Bali on yksi suosikkipaikoistani, kokonaisuus on niin toimiva ettei siitä voi olla pitämättä. Luonto on äärettömän kaunista, paikallinen hindumeininki toimii ja yöelämä on hyvää. Balin mainehan ei sinänsä ole mikään maailman paras, mutta minusta se oli mainettaan parempi. Ekalla visiitillä oli tarkoitus mennä vain pikaisesti Balin "läpi", mutta näköjään sinne jumittui pidemmäksi aikaa...Toki se on myös "aussien Ibiza", mutta ainakin minulle jäi se kuva että aussit ovat huomattavasti vähemmän kusipäistä porukkaa kuin eurooppalaiset vastaavissa mestoissa. Tuo on kuitenkin onneksi niin kaukana ettei sinne mitään brittiporukoita helpolla eksy
Niin, klubeja tosiaan on ihan kivasti. Seminyakissa (joka on siis käytännössä Kutan jatke) on sellaisia vähän "klubi-uskottavampia" mestoja kuin Kutalla. Siellä esim. Deja vu on erinomaisen hyvä progeklubi, vähän pieni mutta porukka on enimmäkseen paikallista. Siinä lähellä Doublesix, joka on isohko ja sisältää hyvän ulkoilma-alueen, tänne kannattaa mennä silloin kun on bileitä. Kutalla sitten on enempi mainstream-kamaa, mutta meininki on silti ihan jees. Niissä kuitenkin paikallista (tai sanotaanko että indonesialaista) nuorta porukkaa on sen verran paljon, ettei tule liian turistifiilis. Kuta toki erityisesti päiväsaikaan, rantakadulla ja urheilubaareissa sun muissa on hyvinkin "turistimaista".
Siellä oli jokin ilmaislehti (A5-koossa), jossa oli listattuna klubit ja niiden ohjelmat ja bileet. Eli kannattaa noukkia jostain mukaan, nimeä en kyllä muista mutta se on ihan loogisissa paikoissa jaossa.
Se on tietysti erittäin yksilöllistä että tuleeko joku ryöstetyksi vai ei. Itse tunsin itseni aina 100% turvalliseksi, vaikka olisi kävellyt yksin aamuyöllä pimeällä kujalla. Diilereitä toki on joka kulman takana, mikä on sinänsä mielenkiintoista koska Indonesiassa on diilauksesta muistaakseni kuolemanrangaistus. Ja käytöstä/hallussapidosta kiinnijäädessä pääsee kai tutustumaan paikallisiin vankiloihin, eli sarjassa "kiva tietää".
Jotain mun Bali-kuvia löytyy tuolta (myös klubeilta jotain kuvia):
http://picasaweb.google.com/Anttipics/Indonesia2008Bali#
PS. Olen Kesäkuun ekan viikon verran Balilla (olettaen ettei jumitu sinne tai Singaporeen pidemmäksi aikaa), vois vaikka moikata jossain
edit: sellainen vielä että osui silmään viestistäsi myös sana "hostelli"...Balillahan on erittäin hyvä hinla-laatu-suhde ihan hotellihuoneissakin, tietysti monissa paikoissa hostelli on hyvä idea jonkinlaisen sosiaalisuuden varjolla, mutta Balilla kyllä ennemmin operoi hotelleista/bungaloweista käsin. Mutta ihan miten vaan
edit: niin ja, kannattaa tsekata sitä saarta sisämaastakin. Sinänsä tietysti itsestäänselvää, mutta luonto on tosiaan todella kaunista, ja hindumeininki on sisämaassa aidompaa.