2nd Degree - Talo

24 posts, 2 pages, 5,200 views

Avatar
#1 • • Veee Guest
Kuvataa läpällä video tälle biisille ni laitoin tänne nyt viimehetken parannusehdotuksia saamaan

Talo
Avatar
#2 • • KFM Guest
tässä biisissä on sairaan hyvä draivi! propsit siitä.
kuitenkin jossain kohdissa, esim. intron jälkeen ensimmäisessä funky-wahwah-kitara osiossa se draivi ei tuu ihan täysin sovitusten puolesta esille. pientä hiomista vaatis.

listaan vähän mitä tulee mieleen ku kelailen biisiä edestakas:
-pituutta lisää! vaikka jossain vaiheessa tulee jo kyllästynyt olo(vinkvink, lisää elementtejä), niin lopussa draivi nousee niin, että tuntuu kuin biisi loppuisi seinään.

-bassorummulta puuttuu muna.

-sit noista crasheistä sen verran, et tasoja ehkä hieman alemmas. en oo aivan varma, mut kuulostais vähän siltä, et joka kerta kompura nappaa kiinni ku crashi iskee. btw tossa alussa n. 0:08 kohdalla kuulostaa siltä kuin siitä puuttuis crashi tai jotain.

-tä kuulostaa jotenki aika kompuroidulta. korkeimmat äänetki tuntuu olevan jotenki häviksis, huomaa crasheissä hyvin selvästi.

-onks tä reasonilla tehty? kuulostais vähän siltä. the old musty sound...

-noi funkykitarat olis kannattanu sämplätä waveiks eikä kikkailla mideillä. mulla on pieni kutina siitä, et ne on mideillä tehty, ja, et ne olis kuulostanu paremmilta samplättynä, varsinki ku tykkäätte renkuttaa soundeja.

potentiaalinen biisi, niinku kaikissa biiseissä, niin tässäkin löyty niitä pieniä kulmia, joita pitäs hieman hioo lisää. harjotus tekee mestarin, pidetään se mielessä.
Avatar
#3 • • Veee Guest

tässä biisissä on sairaan hyvä draivi! propsit siitä.
kuitenkin jossain kohdissa, esim. intron jälkeen ensimmäisessä funky-wahwah-kitara osiossa se draivi ei tuu ihan täysin sovitusten puolesta esille. pientä hiomista vaatis.

listaan vähän mitä tulee mieleen ku kelailen biisiä edestakas:
-pituutta lisää! vaikka jossain vaiheessa tulee jo kyllästynyt olo(vinkvink, lisää elementtejä), niin lopussa draivi nousee niin, että tuntuu kuin biisi loppuisi seinään.

-bassorummulta puuttuu muna.

-sit noista crasheistä sen verran, et tasoja ehkä hieman alemmas. en oo aivan varma, mut kuulostais vähän siltä, et joka kerta kompura nappaa kiinni ku crashi iskee. btw tossa alussa n. 0:08 kohdalla kuulostaa siltä kuin siitä puuttuis crashi tai jotain.

-tä kuulostaa jotenki aika kompuroidulta. korkeimmat äänetki tuntuu olevan jotenki häviksis, huomaa crasheissä hyvin selvästi.

-onks tä reasonilla tehty? kuulostais vähän siltä. the old musty sound...

-noi funkykitarat olis kannattanu sämplätä waveiks eikä kikkailla mideillä. mulla on pieni kutina siitä, et ne on mideillä tehty, ja, et ne olis kuulostanu paremmilta samplättynä, varsinki ku tykkäätte renkuttaa soundeja.

potentiaalinen biisi, niinku kaikissa biiseissä, niin tässäkin löyty niitä pieniä kulmia, joita pitäs hieman hioo lisää. harjotus tekee mestarin, pidetään se mielessä.



Hei kiitti palautteesta!

