Kompressori live-miksaukseen

37 posts, 2 pages, 14,219 views

Avatar
#21 • • roisto ratissa Guest

Mut tää HP filsu-juttu on jo musta vähän jo offtopicia.



no hemmetti! kerrankin kun oppii jotain uutta :-) ..pakkohan tuota on heti koittaa joka ikisessä kompurassa mitä löytyy. niin eihän sen highpassin ole pakko olla siinä laitteessa itessään, muuta ku vaan leikkaa sidechainiin menevästä singaalista alapäätä pois? eikös vaan.
Avatar
#22 • • aleksivirta Guest

no hemmetti! kerrankin kun oppii jotain uutta :-) ..pakkohan tuota on heti koittaa joka ikisessä kompurassa mitä löytyy. niin eihän sen highpassin ole pakko olla siinä laitteessa itessään, muuta ku vaan leikkaa sidechainiin menevästä singaalista alapäätä pois? eikös vaan.



Joo siis ei tietty vaadi jos kompurassa on erillinen sidechain-inputti... Ei siinä tosiaan muuta ku lähettää kopion siit kompressoitavasta signaalista jonkun filtterin läpi (riippuen että minkä taajuuksien haluu vaikuttavan siihen lyttyyn pistämiseen, joku kevyt highpassi on se klassinen) ja sit sidechainiin niin ajaa saman asian.

Toi on vaan näppärää kun voi kiertokytkimellä napsautella sidechainin joko suoraan kompressoitavasta signaalista, muutaman eri leikkaustaajuuksisen (huh) highpassin läpi riippuen tarpeesta, tai sit erillisestä inputista. Ja kun on erillinen inputti tarvittaes niin voi tosiaan käyttää muitakin filsuja ja kikkoja...

Toinen klassinen temppu on tietysti sit se mitä Kaikki Viileet Minimalistit -tm- tekee nykyään että pistää pelkän basarin sidechainiin kompressoimaan tyyliin koko miksausta tai jotain taustakohinaa ym elementtejä ni saa semmosta siistiä "hengitystä" aikaan... Mut se ei kai oo kauheen uus idea enää kenellekään. :)
Avatar
#23 • • J-P Guest

Niin no vinyylimasteroinnista tiedän vaan sen mitä omille levyille on tehty. Eli kyllä ne bassot sieltä cutataan, jotta saadaan tasasemmat urat prässättyä. Oliko se nyt just 40Hz ni oikeesti muista. Joku RA tai Jipsu varmaan osaa sanoo tähän jotain konkreettista.



no emmä ainakaan tohon osaa just mitään sanoa, paitsi että parista biisistä tehnyt oman soittomasterin (ts. nopea -> cd:lle) ja leikkasin hipassilla just tost <42hz kaikki pois.
osalla pa:sta soi oikein kivasti, mutta joillakin (joissa sitä basson toistoa on riittävästi ja alas asti), huomaa selvästi että jotain puuttuu...

jos vinyylille menee, niin n. <120hz monotettuna ja <30-20hz pois.
noin palttiarallaa räyndäböyt. nyt joku tietty alkaa nähiseen, mutta näin oon ite tehnyt ja hyvin toimii. OT!
Avatar
#24 • • aleksivirta Guest

no emmä ainakaan tohon osaa just mitään sanoa, paitsi että parista biisistä tehnyt oman soittomasterin (ts. nopea -> cd:lle) ja leikkasin hipassilla just tost <42hz kaikki pois.
osalla pa:sta soi oikein kivasti, mutta joillakin (joissa sitä basson toistoa on riittävästi ja alas asti), huomaa selvästi että jotain puuttuu...



Jooh, tos on just se mistä voi vääntää maailman tappiin asti että jos teknisesti on mahdollist pitää ne alemmat taajuudet ilman mitään ongelmia (esim just pakkaamattomassa digiäänessä tms) ja on ees jotain hajuu et mitä siel taajuuksil tapahtuu, niin miks ei sit pitäis - ainakin kun bassovoittosesta tanssimusasta puhutaan :)

Jos voi testaa biisei skobeilla jotka toistaa tarpeeks alas niin sit niitä alempii taajuuksii voipi säädellä sellasiks ku haluaa ihan tietosesti, ja jos on vaan pienet monitoripurkit niin, no, paska tsägä... Täähän nyt ei tietysti liity yhtään mitenkään siihen että onkse ite musa hyvää vai ei, mut teknisestä runkkauksesta on kivempi nahistella kuin makuasioista :D

jos vinyylille menee, niin n. <120hz monotettuna ja <30-20hz pois.
noin palttiarallaa räyndäböyt. nyt joku tietty alkaa nähiseen, mutta näin oon ite tehnyt ja hyvin toimii. OT!



OK, kiitsa tiedosta! Pitää udella asiasta lisää muiltaki taas joskus.
Avatar
#25 • • H_Lecter Guest

no sanotaan vaikka että jos on patchattuna aftertouch tube-vca:han niin varmasti soi lujempaa :D



Mikä ihme on tube-vca?

