Millainen olisi täydellinen konemusastudio?

61 posts, 4 pages, 13,323 views

Avatar
#21 • • näköradiomies Guest
no mulle riittäs tää mun nykynen tietokone (ableton 6 ja siinä sen oma mainio softasampleri) sitte ehkä läppäri mis pyörittäsin nativen massive softasynaa. sitte joku yhtä mainio mikseri ku toi mun soundtracsin topaz macro plus, mut sendei ja ryhmäkanavia jos löytys rutosti enemmän ni ei tarttis kikkailla sillee ku nykyään. tottakai, nauhaa pitäs olla, muutama hifi kassunauhuri pitäs hommaa ja sitte tuon nykysen kelanauhurin kaveriks joku, vaikka samanlainen mut äänipäät putsattuna (nii, siis ku en viiti putsaa noit äänipäit ku katois se saundi.) nii sitte rollun space echo, pearlin echo orbit tolle dynacordin echocordin kaveriks ois hyvä, sitte tietysti meikä ku on hullu 909 fani, ni seki ois kiva ettei tarttis tyytyy siihe softamallinnukseen, toisaalta ihan pätevä peli seki on ku lämittää sitä bossin bx-8 mikserillä. tietty sitte korgin mono/poly on ollu mulla haaveena jo siitä asti ku yks läski herra kävi omaansa näyttää meikän luona yhtenä iltana, ai sitä ilon määrää ku 808 rimshotilla sitä arpeggioo triggailtii ja naureskeltii.

sitä iloo et hiirenklikattamisel saa.

nii joo kuuntelusta sen verran et uus vahvari ois jees ku tää nykyne marantz toistaa vaan välillä stereoo, useemmin vaa oikeeta skobee.
Avatar
#22 • • Tuli Guest


Ostaisin varmaan Powercoren. Siinä saa kohtuu halvalla törkeän hyvän kaiun ja dsp:t jauhamaan koneen puolesta. Powecoreen hankkisin myös Viruksen jolla sitten saa kaiken tarvittavan syntikkamateriaalin tehtyä.


Kantsii varmaan mielummin hankkii Mac, ku siihen ei oo viruksia.

Teknarit on parhaat skrätsäykseen.
Avatar
#23 • • roisto ratissa Guest
logic audio + ensoniq dp4 ja loputtomasti bisseä jääkaapissa
Avatar
#24 • • veezay Guest

logic audio + ensoniq dp4 ja loputtomasti bisseä jääkaapissa


tai neidimpi versio ylläolevasta joka on oma lemppari:

reason + ensoniq dp4 ja loputtomasti siideriä jääkaapissa.
Avatar
#25 • • sauce Guest

logic audio + ensoniq dp4 ja loputtomasti bisseä jääkaapissa


tai neidimpi versio ylläolevasta joka on oma lemppari:

reason + ensoniq dp4 ja loputtomasti siideriä jääkaapissa.


tai "keski-ikäisempi" versio eli alkoholitonta Nikolaita ja Pepsi maxia:D
Mikä toi ensonikki muuten on? Jonkinlainen efektiunitti, mutta mihin te sitä käytännössä tarttette?
Avatar
#26 • • veezay Guest

Mikä toi ensonikki muuten on? Jonkinlainen efektiunitti, mutta mihin te sitä käytännössä tarttette?


nelikanavainen ja -prossuinen multiefu. mä oon käytännössä rakastunu sen phaseriin (daft punk) enkä siitä hirveesti muuta tarvikkaan. reverbit kuulostaa kans ihan mukiinmeneviltä ja säätövaraa löytyy joka efektistä sopivasti.
Avatar
#27 • • roisto ratissa Guest

Mikä toi ensonikki muuten on? Jonkinlainen efektiunitti, mutta mihin te sitä käytännössä tarttette?


nelikanavainen ja -prossuinen multiefu. mä oon käytännössä rakastunu sen phaseriin (daft punk) enkä siitä hirveesti muuta tarvikkaan. reverbit kuulostaa kans ihan mukiinmeneviltä ja säätövaraa löytyy joka efektistä sopivasti.



