Millä softalla musanväännön alkuun?

26 posts, 2 pages, 16,498 views

<ill3

Posts: 19

FunkyDee

Posts: 729

#2 • • FunkyDee
Varmaan FL Studion basicit oppii helpoiten. Reasonikin vaikuttaa helpolta ohjelmalta, mutta ei vaan mun tyyliseltä. Abletoniin voin mennä sanomaan sen verran, että en ole jaksanut opetella.
Funktion

Posts: 1,720

#3 • • Edited Funktion over 9000
Mulle taas Ableton on se sujuvin kun puhutaan elektronisen musan tuottamisesta.. FL Studio on hirveen tönkkö mun mielestä.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

villelope

Posts: 2,846

#4 • • villelope Lope of Lope & Kantola
Täältä puoltoääni Abletonille.

Aikoinaan kun itse kävin läpi eri vaihtoehtoja sekvensseriksi, niin päädyin Abletoniin. Mua kiehtoi se, että Abletonilla voi tehdä niin tuotannon, DJ-keikat, DJ-miksaukset kuin nauhoituksetkin. Lisäksi softa on Macille ja PC:lle, Fruity rajoittuu PC-puolelle.

Jokaisessa softassa on toki omat ominaisuutensa ja jokaisella softalla on se "kova tuottaja", joka saa revittyä hyvää soundia omasta softastaan.

Teen tänä päivänäkin kaiken tuotannon Abletonilla (vitosversiosta ollaan siirrytty kutosen kautta kasiin). Välillä tulee vilkuiltua Logicin suuntaan, mut saavutettava hyöty verrattuna vaivaan mikä uuden softan opetteluun menee en ole kokenut tätä kuitenkaan järkeväksi. Pähkäily jatkuu taas kun Logicista tulee seuraava versio pihalle.
Jimmyfi

Posts: 904

#5 • • Jimmyfi
Fruittari: helposti lähestyttävä ja helppo käyttää (näppis toimii kiipparina yms yms yms) (halpa ostettaessa)

Reason : Vaatii säätelyä ja mielellään isoa näyttöä( tai useampaa) vaatii midikiipparin että saa helposti irti kaikkee .)

Ableton : hankalahko alkuun mutta jumalauta toi efektien määrä yms <3.

Ite käytän fruittaria ja abletonilla leikin :D

--
solarSwarm Recordings : Worlds only social network record label
http://www.solarswarm.com Le Brand New Super WEbsite! Tsek it Outties

Motto: syö mitä tahot kuhan naatit!

tomii

Posts: 3,594

#6 • • tomii kallion herttua
Jos lähdet FLStudion kelkkaan, niin kannattanee lähteä liikkeelle suht perus-syntikoista (esim. Analog Warfare tai joku Simsynth Live, jos siis syntikat ei ole ennestään tuttuja). Mielestäni yksi pahimmista sudenkuopista nykysoftilla aloittaessa on se, että on kaikenmaailman tosi monimutkaista plugaria joka lähtöön. Mun 2snt on siis: aloita simppeleistä syntikoista ja efekteistä ja etene niistä sitten, jos on tarvetta ja kun ne yksinkertaisemmat laitteet on sisäistetty. Jeesaa jonninverran sitten jatkossa.

--
reivaan kunnes kuolen

C-Hill

Posts: 1,141

#7 • • C-Hill Syna / Deck Jagger
Amigan Protracker v2.3d on tietty paras, mutta rajoittuu tosiaan tonne Amigaan joten se siitä sit.

Itsehän käytän nykyisin Logicia (v8), joten tietenkin liputan sen puolesta. Lisäisin vielä, että ei se musan teko softasta kiinni oo, mutta toisissa on enemmän rajoitteita kuin muissa. Harrastuksen edetessä ja taitojen kehittyessä ne voi alkaa patittamaan siihen malliin, että softan vaihtaminen ja uuden opettelu ovat edessä --> cue to hammasten kiristely, vtu prkl stn.

Ei siis välttis kannata hypätä kelkkaan siitä kohtaa, missä aita on matalin, vaan koittaa jos hokais samantien jonkun "ammattimaisen" ohjelman käyttöLOGIIKAN *plur*
<ill3

Posts: 19

xybo

Posts: 1,100

#9 • • Edited xybo meeple!
Ableton on ehkä helpoin ja nopein oppia ja omaksua. Fruitykin on aika helppo, mutta todella kankea ja siinä ei ainakaan kannata pysyä. Reason taas voi olla ylipääsemättömän vaikee alkuun jos ei ole tehnyt musaa aikasemmin.

Itse käytän Logic:ia ja Renoisea. Kumpaakaan en voi välttämättä suositella alotteleville.

Eti googlella/youtubesta mistä softasta löytyy paljon opetusvideoita, kato niitä vähän läpi ja mikä niistä tuntuu heti loogisimmallta käy downimassa demo versio. Kokeile jokaista ja tee päätös sen jälkeen.

