EMU 1212M & Balanced TS --> Unbalanced RCA -kummastel

11 posts, 1 page, 2,317 views

Avatar
#1 • • Oliver Guest
Leikitään, että mulla on EMU 1212M äänikortti, jossa on 2 kappaletta balansoituja mono-outputteja. Vasemmassa kanavassa on TS-monojakki ja siitä on vedetty yksijohtiminen kaapeli vahvistimen vasempaan RCA-inputtiin. EMU:n säätösoftasta on laitettu -10 dBV asetus päälle.

Kysymys 1: onko vahvariin tulevan signaalin taso 0.16 volttia (-16dBV) vai 0.32 volttia (-10dBV)? Vai jotain muuta?

Kysymys 2: kytkeekö tuo säätösoftaan laitettu -10 dBV:n asetus ns. "cold"-johtimen oikeasti pois päältä vai maattuuko "cold"-johdin vain monoplugin nollan kautta jonnekin aiheuttaen mahdollisesti surinaa ja pörinää kaiuttimista?
Avatar
#2 • • whuf. Guest

Leikitään, että mulla on EMU 1212M äänikortti, jossa on 2 kappaletta balansoituja mono-outputteja. Vasemmassa kanavassa on TS-monojakki ja siitä on vedetty yksijohtiminen kaapeli vahvistimen vasempaan RCA-inputtiin. EMU:n säätösoftasta on laitettu -10 dBV asetus päälle.

Kysymys 1: onko vahvariin tulevan signaalin taso 0.16 volttia (-16dBV) vai 0.32 volttia (-10dBV)? Vai jotain muuta?

Kysymys 2: kytkeekö tuo säätösoftaan laitettu -10 dBV:n asetus ns. "cold"-johtimen oikeasti pois päältä vai maattuuko "cold"-johdin vain monoplugin nollan kautta jonnekin aiheuttaen mahdollisesti surinaa ja pörinää kaiuttimista?


Let's put it this way.. Mitä sä yrität tehdä?
Avatar
#3 • • Oliver Guest
Heh, yritän vaan ymmärtää hardista ja kytkentöjä paremmin... Eli milloin kannattaa käyttää balansoituja kytkentöjä ja milloin ei.

Esim. ihmetyttää se, miksi ESI Juli@ -äänikortissa on sellanen vaihdettava I/O-ratkaisu, niinkuin siinä on. Sitä on arvosteluissa sanottu ainutlaatuiseksi ja nerokkaaksi keksinnöksi, eli jotain muutakin hyötyä tollasesta on oltava kuin pelkät tuplaliittimet. RCA-outputilla saadaan kyllä aitoa -10dBV:n signaalia vahvistimelle, mutta kiinnostaisi tietää, minkälaista signaalia esim. EMUn 1212M:lla ja M-Audion 192:lla saadaan ulostettua (noissa on balansoidut outputit) tavalliseen vahvariin. Jos se on -16dBV (kuten epäilen), niin silloinhan taustakohina kasvaa huomattavasti kun volumea joutuu lisäämään sen 6dB. Vai mitä hä?
Avatar
#4 • • whuf. Guest

Heh, yritän vaan ymmärtää hardista ja kytkentöjä paremmin... Eli milloin kannattaa käyttää balansoituja kytkentöjä ja milloin ei.

Esim. ihmetyttää se, miksi ESI Juli@ -äänikortissa on sellanen vaihdettava I/O-ratkaisu, niinkuin siinä on. Sitä on arvosteluissa sanottu ainutlaatuiseksi ja nerokkaaksi keksinnöksi, eli jotain muutakin hyötyä tollasesta on oltava kuin pelkät tuplaliittimet. RCA-outputilla saadaan kyllä aitoa -10dBV:n signaalia vahvistimelle, mutta kiinnostaisi tietää, minkälaista signaalia esim. EMUn 1212M:lla ja M-Audion 192:lla saadaan ulostettua (noissa on balansoidut outputit) tavalliseen vahvariin. Jos se on -16dBV (kuten epäilen), niin silloinhan taustakohina kasvaa huomattavasti kun volumea joutuu lisäämään sen 6dB. Vai mitä hä?



