Backlash 23.7.2005

56 posts, 3 pages, 6,599 views

Avatar
#21 • • grace Guest



Suomessa on bileet vielä halpoja.



No ei ne täällä mielestäni ainakaan kyl halpoja ole.



Kyllä bileet on huomattavasti halvempia Suomessa kun muualla euroopassa,missä ollaan helposti valmiita maksamaan paljon yli 20 euroa jopa Umekkia pienenmistä nimistä.Suomalaiset ovat vaan niin vitun pihejä,että mistää ei haluta maksaa mitään vaan aina pitäisi saada kaikki ilmaiseksi.




WORD.

Ei ole kyllä mitään valittamista lipun hinnasta.. Ihmekään jos ei mikään bile kannata kun kukaan ei ole valmis maksamaan edes siitä hyvästä lineupista. Luuleeko bilettäjät että juhlien järjestäminen on täysin ilmaista?
Avatar
#22 • • xybo Guest
Jeh. 17e, 2 olutta vähemmän, 12e, 1 olut vähemmän, 7e, normi.
jos noi 2 olutta kompensoi nyky oluthinnoilla etkoilla
niin olemattomaks jää ;)

-- xybo
Avatar
#23 • • Ath Guest

Jos olisin tapahtuman järjestäjä, olisin ilmoittanut jo pari-kolme viikkoa sitten, että:
"Kuulkaas lapsukaiset, nyt on asiat niin, että mikäli tapahtumaan
myydään yhtä nihkeällä volyymillä lippuja seuraavatkin viikot, joudumme
perumaan Umekin keikan.
Joten, mikäli TODELLA haluatte nähdä ko. herran, ostakaa ne ennakot :)"


Tokihan tämä olisi ollut omituinen menettelytapa, mutta näin oltaisiin
ehkä vältytty tyhjältä salilta / tappiolta.


..just my 2 cents




Niin, tai sitten olisi voinut käydä niin että kaikki olisivat jääneet odottamaan (= jättäneet ennakoiden ostamisen väliin) koska olisi odotettavissa että tapahtuma tulee floppaamaan.

Sääli että bailut peruuntuivat, olisin kyllä itse tullut Umekin katsastamaan ja 17 euroa siitä olisi ihan hyvin voinut maksaa.

Muutenkaan en ymmärrä näitä juttuja (lähinnä Klubituksessa esitettyjä tosin) että järjestäjällä on jokin velvollisuus pitää bailut vaikka mikä olisi. Tuo bailujen peruminen kokonaan tappion pienentämiseksi kuulostaa omaan korvaani ihan järkevältä vedolta, tai ehkä se sitten vaan johtuu siitä että on itsekin tullut eräskin lantti poltettua vuosien saatossa bailujen järjestämiseen :hah:.

No, toivon mukaan sinnikkäitä yrittäjiä löytyy vielä jatkossakin jotka viitsivät kokeilla tämäntyyppisten bailujen järjestämistä..
Avatar
#24 • • Individual Guest


Tappio tapahtumasta koostuu Umekin keikkapalkkiosta ja markkinoinnin kuluista.



Jep, noiden "oikeiden" dj:den kanssa touhuaminen on aika vittua, kun tarvii maksaa vaikkei hippoja tulisikaan.



Mitäs jos tämä herra Umek olisi tahdottu jonnekin muualla maailmalle soittamaan samaan aikaan ja nyt sitten tämän Suomen keikan takia hän ei sinne mennytkään.
Avatar
#25 • • da_chef Guest

Kyllä bileet on huomattavasti halvempia Suomessa kun muualla euroopassa,missä ollaan helposti valmiita maksamaan paljon yli 20 euroa jopa Umekkia pienenmistä nimistä.Suomalaiset ovat vaan niin vitun pihejä,että mistää ei haluta maksaa mitään vaan aina pitäisi saada kaikki ilmaiseksi.



Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Jos Euroopassa klubit täyttyvät normi-iltoina 20 euron lipuilla, sehän on helvetin hyvä. Suomessa jengi ehkä haluaa jotain muutakin vastinetta rahoillensa kuin nimen.
Avatar
#26 • • Individual Guest

Kyllä bileet on huomattavasti halvempia Suomessa kun muualla euroopassa,missä ollaan helposti valmiita maksamaan paljon yli 20 euroa jopa Umekkia pienenmistä nimistä.Suomalaiset ovat vaan niin vitun pihejä,että mistää ei haluta maksaa mitään vaan aina pitäisi saada kaikki ilmaiseksi.



Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Jos Euroopassa klubit täyttyvät normi-iltoina 20 euron lipuilla, sehän on helvetin hyvä. Suomessa jengi ehkä haluaa jotain muutakin vastinetta rahoillensa kuin nimen.



Ja eivätkö he saa? Monessa bileessä saat 10 eurolla aika hyvän kattauksen valoa ja ääntä, monta eri dj:tä ja liveä. Jossain lihatiskiteinijuottolassa sä olet 10 egee köyhempi ennenkuin olet päässyt edes baaritiskille juomaa tilamaan. Ja promottoorit hyvä jos pääsee omilleen sen hirveän työmäärän vastineeksi, vaan sen takia kun jengi haluaa vastinetta rahoilleen.
Avatar
#27 • • A-E Guest

Kyllä bileet on huomattavasti halvempia Suomessa kun muualla euroopassa,missä ollaan helposti valmiita maksamaan paljon yli 20 euroa jopa Umekkia pienenmistä nimistä.Suomalaiset ovat vaan niin vitun pihejä,että mistää ei haluta maksaa mitään vaan aina pitäisi saada kaikki ilmaiseksi.



Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Jos Euroopassa klubit täyttyvät normi-iltoina 20 euron lipuilla, sehän on helvetin hyvä. Suomessa jengi ehkä haluaa jotain muutakin vastinetta rahoillensa kuin nimen.



Ja eivätkö he saa? Monessa bileessä saat 10 eurolla aika hyvän kattauksen valoa ja ääntä, monta eri dj:tä ja liveä. Jossain lihatiskiteinijuottolassa sä olet 10 egee köyhempi ennenkuin olet päässyt edes baaritiskille juomaa tilamaan. Ja promottoorit hyvä jos pääsee omilleen sen hirveän työmäärän vastineeksi, vaan sen takia kun jengi haluaa vastinetta rahoilleen.



Yleensä se menee juuri näin.Mennet perjantai iltana perus sedulaan stadissa,niin saat maksaa 10-12 ekee ennen kuin olet edes päässyt kuuntelemaan sitä helvetin dj grazy frogia ilman bassoa ylä-äänet täysillä baaristiskille niin että korvat vuotaa verta.
Avatar
#28 • • mute Guest
hmm. pakko kyllä ihmetellä tuota
"klubikulttuurin tason" dissaamista. jos promoottori itse kusee asiansa niin turha siitä on mitään "skeneä" alkaa syyttää.

ovathan virukset, screenit, unityt, hallmarkit, [reiv:]it ja ties mitkä jose padillat aina täynnä porukkaa, vaikka olisi sunnuntai ja taivaalta sataisi sedu koskisia... miksi?
(virus on käsittääkseni vielä aika raffin teknon klubi, surgeon jne)

ihmiset satsaavat laatuun ja klubin "imago" on yksi avaintekijä tossa laatunäkemyksessä minkä mukaan ihmiset sit tekee näitä "ostopäätöksiä".
esimerkiksi mulle Backlash Promotions ei sano mitään ja la tour etsii ehkä hieman vielä paikkaansa klubitilana, vaikkakin on sanottava että sellaisena se toimii aivan mainiosti.

kaiken lisäksi helsingissä ennakkomyyntihän on todella minimaalista, ja painottuu täysin muutamaan päivään ennen tapahtumaa (jopa samalle päivälle jos mahdollista).

terveisin,
perus-pentti
Avatar
#29 • • ville Guest

hmm. pakko kyllä ihmetellä tuota
ovathan virukset, screenit, unityt, hallmarkit, [reiv:]it ja ties mitkä jose padillat aina täynnä porukkaa, vaikka olisi sunnuntai ja taivaalta sataisi sedu koskisia... miksi?
(virus on käsittääkseni vielä aika raffin teknon klubi, surgeon jne)




Screeniä ei oo järjestetty enää moneen vuoteen ja silloin kun järjestettiin oli lineup yleensä huomattavasti vähemmän marginaalinen. Unityä & hallmarkkia nyt tuskin tarvii edes verrata, puhumattakaan jostain chillout pioneerista jonka tunnistaa about jokainen kaduntallaaja.