Toi alun crashi tosiaa jäi. Pitää siis lisää ainaki se.
Kompuroitu saundi menee mun miksaustaidon piikkii, lyttäsin tota vähä liikaa..
Kitarat on samplattu mut lisäsin midiohjatun wahin myöhemmin ku toi crybabypedaali otti ja mykisty (en kyl yhtää ymmärrä miks)

Se on Fruitylla tehty :)
Avatar
#4 • • KFM Guest
joo noi kompuroinnit on tollasia taitoja kun tulee (kai) sit ajan mukana. kuten fruityn tai reasonin erottaminen kuulonperusteella:P

mut joo, kannattaa antaa niitten korkeimpien taajuuksienki tulla ulos. kuulostaa paremmalta. ja vaikka se vaatiikin sitä ruuvausta, niin lopuks sit vaiva palkitaan tyytyväisyydellä lopputulokseen;)

joo, se midi wahihan siellä korvaan pistikin. renkutukseen suosittelen suoraan sämpläystä. ne pienet vivahde-erot kuulostaa paremmalta.
Avatar
#5 • • Revelation Guest
Aivan liian usein kuulee liian paljon kompressoituja biisejä. Suosittelen kompressoinnin jättämistä pois kokonaan kun alkaa rakentamaan uutta biisiä niin ei nouse vahingossa äänentaso liian kovalle huomaamatta kun kompressori ääntä lytätessään antaa nostaa tasoja.

Sitten kun alkaa olla elementit kasassa ilman että äänentaso lyö vielä pohjaan, voi halutessaan alkaa säätämään kompressorin kanssa (joskin uskon henkilökohtaisesti että suuri osa kompressoinnista mitä käytetään on "turhaa", kun halutaan että äänentason keskiarvo on "liian kovalla"... eli ääntä pitää raiskata että keskitaso saadaan katu-uskottavalle tasolle). Mutta kompressoinnin tekeminen heti alussa johtaa helposti täysin överiksi kompuroituun biisiin missä pelkkä basari hakkaa pohjaan jo yksinään...
Avatar
#6 • • Revelation Guest
Ai niin, ja kannattaa tehdä "raakaversio" ilman kompressointia, ja verrata sitten kompressoitua versiota siihen; saitko biisistä oikeasti paremman kuuloisen?
Avatar
#7 • • Revelation Guest
Itse biisissä on todellakin hyvä draivi päällä, biisi kestäisi kyllä pidempänäkin aivan mainiosti. Äänentasoa vaan alaspäin sekä kompressointia vähemmäksi niin sointiin saadaan selkeyttä ja munakkuutta lisää; sittenhän biisi on erittäinkin hyvä. 7 / 10 näin, mutta on potentiaalia ihan 10/10 asti.
Avatar
#8 • • Veee Guest
Kiitti kommentista! :) Oon tässä viilannu uutta versiota ja yrittäny juurikin saada tota kompurointia paremmaks, saa nähdä meneekö parempaan päin :D
Avatar
#9 • • Revelation Guest
Muistahan tehdä sitten myös.. :)

Sen verran potentiaalia biisissä että todella mielellään kuuntelisin kompressoimattoman / lievemmin kompressoidun version.
Avatar
#10 • • roisto ratissa Guest
ei tuota kompuraa liikaa ole, basarin pitäs vaan päästä läpi. nyt se lähinnä pilaa yleissoundia.
Avatar
#11 • • Revelation Guest

ei tuota kompuraa liikaa ole, basarin pitäs vaan päästä läpi. nyt se lähinnä pilaa yleissoundia.



...Kompressorihan se ne äänet änkeää liian ahtaaseen tilaan, jolloin se basarikaan ei pääse enää esille lyttäämmättä muita ääniä tieltään.
Avatar
#12 • • roisto ratissa Guest

ei tuota kompuraa liikaa ole, basarin pitäs vaan päästä läpi. nyt se lähinnä pilaa yleissoundia.



