Replying to Cockos Reaper., DAW:en kuningas....?:
Low Latency Monitorin on ihan yhtälailla Toolsin ominaisuus, kun mitä se on sen bundlatun raudan. Et pysty rakentaan yhtä tiukkaa integroitua systeemiä 3rd party softalla / raudalla.
En näe syytä miksi en.
Musta tuntuu että sää et nyt ihan täysin sisäistä bufferia ja sen vaikutusta I/O latenssiin.
Ja musta tuntuu että aliarvioit keskutelukumppania ihan suotta. :)
Jollain MOTUn konverttereilla varmaan saat routattua laitteen sisäsellä mikserillä input Xän output Yhyn, jolla saat sen miltei zero latency monitoroinnin, mutta siitä yleensä tulee sitten muita hankaluuksia.
... Ja MOTUt nyt on rehellisesti sanottuna melkosta kuraa verrattuna esim SSL, Lynx Studios, Lavry tai vaikka Avidin uusiin HD IO boxeihin.
MOTUkin oli taas vain yksi esimerkki. Tiedän että heillä on ongelmansa, mutta siihen takertuminen menee kokonaan pointin ohi. Otetaan sitten vaikka RME joka on tunnettu melkosen tiukoista rauta/ajuriratkaisuistaan jopa noissa halvemmissa vehkeissä. Uusin lippulaivakin lupaa 30 raidan nauhoitusta USB:n kautta suoraan tikulle (mikä kuulostaa jo aika härskiltä). Ja itsekin luettelit muita vaihtoehtoja. Tuossa alla toteatkin että samoihin tuloksiin on mahdollista päästä, mutta...
Otetaan tällänen kuvitteellinen projekti jossa mulla on 48 raitaa audiota, niillä jokaisella Wavesia, Softubee jne., mulla on bufferi varmaan vähintään 512 samplessa. Jos sessio pyörii 44.1khz, on se latenssi sillon - konvertterista riippuen - varmasti likempänä 20ms suunta (en pysty just nyt tarkistaa, eli luvut tulee puolittain hatusta) eli 40ms latenssi per roundtrip.
Tuo on jo muusikolle joka kuulee oman soittimensa suoraan ja kuulokkeista aivan helvetisti liian iso latenssi soittaa ilman että se soittaminen häiriintyy huomattavasti. Tässä vaiheessa jos siis pitää tehdä overdubbi, on se latenssi pakko saada alas sille monitorointipolulle, joka Toolsissa onnistuu parilla klikkauksessa, olkoon sitten raudan vaiko DAWin ominaisuus.
Toi UAD minkä mainittit on ihan eri asia, ja on verrattavissa TDM plugareihin jotka pyörii Toolsin raudalla.
En väitä että et saa jollain 3rd party kynäilyllä about samoja tuloksia, mutta minkälaisella integraatiolla? Minkälaisella workflowlla? Kuinka paljon tuhlaat asiakkaan joka maksaa 60 - 100€ tunti aikaa sillä että kynäilet jotain sellasta mikä hoituu Toolsilla parilla klikkauksella?
En näe miksei niitä muutamaa klikkausta voisi tehdä jossain toisessa softassa jos on hommattu yhtä tiukkaan latenssiin kykenevä systeemi. Pysytään nyt vaikka siinä RME:ssä. Bufferiin pääsee käsiksi hyvinkin kivuttomasti. Kyllä, klikkaukset tarvitsee tehdä muualta kuin DAWin omasta ikkunasta mutta muutamassa klikkauksessa pysytään kuitenkin. Vieras ympäristö tuntuu aina "kynäilyltä" (ja tästä päästääkin siihen Pro Toolsin etuun standardina) mutta hyvällä engineerillä on tapana tuntea softansa mitä käyttää.
En minäkään kaikkee Pro Toolsissa rakasta.. en todellakaan. Yleensä pyöritänkin Logicia omiin hommiin, sävellykseen jne. mutta vaikka miten montaa sekkaria oon kokeillu ja antanu niille ihan reilut mahdollisuudet vakuuttaa, ei äänityskäyttöön Pro Toolsia ole käyttömukavuudeltaan, nopeudeltaan ja yksinkertasesti toimivuudeltaan mikään vielä voittanu :)
Ja minäkään en edes käytä Reaperia pääasiallisesti (eli tässä ei ees oo mitään mun sekkari on parempi ku sun nahistelua). Kokeillut olen, nappulat tuntui löytyvän sieltä mistä pitääkin ja homma lähti rullaamaan aika sutjakkaan. Pro Toolsin ergonomiasta rohkenen olla eri mieltä mutta se onkin aika lailla subjektiivinen juttu ja tottumiskysymys. Uskaltaisin väittää että Pro Tools tuntuu omiin näppeihisi mukavimmalta sen takia koska olet käyttänyt sitä pitkään. Ergonomian suhteen ei mitään absoluuttista totuutta olekaan.
En mää tässä yritä vääntää että Reaper olis täys susi ja että sillä ei olis mitään tarjottavaa. Ihan varmasti on, ei sitä turhaan moni käyttäis. Yritän tässä vaan sanoa - näitä hommia ammatikseen tekevänä - että ei kannata uskoa kaikkea mitä netistä lukee. Gearslutzista kannattaa käydä vaikka lukemassa muitten "pro" tason engineerien kokemuksia Reaperista :)
Rantteja on aina helppo löytää netistä softasta kuin softasta (Pro Tools mukaan lukien). Ja sen takia nimenomaan suosittelisinkin aina latailemaan demot ja kokeilemaan itse. Juttu näyttää muutenki jumittuvan enemmän Pro Toolisista vääntämiseen kun Reaperiin.