kuitenkaan kannata napostella pitkin päivää, se ei oo hyväksi jos haluu saada painoa pois. toi on mun vinkki mikä mulla toimi, pelkällä ruokavaliolla siis. :)



Ääni tälle idealle. Proteiini pitää nälkää enemmän loitolla kuin hiilarit. Jos alat tälle kuurille/elämäntapamuutokselle niin muista juoda sitten paljon vettä. Tuohon vielä liikunta päälle niin ei mene kovin kauan kun on 3.5kg pois.
kinkiananas

Posts: 5

#9 • • kinkiananas
Ok, hyviä neuvoja varmaankin! Pitää siis minimoida hiilarit, paitsi aamusta leipä tai puuro vissiin. Toi onkin aika yleinen neuvo. Mua alkaa vaan usein pyörryttää jos en niitä saa, mutta kai siihenkin tottuu? Millaista lihaa suosittelette? Pitääkö kaikki valmiiksi marinoidut jättää pois ja onko hyviä reseptejä?

Ja siis haluan nimenomaan kiinteytyä ja sillain että nää lihakset mitä mulla nyt on alkais näkyy rasvojen alta. Varsinkin vatsasta. En siis sinänsä halua laihtua esim jaloista tai perseestä, mutta käsistä ja mahasta joo. Tietenkin samalla lähtee vähän jaloistakin mutta ei voi mitään.
Ergilion

Posts: 751

#10 • • Edited Ergilion

Replying to asiantuntevat bodarit, apua kaivataan :):

Ok, hyviä neuvoja varmaankin! Pitää siis minimoida hiilarit, paitsi aamusta leipä tai puuro vissiin. Toi onkin aika yleinen neuvo. Mua alkaa vaan usein pyörryttää jos en niitä saa, mutta kai siihenkin tottuu? Millaista lihaa suosittelette? Pitääkö kaikki valmiiksi marinoidut jättää pois ja onko hyviä reseptejä?

Ja siis haluan nimenomaan kiinteytyä ja sillain että nää lihakset mitä mulla nyt on alkais näkyy rasvojen alta. Varsinkin vatsasta. En siis sinänsä halua laihtua esim jaloista tai perseestä, mutta käsistä ja mahasta joo. Tietenkin samalla lähtee vähän jaloistakin mutta ei voi mitään.



Ite oon vetämässä dieettiä kesän mässäilyjen jäljiltä ja suurin osa ruokavaliosta koostuu rasvattomasta maidosta & maitorahkasta (maustamaton), kanasta / kalasta / vähärasv. naudan paistijauheliha. maustamattomina. Tohon kylkeen pastaa pari kourallista jos on oikein nälkä. Duunissa tulee syötyä lautaskaavan mukaan eli reilusti salaattia ja jättää riisin yms suurimmat HHt vähemmälle.

Valkoinen liha hyvästä vähän rasvan takia (kana yms siipikarja)

--
We´re going to hell so bring your sunblock!

m1kk3

Posts: 5,560

#11 • • Edited m1kk3 no-life
Mä sanoisin, että tollanen tiettyyn painoon pääseminen (etenkin ku oot normaalipainoinen jo) ei oo kovin terveellistä, etenkin kun treenaat. Lihas kun tosiaan painaa enemmän kun läski. Suosittelisin ennemmin luottamaan vaikka peiliin ja mittanauhaan ja unohtamaan sen pakonomaisen kilotavoitteen.

Hiilareiden vähentäminen on ihan hyvä juttu, tosin sekin on vähän sellanen et jos siihen lähtee, ni sitä pitäs ajatella niinku elämäntapana eikä minään laihdutuskuurina ja saada tehtyä siitä sellainen ruokavalio, joka maistuu ja tuntuu hyvälle. Alussa tulee voi tulla "vieroitusoireita" (päänsärkyä, huonoa oloa, makeanhimoa jne) mutta muutaman päivän sisällä ne helpottaa. Mulla tosin ei ollu noitakaan. Ei hiilareiden vähentäminen oo ainoa vaihtoehto, toiset siitä tykkää ja toiset ei. Yleisesti ottaen kyllä useimpien olo kohenee ja elämänlaatu paranee ton myötä.