...Kompressorihan se ne äänet änkeää liian ahtaaseen tilaan, jolloin se basarikaan ei pääse enää esille lyttäämmättä muita ääniä tieltään.



miksauksessa se ongelma on jos ei basari pääse esiin, miksaukseen tekee tilaa sille basarille niin kyllä se pääsee ihan helposti läpi.. jakaa vaikka busseihin järkevämmin tavaraa, leikkaa bassoja pois muilta raidoilta, kompressoi basarin erikseen ja/tai päästää duckerilla läpi väkisin masterissa, laittaa masteriin kompressorin sijasta kolmi- tai nelialue limitteriä jne. ton biisin kohdalla se lyttykompura on ihan paikallaan jos se nyt sitten on artistin visio biisistä (en ota tähän kantaa, kukin tyylillään). kompressoimaton biisi kuulostaa paremmalta PA:lla, siitä ollaan varmasti samaa mieltä.
Avatar
#13 • • Revelation Guest
Voi olla että erinäisillä kikkailuilla elementit saisi paremmin toimimaan. Yksinkertaisin ratkaisu silti on vaan laskea äänentason keskiarvoa n. 6 dB jolloin kaikille elementeille jää paljon enemmän tilaa. Luonnollisesti matalat äänet ei silti saisi sotkeutua keskenään, se tekee ongelmia joka tapauksessa.

Kompressoinnin määrä / laatu / haluttu soundi on aina artistin päätettävissä tietenkin, mutta paljon yleisempää on liian raju kompressointi kuin liian lievä (varsinkin kun kompressointi itsessään ei edes ole aina pakollista).
Avatar
#14 • • roisto ratissa Guest

Voi olla että erinäisillä kikkailuilla elementit saisi paremmin toimimaan. Yksinkertaisin ratkaisu silti on vaan laskea äänentason keskiarvoa n. 6 dB jolloin kaikille elementeille jää paljon enemmän tilaa.



ei ole kysymys mistään erinäisistä kikkailuista, perusjuttuja jotka on vaan opeteltava jokaisen tai annettava tehtäväksi jollekin sellaiselle joka osaa; equtus/kompressointi/headroom kohdillaan = hyvä miksaus.

voihan sitä laskea kaikkien raitojen tasoa sen 6db niin on varmasti headroomia, mutta jonkun se "liimaaminen" on kuitenkin tehtävä jossain vaiheessa. ehkä sulla enemmänkin tökkii (ainakin itsellä) se ettei sitä kompressoria käytetä monesti ensinnäkään tukemaan miksausta vaan se lätkästään vaan sinne perään lähinnä vetämään mössöksi koko biisi. kaikkein parhaiten mksatut biisit ihan 70-luvulta asti on kyllä monesti täynnä kompressiota, mutta sitä ei vain huomaa kun se on tehty taidolla ja oikeilla välineillä, ts. oikein..



Luonnollisesti matalat äänet ei silti saisi sotkeutua keskenään, se tekee ongelmia joka tapauksessa.



nimenomaan juuri näin, varovasti alle 400hz taajuuksia muilla raidoilla ja basari esiin. tekis mm. tälle biisille ihmeitä.


Kompressoinnin määrä / laatu / haluttu soundi on aina artistin päätettävissä tietenkin, mutta paljon yleisempää on liian raju kompressointi kuin liian lievä (varsinkin kun kompressointi itsessään ei edes ole aina pakollista).



oot ihan oikeassa, ei ole läheskään aina pakollista.

se onko kompressointi pakollista riipppuu niin paljon siitä millaista materiaalia tehdään, jos akustisesti aletaan äänittämään niin nauhasaturaatio on parempi vaihtoehto monasti ja livemateriaalin nyanssit on ihania, mutta silloinkin kun äänitettyä materiaalia kompressoi ihan urakalla niin monesti jää nyansseja enemmän jäljelle kuin vertaa johonkin kompressoimattomaan vst-materiaaliin, eli ko. tapauksessa kompressointi on lähinnä välttämätöntä (tämä siis elektronisessa musiikissa). analogisynat on yleensä paremman kuuloisia kun niihin ei koske millään mitenkään, mutta heti jos on sekoitettuna analogisynia/livemateriaalia/sampleja joutuu alkaa "hommiin", vaikeusaste miksaamisen kanssa nousee välittömästi.

kompressointia tarttee myös osata käyttää jos tekee samplaamalla, saa olla aika ässä tekemään pelkillä sampleilla/samplereilla musiikkia jos saa miksauksen kuulostaan ehyeltä ilman kompressointia, sampleista rakennetut loistavan kuuloiset biisit on järjestäen niitä kompressoinnin ihmemiesten tekeleitä.

