Pakkoruotsi!

18 posts, 1 page, 10,594 views

lopez

Posts: 1,972

#1 • • lopez pahan päivän pakkasukko!
Jep-Jep..

Päräyttävän pakkoruotsi-illan vanavedessä (A2 @ TV2, 30.11.) lisätään pirtua myllyyn ja nostetaan "kissa pöydälle", ensisijaisesti galluppi hengessä, ja tyystin silkasta mielenkiinnosta.

Ylläpito deletoinee mikäli tälläinen jo löytyy.

--
My life fades.... the vision dims.
All that remains are memories.
I remember a time of chaos.
Ruined dreams. This wasted land.

SamHard

Posts: 2,098

#3 • • Edited SamHard
Eikös venäjänkieli ole nykypäivänä tärkeämpi ainakin biznez kielenä? Itse osaan jonkun lauseen ruotsinkieltä, tai suomenruotsia, en sitä "oikeeta":) Eipä tuosta ollut haittaa koulussa, mutta voisi se olla nykypäivänä valinnainen yläasteella! Kuitenkin se jokunen kymmentä prosenttia päätyy omasta valinnasta amikseen ja perusduuneihin, ja käy kerran 5 vuodessa dokaamassa ruotsinlaivalla.. niin ehkä sen aineen voisi vaikka vaihtaa inhimillisyysoppiin tai kohteliasuus/käytösoppiin*hih*
sapeli

Posts: 11,768

#4 • • sapeli jokukukamikä?
Ruotsinkielen opiskelu on sinänsäkin vähän turhaa, että Ruotsalaisten puheesta ei sen perusteella juurikaan saa selvää, lausumatapa on niin erikoinen.

Tässäkin asiassa vapaaehtoisuus olisi hyvä juttu, eli kunhan jotain ylimääräistä kieltä englannin lisäksi opiskelee, muuten mulle olisi aika sama. Suunnilleen yhtä paljon mulla olisi tähän asti elämässä ollut käyttöä espanjalla, saksalla, venäjällä tai sillä ruotsilla.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

lopez

Posts: 1,972

#5 • • lopez pahan päivän pakkasukko!
Oman ääneni upotin tervahautaan. :)

--
My life fades.... the vision dims.
All that remains are memories.
I remember a time of chaos.
Ruined dreams. This wasted land.

Lyra

Posts: 666

#6 • • Lyra
mulla on tällähetkellä vähän agrot tohon pakkoruotsiin (taas.). Luulis et korkeakoulu opinnoissa, oman alaan erikoistuminen ja kyseessä ollen graafinen ja 3D, ei tarviis enää tuota paska kieltä opiskella.

Savosta kotoisin olevana vois sanoo et se ruotsin pakolla opiskeleminen oli yhtä helvettiä. olisin mieluummin opiskellu mitä tahansa muuta kieltä. Mut kun pakotetaan tekemään jotain ni tietty siihen lukot iskee päälle. Varsinkin kun ei kyseisen kielen edustajaa edes kukaan koskaan ollut nähnyt niin ei ymmärtäny et miks helvetissä meidän sitä kieltä pitää opiskella. hyöty hukkaanheitetystä ajasta 0.

nihku tilanne nyt on johtanu taas äksyilyyn: kävin ekana vuonna se vitun ruotsin pakollisen kurssin, olin joka ainoalla tunnilla ja koetin jopa hammasta purren oppia. Tentin aikoina jouduin sairaalaan mutta sovin opettajan kans et teen ison esseen sen korvatakseni. tein ja sit tää sankari onnistuu jotenkin katoamaan joten mulla ei oo merkintää siitä kurssista ja nyt uus ruotsin opettaja meinaa pakottaa käymään kurssin uudestaan. Ei hirveesti nyt sydän syki ruotsiin päin.
MrMaunus

Posts: 396

#7 • • MrMaunus Räntämäen lataamo
Samoilla linjoilla siinä, että olis joku kielipaletti mistä valita. Ne pakkoruotsin puolustajien argumentit ei olleet kovin järkeviä imho ylen pakkoruotsi illassa. Se että puolustetaan pakkoruotsilla vähemmistön oikeutta saada palveluja omalla kielellään enemmistön kustannuksella on aika absurdia.