Aftertouchihan enviin assignattuna palauttaa jonkun maksimiarvoista, joten ei se envissä pääse soimaan kovemmalla kuin ennen aftertouchia. Ja tälläisethän on jo studiossa viilattu ja harkittu monelta kantilta ettei yllätyksiä pääse käymään on stage :-)
Avatar
#26 • • aleksivirta Guest
^- Tää nyt menee jo ihan hirveeks saivarteluks ja ohi varsinaisen pointin mutta jos patchaat aftertouchiin vaikka filtterin cutoffin avaamisen, niin kyl sitä mökää tulee luultavasti vielä lisää :)

Syntetisaattori kun on tosiaan siitä jännä verme (no shit, sherlock...) että sellasen pianotyylisen dynamiikan lisäks on jos jonkinlaista vipstaakia ja säätöä joista aika läjää voi vielä haluta käyttääkin lennosta. Luulen et tästä oli alkuperäsessä heitossa kuitenkin kyse. Mut toisaalta myös ihan totta että jos soitat n:ää ääntä velocity sensitive kiipparilla velocityllä 127 niin tuskin se yhtään sen lujempaa soi enää ellei ota jotain kontrollerisäätöjä tai sitä n+1:ttä ääntä mukaan peliin.
Avatar
#27 • • H_Lecter Guest

^- Tää nyt menee jo ihan hirveeks saivarteluks



Näin tekee, tiedostin sen itsekin kun mietin viitsinkö tällaiseen topiciin enää tollasta postata, mutta toisaalta jos halutaan käydä keskustelua aiheesta kuin aiheesta niin tärkeintä on että kommunikoidaan oikeilla termeillä ja käsitteillä. Tämän takia halusin vähän tarkennusta. Muuten se on yhtä tyhjän kanssa kun toinen puhuis latinaa ja toinen mandariinikiinaa.

Mutta takaisin aiheeseen tästedes.
Avatar
#28 • • aleksivirta Guest
Joo, ihan oikeessa oot - tarkotin siis sitä että ei tosta mun saivartelukommentista kauheasti enää lisäiloa ollut :D Anyway, yleisenä pointtina oli tässä koko jutussa kai se, että staattisten patchien maksimivolat voi kyllä ihan hyvin selvittää etukäteen (vel 127), eritoten jos on kyseessä esim. monofoninen patchi... mutta jos alkaa riehumaan ja säätämään jos jonkinlaista asetusta ja improamaan niin homma muuttuu vähän arvaamattomammaks, syntikoillakin.

Mutta jep, vois ehkä jatkaa taas niistä kompuroista kunhan jollain on jotain sanottavaa asiaan.
Avatar
#29 • • roisto ratissa Guest

Mikä ihme on tube-vca?



seksiä syntikan kanssa! :D
Avatar
#30 • • roisto ratissa Guest
^ tai yritäppä vaikka soittaa putkiradiolla säkkijärven polkkaa.
Avatar
#31 • • Superflyer Guest
Okei lelut saapu tänään päivällä ja tässä vähän maistiaista. Master kompurana pyörii 2 kpl. stereo linkitettyä EL-8X Distressoria (brittish modessa), rumpu ja basso -kanavassa Fatso EL-7. Kumpaakin härveliä ajetaan melkosella draivilla kuten varmaan kuuluu tästä demosta, mutta kuitenkaan ei pahemmin pumppaile ja tulos on aika musikaalinen kompressointi :)

Kaikki taustan elementit on digitaalisia (VST + rumpusampleja), enkä käyttänyt yhtään softaplugaria joka värittäisi ääntä, ainoastaan muutama delay-kaiku melodioissa.
Avatar
#32 • • crc Guest
ei tässä kyllä kuule mitää kompression aiheuttamaa latistusta, mutta kyllä tuossa ois varaa viel soida kovemmalla ja lisää bassoa! tollasen kaman pitää pistää boollssit tutisemaan ;)
Avatar
#33 • • näköradiomies Guest
joo mis vitus se basso on + vitun ärsyttävät haikat ja moi oon matti ja oon kännis ja mua vituttaa tollane hifistely mis ei oo muuta ku säksätyst
Avatar
#34 • • J-P Guest

joo mis vitus se basso on + vitun ärsyttävät haikat ja moi oon matti ja oon kännis ja mua vituttaa tollane hifistely mis ei oo muuta ku säksätyst



:D masa hei, keskity enemmän siihen omaan musaan kö dissailuun jooko?
ja vissii joku alumiinilaatikko piti tehdä kans vai? ;)
Avatar
#35 • • Superflyer Guest
Joo bassot on kyl jääny jonnekki. Sitä toi kuulokkeilla miksaaminen teettää ja puolessa tunnissa kyhätty pohja.
Avatar
#36 • • näköradiomies Guest


:D masa hei, keskity enemmän siihen omaan musaan kö dissailuun jooko?
ja vissii joku alumiinilaatikko piti tehdä kans vai? ;)



mä oon kesälomal kolkkilootas voi oottaa ja superlennokas, ns lfo modulaatio kilaus oli jees älähän panikoi. ja mitä mun musiikkiin tulee niin viturallaanhan se tulee aina olemaan mut se on se juttu mulle;)
Avatar
#37 • • roisto ratissa Guest

joo mis vitus se basso on + vitun ärsyttävät haikat ja moi oon matti ja oon kännis ja mua vituttaa tollane hifistely mis ei oo muuta ku säksätyst



no sulla se onki basari isompi ku muilla :D