Ensimmäisiä Akustisia Kabinetteja Julkaistu!

35 posts, 2 pages, 11,966 views

Avatar
#1 • • Edited Sir Henri Risti Guest
Tervehdys,

Tää on ambienttia ja kabinettia, eka akustinen kabinetti. Siinä oon käyttäny cräshejä ja cymbaaleja heijastamaan ääntä ja nuottitelineitä, mitkä oli peitetty vaatteilla vaimentamaan ääntä tietyissä kulmissa, ääni nauhoitettiin 4 eri mikrofonista. Voit tsiigaa kuvan täältä siitä:



akustinen_kabinetti.jpg

Tässä myös digitaalista kabinettia ja tästä ekasta biisistä on myös remix-kit ladattavissa 98khz ja 24bit wav:



http://www.4shared.com/file/NdrIVZU1/Uusi­_kansio__2_.html

Tässä myös muita digitaalisia kabinettibiisejä:







Olen myös tehnyt ensimmäisiä kokeita akustisilla kabineteilla pelkillä mikrofoneilla, homma toimii kuten virtuaalisesti paitsi että nyt ääni on prosessoitu rumpumikrofoneilla ja mikserillä jonka jälkeen se tallennetaan tietokoneelle.

Yleisesti Kabinetista:

- Kabinetti syntyi noin vuosi sitten puolivahingossa tehdessäni aloittelijoille suunnattua "Oppipalikat" opetussarjaa. Tässä linkki siihen: http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=71666;sivu=1

- Kabinetissa luodaan niinsanotusti digitaalisesta äänestä akustista. Kun digitaalisen äänen voidaan ajatella olevan kuin yksinkertainen delay, niin Kabinetissa tästä delaystä on rakennettu parisataa erillistä Kabinettia. Eli kun ajattelet miten tämä kaiku käyttäytyy luonnossa, niin se ei ole niin säännönmukainen kuin tavallinen delay. Siksi Kabinetti onkin kuin akustista ääntä, koska siinä tehdään ääni paljon pienemmistä palasista ja alusta alkaen yhdistäen ne isommiksi kokonaisuuksiksi. Eli biisissä voi olla sata Kabinettia vaikka haitsun yläpäälle.

- Kabinettigenre on kuin elävää matematiikkaa: siinä sinun pitää oppia kuulemaan matematiikka äänessä ja ymmärtämään sitä. Siksi tiedostonimetkin ovat muotoa CabV.1.0^2+CabV.2.2^3. Versionumero tarkoittaa eri kabinetteja ja potenssinumero sitä, kuinka monta kertaa kyseinen kabinetti on ajettu eli sama ääni käsitelty samalla kabinetilla. Jos kabinettia muokataan, siitä tulee toinen versio. Koko biisistä voi rakentaa kaavion tällä menetelmällä merkiten kummallekkin kanavalle erikseen kabinetit.

Viritin homman nyt ekoja kertoja hardwarella seuraavasti:

- Tietokoneesta lähtee ainoastaan left kanava mikseriin.
- Mikseriin tulee myös kolme rumpumikkiä sisääntuloihin, kaikki ohjattu right channeliin.
- Bassorumpumikki on ohjattu nauhoittamaan mikserin phonesiin liitettyä keskiäänikaiutinta. Tämä kaiutin on ekualisoitu mikseristä ja siihen on liitetty kaksi efektilaitetta. Tästä tulee kappaleeseen lämmin lo-fi basso.
- Kaksi tomimikkiä on liitetty hieman eri kulmissa nauhoittamaan tietokoneen kaiuttimista stereoääntä. Tietokoneen kaiuttimet toistavat trebletaajuuksia lo-fi miksiin. Tietokoneesta lähtee nyt siis samaan aikaan monona ääntä left channeliin mikseriin (digitaalinen ääni) ja sama ääni soi samaan aikaan tietokoneen kajareista (analoginen ääni). Mikit on säädetty hieman erilaisiksi ekualisoinneiltaan ja efekteiltään.
- Kaikki mikrofonit on laitettu right channeliin eli. Nyt kun haluat soittaa esim. keskiäänikajarista ainoastaan tietokoneesta tulevaa digitaalista ääntä niin vaihdat sen left channeliin. Jos haluat soittaa siitä ääntä, minkä kaksi rumpumikkiä nauhoittaa tietokoneen kajareista niin vaihdat right channeliin. Eli toisinsanoen, voit nauhoituksessa säädellä soittamasi kappaleen lo-fi/-hi-fi tasoa säätämällä suoraan tietokoneesta tulevan hi-fi (digitaalisen) äänen ja tomimikkien nauhoittamaa lo-fi (analogisen) äänen suhdetta. Kun vielä ohjaat bassorumpumikin nauhoittaman äänen erikseen mikserin sub-kanaville saat kaksi erillistä ulostuloa lisää plus voit vaihdella mikseristä tulevan phones-ulostuloa main mixin ja sub-mixin välillä.
- Nyt voit yhdistellä vielä eri efektejä, mikrofonien suhteita, ekualisointia eri mikeissä, mahdollisuuksia on satoja!