Jotain argumenteista mitä jäi mieleen:
"Ruotsi on meidän länsinaapurimme." (Venäjä on meidän itänaapuri ja viro etelänaapuri.)

"Pakkoruotsista puhuessa asenteissa on tarkistamisen varaa. Puhuttaisiin ennemmin hyötyruotsista" (Eikö se ole pakko jos ei ruotsinkieli kiinnosta ja sitä tuputetaan. Jos jollekin ihmiselle olisi enemmän hyötyä muusta kielestä vapaasti valittava kieli olisi parempi vaihtoehto. Itse jouduin väkipakolla opiskelemaan ruotsia peruskoulussa ja amiksessa, enkä osaa ruotsia juurikaan. Olipas taas hyödyllistä kun sen ajan olisi voinut käyttää johonkin kiinnostavampaan kieleen tai oman alan aineisiin.)

"Ruotsin opiskelu ei poissulje muita kieliä." (Mutta aika on rajallista ja koulussa olevat tuntimäärät myös. Opetetaan sitten hitto kaikkia maailman kieliä kun kerran kielet ovat niin hyödyllisiä eivätkä poissulje toisiaan.)

"Pakkoruotsin poistamisella yritetään ajaa rakenteellisia muutoksia." (Vähemmistöjä ei mielestäni saa hemmotella enemmistön kustannuksella. Eletään kuitenkin Suomessa ja mun mielestä pitäis olla maassa maan tavalla. Eli jos yksi ryhmä saa tiettyjä etuuksia omalla kielellä pitäisi muidenkin saada ne jonka vuoksi oliskin mun mielestä järkevää pitäytyä vaan suomen ja englanninkielessä. Tosin en tiiä mitä poliittisia vaikutuksia pakkoruotsin poistamisella olis, mut on se aika röyhkeää jos länsinaapuri alkaa närkästyy siitä että me puhutaan Suomessa suomea.)
¡ Previous post about a year ago !
Mikcore

Posts: 914

#8 • • Mikcore Eternity has passed
Se ei ollut rakkautta ensi silmäyksellä.
Minulla oli aika paljonkin ongelmia ruotsin kanssa, varsinki peruskoulussa ja lukiossa.

Nyt tilanne on täysin eri:
opiskelin Vaasan yliopistossa,
tutustuin paikallisiin, jotka puhuivat suurimmaksi osaksi ruotsia ja
osa duunihommista piti tehdä ruotsiksi.

Nyt ruotsinkielen taito on hyvä ja siitä on ollut minulle etua erittäin paljon työmarkkinoilla.

Ne jotka eivät kirjoita ruotsia yo-kirjoituksissa tai sitten eivät osaa ruotsia ollenkaan, niin he antavat paremman edun niille jotka ruotsin kieltä osaavat.
Funktion

Posts: 1,720

#9 • • Funktion over 9000
Itte vihasin pakkoruotsia koko koulunkäynnin ajan.. Aina sanoin että ikinä en tuu sitä kieltä tarvimaan.

.. vaan miten kävikään. Asun Ruotsissa.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

Cloud

Posts: 2,162

#10 • • Edited Cloud Game Freak

Replying to Pakkoruotsi!:

Se ei ollut rakkautta ensi silmäyksellä.


Ne jotka eivät kirjoita ruotsia yo-kirjoituksissa tai sitten eivät osaa ruotsia ollenkaan, niin he antavat paremman edun niille jotka ruotsin kieltä osaavat.




Mahtava trolli! Tai sitten vain captain obvious strikes back tosin helkutin yksiulotteisella katsantokannalla.

Sillä toki on myönnettävä, että jopa svahilista on hyötyä ja antaa paremman edun niille jotka sitä osaavat kun sattuvat hakemaan duunia oikeasta paikasta ja oikeanlaista duunia.
Voisihan sanoa näinkin. Ne jotka eivät osaa lentää lentokonetta (sanotaan vaikka boeingia) Antavat paremman edun niille jotka osaavat kun haetaan paikkaa boeingia lentämään. <- aika hiton NewSflash captain obvious eikö?


