Musan kopiointi netistä.

69 posts, 4 pages, 10,871 views

Avatar
#61 • • Dorka Guest
...mutta kyllä Suomen parhaimmat artistit pystyy elämään hyvin keikoilla ja levymyynnillä. Sitä en kiellä, mutta moni artisti joita tavalliset pulliaiset kuvittelee et niillä on hyvin rahaa tms. levyjen tekemisellä yms. niin aika hiljasta.
User

Posts: 135

#62 • • User
Ei muusikoilla rahaa ole, sen on selvä. Vaikka keikkaa olisi kuinka paljon ja levyjä myytäisi tuhansia niin ei sillä hommalla rikastumaan pääse.

Olet kyllä monessa väitteessäsi oikeassa. Käyttäydytäämpäs nyt niinkuin aikuiset ja ei ruveta asiasta turhaan riitelemään *vink*.
OCS

Posts: 1,828

#63 • • OCS
Mä ostan kaiken mihin vain on varaa ja loput haetaan netistä. Kuukaudessa tulee kuitenkin sijoitettua n. 100 egen verran musiikkiin joten tuen omalta osaltani mahd. paljon artisteja ja levy-yhtiöitä. Netistä yleensä haen biisejä koekuunteluun ja mahdollisuuksien mukaan hankin sen vinyylinä *pupu* Kyllä mä arvostan aina ostettua tavaraa enemmän. Toinen asia taas on netistä haetut miksaukset mitä on poltettuna vino pino tuossa levyhyllyssä *hih*
serotonot

Posts: 3,137

#64 • • serotonot Paul Easy

Elwira:
---
[
ei ei ei... cd:lle tulee ensin siis psyke markkinoilla suurimmaks osaksi ja vinyyliä ei julkaista ollenkaan ja sehän sapettaa... mutta aina ei näin kuitenkaan mee eli asia voi mennä toisin päin muilla elektroonisilla musiikki häsämösöillä.



no toi on kyllä aika karkea yleistys. Psykessä kyllä tulee ne apetizerit ekana 12” niinq muussakin(?) konemusiikissa. Se on toki totta että kaikkea ei saa vinyylillä, mutta osassa biiseistä on taas asia aivan toisin päin. Psykessä on tosin se että se on sen verran marginaalista kuitenkin että pienemmät lafkat harvoin tekevät vinyyliversioita, mutta siks sitä soitteleekin sekä cditä että vinyyleitä. Itse oon tosin laiskistunut sen verran että kun joutuu julkisilla keikoille liikkumaan, sitä mieluummin raahaa mukanaan cd-casea kuin laatikollista vinyyleitä. Toisekseen metsäbileissä ei oo usein kunnollista soittomestaa jolloin cdltä soittaminen vain on kaikin puolin helpompaa.

Suomesta ei taida enää hirveän hyvin psykeä saada, mutta onhan noita nettikauppoja ympäri maailmaa joista ne haluamansa levyt voi ostaa heti niiden ilmestyttyä.

Itse käytän mp3sia lähinnä koekuuntelumielessä, eli jos levy on sellainen mitä aion soittaa, hoidan sen kyllä alkuperäisenä. Psykepuolella kuitenkin tuntuu olevan promoissakin käännytty vahvasti cd-puolelle, ainakin niiden perusteella mitä itse saan, joten ei auta kuin käyttää sitä formaattia mihin mahdolisuus on.

Sen enempää en ala aiheesta jeesustelemaan. Jokainen tehköön oman moraalinsa mukaan
jansq

Posts: 197

#65 • • jansq Team Emmätajuu
Levyjä on tullut ostettua kunnon läjä ja kyllä imutettuakin paljon. Päivänselväähän se on että hinta ratkaisee. Ainakaan itselläni ei ole varaa kaikkia hyviä levyjä ostaa, kun on tuo musamaku suht laaja. Ja vaikka olisikin, tarjonta ei aina vastaa täälä pienessä Suomenmaassamme kysyntää minun osaltani. Väärinhän se on artisteja kohtaan, mutta minkäs teet. Väärin on sekin että valtio perii jokaisesta ansaitsemastani eurosta kolmanneksen melkein ja käyttää sen sitten Soneran seikkailuihin, eduskuntaheebojen edustuskuluihin, ja sosiaalipummien elättämiseen. (Näin siis kärjistetysti). Kaikkeen ei riitä rahaa, ja siihen mitä ei riitä niin kylä mulle ilmaseksi kelpaa. Varastamaan en tietty ala, mutta musan imutus netistä ei toistaiseksi ole rikos Suomessa.