Nähdäkseni ainoat noista joka on edes lähellä tätä tapahtumaa on reiv: joka teki pohjatyötä toista vuonna ennenkuin toi tänne hardfloorin. Pohjatyö kannatti ja käsittääkseni homma tuotti voittoa toisin kuin pari vuotta aiemmin ollut hardfloor@vertigo (jolla muuten oli aika hyvä brändi taustalla, mut homma ei tainnut natsaa)

Viruksesta sen verran, että kyseinen klubi taisi alottaa Millsillä, joka odotetusti veti talon täyteen. En muista kuka tuli sen jälkeen, mut olisko ollut just kirurgi joka soitti about kouralliselle ihmisiä? Sen jälkeen virus taisi vetäytyä pois pariksi vuodeksi. Comeback taisi olla Väeth, jonka edellinen keikka tuotti toiselle järjestäjälle persettä nosturissa (jos oikein muistan). Väehtin eka kaikka oli helsingissä menestys, mutta esim toinen keikka ei myynyt läheskään niin paljon kun eka ...


esimerkiksi mulle Backlash Promotions ei sano mitään ja la tour etsii ehkä hieman vielä paikkaansa klubitilana, vaikkakin on sanottava että sellaisena se toimii aivan mainiosti.



Jeps, näinhän se on. Backlash on brändinä uusi ja vaikka nimeä on yritetty rakentaa ei se tunnut kovin helppoa olevan. Vähän on mulla fiilis, että klubiyleisö ei ole edes kovin vastaaottavainen uusille klubeille, ellei kutsuvieraslistassa ole about 1/3 kävijöistä ....

Ja tietysti toi paikka. Teknoyleisö ei varmaan la tourissa ole käynyt ja siten paikka ei houkuttele. Rose Garden olisi ollut tolle tapahtumalle venuena parempi, mutta olisiko se ollut mahdollinen on kokonaan toinen juttu.


kaiken lisäksi helsingissä ennakkomyyntihän on todella minimaalista, ja painottuu täysin muutamaan päivään ennen tapahtumaa (jopa samalle päivälle jos mahdollista).



Täysin eri mieltä.

Olkoonkin, että vielä joskus ennakoita meni perustapahtumaan todella monia satoja ja nykyisin vain kymmeniä, voi silti ennakoiden myyntimäärästä päätellä hyvin paljon. Lukuja nyt en viitsi mainita, mut esim padillaan myyntiin oikeesti todella paljon ennakkoja, mikä kertoo siitä, että myös vanhemmat diggarit niitä ostaa.

Jos Umekiin oli myyty esim 20 ennakkoa on täysin varmaa, että tapahtuma olisi ollut ystävällisesti sanottuna tyhjä. Ja tuo parikymmentä myytyä ennakkoa saattaa oikeesti olla aika lähellä totuutta ...


Nähdäkseni Umekin tapauksessa ongelma on, että kukan helvetin umek. Äijä soittaa täältä katsottuna marginaalimusiikkia eikä vielä ole kaikkein kuuluisin siitä omasta genrestään. Kun vielä muistaa, että tässä maassa on otettu kunnolla persettä surgeonista, clarkesta, väethistä (ja muuten taisi mennä Screenin Cox kans tappiolle) niin mä oikeesti väitän et yleisökato oli täysin ennustettavissa sillä hetkellä kun lineup julkaistiin. Erittäin valitettavaa, mutta minkäs teet.

Itseasiassa kun tätä miettii, niin ainoat yhteen nimeen perustuvat teknotapahtumat, jotka on tuottanut voittoa on tainneet olla väeth@virus ja mills@virus. Eli jos äijän pitää olla tota tasoa niin oikeesti aika huonosti on asiat suomessa :(
Avatar
#30 • • mekaanikko Guest


Itseasiassa kun tätä miettii, niin ainoat yhteen nimeen perustuvat teknotapahtumat, jotka on tuottanut voittoa on tainneet olla väeth@virus ja mills@virus. Eli jos äijän pitää olla tota tasoa niin oikeesti aika huonosti on asiat suomessa :(



Ei kyse ole pelkästään nimestä vaan monesta muustakin asiasta. Esimerkiksi Rose Gardenissa on ollut helvetisti iltoja joilla mesta on vedetty tukkoon suht tuntemattomallakin teknonimellä, esim. Hundarna från Söder taannoin. Toisaalta samassa paikassa esimerkiksi legendaarinen Marshall Jefferson sai soittaa melko tyhjälle lattialle. Rosis ei tietysti ole sama asia kuin joku one-off -meininki, mm. siksi että lipun hinta on mahdollista pitää melko edullisena (7-10 euroa) koska viinanmyyntitulot menevät samaan taskuun ja illan onnistuneisuutta taloudellisessa mielessä katsotaan näiden yhteissumman perusteella.