daft-gearia, toimii!
Avatar
#28 • • aleksivirta Guest
http://www.analogindustries.com/blog/entry.jsp?msgid=1204747828979

"Ultimately, my point is this: the gearlust, it can get away from you. Lord knows I have 10 times the shit I need to actually make the kinds of music I make. (In actual fact, for most of it, all I need is a computer, a single mic pre, and a convertor.) But I find myself eyeballing things I know I don't need, because if I only had that one other thing, it would all fall in to place. That's how a keyboardist ends up with 11 guitars.

Adam and I have an ongoing discussion that has lasted nigh on four years, wherein we have decided that there's people that collect gear, and people that use gear, and those people are generally not the same people. There ain't nothing wrong with that, but I am of the considered opinion that unless a particular form of music requires a particular piece of kit (e.g. 303 for acid house) then you can generally make do without all the fuss. This obviously goes entirely against the general drift of this website, but like I said, I've just been having some ponderings..."
Avatar
#29 • • roisto ratissa Guest
ITALO DISCO

Roland Jupiter 8
SCI Prophet V
Oberheim OB-Xa
Linndrum LM-1
Fairlight CMI

ja sata muuta :happyroll: ..että semmonen genre..

ei mutta täysin vakavasti, kyllä täydellinen konemusastudio itselleni on sellainen jossa ei ole liikaa laitteita ja ne laitteet on ainoastaan sellasia joita osaa käyttää toodella hyvin.. jostain haastattelusta luin kun joku kraftwerkin kavereista totesi että max. 3 synaa (täydentäköön joku jos jaksaa kaivaa). allekirjoitan oikeastaan tuon säännön täysin, ei kolmea useampaa tule juuri käytettyä (tulee lähinnä vaihdeltua niitä kolmea). eli vois olla pari sellaista jotka osaa täysin etuperin/takaperin ja sit joku ässä. ja nyt puhuttiin raudasta, softa + täydellinen ei mene ainakaan mulla yhteen. mutta joo.. täydellinen on se minkä itse osaa parhaiten.

en tiedä mihin tuo gearlust linkki viittas?! toivottavasti tää selvensi vähäsen, gearlust piilee meissä jokaisessa ja ihmiset ratkaisee sen eritavoin. joku saattaa keskittyä vaan keräämiseen eikä siinä sinänsä ole mitään pahaa, tietty jotakin köyhää saattaa hieman ketuttaa ko. toiminta. toinen lopettaa keräämisen kokonaan, hermostuu laitteisiinsa ja tekee softilla. molempi ok, mutta tuottamisen tehokkuuden kannalta ois hyvä löytää balanssi. jos on ihan törkeesti ylimääräistä aikaa ja haluaa kasvattaa päänuppiaan "jonnin joutavilla" A to B vertailuilla.. www.gearslutz.com on oikea paikka harrastukselle.

mun suurin ongelma muuten softainstrumenttien kanssa on tuo max. 3 sääntö - taitaa olla lähempänä +3000 mikä ei ihan palvele tarkoitusta, raudan kanssa tulee helposti se "lust" kun taas softan kanssa tulee "next", molemmat kieltämättä ikäviä. sen takia en halua koskea softiin enää, joka biisissä on eri plugarit niin koita siinä nyt sitten saada aikaan jotain jatkumoa sisältöön ja soundeihin.

