Sekalaist juttuu

37 posts, 2 pages, 4,855 views

Avatar
#21 • • roisto ratissa Guest

..pistin googleen cubase ja sit tuli muun muassa tämä plattari siihen ja sitä kautta sitten..



:happyroll:




Vittu mitä Nyt tein väärin!? x)



Roisto on välillä aika kryptinen postauksissaan. Vihjailee varmaankin sitä, että tämä ei välttämättä ole ihan helpoin paikka laittaa omia tuotoksiaan uutena tulokkaana. Kommentit ovat joskus sen verran ronskeja, että monella on mennyt herne nenään (myös itselläni joskus).

Ei kannata ottaa turhan vakavasti.



löytää sattumalta tän foorumin googlesta ja toisessa topicissaan ja 17 postauksen jälkeen kutsuu plattariksi tätä foorumia, tuli vaan ihan "pikkuruinen" aavistus..

99% varmuudella sanoisin.. :happyroll:
Avatar
#22 • • KilledByComputerPrograms Guest

..pistin googleen cubase ja sit tuli muun muassa tämä plattari siihen ja sitä kautta sitten..



:happyroll:




Vittu mitä Nyt tein väärin!? x)



Roisto on välillä aika kryptinen postauksissaan. Vihjailee varmaankin sitä, että tämä ei välttämättä ole ihan helpoin paikka laittaa omia tuotoksiaan uutena tulokkaana. Kommentit ovat joskus sen verran ronskeja, että monella on mennyt herne nenään (myös itselläni joskus).

Ei kannata ottaa turhan vakavasti.



löytää sattumalta tän foorumin googlesta ja toisessa topicissaan ja 17 postauksen jälkeen kutsuu plattariksi tätä foorumia, tuli vaan ihan "pikkuruinen" aavistus..

99% varmuudella sanoisin.. :happyroll:




En ymmärrä kyl teit miks metsästätte jotain trolleja etc koko ajan!

Ihan ku jollain olis ees aikaa sellaseen, ku on duunit, opiskelut ja arjen pyöritys meillä kaikilla?

Mikä mussa on niin ihmeellistä, ettei voi uskoa et oikeasti olen tosissani näis jutuissa..?


Olin just tulos kysyy et onko jotain sävellyskouluja, ku tuntuu et kaikki teistäki on jotain pro musantekijöit...alkaa miettii et missä oikeen ootte oppinu kaiken....ku tuntuu et itellä on tosi takkusta toi musantekeminen, sävellys.

Mut eipä oikee oo voimia keskustella enää mistään.Lähinnä sillalta tai kerrostalon katolta tekis mieli tulla alas.

Tuntuu paskalta ku on pää täynnä kaikkee taiteellista, mut ei oo taitoa oikeestaan mitään tehdä-kaikki jää sisälle sydämeen.


Uskomatonta et jotku puhuu vieläkin jostain trollista, jos oon jo laittanut biisejäki nettiin..

Eikö mahdu päähän, et voi olla ihmisiä, jolla a) ei ole kavereita b) ketään joka näyttäs miten tehdä jutut?


Sillalta hyppäisin merivettä hengittämään, mut mäpä oonki luuseri, joka ei uskalla tehdä ees sitä.Suoraan sanoen pelottaa.
Avatar
#23 • • roisto ratissa Guest


Mikä mussa on niin ihmeellistä, ettei voi uskoa et oikeasti olen tosissani näis jutuissa..?



no ihan ensinnäkin, jos laittaisit biisin kerrallaan demotettavaksi vois joku vastatakin jotain järkevää. en tiedä muista mut mä ainakin oon niin pöljä että vastaan ja annan palautetta kaikken sen minkä kykenen, oli sitten kyseessä tosissaan tehtyä matskua tai ei.. ja mitä erikoisempaa sen parempi, mut kertakaikkiaan en kykene mun tuntemuksia albumillisen määrästä kappaleita kerralla sanoiksi ja tunteiksi pukemaan, etenkään täs sun tapauksessa kun tää ylitti kaiken mun ymmärryksen ja järjen rajat. tai siitä tulis jotain tollasta kuten masterbaattorilla. joten laittaisitko biisin kerrallaan kiitos.

ei mulla kyllä musanteko ole yhtään helppoo. aika hemmetinmoista liisteriä suurimmaksi osaksi, sitten välillä tulee parempia hetkiä..