Jokatapauksessa, tässä on nyt esitteillä ensimmäistä raakamateriaalia: en ole käsitellyt nauhoitusta mitenkään eli ihan livesetti ja Venetian Snaresia äänimateriaalina:

http://www.4shared.com/audio/27GgBRKX/kabinetti.html

Tv. turisti aka Futuristi aka Sir Henri Risti aka Robin Huudi aka Anakin Eiktiwan aka Dj Robbin Hoodz
Ressiv

Posts: 1,582

#5 • • Ressiv
tule ulos kaapistasi!
Jil

Posts: 682

#6 • • Jil
onks tää trolli? jos ei ni lol
Kimbou

Posts: 608

#8 • • Kimbou
jätkähän vetää vittu jotain huumeita!!!

--
pitäkää kiinni pienistä pippeleistä ja roikkuvista tisseistä se on menoa nyt.

Sami de Sousa

Posts: 1,221

#10 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]
Arvon Sir Henry Rölli, eiköhän tämä klubbari ole jo valloitettu. Nyt on aika laajentaa reviiriä ja kuulijakuntaa. Mä olen paskasessiolla lukenut näitä juttuja ja kun meno on käynyt aika kuivahkoksi, olen joutunut kaivamaan kellarista vuosien 89-94 akkarikokoelmat. Aika on kuultanut muistot eikä akkaritkaan oikeen uppoa. Mä olen varma, että esim. Stealthunitissa ja Bassossa on kymmeniä jamppoja, jotka odottavat sormet näppäimistöllä syyhyten, että avaisit kabinettisi ovet myös heille. Minäkin saisin taas paskasessiolle tuoretta luettavaa. Pliis!
Avatar
#11 • • Sir Henri Risti Guest
Äänenlaatu ei ole nyt tässä tärkein tekijä, vaan itse kabinetti ja sen ensimmäiset toteutukset akustisena. Kabinettitutkimus tulee jatkumaan ja sitä on oikeus kaikilla muillakin seurata.
Damien

Posts: 2,882

#12 • • Damien [tr3ox]
Vituttaaks jengii täs niinku erilaisuus, ymmärtämättömyys vaiko musikaalisuuden puute vai onks kaikki vaan läppää ja Henkka on nyt tulikasteessa ennen skeneen hyväksymistä?

Tämähän on teknologia tutkimusta äänelle, joten väittäisin siten myös todella olennaista tietoa tekno-skenelle, vai onks skene jo niin itseensä ummehtunutta, että erilaisuus ei ole enää suvaittavaa?
Individual

Posts: 10,942

#13 • • Edited Individual HYPNO!

Replying to Ensimmäisiä Akustisia Kabinetteja Julkaistu!:

Damien, 23.8.2010 13:59:
Vituttaaks jengii täs niinku erilaisuus, ymmärtämättömyys vaiko musikaalisuuden puute vai onks kaikki vaan läppää ja Henkka on nyt tulikasteessa ennen skeneen hyväksymistä?


Heh, itseasiassa just eilen ajattelin, että jos tätä samaa kabinettia tarjoilisi joku guru Frankfurtin Musik Messe:ssä, niin vastaanotto olisi salee erilainen. :D Eikös se Lee "Scratch" Perrykin haudannut masternauhoja puoleksi vuodeksi maahan, koska tulee parempi soundi. :D Tosin niin Lee Perry-siiderillä kuin sillä musiikkimessukaverilla lienee näyttöjä osaamisestaan ja näkemyksestään, eivätkä he varmastikaan yrittäisi aliarvioida keskiverto klubideejiin/ tuottajan älykkyyttä puskemalla mitä tahansa tuonne taajuudelle. Mut joo, kukat, plur ja sillee.

edit: kyllä musiikissa, dj-soitossa niinku aika monessa muussakin asiassa on ne tietyt perusjutut ja lainalaisuudet ja ne nyt vaan on, vaikka kuinka vituttaisi.

edit2: nuo siis lähinnä koskien niitä kabinetti dj-nauhoitteita.

edit3: mutta eipä tässä minun muroihin ole kustu. Se yksi munkkikaapubändi kiertää maailmaa soittamalla kitaroiden kiertoääntä hirveällä voluumilla saaden kriitikot ja yleisön ilta toisensa jälkeen hämilleen ja kiittämään äärimmäistä kokemusta. Eli raja on loppupeleissä aika häilyvä.
Damien

Posts: 2,882

#14 • • Damien [tr3ox]

Replying to Ensimmäisiä Akustisia Kabinetteja Julkaistu!:

Individual,
edit: kyllä musiikissa, dj-soitossa niinku aika monessa muussakin asiassa on ne tietyt perusjutut ja lainalaisuudet ja ne nyt vaan on, vaikka kuinka vituttaisi.



