Kick-survery (mistä saat / millä teet kickit)...

15 posts, 1 page, 5,800 views

golem

Posts: 1,395

#1 • • Edited golem Golem
Vois täältäkin vähän kysellä asiaa. Eli mistä hankit (web, sample-kollektio tms..)tai millä syntetisoit kickisi...?

Mulla on sampleja vähän joka puolelta ja sen lisäksi syntetisoin Drumatic ja Bazzism synilla, mutta kumpaakaan en oo tyytyväinen. Kaipaisin jotakin, jossa mm. pystyy säätämään erittäin tarkkaan pitch-käyrää. Tässä jotain mitä ihmiset on suositellut:

uTonic
Kicklab XXL
Metrum
Battery

Kickistä hyvän kuulosen tekevät efektit tai jekut toki kiinnostaa myös. Perusjuttu on kai et erotellaan napsu ja alataajuudet toisistaan, ite en oo sitä vielä tullut harrastaneeksi.

Ai niin, sellanenkin softa oli kuin Psykick jota moni on suositellut, mutta sitä ei saa enää mistään netistä. Jos joku omistaa sen ja voisi heittää mulle niin oon kiitollinen.
villelope

Posts: 2,846

#2 • • villelope Lope of Lope & Kantola
Oon peruslaiska tuottaja, en jaksa alkaa säätämään mitenkään erikoisen paljoa.

Mun vaihtoehdot.
1) Sample suoraan samplepankista
2) Kaksi tai useampi sample samplepankista, yhdistettynä equtteluun ja miksailuun.

Enemmänkin voisi toki säätää ja luulen, että jatkossa tulee vietettyä pitemmänkin aikaa "sen oikean" kickin löytämiseen. Usein vain flow-tila vie mennessään ja mulla on biisi rakennettaan myöten valmiina ennen kuin palaan kickin viilaamiseen. Toimii mulla, ei välttämättä muilla.
SamHard

Posts: 2,098

#3 • • SamHard
Siniaalto on hyvä psykickiin esim NI Massivessa varsin helppoa. 909 (samplesta) kickistä saa muokattua myös melkeen minkä kuuloisen psykickin tahansa, vaikka ihan FL studion perus samplerilla tekee 3 pisteen laskevan pich käyrän. Saa hyvän napsun tolla. Noilla saa
periaatteessa jo tehtyä minkä tahansa psykickin.
909 emulaatiosofta esimerkiksi halpa ja helvetin hyvä d16 groub Drumazon
toimii psykekickien luomiseen parissakymmenessä sekunnissa. On paljon
dynaamisempia ja fätimpiä tuolla tehdyt kuin muutamassa psytrance
sample packissa mitä olen ostanut joskus.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#5 • • Jussi Soro choon!
Samplekickkejä käytettäessä kandee kans tehdä tiettyjä juttuja. Yleisesti ottaen kickin valinta on tärkein osuus, eli hyvässä kickissä on tiukka snappi ja hyvä tukeva sweeppi alas, jossa on riittävästi sekä mid- että alabassoa. Sample sais mieluiten olla kompuroimaton, ainakin monet Vengeancen samplet on aivan liikaa kompuroituja, eikä vaan toimi. Toki Vengeanceltakin löytyy hyviä sampleja. Sample kannattaa pätkäistä 1/8-nuotin pituiseksi, eli siis siten, että 4/4-biitissä 50% ajasta kick soi ja 50% ajasta ei.

Tärkeintä kickin työstämisessä on kompurointi, eli kompressorin attack ottamaan kiinni heti snapin jälkeen, yleensä jossain n. 15ms kohdilla on aika hyvä. Kannattaa hakea överikompuralla toi kohdilleen. Release pitkälle, ei tarvitse irroittaa enää samplen aikana. Ratio johonkin n. kolmen - neljän paikkeille. Jos myöhemmässä vaiheessa kick hukkuu, niin kannattaa ennemmin kompuroida lisää ja nostaa snapin tasoa, kuin nostaa koko kickin volumea. Kickkejä kannattaa yleensä equttaa pistetaajudelta 195Hz, josta leikataan pienimmällä Q-arvolla kaikki pois (tai ainaski -16dB). Tuo taajuus tuo mutaa ja epäpuhtautta kickin sointiin.