sit on tietysti vst-synat ja ylikompressointi.. mut sehän me tiedetään miltä se kuulostaa.

palataan tähän biisiin:

skittaan vois laittaa enemmän kompressointia, pianoon vois laittaa enemmän kompressointia, bassolinjaan vois laittaa enemmän kompressointia. basari on vähän tussu.. siihen vois laittaa enemmän kompressointia. tai kaikki kompressiot vois poistaa, kummassakin tapauksessa sille basarille pitäis tehdä ihan urakalla tilaa. tässä biisissä se kompressio on siinä mielessä pakollista että tää on tämmönen "meininki biisi", aika pliisulta kuulostas jos sitä kompressointia ei olis ollenkaan. se nyt vaan on just sen verran "väärin" tehty että se kuulostaa pahalle. hyvä biisi muuten.
Avatar
#15 • • Revelation Guest
Argh, periaatteessa samoja pointteja mutta joistakin perusteista olen täysin eri mieltä. Erityisesti tässä biisissä kompressoinnin lisääminen tekisi tästä juuri sen "mut sehän me tiedetään miltä se kuulostaa"-tasoisen.

Tekisi mieleni väittää tätä faktaksi, mutta koska se on sellaisenaan ehkä vaikea niellä, niin sanon sen vaikka mielipiteenä:
Elektronisen musiikin syöpä on kuvitelma kompressoinnin pakollisuudesta. Se ei ole pakollista, millään tasolla. Biisin tasojen ei tarvitse käydä täysillä, missään vaiheessa biisiä. Meillä on tarpeeksi dynamiikkaa esittää kaikki äänet ilman mitään kompressointia.

Olen itse tosiaan alkanut tekemään taas musiikkia, tosin sen verran harvakseltaan että hyvä että voi harrastuksestakaan puhua. Mutta sen verran voin kyllä sanoa ihan 100% varmuudella että kompressointi ei ole pakollista elektronisessakaan musiikissa. MUTTA, sitä voidaan tehdä jos halutaan saada tiettyä soundia biisiin.

Arvaan kuitenkin että 95% musiikin tekijöistä laittaa ne kompressorit sinne biisiinsä koska sitä pidetään automaattisesti pakollisena. Sen jälkeen sitten säädetään ja yritetään saada biisi kuulostamaan mahdollisemman hyvältä kompressoituna, vaikka usein biisi olisi ollut parempi ilman mitään kompressointia.

Jos tarkoitus on lp-levylle painaminen, silloin tarvitaan jonkinlainen kompromissi kompressoinnin suhteen. Mutta pelkästään digitaalisessa muodossa olevan musiikin kompressointi pelkästään kompressoinin takia on tarpeetonta. Yhä edelleen korostan sitä kuitenkin, että kompressoinnilla voidaan tietoisesti "lytätä" ääntä ja hakea sellaista erilaista draivia mitä biisissä ei muuten ehkä olisi. Minulle se on kuitenkin nykyisin efekti muiden joukossa, ei mikään pakollinen lisä, mutta joitakin ääniä voi saada toimimaan paremmin (esimerkiksi pysymään omalla "alueellaan"). Yleensä kuitenkin olisi mielestäni järkevämpää käyttää silloinkin kompressoria yhdellä kanavalla eikä masterilla.

Tiedän kyllä, että suurin osa on tästä varmasti kanssani eri mieltä. Uskon myös sen että kompressointiin lujasti uskovat tuskin tästä kirjoituksestani hetkahtavat, onhan heillä valtava tukijoukko takanaan samalla tavalla väärin asioita tekeviä. Kuitenkin toivoisin edes kahta asiaa:

1. Kokeilkaa. Mielipide on yksi asia, mutta yrittäkää tehdä ja miksata biisi ilman kompressointia. Joudutte tietenkin käyttämään 6-12dB alhaisempia äänentasoja, mutta ilmavuus ja dynamiikka biisissä on sitten ihan toista luokkaa.