Suosikkiartistejani ja -labeleitani kyllä tuen sitten ostamalla aina silloin tällöin levyn josta todella pidän.

En nyt jaksa koko tuota aiempaa threadia lukaista, mutta veikkaanpa että monella nuo syyt piratismiin ovat samankaltaiset. Kovin moni ei varmaan piruuttaankaan sitä harrasta? ;)

Kiva olis, jos laajamittaisesti vois suoraan artistilta tilata musaa, ilman välikäsiä niin että hän itse saisi siitä sitten sen korvauksensa. Hintakin voisi tällöin olla halvempi. Mutta kivahan se olis jos olisi kivitalo ja luksusjahtikin...

*ding*

--
loud music is good for you

nvd

Posts: 69

#66 • • nvd
Sitä on sellaisia levyjä mistä haluaa maksaa ja sitten on sellaisia lebyjä/biisejä mistä ei maksais mutta poltelee itselle (ja sitten on sellaisia mitä ei halua ollenkaan.. ;) ). Yleensä se polttaminen kyllä tapahtuu kaverilta tai kirjastosta tms, ei jaksa nähdä vaivaa niin paljon että netistä kokonaisia levyjä hakis. Jotkut biisit tulee haettua netistä kun ei ole just sillä hetkellä varaa ostaa levyä tai sitä ei saa mistään. Ja tosiaan vinyyliä haluan mahd. paljon joten siinäkään mielessä ei oikeen netti ratkaise. Ja jos cd:itä haluan, niin kopiosuojatut levyt ainakin jää kauppaan.
Riku

Posts: 3,187

#67 • • Riku The Little Prince
Tuohon aiempaan keskusteluun artistien palkkioista ja tuloista viitaten, niin satuinpa joskus katsomaan dokumentin TLC-yhtyeestä. Samoihin aikoihin kun tytöt myivät levyjä kuin häkää, nämä joutuivat hakeutumaan konkurssiin koska levy-yhtiöiden artistien niskaan tunkemat kulut juuri markkinoinnista, manageroinnista sun muusta olivat niin niin suuret, ettei tytöille jäänyt miljoonista myydyistä levyistä huolimatta käytännössä mitään itselleen käteen. Tuota artistien tukemista käytetään yleisimpänä syynä siihen miksi levyt pitäisi ostaa, mutta ainakin tämän perusteella taitaisi artistien kannalta olla parempi jos ihmiset lähettäisivät kympin postissa artistille ja polttaisivat vaikka koko tuotannon samantien. We <3 big business.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Avatar
#69 • • Dorka Guest

pHaze:
Tuohon aiempaan keskusteluun artistien palkkioista ja tuloista viitaten, niin satuinpa joskus katsomaan dokumentin TLC-yhtyeestä. Samoihin aikoihin kun tytöt myivät levyjä kuin häkää, nämä joutuivat hakeutumaan konkurssiin koska levy-yhtiöiden artistien niskaan tunkemat kulut juuri markkinoinnista, manageroinnista sun muusta olivat niin niin suuret, ettei tytöille jäänyt miljoonista myydyistä levyistä huolimatta käytännössä mitään itselleen käteen.


USA:ssa nimenomaan on aika yleistä juuri tuo sen takia, kun monet tekee sopimuksen missä luvataan könttäsumma per julkaistu levy - riippumatta siitä paljonko se myy. Euroopassa taas näyttää olevan enemmän sopimuksia mitkä on per myyty levy eikä itse julkaisemisesta saa penniäkään. Toi jenkki malli on vähän riskialtista molemmin puolin enkä oikein ymmärrä miksi moisia sopimuksia tehdään mut joku varmaan fiksumpi osaisi selittää tuonkin *täh*