En huomaa eroa soundblasterin, hoontechin ja e-mun välillä. Mikä on totuus? Rahaahan voi lyödä tiskiin vaikka kuinka paljon kun puhutaan muuntimien laadusta.
Jos et huomaa eroa niin sittenhän sulla ei ole mitään ongelmaakaan. Veikkaan ettet nauhoita mitään koneelle niinkuin vinyylejä, kitaraa tai laulua. Noissa sisääntulon laadun eron huomaa jo aika helposti. Ulostulo onkin kinkkisempi juttu. Mun skobeilla ei ole hirvesti eroa macbook pron omalla ulostulolla ja Motun UltraLitellä. Mutta jos vedän koneelta kamaa jonkun analogilaitteen läpi niin ei tulisi mieleenkään käyttää macin omaa äänikorttia.
edit: lisätään vielä yks läpänder:
Summaus. Moni on sitä mieltä, että summaus pitää tehdä deskillä ja ajaa sit takas tietsikkaan. Jotkut on sitä mieltä, että ei tarvi ainakaan nykyään enää. Tää on toki myös sukupolvikysymys, sillä toki vanhat geezerit ovat ainaki osa sitä mieltä, että digisummaus on huono, koska se varmasti joskus aikoinaan on sitä ollutkin. Sit joku nuorempi tuottajaihme lukee jonku starban haastattelun jostain lehdestä ja omaksuu tämän näkemyksen jonka jälkeen tuottajaihme saastuttaa joukon toisia mieliä pelkästään sen takia, että joku vanhan koulun edustaja on digiä haukkunu. Vai onkse sit oikeassa?
Jos joku omaksuu näkemyksen lukemalla lehteä, niin voi syyttää vain itseään. Analogi VS. ITB summaus on eri asioita. Pro saa molemmilla tavoilla parasta aikaan. Amatööri taas kämmää molemmat. Mitä mä oon gubbejen haastatteluita lukenut niin oon huomannut sellaista asennetta, että summaus tehdään sillä tavalla mikä parhaiten sopii kyseessä olevaan biisiin tai sitten ratkaisu on taloudellinen. Ainoastaan pahimmat jäärät väittää toista tapaa parhaimmaksi.
Eräskin gubbe sanoi järkytttyneensä kun sokkotestissä meni valitsemaan Toolsille nauhoiteun paremmaksi kuin nauhalle vedetyn. Siihen asti se ei voinut kuvitellakaan äänittävänsä digitaalisesti.
Jos haluaa "lämpöä" miksaukseen, niin analogisummaus on ainoa vaihtoehto. Jos taas haluaa kristallinkirkasta trancea, niin silloin analogisummaukselle ei ole välttämättä mitään käyttöä.
Mä nään muunnin asian niin, että koko digihomma on vielä aika uutta eikä parhaita kamoja ole vielä edes keksitty. Jos ei huomaa eroa Apogeella ja SoundBlasterilla, niin on kyllä hieman vaikkua korvissa.