Vastaan tähän itse kun on tullu vähän jopa käytännön kokemusta tästä. Eli nykysellään alla on dbx:n DDP monitoimikone. Siinä on eq, gate, tape simulaatio, kompressori ja limitteri. Kuulostaa siis täydelliseltä laitteelta just tähän tarkotukseen. Ainoa vika on siinä, että se on digitaalinen menun kahlaus sokkelo. Ja ei se soundikaan nyt mitenkään kovin kummonen ole. Puuttuu tiettyä luonnetta, varmaan puuttuu kaikista puhtaista digitaalivehkeistä. Kokeiltu on myös TC:n Triple C. Triple C:ssä oli se huono, että ratioita ei pystynyt säätämään erikseen kullakin taajuusalueella. Joten vähän katos se monialueen hyöty ja tilalla oli vaan ne monialueen huonot puolet, eli ns. cross pointit eri alueiden välillä=soundi meni helpommin rikki.
Nyt kaiken tän jälkeen oon päätyny siihen tulokseen, että kompuran pitää olla A.) hyvä soundinen vaikka mitä tekisit sille B.) erittäin helppokäyttöinen ja nopea vaihtaa parametreja C.) analoginen
Viikon päästä tulee testiin EL:n distressor stereopari ja Fatso. Ehkä myös API:n 2500 mix bus kompura. Maksaa pienen omaisuuden, mutta minkäs teet ku on tämmönen pieni perfektionismi soundia kohtaan :/
Aika jännä juttu sinänsä, että suomessa ei varmaan yhelläkään liveä heittävällä ja elektroonista musiikkia esittävällä bändillä ei ole minkäänlaista omaa mix bus kompuraa? Tuntuu jotenki todella omituiselta. Ainakin ite saan tosta DDP:stä pelkästään jo pari kertaluokkaa parempaa soundia kuin mitä ilman. Johtuuko sitte siitä, että nykyset livet on kaikki näitä Mac-läppäri-livejä jossa pyörii joku Abletonin ja jossain on sitte master väylässä joku softakompura??
Sitte vielä vähän semmosta, että kun moni varmaan arpoo näiden asetusten kanssa niin tässä mitä mä oon havainnu hyväks.
Puhutaan eka vähän Headroomista, desibeleistä, miksaustasoista ja muusta.
Ensinnäkin elektroonisessa musiikissa voi heittää Nominal Levelillä vesilintua. Nominal Level on siis standardoitu äänitaso, joka sovittiin yhdessä äänitarkkailijoiden kanssa joskus Beatlesien aikaan. Koska kyseessä oli akustisia instrumentteja varten tarkotettu miksaustaso, jonka päällä oli vielä headroomia, eli säätövaraa ennen ku ääni alkaa söröytymään. Jos siis puhutaan elektroonisesta musiikista jossa ei pahemmin ole mitään dynamiikkaa, eli rummut, synat, bassot, jne. tulee aina about samalla voimakkuudella niin et tarvitse mitään headroomia, koska tasot on kokoajan about samat. Voit siis miksata kaikki laitteet lähemmäksi 0 dBFS tasoa, koska vaikka kuinka kovaa paukutat synan kiipparia niin ei se soundi tule sieltä kovempaa, eikä tule kovempaa rumpukoneesta vaikka kuinka painat kovemmin sen basarin päälle. Akustisilla bändeillä tuo on eriasia kun ihmisten soittotyylistä riippuen äänitasot heittelee. Esim. soundcheckissä akustinen bändi veivaa normaaliin tyyliin ja miksaat sen nominaaliin. Sitte keikka alkaa ja puolessa välissä settiä bändi innostuu veivaa kovempaan. No ei hätää koska sulla on siinä päällä vielä +15dB headroomia!
Eli miksataan kaikki laitteet mahdollisimman HOTiksi. Eli niin lujalle kaikki soundit, että kokonaissignaali (mix bus) pyörii siellä jossain -5 dBFS (FS=Full Scale, eli jos tuo FS taso ylittyy rupee soundi clippaa). Vähän riippuu paljon on laitteita ja onko analogiaa, digitaalia vai mitä. Jos on vaan pari laitetta niin sitte vaan lähemmäks 0 FS tasoa. Jos meinaa on paljon laitteita ja miksataan kaikki sinne -1dBFS niin jää aika vähän säätövaraa jos joku soundi on hiljasella ja laite on absoluuttisen täysillä. Sitte on kauhee homma säätää 10 laitetta hiljasemmalle ku yhtä laitetta halutaan kovemmalle.
