Sukututkimus

10 posts, 1 page, 10,600 views

Freja

Posts: 8,774

#1 • • Freja Sihteeri
Oon aina ollut kiinnostunut, mistä päin sukuni on ja minkälaisia ihmisiä suvussani on vaikuttanut. Äippä ja pari muuta sukulaista on hieman asioita tutkineet, mutta "se on sitten vain jäänyt".
Itse olen aina vaan miettinyt sukupuuni tutkimista, mutta eilen sitten oikeasti aloitin kun siitä tuli jälleen puhe.

Tämän topicin tarkoituksena on olla muille sukututkimuksesta kiinnostuneille apuna, esitä kysymyksiä, kerro vinkkejä, paikkoja missä olet käynyt tutkimassa sukuasi taikka avaudu vaikkapa hassuista yhteensattumista sukupuussasi (esim huomasit yhtäkkiä olevasi oikeasti kaukaista sukua jollekin historian merkkihenkilölle, tai vaikka kaverillesi). jne jne.

Ite alotin eilen lataamalla MyHeritage Family Tree Builderin, mihin oon syöttänyt nyt hieman lähisukua. Seuraavan kerran vanhempien luona käydessä tulis vähän kartoittaa lisää, on täydelliset nimet ja synnyin- ja kuolinajat itellä hieman hukassa.

Postailen lisää juttuja, kunhan oon päässyt hieman eteenpäin. Ihan alkutekijöissä siis oon vielä. Siihen asti, kertokaa toki omista projekteistanne :]

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

J Raninen

Posts: 950

#2 • • J Raninen
Faija joskus tutkiskeli sukua ja sano, että mormoneilta kannattaa kysellä asiasta. Niillä on jotenkin sisäänrakennettuna siihen uskontoon se, että ne kerää kaiken maailman sukupuita ja niillä on yllättävän hyvät tiedot aiheesta ympäri maailmaa.
SamHard

Posts: 2,098

#3 • • SamHard
Meillä faija on mukana sukututkimuksessa ja sitä kautta sukuseurassa.
On sitä mukava tietää juuriaan, vaikka sitä ei uskoisi millään että Rusit
olivat viikinkejä jotka olivat myös kovasti vaikuttamassa venäjän kehitykseen
ja sen "perustamiseen". Aika voimakas viikinki olo on ollut aina etenkin pelatessa koneella
roolipelejä ja samalla syödessä pizzaa sekä juodessa kolajuomaa!
Tuo ei suorannaisesti liity sukututkimukseen, kun varmaa 100% tietoa
ei ole enää saatavilla=) Ehkä itsellä tulee sit kenties saman ikäisenä
kuin faija on nyt jonkinlainen tarve etsiä juuriaan.. Olen ollut koulussa
aina kiinnostunut historiasta ja nykyäänkin tulee luettua historialehdet
paljon tarkemmin kuin tieteen kuvalehdet.
pirpeli

Posts: 5,533

#4 • • pirpeli
Meillä äiskä käy Laurentius- suvun sukujuhlissa kun niitä on. Koskiset ovat siis lähteneet aikoinaan jostakin Saksan suunnasta Laurentz (tms.)- suvusta. Ihan mielenkiintoista noita äiskän juttuja niistä kokoontumisista on kuunnella. Varsinkin kun Koskinen nyt sattuu olemaan yks tavallisimpia sukunimiä Suomessa :D Hienoa ajatella, että ollaan jotain saksalaista "aatelissukua".

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Freja

Posts: 8,774

#5 • • Freja Sihteeri
Mul on isoimpana haasteena iskän suku, koska isän äiti oli yksinhuoltaja eikä iskä ite muista oikein mitään suvustaan, joten ne on haettava kaikki itse.
Äitin suvun oon tienny olevan pohjoisesta, äiti on os. Heiskari, ja Heiskarit oli joskus Kylmäsiä ja kotoisin Limingasta. Äitin äiti taasen oli Rahkon sukua ja myös pohjoisesta, mut toi Mäkinen on si vähä kinkkisempi. Iskän iskästä tiiän vaa et sukunimi oli Välimäki.

Eli ei ainakaa toistaseks mitään kummempia sukunimiä oo tullu vastaan :D (vaikka muistan kyl iskän ja äitin joskus kertoneen, et ois Norjasta tms sukua minkä takia on tätä punapigmenttiäkin mulla ja iskällä, ja siis isän isällä jne.)

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Andy

Posts: 1,019

#7 • • Andy
Järjestysnumero: 130
Laji: kiinteä muinaisjäännös
Ajoitus: rautakautinen ja/tai keskiaikainen
Muinaisj.tyyppi: asuinpaikan Tyypin tarkenne: ei määritelty
Rauhoitusluokka: 2
Koordinaatit: pkoo: 7351093 ikoo: 3354625 Z/m.mpy alin: 50,00 ylin: 52,50
Koord.selite / Etäisyystieto: Ylitornion kirkosta 11,5 km eteläkaakkoon
Peruskartta: 261307
Peruskartan nimi: Kainuunkylä

Kuvaus: Kohde sijaitsee Kierivaaran koillispuolisen Kannalanlahden ja Tornionjoen välisellä Parpanniemellä Kannalan talon pihapiirissä. Paikalla on loiva asuttu mäki, jonka rinteet ovat peltona tai niittynä.

Oulun yliopiston Historian laitoksen tutkimuksissa 1975 on alueelta tavattu jälkiä rautakauden lopulle ja keskiajalle ajoittuvasta asutuksesta. Paikalta on tavattu mm. rakennusjäänteitä, kellarikuoppia yms. talonpoikaisia jäänteitä

--
DONT EXCEED UR OWN TIME LIMIT

Decion

Posts: 1,569

#8 • • Decion Koneradio
Ite huomasin ylä-asteella olevani hyvän kaverini ja myöskin samaisen luokkalaiseni pikkupikkuserkku *nauru* tai pikemminkin faija siitä sit kertoi kun tämä kyseinen kaveri oli meille ensimmäistä kertaa kyläilemässä, oli kummallakin vähän haikeet fiilikset kun kuultiin olevamme jonkunnäköstä sukua toisillemme *hymy*

--
-Bulletproof NRG Slaughter-

Jago

Posts: 4,039

#9 • • Jago un-trained monkee
Historia kinnostaa paljon ja sitäkautta myös sukuhistoria.
Mutsin puolelta on sekä äidin äidin(länsi suomalaista), että äidin isän(karjalaista) suku tutkittu, mutta kun en tunne faijaa, enkä tiedä sukunimeä jää 50% omasta sukupuusta selvittämättä.
Suomalainen se kuulemma oli.

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

¡ Previous post about a decade ago !
unoha

Posts: 929

#10 • • unoha Lti-/UG Collective
*böö*

--
Never Quit !