Nykyiset audioformaatit (WAV, MP3, AAC, FLAC, jne...)

2 posts, 1 page, 4,653 views

golem

Posts: 1,395

#1 • • golem Golem
Jos tästä on jo olemassa topic nii suokaa anteeksi ja laittakaa siihen linkkiä. Eli mikä on nykyään tilanne teidän mielestä audioformaattien suhteen? Tässä mun näkemys:

- Wavit on standardikamaa musiikin tekemisessä. Nykyään myös musiikin DJ-jakelussa käytetään Waveja mm. Beatportista, mutta mun mielestä siihen sopisi paremmin lossless formaatti (FLAC, AAC lossless..?)

- Sovellukset jossa tarvitaan tehokasta kompressiota, niin AAC (MP4:n audioformaatti) on vähitellen syrjäyttämässä MP3:n ja muodostumassa standardiksi.



Mua askarruttaa eniten se, että mikä on paras häviötön pakkausmuoto musiikin levittämiseen. FLAC on ilmeisesti aika hyvä, mutta huomasin tossa, että Pioneerin uusista soittimista kuulemma ainoastaan CDJ-2000 tukee FLAC:a (ja sekään ei lukenut ainakaan Thomannilla spekseissä). Alla olevassa artikkelissa vihjaillaan, että FLAC:lle ei ole tarvetta, koska AAC:ssa on hyvä häviötön pakkausmuoto. Tietääks kukaan tästä mitään? Näin luki Wikipedian AAC artikkelissa:

The MPEG-4 Part 3 standard also contains other ways of compressing sound. These include lossless compression formats, synthetic audio and low bit-rate compression formats generally used for speech.


Kysymys kuuluu, että kaikki laitteet joita markkinoidaan AAC yhteensopivina, niin tukeeko ne kaikkia AAC formaatteja mukaanlukien nuo lossless formaatit? Jos kerta on näin, niin mitä tarvetta on FLAC formaatille? Onko kenties niin, että AAC yhteensopivat ohjelmat/laitteet joutuu maksaa lisenssimaksuja jonnekin, mutta FLAC on täysin avoin?



http://www.djforums.com/forums/archive/index.php/t-216188.html

Pystyyköhän Pioneer lisäämään noita formaattitukia firmware päivityksillä tohon uuteen soitinmallistoon?
NwB

Posts: 327

#2 • • NwB
Eiköhän formaatit pureta raudalla, joten en usko firmiksillä saatavan useampia formaatteja käyttöön.

--
Jee! Kumpi voitti!!