Hellin ambient-herätys

2 posts, 1 page, 1,407 views

Vettis

Posts: 38

#1 • • Vettis
Elikkäs, hakusessa hellin ambient-raita, jolla ihmisen saa vielä sängystä ylös. Itse ainakin huomaan tulevani vuosi vuodelta vaativammaksi herätysraidan suhteen. Liika meteli heti aamusta alkaen johtaa ah niin mukavaan shokkiherätykseen, jossa lisämunuainen oksentaa aamun ensimmäisestä sekunnista alkaen massiiviset määrät adrenaliinia verenkiertoon ja herääminen muistuttaa tiikerin pakenemista tai sydänkohtausta. :P Toisaalta, raidan olisi hyvä pitää sisällään sentään jotain ääntä, sillä täysin äänetön herätyskello tahtoo olla vähän epävarma herättäjä... Eli John Cagen 4'33 diskataan ehdotusten joukosta. ;)

Hyvän herätysraidan kriteerejä ovat ainakin:

- alkaa lempeästi
- sisältää vain miellyttäviä kevyitä ja hempeitä melodioita
- ei ärsytä silloinkaan, kun kuulet sen neljännettäsadatta kertaa

Mitäs raitoja jengi käyttää?

Omat ehdotukseni ovat:
Aphex Twin - Schottkey 7th Path
Aphex Twin - i
Jam & Spoon - Stella (vaikka ei ambienttia olekaan...)
ipe

Posts: 1,845

#2 • • Edited ipe X-Rust / Holvi
mä oon harrastanu tätä herätystapaa aika paljonkin. tällä hetkellä mut herättää M83 - Digital Shades albumi.

voin suositella erittäin lämpimästi :)

kokeiltu on kaikennäköistä klassisempaa sekä modernimpaa ambienttia laidasta laitaan: biosphere, aphex twin, air, pete namlook, brian eno, global communication, tangerine dream, vangelis ym ym.

itelleni ei yks raita riitä kun oon koko ikäni herännyt kelloradioherätyksellä muutenkin. parhaiten homma toimii mun mielestä niin että musiikki alkaa soimaan hiljalleen puolisen tuntia ennen kuin on pakko nousta sängystä. ekaks ihan rauhallista ulina-ambienttia ja pienellä progressiolla lopuks ihan biitillistä mutta rauhallista chilliä.

kun oon tämmöinen heräämisongelmainen niin mulla on aika moiset viritykset muutenkin: wake-up light menee hiljalleen päälle joku 40 min ennen ylösnousua. sitte tulee iphonesta musiikkia sen puolisen tuntia rauhallisella volyymillä ja lopuks samaisesta herätyssoftasta jo hieman kovaäänisempää linnunlaulua. pakko on ollu kehittää tuommoset kun oon muuten niin saatanan äreä aamuisin jos joutuu heräämään yhtäkkiä nousemalla heti ylös. iphonessa herätyssoftana semmonen kuin Night Stand. toimii hiton hyvin lukuunottamatta sitä pientä seikkaa että sitä on vaikee saada pois soimasta kun on niin pieni se kohta mistä pitää painaa se hiljaseks. :)

--
I am 100% certain that Elwira and Miss Jarea are just two sides of the same person and this whole thread is just a really good promotion/publicity trick. And this is a fact.
- jUSSi