Mielestäni tässä tapauksessa ongelman ydin oli 1) liian tuntematon nimi + 2) liian kova hinta + 3) liian vähän "ekstraa" + 4) väärin kohdennettu markkinointi. Tällä tarkoitan:

1) & 2) Umek voi olla vaikka kuinka kova DJ, mutta jos keikkaliksa + kulut ovat sitä tasoa että lipunhinta joudutaan asettamaan sille tasolle kuin mitä se nyt oli, väittäisin että hänen tunnettuutensa Suomessa ei riitä. 17 euroa ei absoluuttisesti ole mikään kauhea hinta bileistä, mutta jos ja kun samaan aikaan kaupungissa on tarjolla kaikkea "ihan kiinnostavaa" 0-10 euron lipunhinnalla, perusbilettäjä varmasti miettii pari kertaa lähteäkö kalliimpiin kemuihin. Ja jos tarjolla ei ole mitään hänen vinkkelistään mullistavaa, joku edullisempi vaihtoehto vie potin helposti.

3) Yhden ulkomaanihmeen ympärille voi hyvinkin rakentaa monin verroin kiinnostavammat bileet kun tuo mukaan esimerkiksi kiinnostavia kotimaisia juttuja. Tällöin paikka tosin ei voi olla La Tour, jossa alakerran stage jää väistämättä aika yhdentekeväksi (ellei sitten onnistu puhuttamaan käyttöön ruokapuolta kuten parissa ekassa La Tourin Hallmarkissa, sinne saa jo ihan kunnon stagen). Mutta esimerkiksi vaikka kolme huonetta, joissa yhdessä isonimi + support ja kahdessa muussa jotain särmikästä kotimaista on mielestäni heti monin verroin kiinnostavampi kuin täysin yhden staran ympärille rakennettu tapahtuma.

4) Omassa kaveripiirissä tiedettiin aika heikosti ainakin Umekin keikasta. Ottaen huomioon, että kyseessä on aika pitkälle teknodiggariporukkaa, tulee miettineeksi mihin markkinointi on oikein kohdennettu. Itse en muista nähneeni yhtään julistetta tai flaikkua ko. kemuista vaikka olen ravannut viimeisen 3 viikon ajan erittäin aktiivisesti bileissä/klubeilla joissa flaijereita yleensä liikkuu. Toki otokseni on äärimmäisen suppea, mutta silti jää sellainen vaikutelma, että markkinointi on kohdennettu enemmän kiksu- ja polkkajengille ja hardcorempi teknojengi on unohdettu. Voin toki olla väärässä.

Mitä tulee tapahtuman peruuntumiseen tällä tavoin, on toki täysin ymmärrettävää että kun omat pelimerkit ovat kyseessä, tällainen päätös on ikävistä vaihtoehdoista se vähemmän ikävä. Mietityttämään kuitenkin jää, mitä peruutuspäätös tekee Backlashin brändille. Voi olla, että ensi kerralla jengi katsoo vieläkin pitempään ostaako sen ennakkolipun vai ei jos organisaatiolla on sellainen historia että tapahtumia on peruttu viime hetkellä. Toki tässä on toimittu paljon mallikkaammin kuin jotkut surullisen kuuluisat tapahtumajärkkärit joista voi spekuloida onko ulkomaanihmettä koskaan alunperin buukattukaan. Ja jos tämä jää ainokaiseksi "ohariksi" niin tuskin negatiivinen mielikuva kovin pitkäksi aikaa jää elämään. Hyvin kuitenkin ymmärrän myös esimerkiksi Haban käyttämän taktiikan että bileet vedetään vimpan päälle vaikka millaisella persnetolla, DJ:lle maksetaan liksat sen mukaan mitä on sovittu jne. Pitemmän päälle tämä on kuitenkin parempi vaihtoehto jos moisia kupruja tulee suhteellisen harvoin ja ne voidaan kompensoida onnistuneempien tapahtumien tuotoilla. Menetetyn maineen saaminen takaisin voi olla paljon vaikeampaa kuin yhden puihin menneen tapahtuman vuoksi menetettyjen rahojen.
Avatar
#31 • • ville Guest