J-P:n kanssa osin samaa mieltä, paska toikki.. mut kannattaa tämmösestäkin jauhaa. ihan mistä tahansa kannattaa ;)

jos muuten on joskus osannut jonkun laitteen todella hyvin käyttää ja mennyt myymään pois, sit näkee sen halvalla jossain myynnissä niin voi vitsi että on hieno fiilis saada vanha beibe takas. vaikka olis paskempikin laite niin sitä saa mukana jotain ihmeellistä nuoruuden intoa takaisin, ja tietty "ilmaista" knowhowta.

sit hyvä olis kans jos ei valuis kauheesti vettä lattialle seinistä eikä haisis viemärikaasut. :happyroll: mut tosiaan, jos pitäis yks laite maailmassa valita, se olis dp/4. vocoderin, reverbin, phaserin, flangerin ja kompuran vuoksi. jollekki toiselle se on varmasti ihan vitun turha vehe.

ja kaikkein unelmin studio on tietysti se jossa itse on rakentanut kaiken, mutta ei mulla ainakaan riitä skillit sellaseen. no tein mä ghettotalkboxin joka on kyllä aika unelma.
Avatar
#30 • • aleksivirta Guest

en tiedä mihin tuo gearlust linkki viittas?! toivottavasti tää selvensi vähäsen, gearlust piilee meissä jokaisessa ja ihmiset ratkaisee sen eritavoin. joku saattaa keskittyä vaan keräämiseen eikä siinä sinänsä ole mitään pahaa, tietty jotakin köyhää saattaa hieman ketuttaa ko. toiminta. toinen lopettaa keräämisen kokonaan, hermostuu laitteisiinsa ja tekee softilla.



Ei se siis suoraan viitannut kenenkään postaukseen vaan ihan yleisesti threadin aiheeseen. Lähinnä toi sopi mun mielestä tähän asiayhteyteen muistutuksena siitä, että "unelmien konemusastudio" on helposti sellanen mihin haluaa ennenpitkää aina taas sen yhen laitteen lisää tai yhden jutun paremmaks. Ja toisaalta että aika usein softan / hardiksen kanssa vehtaaminen ("kun vielä tän yhen jutun sais setuppiin niin sit vois tehä kunnolla musaa") on hyvä tekosyy olla tekemättä musaa. Tavallaan just se mitä säkin sanoit että gearin keräily (tai yhtä hyvin se että jatkuvasti ostelee / warettelee uusia plugareita!) ja musanteko on usein aika eri harrastuksia ja ne ei välttämättä oo missään yhteydessä toisiinsa.

Enkä nyt siis tarkota tota siinä mielessä että "on ihan turhaa hankkii mitään rautaa ja sen enempää softaa kuin Sound Forge", oon vaan kelaillut tätä asiaa ite aika paljon kun mulla itelläni on nykyään omaan käyttöön erittäin hyvä pieni softa- ja hardissetuppi (joka laajenee tai pienenee välillä kun siltä tuntuu) ja silti teen helvetisti vähemmän musaa ja usein jopa helvetisti tylsempää musaa (joskin paljon parempaa saundillisesti) kuin joskus FT2:lla ja SB AWE32:lla räpeltäessä.

J-P:n kanssa osin samaa mieltä, paska toikki.. mut kannattaa tämmösestäkin jauhaa. ihan mistä tahansa kannattaa ;)



Tää on ihan totta, huono aihe (juuri tosta syystä mitä J-P sanoi että ei oo mitään standardityökalusettejä jotka sopii kaikille, ja toisaalta raudan ja softan eroista ja paremmuudesta ja eri skenejen purismista ja elitismistä keskustelu on niin passé -tm-) mutta kyllä siitä voi silti olla kivaa bullia jauhaa lämpimikseen :D Ainakin niin kauan ku kukaa ei ota hernettä nokkaan ja ala väittelemään että mikä on ainoa paras vaihtoehto...

