Ok.Tuotantopuolen kehittämisel tarkotatko miksausta, sitä et biiseissä täytyy olla enemmän kikkoja ja koukkuja, enemmän soittimia, vai sitä että soundeja pitäs muokata johonkin suuntaan, vai jotain muuta juttua?
No tuota... Se, että soittimia on enemmän ei merkitse itsessään mitään. Niitä voi olla todella vähän tai todella paljon. Se, mikä saa koko homman toimimaan on sisältö, soundit ja miksaus (näin karkeasti). Onhan sitä tehty paljon hyviä kappaleita ihan yhdellä ainoalla instrumentillakin.
Mun mielestä sellaisia asioita, joita sun kannattais alkaa kehittää näin aluksi on rytmit, rumpukompit, miksaus ja instrumenttien soundit. Juurikin tuossa järjestyksessä. Okei, soundeja voi viilata äärettömyyksiin asti ja niitä ei yleensä kovin nopeasti opi viilaamaan, mutta loogisempia ja mielenkiintoisempia rytmejä oppii tekemään paljon nopeammin.
Toki on hieno ajatus tehdä erikoisia ratkaisuja tietoisesti esim. rumpujen suhteen, mutta jos se erikoisuus kuulostaa siltä, että biisin palaset eivät vaan loksahda kohdalleen, kannattaa ehkä vähän miettiä niitä uudelleen.
Melodioissa oli myös hyvin erikoisia rytmillisiä ratkaisuja. Missään biiseistä ei myöskään tuntunut oikein olevan bassoa, ja meininki oli muutenkin melko keskiäänivoittoista. EQ:n käytön opettelu kannattaa myös.
Soundeja en oikeen osaa ton paremmin muokata ku mitä nyt oon tehnyt, tai jättänyt tekemättä.En vaa yksinkertasesti kuule mitään vikaa vaikkapa noissa stringseissä.Vaikeaa muokata ku ei kuule mikä on pielessä.Mut kai se kuulo täs viel kehittyy...tuntuu kyllä että ei.Oisin mä jo kuullut jos mulla ois sellanen kyky.
Joo no soundien kanssa se on vähän sellaista ikuista viilaamista ja opettelemista, eikä oikein koskaan tunnu osaavan tarpeeksi hyvin. Niitä ehtii kyllä vielä...
Ainaki sun master bator, palautteesta tuli tavallaan mulle seinä vastaan..tai sellanen fiilis, että oon mahdottoman edessä.En tiedä miten ees muuttaa noita biisejä, muuten ku että pistää volyymit alemmas niistä kohista joissa oon halunnu korostaa jotain soitinta tai rumpuja.
Lisää soittimia(tai ääniä) biisiin vissiin...?
Mä kirjoittelin vaan sitä mukaa kun kuuntelin biisejä. Ihan vaan mitä mieleen juolahti. Ei mulla ole ollut mitään tarkoitusta torpedoida sun yritystä. Mun sanomisia ei kannata ottaa mitenkään vakavasti, en minäkään tuottajana ole mikään guru.
Edelleen, tärkeintä on se, että sä itse saat jotain irti siitä sun musasta ja sen tekemisestä.