Ei kyse ole pelkästään nimestä vaan monesta muustakin asiasta. Esimerkiksi Rose Gardenissa on ollut helvetisti iltoja joilla mesta on vedetty tukkoon suht tuntemattomallakin teknonimellä, esim. Hundarna från Söder taannoin. Toisaalta samassa paikassa esimerkiksi legendaarinen Marshall Jefferson sai soittaa melko tyhjälle lattialle. Rosis ei tietysti ole sama asia kuin joku one-off -meininki, mm. siksi että lipun hinta on mahdollista pitää melko edullisena (7-10 euroa) koska viinanmyyntitulot menevät samaan taskuun ja illan onnistuneisuutta taloudellisessa mielessä katsotaan näiden yhteissumman perusteella.



Joo, kirjottelin melko epäselvästi kun tarkoitus oli tosiaan vertaililla tällaisia on-off tapahtumia.

Noin muuten techantium oli loistava esimerkki teknotapahtumusta joka kannatti. Ulkomaisia nimiä, hyvä markkinointi monipuolisesti ja venue joka toimi noille bileille. Edelleen varsin hatunnoston arvoinen suoritus :)
Avatar
#32 • • Individual Guest


kaiken lisäksi helsingissä ennakkomyyntihän on todella minimaalista, ja painottuu täysin muutamaan päivään ennen tapahtumaa (jopa samalle päivälle jos mahdollista).



Täysin eri mieltä.

Olkoonkin, että vielä joskus ennakoita meni perustapahtumaan todella monia satoja ja nykyisin vain kymmeniä, voi silti ennakoiden myyntimäärästä päätellä hyvin paljon. Lukuja nyt en viitsi mainita, mut esim padillaan myyntiin oikeesti todella paljon ennakkoja, mikä kertoo siitä, että myös vanhemmat diggarit niitä ostaa.

Jos Umekiin oli myyty esim 20 ennakkoa on täysin varmaa, että tapahtuma olisi ollut ystävällisesti sanottuna tyhjä. Ja tuo parikymmentä myytyä ennakkoa saattaa oikeesti olla aika lähellä totuutta ...



Tähän OT:na sellainen pieni reunahuomatus, että joskus on tullut kirottua sitä, että pääsylippujen ainoa myyntipiste on ollut Streetti ja se tällaista kehäkolmosen ulkopuolella asuvaa kismittää, koska on se aina jonkinlainen operaatio nakittaa frendi hakemaan se lippu ja sitten jollain keinoin välittää se minulle jne.

Mutta ellen ole täysin puusilmä on tähän parin viime vuoden aikana tullut muutos parempaan, mutta IMO näin ei aina ( sen hieman yli viiden vuoden aikana, mitä olen kuvioissa ollut ) ole ollut. Toki sekin on varmaan promoottorilta jonkinsortin operaatio ja kuluerä kertaa x jos liput antaa jonkun Tiketin tai muun välitettäväksi.

Mutta kyllä mä ainakin suosin tuota netin kautta tilaamista, mitä esim. lippuihin tulee ja saattanee se joissain aiheuttaa jopa jonkinlaista heräteostoskäyttäytymistäkin.

En tiä. :confused:
Avatar
#33 • • Esa Guest


Noin muuten techantium oli loistava esimerkki teknotapahtumusta joka kannatti. Ulkomaisia nimiä, hyvä markkinointi monipuolisesti ja venue joka toimi noille bileille. Edelleen varsin hatunnoston arvoinen suoritus :)



Technetium. Kyseinen one-off kannatti kokemuksena ja lopputuloksen huomioiden - talouskin pysyi kuosissa, mutta voitoista ja vaihtoehtoiskustannuksista ei maksa vaivaa puhua. ;)
Avatar
#34 • • Olli Guest

vaihtoehtoiskustannuksista ei maksa vaivaa puhua. ;)



Hermolomat 5kpl, LCD monitorit 1kpl, unettomat yöt nkpl :happyroll:
Avatar
#35 • • Jiri Guest