Hmm. Balansoiduilla piuhoillahan ei ole mitään tekemistä signaalin tason kanssa. Eikä myöskään rca liittimien kanssa. Jos vaikka siitä alottaa..
Avatar
#5 • • Oliver Guest
Ei pelkillä piuhoilla olekaan. Mutta siis, jos yrittää syöttää balansoitua outputtia balansoimattomaan inputtiin, niin signaalin tasohan putoaa +4dBu:sta 6dB:ä, koska vain toinen johtimista voidaan syöttää inputtiin, eikö?

Tämmönen "puolitettu" signaalikin on vielä liian voimakasta tavalliseen -10dBV inputtiin, jonka vuoksi esim. edellämainituissa äänikorteissa on -10 dBV output-asetus naksautettavissa softasta päälle. Mutta mitä tapahtuu signaalitasoille, kun tämä asetus laitetaan päälle???

Vai olenko ymmärtänyt koko tasapainoiluhomman päin v..... :confused:
Avatar
#6 • • whuf. Guest

Ei pelkillä piuhoilla olekaan. Mutta siis, jos yrittää syöttää balansoitua outputtia balansoimattomaan inputtiin, niin signaalin tasohan putoaa +4dBu:sta 6dB:ä, koska vain toinen johtimista voidaan syöttää inputtiin, eikö?

Tämmönen "puolitettu" signaalikin on vielä liian voimakasta tavalliseen -10dBV inputtiin, jonka vuoksi esim. edellämainituissa äänikorteissa on -10 dBV output-asetus naksautettavissa softasta päälle. Mutta mitä tapahtuu signaalitasoille, kun tämä asetus laitetaan päälle???

Vai olenko ymmärtänyt koko tasapainoiluhomman päin v..... :confused:



Ahaa, nyt vasta ymmärsin mitä yrität pähkäillä. En ole pahemmin perehtynyt siihen miten balansoiduissa systeemeissä käsitellään balansoimattomia liittimiä, mutta luulisin että ne on jotenkin kompensoitu. Oli miten oli tolla on hyvin vähän merkitystä siihen sun vahvistimees ja joka tapauksessa se ottaa sisään kovempaakin signaalia kun mitä sun äänikorttis antaa ulos.

Niin ja balansoiduilla linjoillahan ei periaatteessa paljon virkaa ole pienissä systeemeissä jossa piuhat pysyy alle kymmenen metrisinä ja niiden määrä kohtuu pienenä(alle 20 tms) ja tilat kohtuu häiriöttöminä. (esim balansoimattomat plugit analoginäytön kyljessä ei ota mitään häikkää)

Ei varmaan paljon auttanut sun varsinaisiin kysymyksiin :)
Avatar
#7 • • Oliver Guest

Ei pelkillä piuhoilla olekaan. Mutta siis, jos yrittää syöttää balansoitua outputtia balansoimattomaan inputtiin, niin signaalin tasohan putoaa +4dBu:sta 6dB:ä, koska vain toinen johtimista voidaan syöttää inputtiin, eikö?

Tämmönen "puolitettu" signaalikin on vielä liian voimakasta tavalliseen -10dBV inputtiin, jonka vuoksi esim. edellämainituissa äänikorteissa on -10 dBV output-asetus naksautettavissa softasta päälle. Mutta mitä tapahtuu signaalitasoille, kun tämä asetus laitetaan päälle???

Vai olenko ymmärtänyt koko tasapainoiluhomman päin v..... :confused:



Ahaa, nyt vasta ymmärsin mitä yrität pähkäillä. En ole pahemmin perehtynyt siihen miten balansoiduissa systeemeissä käsitellään balansoimattomia liittimiä, mutta luulisin että ne on jotenkin kompensoitu. Oli miten oli tolla on hyvin vähän merkitystä siihen sun vahvistimees ja joka tapauksessa se ottaa sisään kovempaakin signaalia kun mitä sun äänikorttis antaa ulos.

