Laserit ja luvat

11 posts, 1 page, 16,673 views

rso

Posts: 4

#1 • • rso
Olen harkitsemassa valokokoonpanooni laseria. Lupa-asiat ja tilaukset ulkomailta mietityttää.

1. onko nykyiset efektilaserit kuinka haitallisia? ennenvanhaan vekottimet olivat toki vaarallisia mutta siis onko tekniikka kehittynyt.

2. Täytyykö ulkomailta tilatuissa vehkeissä olla jokin suomalaisviranomaisen hyväksyntä ja onko niissä sellainen yleensä ja miten sellainen hankitaan ennen maahantuontia? Jos tilaan esim. Saksasta Thmoannilta laserin niin jääkö se siis tullissa kiinni..

Olen katsellut kahta eri vaihtoehtoa:

http://www.thomann.de/fi/stairville_dj_lase_150rgy_dmx.htm
http://www.thomann.de/fi/laserworld_cs_500rgy_350mw_laser.htm

3. Toisessa on tehoa max 150mW ja toisessa 350mW. Mihinkä laserluokkaan nuo asettuvat?

Ja sitten käyttötilanteessa noihin tarvitsee tietty luvat hakea erikseen jokaiseen konserttiin/bileissiin.
luba

Posts: 226

#2 • • luba
itsehän olen tilannu lasereita thomannilta, juurikin noita aika "tehottomia" starvillen eikä jääny tulliin ainakaan minulla. luvista en juuri tiedä mutta joku varmaan täällä tietää..
Syntse

Posts: 1,652

#3 • • Syntse Hardstyle/Freeform DJ
Täältä tullaan mutuilemaan...

Joku maininnut jossain että vain tietyillä maahantuojilla olisi oikeus tuoda maahan lasereita, tän todenperäisyydestä ei kyllä mitään hajua ja käytännössä kyllä noita jengi tilailee eikä ne mihinkään tulliin oo jääny.

Kunhan laitteissa on tarvittavat varoitus- ja turvallisuusluokkamerkinnät sekä tyyppihyväksynnät niin ei pitäisi olla ongelmaa.

Mitä tulee sitten tapahtumissa käyttöön ja lupiin taisi olla max 5mW se raja että voi ilman lupaa käyttää laserlaitetta yleisötapahtumassa. Joissain tapauksissa saattaa riittää vain lupahakemus ja tarkka paperi käytöstä ja sijoittelusta. Muuten tarkastajaa tarvitaan paikalle ja se maksaa enemmän kuin ostamasi laserit varmaan yhteensä joten aika pitkälti näistä syistä ei suomessa pahemmin näe lasereita käytettävän oikeastaan muualla kuin Laserpoint tapahtumassa.
rso

Posts: 4

#4 • • rso
Entäpä tuo käytön vaarallisuus? Eli jos lasersäde osuu puuhaillessa silmän näköetäisyydelle niin mitä seuraa? Sitten on erilaisia tyylejä sädettää esim. nopea sillisyherö jossa lasersäde ei yhdessä paikassa juuri pysy ja sitten staattisempia kuvioita kuten "harava" tai "kampa" jossa säteet pysyvät tietyssä muodossa pitkän aikaa. Eikös tällaisella ole myös vaikutusta? Moneti näkee että tällainen kampa efekti lasketaan ihan yleiän sekaan ja takaisin ylös. Vaarallista?

Sitten tuo että voiko yksityisissä +-20 henkilön saunailloissa/synttärijuhlissa jossa on kutsuvieraat käyttää laaseria ilman lupaa?
Jussi Soro

Posts: 6,385

#5 • • Edited Jussi Soro choon!

Replying to Laserit ja luvat:

1. onko nykyiset efektilaserit kuinka haitallisia? ennenvanhaan vekottimet olivat toki vaarallisia mutta siis onko tekniikka kehittynyt.


Tällä ei ole mitään merkitystä, koska missään tapauksessa ikinä koskaan et voi asentaa laseria siten, että se osuu kehenkään ihmiseen.

2. Täytyykö ulkomailta tilatuissa vehkeissä olla jokin suomalaisviranomaisen hyväksyntä ja onko niissä sellainen yleensä ja miten sellainen hankitaan ennen maahantuontia? Jos tilaan esim. Saksasta Thmoannilta laserin niin jääkö se siis tullissa kiinni..