2. Jos ja kun kompressoitte, tehkää se lopussa (EDIT: Tarkoitan tällä sitä että ei yhtään limitteriä / kompressoria / muuta sellaista masterille ennenkuin biisi alkaa olla valmis, kaikki nämä suorastaan houkuttelevat pistämään lisää volumea eri äänille vaikka pitäisi tehdä usein juuri päinvastoin, pistää kaikkea hiljaisemmalle). Biisistä olisi hyvä olla sekä kompressoimaton että kompressoitu versio, jotta kuulette todellisen kompressoinnin hyödyn (kuuntelun äänenvoimakkuuden tulisi tietenkin olla keskiarvoltaan samalla tasolla, kovempi kuullostaa helposti paremmalta, joten säätäkää volumea sen mukaan eri versioita kuunnellessa)

Ennenkaikkea vetoan toiseen kohtaan, aivan liian monet biisit tehdään jo aloitusvaiheessa aivan liian kovalle, ja kompressorit antavat tätä anteeksi muussaamalla (pilaamalla) soundia. Yleensäkin masterointi / kompressointi pitäisi tehdä vasta viimeiseksi, eli biisin miksauksen / äänentasojen sun muiden hommien pitäisi toimia jo kohtuullisen hyvin ennen sitä.

Mutta kompressointi EI OLE PAKOLLISTA ELEKTRONISESSAKAAN MUSIIKISSA. Mikä elektronisesta musiikista tekee niin erilaista että nyanssit saadaan hävittää kompressoinnilla?
Avatar
#16 • • Edited roisto ratissa Guest


Elektronisen musiikin syöpä on kuvitelma kompressoinnin pakollisuudesta.



..ja kuolettavan tylsä minimaalisuus JA säveltämisen ja säveltäjän olemattomuus. vai ollaanko samoilla linjoilla ollenkaan?

hyviä pointteja, ja itseasiassa ollaan täysin samaa mieltä tarpeeksi monesta teknisestä kohdasta. makuasioita loput. kyllä se lyttäystyyli on erikseen ja se on erikoista ja on sillekkin paikka olemassa, jos ja kun oot vanhan koulukunnan miehiä niin tietysti se tuntuu vieraalta.

ois kiva kuulla materiaalia.
Avatar
#17 • • Revelation Guest


Elektronisen musiikin syöpä on kuvitelma kompressoinnin pakollisuudesta.



..ja kuolettavan tylsä minimaalisuus JA säveltämisen ja säveltäjän olemattomuus. vai ollaanko samoilla linjoilla ollenkaan?

hyviä pointteja, ois kiva kuulla materiaalia.



Minimalistisuus? ...Odotas, teen toisen topicin, pistetään sitten niitä biisejäkin.. :)
Avatar
#18 • • roisto ratissa Guest


Elektronisen musiikin syöpä on kuvitelma kompressoinnin pakollisuudesta.



..ja kuolettavan tylsä minimaalisuus JA säveltämisen ja säveltäjän olemattomuus. vai ollaanko samoilla linjoilla ollenkaan?

hyviä pointteja, ois kiva kuulla materiaalia.



Minimalistisuus? ...Odotas, teen toisen topicin, pistetään sitten niitä biisejäkin.. :)



minimalistisuus on ok ;) minimaalisuus ei.. hehehe
Avatar
#19 • • Revelation Guest
Ei siis, tarkoitin sitä että ei biisin tarvitse olla minimalistinen että selviäisi ilman kompressointia.
Avatar
#20 • • roisto ratissa Guest

Ei siis, tarkoitin sitä että ei biisin tarvitse olla minimalistinen että selviäisi ilman kompressointia.



minimalistinen ja minimaalinen on ainaki itelle kaks ihan eria asiaa, biisistä jos tekee minimaalisen niin kait se selviää ihan mistä vain koska siinä ei ole käytännössä mitään mikä voisi sotkeutua mihinkään.

minimalistisuus voi sen sijaan olla sfäärejä ja nyansseja täynnä ja hyvinkin monimutkaista ja sisältää paljon tasoja ja elementtejä, mutta sävellys itsessään on siis sitä minimalismia.