Itseasiassa kun tätä miettii, niin ainoat yhteen nimeen perustuvat teknotapahtumat, jotka on tuottanut voittoa on tainneet olla väeth@virus ja mills@virus. Eli jos äijän pitää olla tota tasoa niin oikeesti aika huonosti on asiat suomessa :(



osoittelematta ketään sormella, besserwissereiden vajavaisilla tiedoilla spekulointi on kyllä turhan yleistä tässä skenessä..
Avatar
#36 • • olliS Guest

Itseasiassa kun tätä miettii, niin ainoat yhteen nimeen perustuvat teknotapahtumat, jotka on tuottanut voittoa on tainneet olla väeth@virus ja mills@virus. Eli jos äijän pitää olla tota tasoa niin oikeesti aika huonosti on asiat suomessa :(



osoittelematta ketään sormella, besserwissereiden vajavaisilla tiedoilla spekulointi on kyllä turhan yleistä tässä skenessä..


Justhan sä osoitit quottaamalla Villen postausta ja viel epäsuorasti vittuilemalla.

Markkinoinnista sen verran, että jos ei saada edes flyereita tehtyä niin miten ihmeessä voi olettaa ihmisten edes tietävän bileistä, kaikki kun eivät lue klubitusta tai platinumia.
Avatar
#37 • • Quu Guest
Yksi juttu tässä on vaan jäänyt mietteisiin.

Puheiden mukaan tänne oli tulossa kaikki ja hyvin moni on peruuntumisen ilmitulon jälkeen sanonut, ettei ollut ajatustakaan käydä ostamassa ennakkolippua.

Streettiin on **ttumaista lähteä pelkän ennakon takia. Ja kaikilla on alitajunnassa se fakta, että La Tour on niin iso paikka, ettei tämän illan kohdalla oltaisi kapasiteettia myyty loppuun.

Mutta suotta tässä enään kelailla näitä, mennyt on mennyttä.
Avatar
#38 • • ville Guest


osoittelematta ketään sormella, besserwissereiden vajavaisilla tiedoilla spekulointi on kyllä turhan yleistä tässä skenessä..



Henk koht mä puhun vain niistä mitkä on itsellä tiedossa. Toivottasti muistan pahasti väärin ja suomessa on edellä mainittujen iltoja lisäksi ollut muita kertaluotoisia voitollisia teknotapahtumia. Ehkäpä sinä voisit virkistää muistiani ja kertoa niistä, koska nyt mulla on oikeesti käsitys että tämän maan teknoskene on uskomattoman pieni ja vielä erittäin nihkeä maksamaan suurista staroista edes hieman korkeampaa pääsylippua :(

Ja onhan tässä jutussa sellainen pointti, että jos kertaluonteisten teknotapahtumin järjestäminen olisi missään määrin kannattavaa niitä varmaan olisi enemmän kuin nyt?

Mitä tohon bisserwisseröintiin tulee niin tarkoitus ei ole kuulostaa kaikkitietävältä jeesukselta joka kertoo mikä meni päin persettä ja mikä ei. Käsittääkseni täällä voi kuitenkin kertoa tietoja mitä on promoottoreilta kuullut ilman sen kummepaa lähdeluetteloa. Vai olisitko ollut silloinkaan tyytyväinen?
Avatar
#39 • • Jiri Guest
En, sillä mun kommentti oli tarkoitettu tähän ja useaan muuhunkin foorumikeskusteluun yleiselle tasolle ja ainakaan "besserwisseröinti" ei paljoa lähdeluetteloilla vähene, vaikka tulisikin ehkä läpinäkyvämmäksi kun jokaisen lauseen tai kappaleen suhteen pitäisi viitatata että "tämän kuulin siltä ja tämän siltä"...

Mitä tulee Villeltä quotattuun yksittäiseen kohtaan, niin Viruksen suhteen on väärin puhua voittoa tuottaneista tapahtumista, sillä se ei ole ollut niiden järjestämisen tarkoituksena eikä myöskään tuloksena, vaikka kyseiset kaksi tapahtumaa eivät ole onneksi tuottaneet tappiotakaan niitä harrastustoimitana järjestäneille ihmisille.
Avatar
#40 • • ville Guest

En, sillä mun kommentti oli tarkoitettu tähän ja useaan muuhunkin foorumikeskusteluun yleiselle tasolle ja ainakaan "besserwisseröinti" ei paljoa lähdeluetteloilla vähene, vaikka tulisikin ehkä läpinäkyvämmäksi kun jokaisen lauseen tai kappaleen suhteen pitäisi viitatata että "tämän kuulin siltä ja tämän siltä"...



