Loisteputkivalaisin (elektroninen kuristin), kaiutin-napsaus ja suotokondensaattori

9 posts, 1 page, 7,409 views

golem

Posts: 1,395

#1 • • golem Golem
Ei varsinaisesti ole ehkä oikea foorumi, mutta täällä on varmaan laidasta laitaan ihmisiä, niin ehkä joku osaa ehdottaa parasta ratkaisua.

Eli mulla on sellainen ongelma, että paikka jossa on studiokamat, niin on valitettavasti niin, että saman sulakkeen alla on studiotietsikan lisäksi mm. pari loisteputkilamppua. Loisteputkilamppuja kytkettäessä päälle tai pois päältä tulee kaiuttimista enemmän tai vähemmän voimakas napsahdus. Mulle joku sanoi, että napsahdus voi jopa rikkoa kajarit, ja aika voimakkaalta se välillä kyllä kuulostaa. Välillä myös ulkoinen äänikortti menee mykäksi, kun painaa valokatkaisijaa (ja pitää käynnistää uusiksi), joten jännitepiikki on ilmeisesti liian suuri, jos tollaista tapahtuu ja damage on todennäköistä pitkällä tähtäimellä.

Osa rätinästä poistui, kun vaihdoin loisteputkivalaisimen suotokondensaattorin uuteen, mutta edelleen kuuluu se voimakas napsaus. Napsauksesta pääsin lähes kokonaan irti niin, että irroitin loisteputkivalaisimesta maadoituspiuhan rungosta. Eli todennäköisesti kuristimen induktanssi purkautuu jännitepiikkinä maan ja nollan välillä.

Napsahdus tulee siitä huolimatta, että asensin kaikki tietokonelaitteet APC:n ylijännitesuojan-jatkojohdon taakse, jossa saattaa olla myös suodatin.

Tässä mahdollisia ratkaisuja ongelmaan:

- valot eri sulakkeeseen (ei tuu onnistumaan)
- erotusmuuntaja (liian järeä ratkaisu)
- galvaaninen erotin?
- uudet loisteputkivalaisimet elektronisella kuristimella (lienee liian kallista)
- toisen tyyppinen valaisin (ei mielellään)
- joku suotokondensaattoriviritys maan ja nollan välille..?
- loisteputkivalaisimien maadoituspiuha irti metallirungosta ja eristysteipillä tukkoon (onko sähköturvallisuusmielessä liian kyseenalaista?)

Mielipiteitä?
Jussi Soro

Posts: 6,385

#2 • • Edited Jussi Soro choon!
Eikös tuo galvaanisella erottimella mene? Maksaa kympin verran sähkötarvikeliikkeestä, joten on ainakin huomattavasti halvempi testata kuin vetää sähköjä uusiksi.

edit: noin niinkuin yleisesti ottaen 80% sähkösurina/napsumis/häiriöongelmista ratkeaa erottimilla.
golem

Posts: 1,395

#3 • • golem Golem

Replying to Loisteputkivalaisin (elektroninen kuristin), kaiutin-napsaus ja suotokondensaattori:

Eikös tuo galvaanisella erottimella mene? Maksaa kympin verran sähkötarvikeliikkeestä, joten on ainakin huomattavasti halvempi testata kuin vetää sähköjä uusiksi.

edit: noin niinkuin yleisesti ottaen 80% sähkösurina/napsumis/häiriöongelmista ratkeaa erottimilla.



Minkäköhänlainen galvaaninen erotin? Mä oon käsittänyt, että sillä voi erottaa esim. antennin tai puhelimen maadoituksen sähköjen maadoituksesta, mutta miten ton ongelman pystyisi ratkaisemaan?
Jussi Soro

Posts: 6,385

#4 • • Edited Jussi Soro choon!

Replying to Loisteputkivalaisin (elektroninen kuristin), kaiutin-napsaus ja suotokondensaattori:


Minkäköhänlainen galvaaninen erotin? Mä oon käsittänyt, että sillä voi erottaa esim. antennin tai puhelimen maadoituksen sähköjen maadoituksesta, mutta miten ton ongelman pystyisi ratkaisemaan?


Niin kandeis varmaan lukea tarkemmin nuo ongelmat, eli jos kyseessä tulee tosiaan äänikortista (ja sammuttaa jopa sen) niin eipä tuo ratkeakaan sitten erottimilla. Sillähän saisi siis signaalitason häiriöt pois (voi kyllä jeesata napsun poistoon kaiuttimen suuntaan). Tosin jos sulla äänikortti tipahtaa välillä pelistä tuon takia niin kyllä ongelma alkaa olla jo sitä luokkaa että suosittelen toisenlaisen valaisimen ostoa... Toki toi voi johtua nimenomaan siitä että signaalipäähän muodostuu joku piikki ja tällanen laite nimenomaan blokkaa sen pois.