Eikö mahdu päähän, et voi olla ihmisiä, jolla a) ei ole kavereita b) ketään joka näyttäs miten tehdä jutut?



itseasiassa mahtuu hyvinkin, mulla on eräs itseaäni huomattavan paljon taidesieluisempi ystävä jolla ei ollut tuottamiseen suhteen aluksi mitään skillejä ja joka tekee tälläkin hetkellä yksin kotonaan erittäin marginaalia musiikkia. opetin kaverille miten logicia käytetään ja annan teknistä supporttia aina kun tarve vaatii, joten.. you can count me in :)
Avatar
#24 • • Roz Guest
Musan tekemisen oppii varmasti parhaiten tekemällä sitä - aivan v*tusti. Itse olen harrastanut aihetta noin 15 vuotta, enkä oikein vieläkään ole "tarpeeksi hyvä". Malttia ja vahvaa innostusta siihen lähinnä vaaditaan. Kaipa kouluissakin voi jotain oppia, mutta uskon kyllä vakaasti että kokemus se on joka jyllää.
Avatar
#25 • • crc Guest
älä ny oo "killed by computer musicians" jos vähä huonoa palautetta putoilee. tekemällä oppii :)
Avatar
#26 • • KilledByComputerPrograms Guest
Ok, ok.

Pitää kai vaan yrittää ajatella vuosien mittakaavassa, et katotaan 5 vuotta ja sit katotaan, etc.

Täs on vaan kaikenlaista sattunut vuosien varrella, sais kunnon stoorit aikaan ku niitä alkais tässä luettelee...mut sit pisti näköjään mut alas jo toiki homma et noi miksaukset heittelee ihan miten sattuu..oon yrittänyt kattoa niitä, kuunnella..ja sit ku silti menee päin percttä niin pudotus tulee, ja voimalla!


Ajattelin nyt ottaa semmosta asennetta, et lähinnä sukulaisille teen sit näitä biisejä, niiltä ei oo tullut pahaa sanaa vielä xD

Kummiski alunperin ajattelin et jos ees joku yks tykkää mun jutuista, niin se on tosi hyvä...ja sen oon jo saanut, miksi ahnehtia lisää faneja.

Kyllä mä jossain vaiheessa keväällä vähän aavistelinki, et tyypit tulee suuttuu jos paan omia demoja esille, ja niinhän siinä tais käydä.

Kummiski on sairaan kova palo tehdä omaa juttua..ite oon innoissani kuunnellu omia biisejä, oli ne sitten kuinka paskaa tahansa..ehkä mä ite tajuan tietty parhaiten mitä niis biiseis haetaan, siks ei "yllätyksettömyys" ja "basarit särölle" tunnu ollenkaan pahalta, päin vastoin.

Perus biisimuotoa oon yrittänyt tarkotuksella kiertää, kuuntelen mielummin muiden perusmusaa, kun itteni tekemää, koska en osaa tehdä sellasta.Osaanko tehdä ees omia visioita hyvin...selvästikin en.

Mut ei voi mitään...ketään ei voi miellyttää, näin se vaan menee.

Kyllä mä rehellisesti sanottuna toivoin, et edes joku teistä ois hyviä fiiliksiä saanu jostain noista biiseistä, ettei ihan nauruks mene.Vaikka ei se nauraminen haittaa, sehän on vaan hyvä, jos on hauskaa.
Mut joo.

Kuolemaan asti kummiski vedän omalla tyylillä, niin se vaan on.