Mut teet mitä tahansa ni elä ny hyvä ihminen pelkällä leivällä elä. Noi heikotukset ja pyörrytykset johtuu usein siitä, että verensokerit heittelee älyttömästi (hiilareiden vähentäminen tepsii myös tähän) tai syöt liian vähän. Sun pitää itse kokeilla ja löytää oma juttu, puuro yms. aamulla on ihan ok, kunhan saat muuten päivän mittaan tarpeeksi proteiinia ja rasvaa. Ja sen puuron voi syödä esim voisilmällä, ja ottaa kaveriksi vaikka vähän rahkaa tai jotain ni saa monipuolisemman aamupalan :) Ja syö aitoja tuotteita, ei mitään kevytjuttuja. Eläinrasvoja ei kannata pelätä, ja hyviä proteiininlähteitä on kananmunat (on myös halpoja), pähkinät, juustot, liha (marinoimatonta kannattaa suosia jos mahdollista, eikä sen lihan tartte todellakaan olla mitään vähärasvaista), kala ja vaikkapa linssit (on myös halpoja). Kasviksia kannattaa myös suosia, ne on terveellisiä ja hyvänmakuisia :) Pääasia ettet elä pelkällä leivällä ja hiilareilla, vaan saat riittävästi proteiinia ja rasvaa. Muuten sun elimistö ei voi hyvin.

Ja lopuksi mä sanon OMAN MIELIPITEEN: mä suosisin mieluummin sitä, että syöt esim. 3 kertaa päivässä kunnon energiapitoisen (jossa on riittävästi rasvaa ja proteiinia, jotta nälkä pysyy pois) aterian, ja jätät napostelun pois. Mä en nää mitään pointtia puputtaa parin tunnin välein jotain. Toki tästäkin on erilaisia mielipiteitä.

edit: nii joo, jos kokee että rasvaton ja runsasproteiininen ruokavalio on terveellistä, niin sitte teet silleen. Mun maalaisjärki sanoo että se ei missään nimessä oo järkevää pidemmän päälle ainakaan.

edit 272: vielä kerran. Lopeta toi älytön kilojen vahtaaminen ja kato vaikka mittanauhan ja peilin avulla et onko tullu muutosta parempaan. Tolla tavalla et saa itelles mitään muuta ku stressiä, ja se ei takuuvarmasti auta asiaa. Ja eti sellanen ruokavalio, jolla sun on hyvä olla, jota voit toteuttaa lopun elämääsi ja joka sopii sun elämään. Sitä ei sulle valmiiksi voi kukaan sanoa. Toi mun esittämä on yksi vaihtoehto (ja omien kokeilujen perusteella todella loistava)

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Avatar
#12 • • Muussika Guest
En oo asiantunteva bodari, mutta suosittelen myös karsimaan turhat hiilarit pois. Lautasella kun on lihan / protskupitoisen kasvisvaihtoehdon lisäksi mm. kasviksia ja vihanneksia, pähkinöitä ja raejuustoa niin nälkä lähtee varmasti ja hiilareita saa ihan tarpeeksi. Ite en käytä ruuanlaitossa yleensä ollenkaan perunaa, pastaa tai riisiä, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Tilalle kannattaa hankkia mielummin vaikka papuja, kikherneitä tms. - ovat tosi hyviä pannulla valkosipulin kanssa paistettuina. Leivän syömistä kannattaisi ehkä myös vähentää, itelle riittää jos aamulla vetäsee täysjyvää palan tai kaksi. Hyvänlaatuisia rasvoja ei saa unohtaa, öliiviöljyä kandee käyttää kokkaillessa mielummin reilusti ku liian vähän.

Erittäin hyvä smoothie, jota ite usein väsään koostuu pakastemustaherukoista tai muista suomalaisista pakastemarjoista, maustamattomasta maitorahkasta, turkkilaisesta jogurtista, maidosta ja parista raa'asta kananmunasta. Reenin jälkeen lisään joukkoon myös protskujauhetta. Ylipäänsä kannattaa lisätä marjojen syömistä ja korvata leipävälipaloja esim. tällaisella smoothiella.

Jos aikaa ei aina ole lähteä kotoota muualle reenaamaan, niin suosittelen hankkimaan kotiin kahvakuulan. Mulla on kotona nyrkkeilysäkki ja kahvakuula, niillä saa kivasti kotireenit tehtyä. Kahvakuula vie vähän tilaa versus nyrkkeilysäkki, tosin kannattaa perehtyä kuulan tekniikkaan ennen kuin alkaa heilumaan ja lämmitellä kunnolla ensin. Nimimerkillä jätin itse yks pv lämmittelyt vähemmälle ja reidet oli totaalisen liekeissä seuraavat kolme päivää. :P Oppia ikä kaikki.