-- xybo
golem

Posts: 1,395

#10 • • golem Golem
Viime aikoina aika paljon aiheeseen perehtyneenä sanoisin, että Ableton Live (tai Ableton Suite) lienee vaihtoehto parhaasta päästä. Jos haluaa olla vastarannan kiiski, ja nähdä hieman enemmän vaivaa niin Presonus Studio One voi olla myös hyvä vaihtoehto, tai jopa parempi pitkällä aikavälillä, ellei halua tehdä musaa livenä.

FL Studio on tietenkin myös vaihtoehto, ja monissa piireissä (esim. psykepiireissä) se on mun näkemyksen mukaan ehdottomasti kaikista eniten käytetyin ohjelma. Mutta jos täysin pystymetsästä tulee musanteon pariin, niin suosittelen ehdottomasti jompaa kumpaa ylemmistä, ellei kaveripiirissä satu olemaan paljon ihmisiä jotka tekee nimenomaan FL Studion kanssa (ja haaveena on joskus tehdä yhdessä kaverien kaa). Mun mielestä FL Studiossa on huomattavasti korkeampi oppimiskynnys, mutta harjaantuneen FL Studio gurun biisinteon tehokkuus voi olla paljon suurempi kuin millään muulla softalla, ja FL Studiossa pystyy tekemään paljon enemmän yksityiskohtaista virittelyä / näpertelyä kuin Abletonissa. Ehkä parhaiten tilannetta kuvaa se, että mielestäni FL studiossa avattavien menujen ja niiden sisällä olevien vaihtoehtojen määrä, ja ohjelman sisäisten käyttöliittymien määrä on n. 5-10 kertaa niin suuri kuin Ableton Livessä. Ja FL studiosta puuttuu jotakin kriittisiä ominaisuuksia josta ite tykkää, esim. VST-soittimen patchia ei ole kovin helppo vaihtaa suoraan MIDI-kontrollerista (se härpäke jossa piano-koskettimet), vaan hiireen on tartuttava. Lisäksi Ableton (ja S1) on kai paljon parempi sellaiseen työskentelytapaan jos haluaa laittaa loopin soimaan ja sen soidessa taustalla tekee siihen samanaikaisesti uusia ääniä.

FL Studion Playlisti eli ns. sekvensserinäkymä toimii aivan eri logiikalla kuin suurin osa muista ohjelmista. Ja FL Studio (ainakin toistaiseksi) on vain Windowsille, paitsi kai siit joku iPad versio tuli, mutta tietääkseni Mäcille sitä ei ole.
Funktion

Posts: 1,720

#12 • • Funktion over 9000
Tosiaan tärkeää on että latailet demot tai "kokeiluversiot ;)" ennen kun ostat mitään.

Mutta muista sit jos lataat "kokeiluversion" että sitä reittiä jäät paitsi supportista jne, että kannattaa ihan oikeestikin sijottaa ne muutama huntti siihen softaan jos siitä pidät! :)

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

hrdkvr

Posts: 3,929

#13 • • hrdkvr KURGO
voin sanoo että kaikkee on tullut kokeiltua.

reason:

+ omalla tavallaan selkee lineaarinen workflow
+ iha ok omat synat, säästyy rahat
- tarvii synakokemusta jos ei halua pelkillä preseteillä vääntää
- ei vst tukea

fl:

+ itse ohjelma on halpa
+ treackertyylinen playlist
+ vst tuki
- omat vst aika hanurista
- vst osto tulee kalliiksi


renoise:

+astetta syvempi tracker setti
+ halpa


buzz:

+omatakeinen
+mad professor fiilikset
-aika vanhaks jäänyt


garageband:

-huono


logic, cubase:

+ammattilaisten työkalu
- hintavaa



Mikäli pianon soitto mitenkään on tuttua niin suosittelen midi kiipparin ostoa ja "kokeilu ohjelman lataamista". Sitten kun omaan käteen sopiva löytyy niin sit t-kaupasta tilaat kotiin

--
-keep it hard-

Oj

Posts: 1,349

#14 • • Oj Keep it FILTHY
Ei näitä tarvee ostaa !! Ware ware *vink*

--
Worth dying for, worth killing for, worth going to hell for!![/CODE][CODE]Worth dying for, worth killing for, worth going to hell for!![/CODE]

SamHard

Posts: 2,098

#16 • • Edited SamHard

Replying to Millä softalla musanväännön alkuun?:


---
Ei näitä tarvee ostaa !! Ware ware *vink*
---


huonoin idea ever.



+1

Perusteluista voisin kirjoittaa kirjan, mutta jos tekee itse jotain työkseen? ja yllättäen työnantaja ottaakin siivusta 35%, ja silti sulla on sama duuni hoidettava, niin mahtaa vituttaa... yhtä lailla jokainen musiikkiorientoitunut koodari kiroaa kun jengi ottaa niitten mahdollisesti tuhansien tuntien duunit käsistä ilman korvausta.
<ill3

Posts: 19

Jimmyfi

Posts: 904

#20 • • Jimmyfi
yay for osamaksu :D

--
solarSwarm Recordings : Worlds only social network record label
http://www.solarswarm.com Le Brand New Super WEbsite! Tsek it Outties

Motto: syö mitä tahot kuhan naatit!