Maassa, ihmisissä ja kielessäkään ei ole mitään vikaa, mutta pakolla ruotsin opiskelu ei toimi. kyllähän 3kieli on ihan järkevä opetella mutta valinnanvapautta siihen kieleen pitäisi olla. Vähintäänkin pitäisi tarjota koulussa kuin koulussa paria muutakin relevanttia kieltä vaihtoehdoksi.

Omalta osaltani tervahautaan tämä vanha käytäntö ja vähintään valinta mitä kieltä kolmanneksi.

Niin ja kevennykseski loppuun on pakko kertoa kaikille, jotka nyt haluavat hankkia ruotsinkielen taidon vain koska sillä pääsee duuniin eikä muuten.

Loppukevennys sarkasmi trolli alkaa -> Eräs immeinen tuossa taannoin sai duunipaikan johon oli hakijoita noin 300 ja 1 otettiin. Miksi koska hän pelasi koripalloa ja työhön ottajat olivat fanaattisia koripallofaneja. Toki hän oli samalla linjalla muiden kanssa muutenkin mutta kun kaikista piti valita yksi oli tämä se viimeinen niitti joka nosti hänet ylitse muiden. Eli ei muuta kuin opettelemaan koripalloa!! <- End loppukevennyt sarkasmi trolli.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Jago

Posts: 4,039

#11 • • Edited Jago un-trained monkee
Mulle ei oo ruotsinopiskeluista ollu mitään hyötyy koska asun stadissa ja täällä asioidaan suomella tai englanniksi. Oon kerran tavannu vaasasta muuttaneen tytön joka ei osannu suomee, eikä englantia, mutta sekin tietty opetteli sitten suomea. Enemminkin sanoisin, että vaasantyyppisillä alueilla on ongelma, jos asukkaat luulevat, että koko suomessa pärjää pelkällä ruotsin kielellä, eivätkä he opettele suomea tai englantia.

Vaihtoehtoja kannattaisin mieluummin. Suuremman osan suomalaisista pitäisi osata venäjää ja saksaa. Itse olisin mieluiten opiskellut englantia ja ranskaa.
Pakkoruotsilta se mustakin tuntui ja tuntuu edelleen. Edelleen siis oon tavannu vain yhden ruotsia äidinkielenään puhuvan ja yhden huonosti ruotsia puhuvan ihmisen(suomesta tai ruotsista) joka ei osaa suomea tai englantia
Mulla pakkoruotsi väehntää opiskeluhaluja suunnattomasti. matikka ja ruotsi on mulla kuulakalloon aineita. En oo niissä hyvä eikä oikeestaan kiinnostustakaan ole. Matikkaa ymmärrän sentään tarvitsevani, mutta ruotsin sijaan tarvitsen intensiivistä englannin opiskelua tai saksaa mielestäni

Ymmäräisin ja kannattaisin muyös sitä, että suosittaisiin sitä tarpeellisinta kieltä näistä niillä alueilla missä niitä tarvitaan eniten. Saamella pitäisi olla vahvempi asema lapissa. Venäjällä idässä, ruotsilla rannikolla ja virolla etelärannikolla.

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

epicuros

Posts: 7,734

#12 • • epicuros

--
Valid criticism does you a favor.

Avatar
#13 • • Annakins Guest
Kannattanen ruotsin opiskelua koulussa niin kauan kuin valtion virkoihin on oltava vahintaan tyydyttava ruotsinkielen taito. Perusteluni perustuu taysin omakohtaiseen kokemukseen siita, etta koulussa kiukuttelin ja ajattelin etten ikina tule tarvitsemaan ruotsia mihinkaan kun englannillahan parjaa joka paikassa ja sitten paadyin tilanteeseen jossa tyopaikan saamiseksi oli pystyttava todistamaan vahintaan tyydyttava ruotsinkielen taito.