... Ja sen lisäks tällaset topicit on just omiaan siihen että jos tää foorumi on pystyssä vielä parin vuoden päästä niin voi pläräillä vanhoi topiccei ja kattoo että kuinka tyhmä sitä onkaan 2v sitten ollut. Been there, done that!
Avatar
#31 • • roisto ratissa Guest

Ja toisaalta että aika usein softan / hardiksen kanssa vehtaaminen ("kun vielä tän yhen jutun sais setuppiin niin sit vois tehä kunnolla musaa") on hyvä tekosyy olla tekemättä musaa.



tuohon syyllistyy siitäkin huolimatta että sen olemassa-olon tiedostaa, joutuu keksimään kaikenlaisia metodeja välttyäkseen kurjimukselta. yks hyvä on että ottaa setupista yhden laitteen irti, vie toiseen huoneeseen tai paikkaan, sit sitä siellä twiikkailee tekee soundeja ja kaivaa jotain uutta esiin vanhasta vehkeestä, tekee sillä vaikka yksistään jotain materiaalia, sit menee joku viikon päivät tolla kaavalla ja sen jälkeen lyö kiinni takas setuppiin niin uus laitehan se siinä on. toimii!! :happyroll:
Avatar
#32 • • elektropunk Guest
itse olen kyllä ajatellut kyhäillä itselleni pienimuotoisen ProTools-pohjaisen "makuuhuonestudion". Konemusapuolella tuo ei tosin taida olla kovinkaan kovassa huudossa?
noh, musiikki mitä syntyy on enemmänkin jotain elektronista indiejazzia, ja tarkoitus on laitella narulle myös akustisempia soittimia ja tarvittaessa/pyydettäessä jeesata kavereidenkin rokkijuttujen demottamisessa. kalliiksihan tuo kyllä tulee, mutta toisaalta tähän musiikkiharrastukseen on palanut vuosien varrella niin järjettömän paljon rahaa, että miksei sitten törsäisi vielä vähän lisää - saapahan ainakin hoidettua homman "to the next level" :D kun tuo nauhoituspuoli on jäänyt vähän lapsenkenkiin...
mut joo, täydellinen studio olis kyllä tosiaan sellainen missä on kaikkea yksi :D (kun välistä tulee inspiraatio tehdä vaikka hempeä Death Metal-balladi, sitten taas armotonta kikkelifuusiota, ja sit taas jotain postrock-leijuntaa, sit tiukka nyrkkipanoteknoilu, ja sit...:D eikä semmoista all-in-one vehjettä vielä oo millä hoituis noi kaikki...)
Avatar
#33 • • borg nagar Guest
Täydellinen konemusastudio on sellainen, jossa:
On vessa, Viihtyy. Syntyy hyviä biisejä. Voi yöpyä (että voi yöllä viimeiseksi ja aamulla ensimmäiseksi kuunnella biisin). Naapurit eivät häiriinny (ei tarvi katsella kelloa). On jääkaapissa ruokaa ja juomaa. Voi kokkailla. Voi kuulla ääniä studion ulkopuolelta. Kuuntelu on sellainen, että osaat tehdä tarpeeksi tasapainoista ääntä (muutamat referenssit ja jotku tutut kaiuttimet). On muutakin tekemistä kuin musiikin tekeminen. On internetyhteys. On soittimia, omassa tapauksessani mieluiten eksoottisia ja yhtäaikaa perkussiivisia ja melodisia (kontrabasso, piano, mandoliini, jotain kolisteltavaa...).

Laitteille ja muulle romulle on minusta aivan sama, se riippuu aivan siitä millä osaa tehdä nopeiten parasta jälkeä - omasta mielestään. Superhieno akustiikkakin on yliarvostettua, huonekaikua saa olla sopivasti.
Avatar
#34 • • roisto ratissa Guest

itse olen kyllä ajatellut kyhäillä itselleni pienimuotoisen ProTools-pohjaisen "makuuhuonestudion".



ultimate true next level olis päästä pois sieltä makuuhoneesta :)
Avatar
#35 • • borg nagar Guest

itse olen kyllä ajatellut kyhäillä itselleni pienimuotoisen ProTools-pohjaisen "makuuhuonestudion".



ultimate true next level olis päästä pois sieltä makuuhoneesta :)



Itsehän olen aika täysin eri mieltä, kuten tuosta mun äsköisestä postista voikin päätellä. Monilla ei ole kanttia, minulla mukaanlukien, lähtä studioon tekemään biisiä. Mulle mun koti"studio" on se missä sielu puretaan musiikiksi. Tai noh, oikeastaan se on itseasiassa jonkinlainen ideapaja. Eli edetäkseni aiheessa: hyvä studio olisi sellainen, johon voi mennä purettujen ideoidensa kanssa ja siellä työstää ammattilaisen kanssa niitä saundillisesti paremmiksi.