Kiitokset teille jotka ootte hyviä ihmisiä, jokanen tietää sen itsestään.

Tyhjännaurajille yms pintasilmäsille terveisiä: Teitä on ihan liikaa.



Elokuuta on viel jäljellä.Nää loppukesän yöt lämpimine tuulineen ja varjoineen on kyl nättejä...
Avatar
#27 • • master bator Guest

Kyllä mä jossain vaiheessa keväällä vähän aavistelinki, et tyypit tulee suuttuu jos paan omia demoja esille, ja niinhän siinä tais käydä.



Mä en usko, että tässä kukaan on suuttunut. Täällä vaan sanotaan mielipiteet asioista aika pitkälti kaunistelematta.

Kummiski on sairaan kova palo tehdä omaa juttua..



Se on tässä hommassa se tärkein asia. Se, jos joku, voi parhaiten auttaa sua kehittymään tässä hommassa.

Mut ei voi mitään...ketään ei voi miellyttää, näin se vaan menee.



Ei se ihan noinkaan mene... Pidä vaan mielessä kenen takia sä sitä musaa teet. Teetkö sitä itsellesi vai muille? Mä ainakin teen ihan vaan siitä syystä, että nautin siitä ja ei siitä kenenkään muun tarvitse välttämättä pitääkään. Toki saa myös hyvälle mielelle, jos joku muu sattuu olemaan samalla aaltopituudella.

Kyllä mä rehellisesti sanottuna toivoin, et edes joku teistä ois hyviä fiiliksiä saanu jostain noista biiseistä, ettei ihan nauruks mene.



Siteeraan vastaukseksi omaa postaustani:

mutta seassa myös muutama ihan hyvä soundi ja ideanpoikanen.



Eli kyllä mä ainakin löysin jotain positiivistakin. Tarkentaakseni edellistä vielä, joissain biiseissä oli hetkittäin mielenkiintoinen tunnelma ja niistä käy hyvin kyllä ilmi tavallaan mitä sä olet sillä sun musiikillas yrittänyt ilmaista. Monet tekee puhdasta tuottamista, pelkkiä teknisiä suorituksia ilman mitään omaa ideaa. Sulla tuntuisi olevan tavallaan vähän päinvastainen tilanne. Annat niiden ideoiden hautua vaan vielä ja kehität sitä tuotantopuolta niin kyllä homma varmasti siitä etenee.
Avatar
#28 • • KilledByComputerPrograms Guest
Ok.Tuotantopuolen kehittämisel tarkotatko miksausta, sitä et biiseissä täytyy olla enemmän kikkoja ja koukkuja, enemmän soittimia, vai sitä että soundeja pitäs muokata johonkin suuntaan, vai jotain muuta juttua?

Ku tuntuu et jos lisää vaikka enemmän soittimia mukaan niin sit menee niin viidakoks koko biisi ettei missään oo enää järkeä..kuten sanoit jo noista nykysistä versioista, jotka mun mielestä on niin pelkistettyä musaa ku vaa voi olla?

Soundeja en oikeen osaa ton paremmin muokata ku mitä nyt oon tehnyt, tai jättänyt tekemättä.En vaa yksinkertasesti kuule mitään vikaa vaikkapa noissa stringseissä.Vaikeaa muokata ku ei kuule mikä on pielessä.Mut kai se kuulo täs viel kehittyy...tuntuu kyllä että ei.Oisin mä jo kuullut jos mulla ois sellanen kyky.

Ainaki sun master bator, palautteesta tuli tavallaan mulle seinä vastaan..tai sellanen fiilis, että oon mahdottoman edessä.En tiedä miten ees muuttaa noita biisejä, muuten ku että pistää volyymit alemmas niistä kohista joissa oon halunnu korostaa jotain soitinta tai rumpuja.