Niin ja balansoiduilla linjoillahan ei periaatteessa paljon virkaa ole pienissä systeemeissä jossa piuhat pysyy alle kymmenen metrisinä ja niiden määrä kohtuu pienenä(alle 20 tms) ja tilat kohtuu häiriöttöminä. (esim balansoimattomat plugit analoginäytön kyljessä ei ota mitään häikkää)

Ei varmaan paljon auttanut sun varsinaisiin kysymyksiin :)



Joo, no pelkkää hifistelyähän tää tietysti onkin. Ehkä pitäis kysellä asiaa jostain hifi-foorumilta, kun siellä käsitellään häiriöitä suunnilleen kaapeleiden vaikutuksen tasolla :D

Kiitoksia nyt kumminkin :heart:
Avatar
#8 • • aleksivirta Guest
Tällai sen pitäis mun mielestä mennä:

Kun elektronisesti balansoitu ulostulo (operaatiovahvistimella eikä muuntajalla toteutettu, siis käytännössä about kaikki modernit äänilaitteet poislukien läjä kalliita studiolaitteita) kytketään "oikein" balansoimattomaan sisäänmenoon, niin tulee tosiaan se 6dB tiputus. Käytännössä siis oletus balansoidussa ulostulossa ois se että seuraavassa laitteessa vahvistetaan niiden kahden johtimen signaalin erotusta ja saadaan siten matkan varrella olevaa kohinaa ja häiriöitä pois kun ne tulee molempiin johtimiin, ja samalla heruu se 6dB lisää. Mutta yhtä hyvin voidaan elektronisesti balansoidusta ulostulosta johtaa vaan se yhden johtimen signaali balansoimattomaan laitteeseen, se häiriönsieto häviää ja taso tippuu mutta muuta ongelmaa ei pitäis olla.

Se referenssitaso ei tosiaan välttämättä korreloi mitenkään sen balansoitu / balansoimaton kanssa - eli jollei oo speksattu toisin niin +4 ja -10 -asetuksilla signaali tulee ulos normaalisti balansoituna yhdessä johtimessa vaiheessa ja toisessa vastavaiheessa, sillä referenssitasolla joka on asetettu. Sitä en tiiä miten ne referenssitasot on oikeesti speksattu (tää kai oli se varsinainen kysymys?) eli meneekö se täysi jännitetaso molemmissa johtimissa vai tiputetaanko sitä että sen 6dB:n huomioonottaen lopputulos on sen referenssin mukainen. Luulisin edellistä. Mutta silti niiden pitäis mennä samalla tavalla, että balansoituna saat ne toisiinsa verrannolliset referenssitasot ja balansoimattomana sit 6dB vaimeamman signaalin seuraavaan laitteeseen.

Ja kyllä, se 6dB tiputus tarkoittaa tosiaan kohinatason kasvua, mutta sillä tuskin on oikeasti kauheesti väliä ~ikinä.

edit: korjailinpa vähän.
Avatar
#9 • • Oliver Guest
Olen näköjään ymmärtänyt hieman väärin. Eli -10 dBV ei siis olekaan ns. clipping-raja kuluttajalaitteissa vaan se on ilmeisesti luokkaa +6dBV. Eli ongelmaa ei kai tosiaankaan ole.

Sitä en tiiä miten ne referenssitasot on oikeesti speksattu (tää kai oli se varsinainen kysymys?) eli meneekö se täysi jännitetaso molemmissa johtimissa vai tiputetaanko sitä että sen 6dB:n huomioonottaen lopputulos on sen referenssin mukainen.



Jep, justiinsa tätä ihmettelen. Täytyisi noista +4/-10 asetuksista laittaa EMUlle postia ja varmistaa asia lopullisesti sieltä, että mitä nuo asetukset oikeasti tekevät.
Avatar
#10 • • aleksivirta Guest

Olen näköjään ymmärtänyt hieman väärin. Eli -10 dBV ei siis olekaan ns. clipping-raja kuluttajalaitteissa vaan se on ilmeisesti luokkaa +6dBV. Eli ongelmaa ei kai tosiaankaan ole.