Yhteenveto. Tässä esimerkkitapauksessa hyvä studio on sellainen, jolla on mahdollisuudet ottaa ihmisten raakatuotoksia mahdollisimman moninaisissa formaateissa vastaan. Kaikki softat, kaikki vehkeet. Hyvä meininki ja hyvä tunnelma - samanlainen niinku kotona olis parhaimmillaan.
Avatar
#36 • • aleksivirta Guest
Must ois ainakin hauska päästä pois sieltä makuuhuoneesta ...

... jos ois varaa vuokrata niin iso kämppä että sais oman huoneen musakamoille. Sitä vois akustoida sit vähän paremmin (tai siis oikeestaan akustoida ylipäätään) ja mahtuis vähän lepposammin tavaraa.
Avatar
#37 • • roisto ratissa Guest

Tai noh, oikeastaan se on itseasiassa jonkinlainen ideapaja. Eli edetäkseni aiheessa: hyvä studio olisi sellainen, johon voi mennä purettujen ideoidensa kanssa ja siellä työstää ammattilaisen kanssa niitä saundillisesti paremmiksi.



itseasiassa olen täysin samaa mieltä. vaikka itsekin olen nyt vihdoin ja viimein makkarista päässyt pois niin on sinne sellainen "sämpläysnurkka" jäänyt, enkä oikeestaan ilman sitä osannut ollakaan.. helpompaa se biisin alottaminen on kotona, studiolla on vaikeempaa alottaa ihan alusta alkaen.

ja tuo tosiaan oli kans yks tärkeä pointti, täydellisessä studiossa olis aina se ammattilaiskaveri matskuja työstämässä :D
Avatar
#38 • • borg nagar Guest


itseasiassa olen täysin samaa mieltä. vaikka itsekin olen nyt vihdoin ja viimein makkarista päässyt pois niin on sinne sellainen "sämpläysnurkka" jäänyt, enkä oikeestaan ilman sitä osannut ollakaan.. helpompaa se biisin alottaminen on kotona, studiolla on vaikeempaa alottaa ihan alusta alkaen.



Mullakin on kyllä mikserit ja monitorit toisaalla, ihan OK paikassa. Ei edes kaukana kämpiltä. Mutta ei mulla oo oikeestaan asiaa lähtä sinne kun pitäs opetella tuntemaan ne monitorit. Kämpillä on hyvät ja tutut kaiuttimet, joiden kanssa on elänyt. Niillä se juttu kuulostaa siltä miltä sen pitääkin.
Avatar
#39 • • roisto ratissa Guest


Mullakin on kyllä mikserit ja monitorit toisaalla, ihan OK paikassa. Ei edes kaukana kämpiltä. Mutta ei mulla oo oikeestaan asiaa lähtä sinne kun pitäs opetella tuntemaan ne monitorit. Kämpillä on hyvät ja tutut kaiuttimet, joiden kanssa on elänyt. Niillä se juttu kuulostaa siltä miltä sen pitääkin.



miten tarkkuus kotona, riittääkö loppuun asti? vai meetkö just sinne toiseen paikaan viimeistelemään?

mulla on vähän silleen että kotona ei uskalla tehdä kovin pitkälle, yleensä aloittaa vaan ja heti jos näyttää että tästä saattais tulla biisi niin kiireen vilkkaan kuskaan ralli pois kotoa. :D ..hyvät biisit menee pilalle kun ne tekee päin vittua, in my case.
Cutoff

Posts: 14

#40 • • Cutoff
Mä voin kyl miksaa biisit muualla, mutta himassa ne täytyy tehdä.