Lisää soittimia(tai ääniä) biisiin vissiin...?
Avatar
#29 • • master bator Guest

Ok.Tuotantopuolen kehittämisel tarkotatko miksausta, sitä et biiseissä täytyy olla enemmän kikkoja ja koukkuja, enemmän soittimia, vai sitä että soundeja pitäs muokata johonkin suuntaan, vai jotain muuta juttua?



No tuota... Se, että soittimia on enemmän ei merkitse itsessään mitään. Niitä voi olla todella vähän tai todella paljon. Se, mikä saa koko homman toimimaan on sisältö, soundit ja miksaus (näin karkeasti). Onhan sitä tehty paljon hyviä kappaleita ihan yhdellä ainoalla instrumentillakin.

Mun mielestä sellaisia asioita, joita sun kannattais alkaa kehittää näin aluksi on rytmit, rumpukompit, miksaus ja instrumenttien soundit. Juurikin tuossa järjestyksessä. Okei, soundeja voi viilata äärettömyyksiin asti ja niitä ei yleensä kovin nopeasti opi viilaamaan, mutta loogisempia ja mielenkiintoisempia rytmejä oppii tekemään paljon nopeammin.

Toki on hieno ajatus tehdä erikoisia ratkaisuja tietoisesti esim. rumpujen suhteen, mutta jos se erikoisuus kuulostaa siltä, että biisin palaset eivät vaan loksahda kohdalleen, kannattaa ehkä vähän miettiä niitä uudelleen.

Melodioissa oli myös hyvin erikoisia rytmillisiä ratkaisuja. Missään biiseistä ei myöskään tuntunut oikein olevan bassoa, ja meininki oli muutenkin melko keskiäänivoittoista. EQ:n käytön opettelu kannattaa myös.

Soundeja en oikeen osaa ton paremmin muokata ku mitä nyt oon tehnyt, tai jättänyt tekemättä.En vaa yksinkertasesti kuule mitään vikaa vaikkapa noissa stringseissä.Vaikeaa muokata ku ei kuule mikä on pielessä.Mut kai se kuulo täs viel kehittyy...tuntuu kyllä että ei.Oisin mä jo kuullut jos mulla ois sellanen kyky.



Joo no soundien kanssa se on vähän sellaista ikuista viilaamista ja opettelemista, eikä oikein koskaan tunnu osaavan tarpeeksi hyvin. Niitä ehtii kyllä vielä...

Ainaki sun master bator, palautteesta tuli tavallaan mulle seinä vastaan..tai sellanen fiilis, että oon mahdottoman edessä.En tiedä miten ees muuttaa noita biisejä, muuten ku että pistää volyymit alemmas niistä kohista joissa oon halunnu korostaa jotain soitinta tai rumpuja.

Lisää soittimia(tai ääniä) biisiin vissiin...?



Mä kirjoittelin vaan sitä mukaa kun kuuntelin biisejä. Ihan vaan mitä mieleen juolahti. Ei mulla ole ollut mitään tarkoitusta torpedoida sun yritystä. Mun sanomisia ei kannata ottaa mitenkään vakavasti, en minäkään tuottajana ole mikään guru.

Edelleen, tärkeintä on se, että sä itse saat jotain irti siitä sun musasta ja sen tekemisestä.
Avatar
#30 • • Edited roisto ratissa Guest
älä vaan lisää soittimia enää. vähemmän, ehdottomasti vähemmän! sen sijaan että lisäisit enemmän soittimia voisit keskittyä karsimaan ylimääräisiä pois, eli se mikä kantaa ja missä on eniten ideaa toimii tukevana instrumenttina ja muut komppaa (jos edes tarvetta on). useimmiten vähemmän on enemmän, useimmiten.