Eli jätä säätövaraa laitteisiin, mutta pyri kokonaissignaalissa mahdollisimman lähelle 0dBFS!
Okei kun nyt on miksattu laitteet about sinne nollatasoon niin voidaan alkaa kompressoimaan, jotta saadaan vielä kovempaa ääntä tuutattua ulos :D Tää mix bus kompura (master kompressor, 2 bus compressor, stereo compressor, jne. tälle ei oikeen oo yhtä nimeä) siis sijotetaan mikserin mix inster pointteihin. Eli varmaan jokaisessa mikserissä on ulostulo mix bus kompuraa varten, johon siis tulee semmoset erityiset insert johdot, joissa toinen pää on "stereo plugi" ja joka haarautuu 2 mono plugiks. Tuossa "stereo plugissa" ei mene oikeasti left/right signaali vaan send ja return. Sitte ku on left/right kanavat niin tarvitaan kaks tommosta johtoa. Stereot siis insert pointteihin ja sitte sulla on yhteensä neljä monoplugia jotka tulee siihen mix bus kompuraan.
Sitte päästään sinne itse kompuran asetuksiin. Tämä on sitte ihan oma taiteenlaji. Eri asetuksia on vähintää pari ziljoonaa. Eräs klassisimmista mix bus kompuroista on SSL:n G-sarjan kompura.
Link, jossa ensisilmäyksellä tosi vähän "ominaisuuksia" ja säätövaraa. Mutta niin sen pitääkin olla. Mix bus kompressointi on sen verran herkkää puuhaa, että et oikeesti tartte/halua ku pari säädintä. Joissan kompuroissa on oikeesti vaan Attack ja Release säätimet ja silti soundi on aivan toiselta planeetalta! Eli askeettisuus on vaan plussaa näissä laitteissa. Tuo SSL maksaa varmaan 4000e, mutta tuollaisia on jengi tehny ihan DYI:nä jolloin hinta on vaan tommonen 600e.
Tuon vois oikeestaan rajaa kärjistettynä kahteen eri asetuksiin. Eli semmonen jossa on ratio alhanen (1.2:1 - 2:1) tresholdilla joka yltää koko materiaaliin ja vähän korkeempiin ratioihin esim. 4:1, jossa treshold on enemmän siellä "peak" rangessa. Pitää olla tarkkana erityisesti Attack ja releasen kanssa. Attack tarpeeks korkee, että pääsee "transientit" läpi eli kuulostaa napakalta ja release niin pieneks kun vaan saa ilman, että rupee pumppaamaan. Tällöin soundin ei pitäis pumpata yhtään mutta silti kuulostaa yhteensidotulta ja muhkeelta (botnea).
Tässä vähän mitä löytyy omasta kompurasta:
ratio 4:1
Attack: ~30 ms
Release: ~100 ms
Treshold siihen, että Gain Reductio on 3-5 dB (= ~ -15 dBFS)
Sitte Make up Gain sillai, että se kompuran jälkeinen signaali piikkaa sisääntulevan kanssa samoissa.
Lopuks sitte Brick wall limitteri -1dBFS
Eq myös materiaalin mukaan, mutta mä jostain syystä tuppaan tekee tän klassisen disco smileyn, eli miedot basso ja diskantti korostukset. Ennen kompuraa voi myös leikkaa 40Hz bassot HP filtterillä jos semmonen löytyy.
Tulipa muuten pitkä mutta toivottavasti tästä on apua edes jollekki. Täytyy vielä sanoa, että tuo mun kertoma on vaan mun ajatuksia ja miten mä tän homman nyt nään ja olen melko alottelia näiden kanssa. Eli jos joku alaa enemmän tunteva näkee tuossa jotain virheellistä niin voi vapaasti kommentoida :)