Ja lopuksi vielä, vaa'an tuijottelu ei ole oleellisinta, sillä lihas painaa enemmän kuin höllyvä. Itellä aina paino putoaa jos tulee joskus pidempää reenitaukoa. Tää mun ruokavalio ja reenaaminen ei oo mikään ohimenevä dieetti, vaan itselle ja mun kropalle hyväksi todettu elämäntapa. Kannattaa siis kuunnella omaa kroppaansa.
kinkiananas

Posts: 5

#13 • • kinkiananas
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista! Pitää ottaa talteen ja yrittää muuttaa tilannetta, pitänee sitten ostaa tästä lihaa ja kasviksia, heh :D Ja joo, ehkä toi ruokavalion muutos poistaa mun mahan. Muualta mun ei tarviikkaan laihtua. Kokeillaan. Kiitos kaikille neuvoista!!! :)
hannahia

Posts: 65

#14 • • hannahia

Replying to asiantuntevat bodarit, apua kaivataan :):

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista! Pitää ottaa talteen ja yrittää muuttaa tilannetta, pitänee sitten ostaa tästä lihaa ja kasviksia, heh :D Ja joo, ehkä toi ruokavalion muutos poistaa mun mahan. Muualta mun ei tarviikkaan laihtua. Kokeillaan. Kiitos kaikille neuvoista!!! :)



Hiilarien vähentäminen nimenomaan poistaa mahaa, toisin sanoen mahan turvotusta. Hiilarit, kun ovat sokereita ja suoliston bakteerit niitä rakastavat ja muodostavan kaasua = turvotusta.
Ja sanon samaa kuin kaikki muut, elä ihmeessä jo muutenkin hoikkana tuijota sitä vaakaa vaan kiinteytymään pääset treenaamalla. Esim jos vatsaa halaut litteäksi, niin paljon vatsa ja selkälihastreeniä (älä unohda myös syviä lihaksia!). Suosittelen, että pyydät vaikka ammattilaiselta apua siellä salilla rakentamaan sulle sopivan treeniohjelman joka keskittyy ongelma-alueisiisi.
tommib

Posts: 3,204

#15 • • tommib
Yksi halpa keino ohjata ruokavaliota on www.kalorilaskuri.fi. Siellä on vaihtoehtoina tavoitteissa kasvaminen treenillä. Itse käytän saittia laihdutuksen tukemisena ja se todella toimii. Se kertoo suoraan sinulle minkä verran saat mistäkin rasvaa, proteiinia ja hiilareita. Lisäksi kertoo missä suhteessa sinun pitää saada noita. Kantsii käydä kurkkaamassa.
Distanz

Posts: 217

#16 • • Distanz
Ihan vinkkinä, ketä kiinnostaa ketä ei : miinuskaloreilla ei laihdu eli pitäis löytää se optimimäärä/päivä. Lienee naisilla yleistä tuo miinuskaloreilla käyminen (?) selvennyksenä etten saa sovinistileimaa: mm. Moni feminiininen ystäväni on lähtenyt laihduttamaan liian kovilla panoksilla :/

--
wellwellwell...

Apo

Posts: 1,574

#17 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut
http://www.tohtori.fi/?page=2381134

Laskin tuon avulla sun BMI:n, mikä on 19,2.

Painoindeksiluokat aikuisilla:
Normaalia alhaisempi paino 18,4 tai alle
Normaali paino 18,5 - 24,9

Ton mukaan oot normaalipainoinen, mut aika lähellä jo painoluokan alarajaa. 50kg:llä painoindeksiksi tulee 17,9, mikä menee jo hieman alipainon puolelle.

Detskuja tuntematta veikkaisin että iän myötä sulle on alkanu kertymään rasvaa vähemmän imartelevasti. Ihan normaalia, energian varastoiminen tuntuu paranevan teini-iän jälkeen.

Pitkäaikaisimman tuloksen saat jos muutat ruokavaliota _vähän_ parempaan suuntaan. Vähemmän leipää, enemmän kasviksia. Pointtina se että pienellä muutoksella saat pysyvän parannuksen ja vältät jojoilun. Koska sulle on tullu noin hitaasti painoa lisää, niin energiansaanti on aika hyvässä tasapainossa jo nyt, joten pienelläkin korjauksella sen painon saa menemään myös toiseen suuntaan. Samoin kannattaa myös varautua siihen että energiankeruu lisääntyy vuosien myötä vielä lisää.

BMI:hin tai vaa'an lukemaan ei kannata orjallisesti tuijottaa. Jos saat muutettua rasvaa lihaksiksi, niin sun paino voi jopa nousta koska lihas painaa enemmän. Jos tähtäät pitempiaikaiseen muutoksen, niin suosittelisin ruokavalion lisäks monipuolista mielekästä urheilua, järkevässä määrin.

Pointtina ehkä siis se et oot jo aika lähellä maalia, pienillä muutoksilla saat pysyvimmät tulokset ilman että tarvii tinkiä elämän mukavuuksista.

edit. havainnollistava kuva:

nDMJb.jpg