sulla on niin paljon häilyviä epäselviä ja epäjohdonmukaisia sfäärejä kappaleissa että niistä on todella vaikea saada kiinni yhdestäkään. vähän kuin kattelis kolmen ja puolen tunnin leffaa jossa on pelkkiä sivujuonia ja tarina puuttuu. niinkuin tähän kommenttiin todennäköisesti ajattelet että sehän on vain hieno juttu - ajatuksen juoksua. olet aivan oikeassa ja oikeilla raiteilla, periaatteessa ainakin, ja oonkin sitä mieltä että sulla on ihan järettömän paljon potentiaalia jos vaan jaksat tehdä sen eteen töitä.

mutta mitä enemmän lataa sinne kappaleeseen jännitteitä sitä vaikeemmaksi sen hallitseminen käy.. ja sitä vaikeempaa tulee kuuntelemisesta myös. lähde ehdottomasti jostain tosi pienestä ja vaatimattomasta liikenteeseen, vaikka yks pianon sävel jota kuuntelet.. äänität sitä ja mietit tartteeko olla mitään muuta että se sun tunne välittyy. tai jos kuuntelet sadetta tunnin verran ja siitä tulee niitä tuntemuksia, niin herrantähden äänitä se sade ja äkkiä! ts. taiteellisten visioiden päässähautominen ei johda mihinkään muuhun kuin kivuliaaseen pullataikina-syndroomaan (palaan tähän joskus myöhemmin). kaikki vaan heti ulos, onnistu tai ei.

mitä tulee tuottamiseen ja estetiikkaan.. sanotaan nyt vaikkapa että equtamisessa ja dynamiikassa on niin paljon tekemistä että unohda toistaiseksi se (edit: aivan kuten masterbaattori toteskin jo) veikkaan että tommonen turhanpäiväinen pikkufiilaaminen on se kaikkein suurin vitsaus itse kullakin, keskity ensin vaan saamaan homma pysymään kasassa ideatasolla. se voi olla rytmi, tai tila, tai sävel jota kuuntelet.

mitään sellaista; olen suuri säveltäjä, minulla on päässäni mestariteos jonka nyt luon.. ei sellasta ole olemassa, siihen on ihan turha pyrkiä. se on joku ihmeen sibeliusmyytti ja täyttä kuraa kaikki. ihan kaikki, riippumatta tyylistä tai tekniikasta, kaikki jotka jollain tapaa musiikkia tekee menee käytännössä mututuntumalla eteenpäin, ja kaikilla on samanlainen kurjuus ja luomisen tuska sisällään kuin sullakin on. =) ..mulla on paha tapa meuhkata, mutta jos nyt jotain neuvoja kehtaa vielä antaa ja uskoisin et näistä oikeesti vois olla sulle apua:

- yksinkertaista ja karsi ylimääräiset rönsyilyt pois

- kerää tietoa siitä musiikista ja niistä artisteista mistä pidät ja ketä ihannoit. miten joku juttu on toteutettu ja ennenkaikkea mikä on ollut ideana jossain siistissä jutussa. sitä kautta alkaa avautuun ihan uusia uria omalle ajattelulle. tietoa voi kerätä monella eri tavalla kuten esim. kirjat, koulut ja foorumit, kirjastoista saa vaikka kuinka paljon ilmaista opetusta, mut se että tarttis jotain kouluja käydä että osais säveltää.. hah, ja paskanvitut. sen kun vaan soittelet meneen niinku muutkin.

- valmista itelles pitkän aikavälin tavoitteita, eli mietit jotain yksittäistä juttua johon keskityt, ja kun oot saavuttanut ja oppinut sen niin voit siirtyä seuraavaan.