Tällaisella laitteella saa yleensä häiriöt pois studiosta: http://www.thomann.de/fi/rolls_he_18.htm

edit: onpas muuten kallis, kyl noita vastaavia löytyy halvemmallakin
golem

Posts: 1,395

#5 • • golem Golem
Naksahdus poistui toisesta huoneesta, kun vaihdoin valaisimen perus plafondiin jossa on E27 kannat ja niihin energiansäästölamput. Nyt on vielä yksi valaisin jäljellä, johon on kyllä pakko saada loisteputkivalaisin.

Olen yrittänyt metsästää elektronisella kuristimella varustettua 2x120cm loisteputkivalaisinta, mutta sellaisen löytäminen tuntuu lähes mahdottomalta. Melkein kaikki halvimmat on magneettisella kuristimella, ostin biltemasta yhden ja se oli, myös K-raudan ja tarjoustalon mallit on samaa. Ainoastaan kolmesta paikkaa olen löytänyt elektronisella kuristimella varustetun version. Yksi on www.valotorni.fi, josta saa jopa 40eur ja 60eur hintaan valaisimet, mutta liike sijaitsee Torniossa ja joutuisi tilaamaan postilla, mikä vähän epäilyttää. Toinen on Bauhaus Espoo, josta löytyi Osramin vastaava valaisin, mutta maksaa 155eur, eli aivan liian kallis. Sit oli viel kolmas (Adlux) joku nettikauppa jossa valaisin oli kanssa ökykallis.

Eli osaisiko joku neuvoa, mistä päin pääkaupunkiseutua saisi halvalla 120cm putkilla (ja miksei myös 60cm putkilla) varustettua elektronisen liitäntälaitteen (tai kuristimen) loisteputkivalaisinta?
golem

Posts: 1,395

#6 • • Edited golem Golem
Ostin sitten sen valotornin 60eur maksavan loisteputkivalaisimen (elektronisella liitäntälaitteella/kuristimella):

http://www.valotorni.fi/notuskattovalaisint82x36w-p-469.html


Täytyy ehdottomasti suositella, tuo syttyy silmänräpäyksessä kuin hehkulamppu (siis jopa huomattavasti nopeammin kuin energiansäästölamput), vaikka putketkin on ikivanhat, ja mitään naksumisongelmia ei enää näyttäisi olevan ollenkaan. Tosin lampusta saattaa kuulua tosi hiljaista surinaa, (en oo ihan varma). Lisäksi se painaa 3 tai 4 kertaa vähemmän kuin tavallinen loisteputkivalaisin, tosin runko on sit vähän heppoista metallia. Ja on vielä tyylikäs.
SamHard

Posts: 2,098

#7 • • SamHard
Mullakin on paskat valot, ja ne aiheuttaa huonoa karmaa sekä monenmoista miksaukseen liittyvää eqtusten aavemaista heittelyä! Ken tästä happorallista selviää niin olkoon hän ylistetty 303 kuninkas äärettömään cutffiin valtias sekä kaiken älyttömän läpän johtaja!
Funktion

Posts: 1,720

#8 • • Funktion over 9000

Replying to Loisteputkivalaisin (elektroninen kuristin), kaiutin-napsaus ja suotokondensaattori:

Mullakin on paskat valot, ja ne aiheuttaa huonoa karmaa sekä monenmoista miksaukseen liittyvää eqtusten aavemaista heittelyä! Ken tästä happorallista selviää niin olkoon hän ylistetty 303 kuninkas äärettömään cutffiin valtias sekä kaiken älyttömän läpän johtaja!



Ehhh... Ei se oo mitään paskaa läppää ja voodoota että studiokamat ja etenkin loisteputket saman sulakkeen alla on erittäin paska idea.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

SamHard

Posts: 2,098

#9 • • Edited SamHard

Replying to Loisteputkivalaisin (elektroninen kuristin), kaiutin-napsaus ja suotokondensaattori:


---
Mullakin on paskat valot, ja ne aiheuttaa huonoa karmaa sekä monenmoista miksaukseen liittyvää eqtusten aavemaista heittelyä! Ken tästä happorallista selviää niin olkoon hän ylistetty 303 kuninkas äärettömään cutffiin valtias sekä kaiken älyttömän läpän johtaja!
---


Ehhh... Ei se oo mitään paskaa läppää ja voodoota että studiokamat ja etenkin loisteputket saman sulakkeen alla on erittäin paska idea.



En ole niin väittänytkään=) Tuo oli lähinnä itseironiaa! Kun en saa miksausta/masterointia kohdalleen, niin siihen on syynä vuorovedet, ilmastonmuutos tai joku muu seikka kuin se että
en ehkä "mahdollisesti" vaan osaa tai jaksa keksiä miten ihmeessä saisin miksauksen kuntoon!*hih*