Joo siis sehän menee joka tapauksessa tohon tyyliin. Digitaaliäänityksessä / AD-muunnoksessa on speksattu joku tietty jännitetaso -0 full scaleksi ja sen yli menevät arvot klippaa vittumaisesti heti (tyyliin se +4-referenssitaso voi olla vaikka -12dB FS jossain digilaitteessa), analogipuolella taas se +4dBU tai -10dBV määrittelee "tyypillisen signaalitason" jota se laite haluais eli käytännössä yleensä tyyliin nollatason ko laitteen VU-mittarissa, ja sen päälle on sit laitteesta riippuen joko vähän tai paljon tai vitusti headroomia.

Jep, justiinsa tätä ihmettelen. Täytyisi noista +4/-10 asetuksista laittaa EMUlle postia ja varmistaa asia lopullisesti sieltä, että mitä nuo asetukset oikeasti tekevät.



Ootko yrittänyt väijyä manuaalista löytyskö sieltä ees jotain ylimalkasta selitystä? Mä epäilen tosiaan että ne tekee vaan sen että ne muuttaa sitä DA-muuntimien jälkeistä (ja balansointivaihetta edeltävää) signaalin vahvistusta. Eli: DAC -> vahvistus -10/+4 -referenssitasolle asetuksen mukaan -> elektroninen balansointi -> ääni ulos. Tarkoista jännitetasoista ei sit voi tietää toki mutta olettaisin että se 6dB heitto suuntaan tai toiseen ei vielä esim jonkun vahviksen linjastagessa oo mikään kauhea ongelma kunhan se nimellistaso on muuten oikein.
Avatar
#11 • • Oliver Guest

Ootko yrittänyt väijyä manuaalista löytyskö sieltä ees jotain ylimalkasta selitystä? Mä epäilen tosiaan että ne tekee vaan sen että ne muuttaa sitä DA-muuntimien jälkeistä (ja balansointivaihetta edeltävää) signaalin vahvistusta. Eli: DAC -> vahvistus -10/+4 -referenssitasolle asetuksen mukaan -> elektroninen balansointi -> ääni ulos. Tarkoista jännitetasoista ei sit voi tietää toki mutta olettaisin että se 6dB heitto suuntaan tai toiseen ei vielä esim jonkun vahviksen linjastagessa oo mikään kauhea ongelma kunhan se nimellistaso on muuten oikein.



Luulin lukeneeni manuskan huolellisesti kannesta kanteen moneen kertaan, mutta lopulta huomasin sieltä kohdan:

"ANALOG LINE OUTPUTS
Level (software selectable)
Professional: +4dBu nominal, 20 dBu maximum (balanced)
Consumer: -10 dBV nominal, 6 dBV maximum (unbalanced)
Output Impedance 560 ohms"

Eli tuossahan vastaus näköjään onkin suoraan ensimmäiseen kysymykseeni :hah:

Ts. -10 dBV -asetuksella ja balansoimattomalla kaapelilla saadaan vahvarin RCA:han -10 dBV. On se kai uskottava tuota.

Toiseen kysymykseen vastaus lienee sitten se, että jos asetuksiin laittaisi -10 dBV ja käyttääkin balansoitua kaapelia vahvarin balansoituun inputtiin, niin siitä tulisi +6 dB lisää (eli sitten olisi -4 dBV). Eli cold-johdin olisi aina vastakkaisessa vaiheessa hot-johtimeen nähden softan asetuksista riippumatta.

Homma taitaa olla nyt ok. Tosin en ymmärrä ESI Juli@n vaihdettavan I/O:n hehkutettua "nerokkuutta" vieläkään, mutta ehkä minun ei tarvitsekaan. :happyroll:

Kiitos myös aleksille hyvistä tiedosta.