Mikä on vielä tärkeämpää kuin pelkkä kickin tuunaaminen, on kickin ja basslinen yhteispeli, eli alabassot kannattaa aina sidechainata kickin kanssa. Tämän lisäksi tietyt bassopään enhancerit, esim Wavesin Renaissance Bass säätää kickin ja bassot toimimaan paremmin yhteen. Renaissance Bassilla kannattaa yleensä säätää siten, että kickistä otetaan hiukan pois 80Hz:n kohdalta ja bassolinjaan lisätään hiukan samoille kohdille. Joissain tapauksissa toi on kyllä päinvastoin, kokeilkaa.
Lumpy

Posts: 873

#6 • • Edited Lumpy Big Mistake | Carbon Based | Finrg

Replying to Kick-survery (mistä saat / millä teet kickit)...:

Jussi Soro, 16.8.2010 20:00:
Kickkejä kannattaa yleensä equttaa pistetaajudelta 195Hz, josta leikataan pienimmällä Q-arvolla kaikki pois (tai ainaski -16dB). Tuo taajuus tuo mutaa ja epäpuhtautta kickin sointiin.



Oot oikeassa kyllä siinä että tuolla parin sadan hertzin tienoilla ei kannataa liikaa taajuksia olla, mutta meikä ei kyllä suosi noin radikaaleja toimenpiteitä. Lähtee todella helposti ne munatkin siitä kickistä kun keskibassoo menee sorkkii liikaa. Suosin mielummin etsimään sitä mutataajuutta boostaamalla jonka jälkeen sitten varovasti leikkaa kun se löytyy. Yleisesti mulla on osunut tuo pahin muta 300-400Hrz välille riippuen kickin virtystaajuudesta ja äänimateriaalista.
darudevil

Posts: 427

#7 • • darudevil Darude
Ihan hyviä ohjeita/lähtökohtia aiemmissa posteissa. En missään nimessä disauta Jussin ohjeita yleisesti, mutta sanoisin että kyllä se honotuksen tai boksin poisto kickistä on siitä yksittäisestä kickistä kiinni, eikä aina tuo 195Hz ole vakiotaajuus, jota leikata. Muistelen esimerkiksi Sandstormissa olevan Jaakon rauta-909:n kickin hyötyvän jostain 240Hz paikkeilla olevasta dippauksesta ja taas joku kicki jota olen lähiaikoina käyttänyt, mutaili 180Hz paikkeilla.

Itse käytän surutta samplepankkeja (mm. Vengeance, yeah, killmenow, dontcare, toimii), mutta useampi layeri auttaa kun haluaa muuttaa kuuluvaa soundia, mutta itse botne on jo sellainen mikä toimii.

Ai niin, myöskään tuo 8-osan pituinen kicki ei itellä pidä paikkaansa järjestelmällisesti, kickin pituus on biisi/miksikohtainen juttu, täytyy säätää per BPM, bassline jne.
Wert

Posts: 3,386

#8 • • Wert Varapalkkaliukuja

Replying to Kick-survery (mistä saat / millä teet kickit)...:

golem, 16.8.2010 18:04:
Ai niin, sellanenkin softa oli kuin Psykick jota moni on suositellut, mutta sitä ei saa enää mistään netistä. Jos joku omistaa sen ja voisi heittää mulle niin oon kiitollinen.



Muistaakseni Dino Psarasin sample kitti oli missä aivan vitun tiukkoja psy kickejä. Itse käytän niitä. Toinen mikä oli jees niin DMS Psy drums 3 tjsp. (löytyy myös 1,2, mutta en varsinkaan ykköseen ollu kovin innoissani).
Aikaa ja vitutusta saa kun rupee liikaa noita fiilaamaan.

PS. leikin myös Logicin omalla rumpukoneella ja sillä sain väännettyä kohtalaisen psy kickin, kunnon läskillä alapäällä. Pystyy myös säätämään varsin reippaasti.

Tiä sit ootko jo nää testannu ja onko näistä löpinöistä mitää hyötyy :D
xybo

Posts: 1,100

#11 • • xybo meeple!