Niin, ehkä pitäisi sitten alkaa kirjoittamaan:

"Jos mä mun vajaavaisilla tiedoilla satun oikein muistamaan, niin ehkä voi olla mahdollisuus että x tapahtuma saattoi saada positiivisen tuloksen. Toki en voi olla tästä varma, mutta tälläinen mielikuva mulle on jäänyt".

Toki tuo olisi mahdollista, mutta koska aika usein keskusteluissa puhutaan menneistä asioista, on mielestäni hyvä, että näkemystä asiaan haetaan myös vanhoista tapahtumista ja tiedoista. Jos ja kun tällöin kirjoittaa allekirjoitaneen tyyliin eli täysin suoraan, tulee tekstistä kieltämättä asioiden suoraa luettelointia, jonka varmaan aika moni haluaa tulkita syystä tai toisesta tiedolla pätemiseksi. Tämä ei kuitenkaan tarjoita sitä, että teksti on kirjoitettu tätä tavoitetta silmälläpitäen.

Ainakin henkilökohtaisesti toivon että täällä ja muissa forumeissa suoria asiavirheitä korjataan. Jos niitä virheitä ei kuitenkaan ole (ei tarkoita että niitä ei omassa tekstissä olisi ollut) ja teksti sinällään pitää sisällään asioita jotka ovat paikkaansapitäviä, on mielestäni erittäin hyvä, että tiedot on kirjoitettu julkisesti näkyviin. Tällä tavalla tieto saavuttaa suuremman lukijakunnan ja sitä kautta ihmiset voivat tehdä omia johtopäätöksiään puhuttavasta asiasta.

Mun tavoite tässä topicissa on ollut lähinnä tuoda esillä näkemystä, että suomessa on erittäin vaikea järjestää on-off teknotapahtumia, jotka perustuvat yhteen staraan. Tätä näkemystä tuin niillä tiedoilla jotka oli omassa pääkopassa. Tarkoitus ei todellakaan ollut päteä/haukkua/viisastella/ilkkua/mitä vaan, vaan kertoa millainen on oma käsitys suomen teknoskestä tällaisissa tapahtumissa.

Mukavaahan olisi jos tästä asiasta puhuttaisiin enemmänkin. Ehkä tällaisen keskustelun seurauksena porukkaa alkaa oikeesti miettiä pitäisikö käydä enemmän bileissä, jotta tänne peräpohjolaan olisi edes edellytykset tuoda suurempia teknonimiä.


Mitä tulee Villeltä quotattuun yksittäiseen kohtaan, niin Viruksen suhteen on väärin puhua voittoa tuottaneista tapahtumista, sillä se ei ole ollut niiden järjestämisen tarkoituksena eikä myöskään tuloksena, vaikka kyseiset kaksi tapahtumaa eivät ole onneksi tuottaneet tappiotakaan niitä harrastustoimitana järjestäneille ihmisille.



Jeps, sinsänsä tuo voittoa tuottava tapahtuma on erittäin harhaanjohtava, koska kyseinen (ja monet muut) organisaatio taitaa toimia vapaaehtoispohjalta ja jos rahaa jää tapahtumasta yli, se hyvin todennäköisesti näkyy seuraavassa tapahtumassa parantuineina puitteina. Varsinaista voittoa, jos sillä tarkoitetaan palkkaa, syntyy tuskin koskaan.

Mun pointti kuitenkin todennäköisesti osui oikeaan eli jos tapahtuman tulot ovat vähemmän kuin tapahtumat menot, tapahtuma tuottaa tappiota joka johtaa siihen, että vastaavia tapahtumia tuskin tulee tulevaisuudessa. Siten pitkällä juoksulla tulojen pitää kattaa menot ja jos näin ei käy, järjestäjä todennäköisesti lopettaa toiminnan.


---


Mun suurin huolenaihe tässä umek tapauksessa liittyy siihen, että miten tällainen tapaus vaikuttaa niihin järjestäjiin, jotka miettivät järjestävänsä suurta teknotapahtumaa. Tämä ja monet muut tapaukset historiassa tuskin houkuttevat tuomaan suuria teknonimiä tänne peräpohjolaan :(