Tää läppä on jo niin vanha et se pitää ottaa täysin läppänä.

(tämä seuraava ei ole kohdistettu jäbään vaan yleiseen jakeluun)

Vitut kuuntelijasta, siis toistan VITUT KUUNTELIJASTA. En ole koskaan tehny musaa muille ku korkeintaan ittelleni ja hyvin muistan kuinka meidänkin bändille ulistiin joskus viis vuotta takaperin siitä mitä saa ja mitä ei saa tehdä, ku laitettiin omat rankat visiot freeformista. Ei kukaan kiellä sitä , että perusjutuista jotkut asiat vaan toimii tietyllä tavalla, mut esim. mä en oo koskaan koittanu meidän tuotoksissa panostaa yleisön mielipiteeseen vaan oon orjallisesti palvellu saundia ja ite matkustellu siinä ohessa oman pääni sisällä. Ei kuuntelijalla ole mitään arvoa musiikin tuottamisen suhteen, ainoa arvo esim. mulle tulee niiden tunne transportaatiosta, siitä miten mä samaistun mun musiikin tuottamaan tunne-elämykseen kuuntelijan kohdalla. Eli vituttiko, rakastuttiko tai jotain, näihin juttuihin voi panostaa lisäämällä interaktiota kuuntelijan ja tuottajan välille, mutta ei se kuuntelija ole mikään prioriteetti - saundi on prioriteetti ja sen luominen oli se sitten hyvää tai jonkun toisen mielestä ihan diiba daabaa. Saundi tulee synnyttää tähän maailmaan, se on konkretiaa jostain niin syvästä henkisyydestä, mitä kansat ovat tehneet jo tuhansia vuosia. Miksi se pitäisi jokaisen tuottajan kohdalla edustaa pyrkimystä päästä soittamaan mahdollisimman monelle ja miellyttäen mahdollisiman montaa? Laumakäytöksestä kumpuavaa joukko hallusinaatiota koko moinen käsite, mikä pitää purkaa individualistisesti <- hehe, huumeiden, musiikin ja rytmin kautta. Nää kaikki voi olla taas niin absurdisti tuotettuja ettei niistä varsinaisesti saa mitään muuta irti kuin ääntä. Jos on näkemys niin silloin sille löytyy myös ymmärrys ja ymmärrys edustaa mulle arvokasta asiaa sillä se edustaa älykkyyden ilmentymää tässä skitsofrenisessa maailmankaikkeudessa. Close the floodgates :) TY!
SamHard

Posts: 2,098

#15 • • Edited SamHard
Kaikki erilainen ja outo soundi on coolia koittakaa tajuata se! No ei nyt sentään.. on siinä onneksi niitä harmaan sävvyjä mustan ja valkoisen välissä. Itselle on maistunut aina kaikki epäkaupallinen paremmin. Suomirokkiakin löytyy 1 levy, vaikka ne amisrokit on yleisesti yhtä hyviä kuin katrihelenatjamuut. En voisi kuvitella elämää ilman radiota ja mtv:tä koska mistä vitustä mä muuten tietäisin mikä on sellasta hyvää soundia mikä on muodissa! Taino tietty onnelassa voi kysyä diijeiltä mikä oli se hyvää biisi missä oli se uu jee jee beibe jee siin kertsissä!
Kieltämättä Kabinetissa (TM yläkulmassa pienellä) on enemmän munaa ja taidetta kuin 4.:ssä radioasemassa ja mtv:ssä yhteensä!
FunkyDee

Posts: 729

#17 • • FunkyDee
Nää futuristin luomukset on paljastanu monia hyviä mielipiteitä, joita en odottanu edes näkevän mr-dj.orgin tai klubitus.orgin nettisivulta. Kyllä omastakin mielestä ehkä futuristin sisältä näkyy jotakin vaikka tuskin musiikkia radiossa tulisi pyöritettyä paljon. Oli mies sitten trollaamassa tai ei niin silti aika omistautunu tälle kabinet jutulle.
Timce

Posts: 5,381

#19 • • Timce
Mua häiritsee tämä pakkosyöttäminen. Kabinetti sitä, kabinetti tätä.

Et ole keksinyt mitään uutta, et ole rikkonut genrerajoja. Yrität luoda uuden genren ja saada feimiä, musiikin kustannuksella. Aika vittumaista toimintaa.

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss