Millainen olisi täydellinen konemusastudio?

61 posts, 4 pages, 14,199 views

Avatar
#1 • • sauce Guest
Millainen setuppi vaadittaisiin täydelliseen konestudioon? Tyylilaji varmaan vaikuttaa ja siksipä tehdäänkin niin, että laita ekalle riville onko kyseessä tesno, trance, vai electro vai mikä buildi. VAI onko niin, että pelkkä Logic/reason riittää ja oikeat soittimet vain pölyttyisivät?
Avatar
#2 • • :t:c: : : Guest
täydellisessä konemusastudiossa on kaikkee yks!

ns. vagueen kysymykseen vaguempi vastaus :D
Avatar
#3 • • J-P Guest
sori ny, mut ehkä paskin topic ikinä :)
Avatar
#4 • • sauce Guest
NO SORI NY! Senverranvähän ollu viimeaikoina Plattarilla että unohdin että täällähän ei kysellä ihan mitä vaan. Sensijaan että olis vaikka vastannut:

DETROIT
909
808 ja siinä se^^

Ni tyydyitte haistattelemaan vitut omassa poroudessanne. Anteeksi. En kysy enää koskaan mitään tyhmää tällä viisauden alttarilla, jossa tilaa on vain viileimmille. daa...
Avatar
#5 • • J-P Guest

NO SORI NY! Senverranvähän ollu viimeaikoina Plattarilla että unohdin että täällähän ei kysellä ihan mitä vaan. Sensijaan että olis vaikka vastannut:

DETROIT
909
808 ja siinä se^^

Ni tyydyitte haistattelemaan vitut omassa poroudessanne. Anteeksi. En kysy enää koskaan mitään tyhmää tällä viisauden alttarilla, jossa tilaa on vain viileimmille. daa...



noh, jos katot mitä oon aiemmin täällä vastaillut niin toi perus nihkeys on ollu perin vähissä. mutta nyt vaan oli ihan pakko (huomasithan loiventavan hymiön siellä?). vähän sama kysymys kuin "mikä on paras auto?" tai "kuka on paras ihminen?" vastauksia on yhtä monta kuin vastaajiakin.

Mutta jos nyt tosiaan tahdot, niin

NITKU
tietokone.
Avatar
#6 • • shokuni Guest
No ei konemusassa kai mitään täysiveristä pro-toolssettiä ja nauhotustiloja tarvita. Tehomylly ja hyvät monitorit ja kiippari ja kunnolla akustoitu tila. Jos on pakko jotakin äänittää niin kyllä Cubase sen asian ajaa tosi hyvin. Joo softaksi Cubase tai miksei viakak se Logic. Miten ite tykkää ja näppärimmin saa tehtyä ja laatua saa aikaan. Voihan sinne kaikenlaista hardista hankkia, mutta mitä turhia, sofasynat ja plugarit kuumiksi vaan. Jos taas jonkun tietyn soittimen haluaa jos vaikka sen saundia paljoo ja rakastaa, niin sellainen sitten myös. Jukka Tanttari(movetronin arpeggiot) -tyylinen midipaja tuskin on nykyään se paras vaihtoehto ainakaan. Että olisi kauhea kasa moduleita ja synia ja patch bay. En minä ainkaan jaksaisi.

Ei semmost olekka ku täydellinee.

Ainiin, meinasi unohtua: joku tehokas erillinen/ulkoinen äänikortti jossa on vaikka omia efektejä ja myllytystehoa itsessään on kans kova juttu. Jes.
Cutoff

Posts: 14

#7 • • Cutoff
Jos nyt vähän johdattelen kysymystä eri suuntaan...
Kaupallinen konemusiikkistudio. Siis, kun paljon ihmiset juuri äänitys-studioita ja muita perustaa, mutta konemusassa pätee hieman eri lait. Aina on tietty budjetti. Mitkäs on mielipiteet mihin sitä rahaa kannattaisi sijoittaa. Siis ikinä en mitään tollasta ois tekemässä :D ..mutta ihan hauska olisi tietää mitä ajatuksia tollanen tuo.
Varmaan tila pitäisi ensiksi löytää ja tuhlata rahaa akustointiin. Ehkä tärkein juttu on minun mielestä kuuntelu. Hyvät monitorit ja luurit + tokihan se on kiva että olisi myös referenssikuuntelu. Aika kovis kans olisi hankkia jonkinlainen PA kuuntelun kaveriksi.

Tietsikan ja sekkarin puolesta on varmaan ihan sama mitä käyttää.

Ostaisin varmaan Powercoren. Siinä saa kohtuu halvalla törkeän hyvän kaiun ja dsp:t jauhamaan koneen puolesta. Powecoreen hankkisin myös Viruksen jolla sitten saa kaiken tarvittavan syntikkamateriaalin tehtyä. Samassa paketissa on myös aika hyvä 101 mallinnus, joten sillä sitten sitä analogiwhateveriä. Meikästä ois kans hyvä pistää rahaa kii kohtuulliseen määrään hyviä sample cdeitä. Hyvät lähtösoundit nopeuttaa ja helpottaa tekemistä.
Tolla setupilla lähitisin tekemään.
Sit se on jokaisen oma valinta mitä spesiaalivehkeitä tahtoo hankkia kuten esim analogisynat yms.

Sit tietty sohva, pleikkari, 2-3 parikymppistä tsubua ja jääkaappi.
Avatar
#8 • • sauce Guest

...Mutta jos nyt tosiaan tahdot, niin

NITKU
tietokone.


Huomasin hymiön ja pohdinkin "pitkään" oliko se hyväntahtoinen kevennys vai mikä. Erityisesti en (kai) liekehtinyt sinua kohtaan, vaan pikemminkin palo proput perusnihkeyteen.

Toki tajusin itsekin kysymykseni absurdiuden, mutta taustalla olikin toive, että keskustelu menisi jotakuinkin tuohon suuntaan mitä Shokuni tuossa kirjoittelikin. Eli onko se niin, että rauta alkaa olla studiomusiikissa niin 2003 että ei kannata enää siihen panostaa. Tämä tietysti siksi, että edelleen on haaveissa tehdä "trancee" ja mietinkin mitä siihen nykyään tarvitaan. En tietenkään koskaan hommaisi "kaikkea", mutta ajattelin kai, että onko skenessä tapahtunut suuria muutoksia sitten tuon 2003, jolloin ainakin minun mielestäni rautaa oli pakko omistaa. :)
Avatar
#9 • • J-P Guest


Huomasin hymiön ja pohdinkin "pitkään" oliko se hyväntahtoinen kevennys vai mikä. Erityisesti en (kai) liekehtinyt sinua kohtaan, vaan pikemminkin palo proput perusnihkeyteen.



nojoo, ite mietin myös hetkosen että vastaanko tyyliin mikä ärsyttää ko. foorumilla ns. vitusti :)

mutta joops, varmaan aikalailla "kaikilla" ammattistudioilla on se protools pohjana. tietty rauta on aina rautaa ja 10.000e multiefekti paremman kuulonen kuin se wavesin plukari ;)

ite kyl ehdottaisin jos on varaa panostaa, tietokone pohjille/sekkariksi/miksaukseen ja jotain rautaa siihen sivuun. esim jotain analogi-synia, effua yms.

JA silti, kyllä pelkällä koneella pääsee pitkälle, vaikka ihan maaliin saakka.
Avatar
#10 • • shokuni Guest
Paremman kuulonen plugari kuin waves on muuten helposti voxengo. ;)
Cutoff

Posts: 14

#11 • • Cutoff

Paremman kuulonen plugari kuin waves on muuten helposti voxengo. ;)



Juu ei oo pahan hintasia Voxengot, tosin R-sarjan Waves bundle jossa on kompressori, eq ja rvox on hinnaltaan 175e...ja kyllä niilläkin ihan tekee.
Avatar
#12 • • samo Guest

Eli onko se niin, että rauta alkaa olla studiomusiikissa niin 2003 että ei kannata enää siihen panostaa. Tämä tietysti siksi, että edelleen on haaveissa tehdä "trancee" ja mietinkin mitä siihen nykyään tarvitaan. En tietenkään koskaan hommaisi "kaikkea", mutta ajattelin kai, että onko skenessä tapahtunut suuria muutoksia sitten tuon 2003, jolloin ainakin minun mielestäni rautaa oli pakko omistaa. :)



Viimeiset puoli vuotta on mennyt tuskastuessa sen parissa, että mikä ois järkevää. Kiihottais oma paja silleen, että tietokoneella hoitais nauhoittamisen ja lähes kaikki muu raudalla, silloin pystyis vetämään livenä helpommin. Varmaan joku Mpc 1000, SH-101/SH-09, Korg Ea-1 + nuo vinguttimet mitä tällä hetkellä nurkissa pyörii, ois mulle ihanteellinen.

Jotenkin silti tuntuu että Reason on vaan niin moninkertaisesti helpompi, kuin mpc, rumpuohjelmointia varten. Hommais vaikka mäkkiläppärin, jos heittää ihan liveksi.. Mutta mpc ois erittäin pätevä rumpujen paukuttamiseen, ja muuhun epämääräisen (Tuulanauhat/Dubbing Mixers) suhinan soittoon, mutta enpä sitten tiedä.

Musiikki välillä Elektro-Hiphop-Skweee-Dub(step).
Avatar
#13 • • Chronosis Guest


Jotenkin silti tuntuu että Reason on vaan niin moninkertaisesti helpompi



Itekin päätynyt huomaamaan, ettei mikään ohjelma ole yhtä inspiroiva kuin Reason. Harmi kun saundi sellaisenaan ei ole mitä haluaa, eikä midi outtia ole. Täytynee vain säätää useamman ohjelman kanssa.
Avatar
#14 • • MikkiHiiri Guest

Paremman kuulonen plugari kuin waves on muuten helposti voxengo. ;)



Aijaa itse taas muistan kyseisen plugarin täysin paskana EQ:na. Sonalksista vaan kehiin
Cutoff

Posts: 14

#15 • • Cutoff

Sonalksista vaan kehiin



Kyllä. Loisto.
Avatar
#16 • • Tech-X Guest
303+808+909. Ja polysynaks vaikka Jupiter 8. Ei kait sitä muuta sitten tarvitsekaan :)
Avatar
#17 • • MikkiHiiri Guest

Ei kait sitä muuta sitten tarvitsekaan :)



Ja sit kun yrität pelkästään tolla yhdistelmällä tehdä vielä jotain, mitä ei oo tehty jo 20 vuotta putkeen :)
Avatar
#18 • • J-P Guest

Ei kait sitä muuta sitten tarvitsekaan :)



Ja sit kun yrität pelkästään tolla yhdistelmällä tehdä vielä jotain, mitä ei oo tehty jo 20 vuotta putkee :)



kato ei se MILLÄ tekee, vaan MITÄ tekee ;)
Avatar
#19 • • sonni Guest

Ni tyydyitte haistattelemaan vitut omassa poroudessanne.


don't be dissin' mah niggaz!

tottakai stution tärkeimmät seikat ovat äänentoisto ja jääkaappi. reason on kyllä mitä mainioin leikkikalu ulkoisten ohjaimien ja livenauhottelujen kera.
Avatar
#20 • • aleksivirta Guest
Yhdyn kuoroon - eka äänentoisto: huone, monitorit, tietokonepohjasessa studiossa konvertterit, ja sit vaikka sitä hifi-/PA-/luuri-referenssikuuntelua sen verta kun huvittaa. Sit mukava tuoli ettei perse ja selkä tuu kipeiks. Sen jälkeen tulee ne äänilähteet, efektit, sekut, kontrollerit, jne. jossa voikii sit luottaa omiin korviin ja siihen että tuntee toivottavasti työskentelymetodinsa tai vaihtoehtoisesti haluu ehkä koklailla jopa jotain uutta. Ja tietää paljon rahaa tilillään vielä on, hehe.

Tietty jos on perustamas ihan kaupallista vuokrattavaa studiota niinkuin Sero johdatteli, niin pitää omien mieltymystensä lisäksi kosiskella ja houkutella asiakkaita. Siinä vaiheessa kannattaa ainakin miettiä toisaalta että millä paskanjauhannalla ja hypellä jengi on täyttänyt päänsä ja toisaalta, että mitkä on niitä industry standardeja jotka pitäs löytyä että jengi ottais vakavasti tai olis kuin kotonaan. Aika usein nää kaks kategoriaa on jollain tavalla syy-seurausyhteydessä - mahdollinen etulyöntiasema 20 vuotta sitten, tottumukset, sattuma, folklore & nettihype ja kaikki muu kietoutuu yhteen jossain suhteessa.

Esimerkiksi räppijätkät haluu kuulla vähän koulukunnasta riippuen et nurkista löytyy MPC:tä, teknaria, Lämpimän Kuuloista Analogigearia jolla saa kaiken Phat:in kuuloiseksi, Rollun / Yamahan supertyöasemia... teknopuristit varmasti diggaa jos x0x-kolmiyhteys on vahvasti läsnä studion hengessä... experimental-hörhötkin tulee housuihinsa jos on varaa ja tilaa kasata seinän kokonen Blacet-modulaari mestoille... se Pro Toolssi voi olla hyvä juttu sellasten ihmisten kannalta joiden pitää saada työstettyy projektei muiden studikoiden kanssa helposti tai jotka on lukenu intterwebistä ja kuullu kavereilta et PT on kova juttu, tai vaan tottunu työskentelee sillä. Ja niin edelleen, ja niin edelleen.

Pointtina mulla tässä on siis, että teit sitten omassa projektistudiossa kaikkein mieluiten ja kaikkein parasta saundia sillä mäkkiläppärillä, Logicilla ja kasalla plugareita, tai sit 303+808+909:llä, niin jos haluat saada studion kaupallisesti kiinnostavaks niin pitää miettiä myös just sitä että millasia työskentelytapoja ja tottumuksia, ohjelmointeja ("luin just netist et tarncen tekoon tarvii tällasii juttui, ja tääl studios ei oo niitä, en tuu") ja henk koht mieltymyksiä niil ihmisil on joille sitä studiota yrittäis vuokrata. Pitäis joko olla hiton hyvät kontaktit, referenssit ja maine, tai sit huorata sen laitteiston suhteen ja ostaa omien suosikkien lisäks niitä juttuja joiden nimiä jengi droppailee ja joita isommat nimet / kaikki / mutsis pitää hyvinä. Mieluiten vaikka kaikki noi samassa paketissa.