- harkitse ainakin että tekisit jonkilaisen rungon tai kaavan, ikäänkuin draamankaaren jo ennen kuin aloitat soittaan sekvensserille sisään juttuja. se kestää ehkä minuutin, ja jos tän viittit ja jaksat tehdä joka kerta ennen kuin alat tekeen biisiä se säästää sulta niiin paljon tulevaisuudessa harmaita hiuksia.. ehkä jopa hiukset =)

- ja sitten kun tuntuu että homma sujuu ja etenee luonnostaan, opiskele soundin tuottamista,

- ja lopuksi niin absurdilta kuin se tän postauksen jälkeen kuulostaakin. älä usko ja luota kaikkeen mitä tyypit heittää näillä foorumeilla, mut yritin nyt ainakin olla tällä kertaa rehellinen.

en heittäis kirvestä kaivoon sun tilanteessa, sulla paljon hyviä ideoita. uskallat käyttää mikkiä ja omaa ääntäs, se on jo aika iso plussa.
Avatar
#31 • • roisto ratissa Guest


Ainaki sun master bator, palautteesta tuli tavallaan mulle seinä vastaan..tai sellanen fiilis, että oon mahdottoman edessä.



sellanen fiilis on sitä enemmän arkipäivää mitä pidemmälle etenee hommissaan, siinä ei auta muuta kuin kestää se kerta toisensa jälkeen. fiilishän se on sekin, ajattele positiivisesti.
Avatar
#32 • • crc Guest
tämmösenä pienenä täkynä: apinointi on opettavaista
Avatar
#33 • • Timo Beast Guest
Jep, mitä enemmän tekee sitä enemmän tuntuu siltä ettei osaa tehdä mitään. En tiedä onko kaikilla sama fiilis, mut varmasti monella on. Niinkuin itsellänikin. Joten myös musiikissa tieto tuottaa tuskaa. Kannattaa muistaa se.
Avatar
#34 • • Roz Guest
Myös kultakorvan ylikehittyminen aiheuttaa tuskaa, kun tuntuu, ettei millään tule hyvän kuuloista, vaikka kaikkensa yrittää.
Avatar
#35 • • Slowman Guest
Tuli tuosta ekasta "www" biisistä kaukaisesti mieleen Arvo Pärtin Cantus in Memory of Benjamin Britten

http://www.youtube.com/watch?v=e348n660zrA

Joten ei ollenkaan huonompi assosiaatio! Sinun kannattaa perehtyä klassiseen musiikin teoriaan ja harmonia oppiin niin ehkä se auttaisi realisoimaan niitä visioitasi. Ja siitä ei kantsi välittää jos joku ei pidä sun strings soundista, jos sinusta se on just se oikea niin silloin se on siinä;-)

Itseäni vähän häiritsee eniten ne säröytymät, osin kovasta volyymistä johtuen, osin ihan distortio häly efektit, ja vielä harmoninen ja sen progression vaillinaisuus. Ja varsinaista biittiähän(rytmiä hakattu kuuluviin) ei musiikissa tarvitse olla välttämättä lainkaan.

Positiivista on myös, että ihan avoimesti kerroit tunteistasi täällä liittyen siihen ahdistukseen mitä musan tekoon voi liittyä. Ehkä semmoinen kirja kuin 'Outolintu, erilainen' voisi antaa lohtua elämään. Kirjastosta varmaan löytyy.

Niin, ja saitpahan ainakin enemmän kommentia kuin minä tuossa viimeisimmällä demolla:-)
Avatar
#36 • • KilledByComputerPrograms Guest
Ooooho..mulla oli jääny kiitokset sanomatta kaikille neuvojille! Tulee nyt tässä jälkeenpäin, syksy meni duunin&unettomuuden kombinaatiolla paljoo ei musaa ehtiny tehä.

Mä en itseasias tiijä oon muutenki jotenki omaa polkua(jossain ihme ajatusmaailmoissa) kulkenu kokoelämän tähän asti, tuijotellu ihmetellen sivusta muit ihmisii jne, joten ei ihme et esim en tajua vieläkää osaa noista neuvoista mitä sain....tarttis ykstityiskohtasempaa neuvoa..justii joku harmonia mä oon ihan hukassa sen kanssa.

Mut kiitti viel, tätä trediä o hyvä tulla lukee aika ajoin jos vaikka jutut valkenis myöhemmin...*heartshearts*