(Kaytin ruotsia ko. duunissa ehka 3 kertaa, ja silloinkin sanoakseni etta voisimmeko keskustella tasta asiasta suomeksi tai englanniksi kuin ei oikein tama erikoissanasto taivu ruotsiksi *hih*)

Sen sijaan se, onko perusteltua vaatia tyydyttavaa ruotsinkielentaitoa valtion viroissa onkin jo toinen keskustelu.
Jago

Posts: 4,039

#14 • • Jago un-trained monkee

Replying to Pakkoruotsi!:

Kannattanen ruotsin opiskelua koulussa niin kauan kuin valtion virkoihin on oltava vahintaan tyydyttava ruotsinkielen taito. Perusteluni perustuu taysin omakohtaiseen kokemukseen siita, etta koulussa kiukuttelin ja ajattelin etten ikina tule tarvitsemaan ruotsia mihinkaan kun englannillahan parjaa joka paikassa ja sitten paadyin tilanteeseen jossa tyopaikan saamiseksi oli pystyttava todistamaan vahintaan tyydyttava ruotsinkielen taito.

(Kaytin ruotsia ko. duunissa ehka 3 kertaa, ja silloinkin sanoakseni etta voisimmeko keskustella tasta asiasta suomeksi tai englanniksi kuin ei oikein tama erikoissanasto taivu ruotsiksi *hih*)

Sen sijaan se, onko perusteltua vaatia tyydyttavaa ruotsinkielentaitoa valtion viroissa onkin jo toinen keskustelu.

Annakins

Oon julkisella puolella töissä ja multa ei tota ruotsin kielen taitoa vaadittu, koska ruotsalaisille järkätään omat palvelut muualla(tai järkättiin silloin kun itse julkiselle päädyin).

Omalle kohdalle sattunut yksi ei muunmaalainen asiakas, joka osasi huonosti sönköttää ruotsia.
Mun mielestä valtion viroissa ei ole mitään pointtia vaatia ruotsin kielen osaamista, kun sen todellinen tarve on lähes yhtä olematon kun muussakin elämässä. Tai ainakaan sitä ei pitäisi vaatia jokaiselta työntekijältä. Riittää, että jokaisessa ammattiryhmässä on esim yksi joka osaa ruotsia.
Ja julkisissa viroissa kuitenkin yritetään kannustaa asiakkaita oppimaan suomea tai ruotsia jos ne puhuvan jotain muuta kieltä ja haluavat puhua englantia tai omaa kieltään, mutta ne edes auttavasti osaavat jompaakumpaa kotimaista, joten saman logiikan pitäisi mielestäni koskea myös ruotsin kielistä vähemmistöä.

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Cloud

Posts: 2,162

#15 • • Edited Cloud Game Freak

Replying to Pakkoruotsi!:

Kannattanen ruotsin opiskelua koulussa niin kauan kuin valtion virkoihin on oltava vahintaan tyydyttava ruotsinkielen taito. Perusteluni perustuu taysin omakohtaiseen kokemukseen siita, etta koulussa kiukuttelin ja ajattelin etten ikina tule tarvitsemaan ruotsia mihinkaan kun englannillahan parjaa joka paikassa ja sitten paadyin tilanteeseen jossa tyopaikan saamiseksi oli pystyttava todistamaan vahintaan tyydyttava ruotsinkielen taito.

Annakins


Tuo on ihan totta, että noita virkoja on. Ja kielikoettakin vaaditaan. Mutta monissa viroissa se on näennäisyys se koe, muodollisuus sanotaanko.

Mun pointti on oikeastaan onkin se, että olen periaatteessa samaa mieltä sun kanssa. Mutta kun esmes (huom -> osa) lääkäreistä/poliisieistakaan ei sitä ruotsia osaa vaikka "pitäisi" ja toisaalta kieltä osaamattomiakin lääkäreitä yritetään värvätä täys ruotsinkielisille alueille (lääkäripula tjs) niin toi koko systeemi on turha/toimimaton tai ei se ainakaan kunnolla toimi. Miksi sitä sitten edes ylläpidetään muuten kuin silmälumeeksi.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

walkout__

Posts: 401

#16 • • Edited walkout__ DJ
Pakkoruotsi pitäisi kiltää lailla. Sehän on homoiluun terkoitettu kieli. Hintta Hinttar Hintarna Homohinttarna.
Mikcore

Posts: 914

#17 • • Mikcore Eternity has passed
Mielenkiintoinen vastaus Cloudilta. Mitä tarkoittaa Trolli?

Tiedoksi edelleen, että ruotsin kieltä ei ole hankalaa oppia.
Ruotsi on edelleen toinen kotimainen kieli, sitä ei voi kieltää lailla ja sitä puhutaan erittäin paljon suomessa.