Replying to Kick-survery (mistä saat / millä teet kickit)...:

Lumpy, 20.8.2010 10:42:
---
näköradiomies, 19.8.2010 10:26:
kaikist parahin on kyl iha perus 808 tai 909.. samplerilla laittaa sit pitkään kasiin vaikka pitch envelopea jos haluu jotaki villimpää

---


Onneks noita ei oo käytetty ku kohta 30 vuotta, mutta kuinka uniikki basari konemuusiikissa voi loppujen lopuksi olla nykypäivänä?



Kitara ja useimmat muut soittimet on ollu pitempäänkin mestoilla. Ja kovasti tulee samankuulosta kamaa kokoajan. Ja onhan noi Rolandin rumpukoneen soundit edelleen se kovin juttu by far <3
näköradiomies

Posts: 491

#12 • • näköradiomies

Replying to Kick-survery (mistä saat / millä teet kickit)...:

Lumpy, 20.8.2010 10:42:
---
näköradiomies, 19.8.2010 10:26:
kaikist parahin on kyl iha perus 808 tai 909.. samplerilla laittaa sit pitkään kasiin vaikka pitch envelopea jos haluu jotaki villimpää

---


Onneks noita ei oo käytetty ku kohta 30 vuotta, mutta kuinka uniikki basari konemuusiikissa voi loppujen lopuksi olla nykypäivänä?



uniikista en tiedä, mut mitä sitä hyvää vaihtamaan ja viel sekin tietty et tuleehan siihe biisiin tusina muuta juttua missä pääsee näyttää luovuuttaan ku joku yks basari
Lumpy

Posts: 873

#13 • • Lumpy Big Mistake | Carbon Based | Finrg

Replying to Kick-survery (mistä saat / millä teet kickit)...:

näköradiomies, 20.8.2010 11:46:
---
Lumpy, 20.8.2010 10:42:
---
näköradiomies, 19.8.2010 10:26:
kaikist parahin on kyl iha perus 808 tai 909.. samplerilla laittaa sit pitkään kasiin vaikka pitch envelopea jos haluu jotaki villimpää

---


Onneks noita ei oo käytetty ku kohta 30 vuotta, mutta kuinka uniikki basari konemuusiikissa voi loppujen lopuksi olla nykypäivänä?

---


uniikista en tiedä, mut mitä sitä hyvää vaihtamaan ja viel sekin tietty et tuleehan siihe biisiin tusina muuta juttua missä pääsee näyttää luovuuttaan ku joku yks basari



Joo ehkä se on ennemminkin se taiteellinen sisältö mikä kantaa.
Camfer

Posts: 259

#14 • • Camfer
Tuli muuten ihan tajuttoman dorka olo kun lueskeli pari viestiä tästä ketjusta.. nyt en kyllä ihmettele että kivekset ovat jotenkin puuttuneet omista kickeistä vaikka kuin multisamplannut niitä.
Astral Jerk

Posts: 13

#15 • • Astral Jerk musapertti
Vähän biisikohtaista...nyt en kyllä kuollaksenikaan muista, mistä tuon meidän ensimmäisen virallisen remixin basari otettiin...todennäköisesti Logicin omista sämplekirjastoista: tämän nimenomaisen biisin kohdalla juju oli enemmän basslinen ja kickin yhteispelissä kuin varsinaisessa kick-soundissa - hain tarkoituksella tuhnua soundia, vedin sen vielä Sub Bass-plugarin läpi (sama plugari myös basslinessa) ja lopputulokseen olen kyllä itse helvetin tyytyväinen. Alapäässä on kunnon jynkkyä, mut ei mennyt silti tukkoon!

En oo kuitenkaan mitenkään älyttömän ihastunut Ultrabeatin rumpusoundeihin, joten kun duunaan elektrompaa/teknompaa schlaageria, kokeilen ensin josko löytyisi sopiva kick-soundi hardiksesta. Vermonan DRM1 mkII on hyvä sellaiseen Radiohead-henkiseen taiderock-elektroon, Rolandin MC-303 on muuten aika lelu, mutta kohtuu hyvät rumpusoundit siitä ruuvaa kevyeen teknoiluun ja sit Emun Orbit V2-räkkimoulinexista löytyy yks ihan vitun törkeän hyvä kick minimalistiseen teknoon...samoin Alesis ION va-synasta löytyy muutama helmisoundi.

Joku hyvä rumpukonesofta kyl pitäis varmaan hankkia, tai sitten joku viimeisen päälle hardis-rumpukone.