Jokainen laserlaite täytyy olla erikseen STUK:n tarkistama ja hyväksymä.

3. Toisessa on tehoa max 150mW ja toisessa 350mW. Mihinkä laserluokkaan nuo asettuvat?


Luokkaan 3B: http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateilevat_laitteet/fi_FI/laser_luokat/

Duunasin checklistin joskus aikoinaan lasereista:

1) Varmista että vuokraamasi laitteet on tarkastettu STUK:n toimesta.
2) Tee ennakko-ilmoitus laseresityksestä.
3) Laserit pitää asentaa 3 metrin korkeuteen tai 2 metriä sivusuunnassa. Lasersäde ei saa osoittaa yleisöön, eikä kulkea lähempänä kuin 3 metriä lattiaa.
4) Luokan 3B ja 4 lasereita käytettäessä valomiehellä täytyy olla STUK:n hyväksyntä ajaa lasereita.

Lisää juttua lasereista löytyy tuolta: http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=55080
Syntse

Posts: 1,652

#6 • • Syntse Hardstyle/Freeform DJ

Replying to Laserit ja luvat:

Entäpä tuo käytön vaarallisuus? Eli jos lasersäde osuu puuhaillessa silmän näköetäisyydelle niin mitä seuraa? Sitten on erilaisia tyylejä sädettää esim. nopea sillisyherö jossa lasersäde ei yhdessä paikassa juuri pysy ja sitten staattisempia kuvioita kuten "harava" tai "kampa" jossa säteet pysyvät tietyssä muodossa pitkän aikaa. Eikös tällaisella ole myös vaikutusta? Moneti näkee että tällainen kampa efekti lasketaan ihan yleiän sekaan ja takaisin ylös. Vaarallista?

Sitten tuo että voiko yksityisissä +-20 henkilön saunailloissa/synttärijuhlissa jossa on kutsuvieraat käyttää laaseria ilman lupaa?



Noihin ylempiin kyselyihin voi etsiä jotain tutkimuksia säteilyaltistumisesta, sekä tuolle taisi jonkinlainen softakin olla jossain olemassa mikä laskee juuri tuollaista dataa. Lyhyesti kyllä tuon tehoiset laserit mitä meinaat hommaa niin voi vahingoittaa silmää jos suoraan osuu.

Suomessahan ei laillisesti saa laserit osoitella yleisöön joten tuskin olet ainakaan suomessa nähnyt kampoja tai aaltoja laskettavan yleisön sekaan. Ainakaan missään laillisessa tapahtumassa. Jonkun stukesin ohjeen mukaan isompitehoista laseria saisi käyttää minimissään 3m korkeudessa lattiatasosta, eli sitä alemmaksi ei saisi säteet tulla.

Periaatteessa 20 henkilön saunaillassakin pitäisi luvat olla, käytännössä tuskin sinne mikään taho tulee ihmettelemään ellei nyt onnistu sellasta tappelua saamaan aikaan että poliisit tulee paikalle ja huomaavat laittomasti suunnatut isompitehoiset laserit samalla.
Worin

Posts: 526

#7 • • Edited Worin
Mä lueskelin aiheesta ja siinä sanottiin et pitää mittauksin osottaa et se on turvallista. Mietin vaan et saisko sitten suomessakin osottaa vaikka silmiin, jos ensin mitataan laserin teho. Toki se mittaaminen on varmaan niin kallista ettei siihen kukaan lähde. Näin oli ainakin jossain euroopassa. Se mitattiin siis sillein, et jos valo hajos paljon niin katottiin silmän kokoselta alueelta watit käytännössä. Sit jos valosäde pysy yhtenäisenä niin mitattiin koko säde katseluetäisyydeltä. Itte laserin watit ei kerro kauheesti, kun suurin osa siitä hukkuu matkalla ja se leviää. Eli tämmönen mittaus tehdään sit kun kaikki hässäkät on paikoillaan ja mitataan sit käytännössä mitä sieltä tulee.

Niin no kaikki ainakin suomessa sojottaa ne laaserit aina muualle kun yleisöön.

Laserin vahingoittava vaikutus on kuitenkin lämpösäteily ja silmä ei kestä paljon mitään pienelle alalle tulevaa lämpöö ennen kun tulee vaurio. Mitä sitten tarvittiin silmään osumaa et tulee vahinko, se tais olla jotain 5 milliwatin luokkaa, jos niinkään paljon. Ihan ulkomuistista (en ole yhtään varma), lueskelin netistä ihan jotain virallisia laserin säätö kuponkeja. Ne laserit joita olen itte nightraverin kautta tutkinu on ollu kaikki sellasia, et niiden tehot ei riitä silmävaurioon.

Niissä siis kannattaa huomioida se hitollinen hävikki, kun pelkkä peili hukkaa jo yli puolet wateista.
Valonalle

Posts: 172

#8 • • Edited Valonalle sekopää

Replying to Laserit ja luvat:

Niin no kaikki ainakin suomessa sojottaa ne laaserit aina muualle kun yleisöön.



ai? no uskallan väittää ihan jotain muuta, itse olen todennut moneen otteeseen et suoraan silmiin tulee

--
voehan prkl

Lyra

Posts: 666

#9 • • Lyra

Replying to Laserit ja luvat:


---
Niin no kaikki ainakin suomessa sojottaa ne laaserit aina muualle kun yleisöön.

---


ai? no uskallan väittää ihan jotain muuta, itse olen todennut moneen otteeseen et suoraan silmiin tulee





ne on ollut sit laittomia,

suomes pitää laserit osoittaa olikse nyt pari metriä ihmisten pään yli, sen takia laserpointeissakin ne osuu sit sinne korkeelle takaseinälle. sama juttu oli flowssa, ei saanut staffikaan olla ääni/valo kopin yläkerroksissa silläaikaa kun laserit soi, jottei osu kehenkään.

vaikkakin oon ymmärtänyt että niissä lasereissa on sellanen turvamekanismi ettei se laser kertaakaan jää _aivan_ paikoilleen vaikka näyttäiskin siltä, eli tekee kokoajan pientä liikettä jollon ei pitäis olla silmälle vahingollista.

syy et miks suomes sit ei saa yleisöön osoittaa on, et joskus turvamekanismitkin kai pettää ja esim venäjällä on sit pari tyyppii sokaistunut. joten ollaan mieluummin super varovaisia.



tästä aiheesta taitaa olla keskustelua monessakin topikissa mutta kun tässäkin on jo sitä jonkunverran niin pysyköön auki....
Valonalle

Posts: 172

#10 • • Valonalle sekopää

Replying to Laserit ja luvat:


---

---
Niin no kaikki ainakin suomessa sojottaa ne laaserit aina muualle kun yleisöön.

---


ai? no uskallan väittää ihan jotain muuta, itse olen todennut moneen otteeseen et suoraan silmiin tulee
---




ne on ollut sit laittomia, .



tiedän kyllä mutta viestin alkuperäinen postaaja puhui kaikesta ei pelkästään laillisista

--
voehan prkl

heze

Posts: 52

#11 • • heze

Replying to Laserit ja luvat:


vaikkakin oon ymmärtänyt että niissä lasereissa on sellanen turvamekanismi ettei se laser kertaakaan jää _aivan_ paikoilleen vaikka näyttäiskin siltä, eli tekee kokoajan pientä liikettä jollon ei pitäis olla silmälle vahingollista.



Noissa Stairville & muut halppismerkit -laitteissa ei ole tällaista turvamekanismia. Niissä saattaa olla jotakin skannereiden toiminnan tarkkailevaa mekanismia joka sitten ehkä toimii skannerin hajotessa tai ei, mutta DMX:llä ajettaessa purkin saa tietyillä arvoilla piirtämään pelkkää yksittäistä paikallaan pysyvää pistettä ja tommosella 50mW vermeelläkin näkö vaurioituu klubitilojen etäisyyksissä nopeammin ko refleksi ehtii sulkeen silmän.

Sitten päästään toki keskustelemaan tämän todennäköisyydestä. Voihan sitä myös kadulla kävellessä jäädä auton alle ja kuolla. :)